|
Interviul papei Francisc acordat ziarului "Il Messaggero" De Franca Giansoldati Întâlnirea este la "Sfânta Marta", după-amiază. O rapidă verificare și un elvețian mă invită într-un mic salon. Șase fotolii verzi de catifea un pic uzată, o măsuță de lemn, un televizor din acela vechi, cu lămpi. Totul în ordine perfectă, marmură lustruită, câteva tablouri. Ar putea să fie o sală de așteptare parohială, una dintre cele în care se merge pentru a cere un sfat sau pentru a face documentele matrimoniale. Francisc intră zâmbind: "În sfârșit! Eu vă citesc și acum vă cunosc". Mă înroșesc. "Eu în schimb vă cunosc și acum vă ascult". Râde, râde cu plăcere papa, așa cum va face de multe ori în cursul unei ore și trece la conversație cu libertate. Roma cu relele sale de megalopolis, epoca de schimbări care slăbesc politica; truda în apărarea binelui comun; reaproprierea din partea Bisericii a temelor sărăciei și împărtășirii ("Marx n-a inventat nimic"), uluirea în fața degradării periferiilor sufletului, abis moral alunecos în care se abuzează de copilărie, se tolerează cerșetoria, munca minorilor și, nu în ultimul rând, exploatarea de baby prostituate de nici măcar cincisprezece ani. Și clienții care ar putea să fie bunicii lor; "pedofili": papa îi definește chiar așa. Francisc vorbește, explică, se întrerupe, revine. Pasiune, dulceață, ironie. Un fir de voce pare să alinte cuvintele. Mâinile însoțesc raționamentul, le încrucișează, le desface, pare să deseneze geometrii invizibile în aer. Este în formă foarte bună în pofida vocilor cu privire la sănătatea sa. Este ora partidei Italia-Uruguay. Sfinte Părinte, dumneavoastră cu cine țineți? Ah, eu cu nimeni, într-adevăr. Am promis președintelui Braziliei (Dilma Roussef, n.r.) că rămân neutru. Să începem de la Roma? Dar știți că eu nu cunosc Roma? Gândiți-vă că am văzut pentru prima dată Capela Sixtină atunci când am luat parte la conclavul care l-a ales pe Benedict al XVI-lea (2005, n.r.). Nici măcar n-am fost vreodată la muzee. Faptul este că nu veneam des când eram cardinal. Cunosc "Santa Maria Maggiore" pentru că mergeam acolo mereu. Și apoi "Sfântul Laurențiu din afara Zidurilor" unde am mers pentru Mir atunci când era părintele Giacomo Tantardini. Desigur, cunosc Piața Navona pentru că m-am cazat mereu pe Via della Scrofa, acolo în spate. Există ceva roman în argentinianul Bergoglio? Puțin și nimic. Eu sunt mai mult piemontez, acelea sunt rădăcinile familiei mele de origine. Totuși încep să mă simt roman. Intenționez să merg să vizitez teritoriul, parohiile. Descopăr puțin câte puțin acest oraș. Este o metropolă foarte frumoasă, unică, cu problemele din marile metropole. Un oraș mic are o structură aproape univocă, în schimb o metropolă cuprinde șapte sau opt orașe imaginare, suprapuse, pe diferite nivele. Și nivele culturale. Mă gândesc, de exemplu, la triburile urbane ale tinerilor. Este așa în toate metropolele. În noiembrie vom face la Barcelona o întâlnire dedicată tocmai pastorației din metropole. În Argentina au fost promovate schimburi cu Mexicul. Se descoperă atâtea culturi încrucișate, dar nu atât pe calea migrațiilor, ci pentru că e vorba de teritorii culturale transversale, formate din apartenențe proprii. Orașe în orașe. Biserica trebuie să știe să răspundă și la acest fenomen. De ce dv., încă de la început, ați voit să subliniați mult funcția de episcop de Roma? Prima slujire a lui Francisc este aceasta: să fie episcop de Roma. Toate titlurile papei, păstor universal, vicar al lui Cristos etc., le are tocmai pentru că este episcop de Roma. Este alegerea primară. Consecința primatului lui Petru. Dacă mâine papa ar vrea să fie episcop de Tivoli, este clar că mă vor alunga. În urmă cu patruzeci de ani, sub Paul al VI-lea, vicariatul a promovat întâlnirea despre relele din Roma. A reieșit tabloul unui oraș în care cel care avea mult avea ceea ce este mai bun, iar cel care avea puțin avea ceea ce este mai rău. Astăzi, după părerea dv., care sunt relele din acest oraș? Sunt cele din metropole, ca Buenos Aires. Cel care mărește beneficiile și cel care este tot mai sărac. Nu știam despre întâlnirea cu privire la relele din Roma. Sunt chestiuni foarte romane, iar eu în acea perioadă aveam 38 de ani. Sunt primul papă care n-a luat parte la Conciliu și primul care a studiat teologia în perioada de după Conciliu și, în acel timp, pentru noi marea lumină era Paul al VI-lea. Pentru mine Evangelii nuntiandi rămâne un document pastoral care n-a fost depășit niciodată. Există o ierarhie de valori care trebuie respectată în gestionarea vieții publice? Desigur. A tutela mereu binele comun. Vocația pentru orice politician este aceasta. Un concept amplu care include, de exemplu, păzirea vieții umane, demnitatea sa. Paul al VI-lea obișnuia să spună că misiunea politică rămâne una dintre cele mai înalte forme de caritate. Astăzi problema politicii - nu vorbesc numai despre Italia, ci despre toate țările, problema este mondială - este că s-a subevaluat, ruinată de corupție, de fenomenul mitei. Îmi vine în minte un document pe care l-au publicat episcopii francezi în urmă cu 15 ani. Era o scrisoare pastorală care se intitula A reabilita politica și trata tocmai această temă. Dacă nu există slujire la bază, nu se poate înțelege nici identitatea politicii. Dv. ați spus că întotdeauna corupția are miros de putrefacție. Ați spus și că în special corupția socială este rodul inimii bolnave și nu numai al condițiilor externe. N-ar exista corupție fără inimi corupte. Cel corupt nu are prieteni, ci idioți utili. Ne explicați mai bine? Am vorbit două zile la rând despre această temă deoarece comentam lectura despre via lui Nabot. Mie îmi place să vorbesc despre lecturile zilei. În prima zi am tratat fenomenologia corupției, în a doua zi despre modul în care sfârșesc corupții. Oricum, cel corupt nu are prieteni, ci are numai complici. Conform dv. se vorbește așa de mult despre corupție pentru că mass-media insistă prea mult asupra temei sau pentru că efectiv este vorba despre un rău endemic și grav? Nu, din păcate este un fenomen mondial. Există șefi de stat în închisoare tocmai pentru aceasta. M-am întrebat mult și am ajuns la concluzia că atâtea rele cresc mai ales în timpul schimburilor epocale. Trăim nu atât o epocă de schimbări, ci o schimbare de epocă. Deci este vorba despre o schimbare de cultură; tocmai în această fază apar lucruri de acest gen. Schimbarea de epocă alimentează decadența morală, nu numai în politică, ci în viața financiară sau socială. Și creștinii par să nu strălucească prin mărturie... Ambientul e cel care facilitează corupția. Nu spun că toți sunt corupți, dar cred că este dificil a rămâne cinstiți în politică. Vorbesc în cazul tuturor, nu al Italiei. Mă gândesc și la alte cazuri. Uneori există persoane care ar vrea să facă lucrurile clare, dar apoi se află în dificultate și este ca și cum ar fi devorate de un fenomen endemic, la mai multe niveluri, transversal. Nu pentru că este natura politicii, ci pentru că într-o schimbare de epocă stimulentele spre o anumită derivă morală devin mai puternice. Pe dv. vă înspăimântă mai mult sărăcia morală sau materială a unui oraș? Mă înspăimântă amândouă. De exemplu, pe un înfometat pot să-l ajut să nu-i mai fie foame, dar, dacă a pierdut locul de muncă și nu mai găsește ocupație, are de-a face cu o altă sărăcie. Nu mai are demnitate. Eventual poate să meargă la Caritas și să ducă acasă un pachet de alimente, dar experimentează o sărăcie foarte gravă care ruinează inima. Un episcop auxiliar de Roma mi-a povestit că multe persoane merg la masă și pe ascuns, pline de rușine, duc acasă mâncare. Demnitatea lor este progresiv sărăcită, trăiesc într-o stare de culcare la pământ. Pe străzile consulare din Roma se văd fetițe de doar 14 ani, adesea constrânse să se prostitueze în neîngrijire generală, în timp ce în metrou se asistă la cerșetoria copiilor. Biserica mai este plămadă? Vă simțiți neputincios ca episcop în fața acestei degradări morale? Simt durere. Simt durere enormă. Exploatarea copiilor mă face să sufăr. Și în Argentina este același lucru. Pentru unele munci manuale sunt folosiți copiii pentru că au mâinile mai mici. Însă copiii sunt exploatați și sexual, în hoteluri. Odată m-au anunțat că pe o stradă din Buenos Aires erau fetițe prostituate de 12 ani. M-am informat și efectiv era așa. Mi-a făcut rău. Dar și mai mult faptul de a vedea că se opreau mașini cu cilindree mare conduse de bătrâni. Puteau să fie bunicii lor. O urcau pe copilă în mașină și o plăteau 15 pesos care erau folosiți după aceea pentru a cumpăra doza de droguri, "pachetul". Pentru mine sunt pedofili aceste persoane care fac acest lucru fetițelor. Se întâmplă și la Roma. Cetatea eternă care ar trebui să fie un far în lume este oglindă a degradării morale a societății. Cred că sunt probleme care se rezolvă cu o bună politică socială. Ce anume poate face politica? Să răspundă în mod clar. De exemplu cu servicii sociale care urmăresc familiile să înțeleagă, însoțindu-le să iasă din situații apăsătoare. Fenomenul indică o deficiență de slujire socială în societate. Însă Biserica lucrează foarte mult... Și trebuie să continue s-o facă. Trebuie ajutate familiile aflate în dificultate, o muncă în urcare care impune efortul comun. La Roma tot mai mulți tineri nu merg la biserică, nu-i botează pe copii, nu știu nici măcar să facă semnul crucii. Ce strategie este necesară pentru a schimba acest trend? Biserica trebuie să iasă pe străzi, să-i caute pe oameni, să meargă în case, să viziteze familiile, să meargă în periferii. Nu să fie o Biserică ce primește numai, ci una care oferă. Și parohii nu trebuie să pună bigudiuri oilor... [Râde] Desigur. Suntem într-un moment de misiune de circa zeci ani. Trebuie să insistăm. Vă preocupă cultura denatalității în Italia? Cred că trebuie să se lucreze mai mult pentru binele comun al copiilor. A întemeia o familie este o angajare, uneori nu este suficient salariul, nu se ajunge la sfârșitul lunii. Există frica de a pierde locul de muncă sau de a nu mai putea plăti chiria. Politica socială nu ajută. Italia are un nivel foarte scăzut de natalitate, Spania la fel. Franța merge un pic mai bine, dar este scăzută și ea. Este ca și cum Europa ar fi obosit să fie mamă, preferând să fie bunică. Mult depinde de criza economică și nu numai de o derivă culturală impregnată de egoism și de hedonism. Alaltăieri citeam o statistică despre criteriile de cumpărături ale populației la nivel mondial. După alimente, îmbrăcăminte și medicamente, trei substantive necesare, urmează cosmetica și cheltuielile pentru animale domestice. Contează mai mult animalele decât copiii? Este vorba despre un alt fenomen de degradare culturală. Asta pentru că raportul afectiv cu animalele este mai ușor, mai programabil. Un animal nu este liber, în timp ce a avea un copil este un lucru complex. Evanghelia vorbește mai mult săracilor sau bogaților pentru a-i converti? Sărăcia este în centrul evangheliei. Nu se poate înțelege evanghelia fără a înțelege sărăcia reală, ținând cont că există și o sărăcie foarte frumoasă a spiritului: a fi sărac în fața lui Dumnezeu pentru că Dumnezeu te umple. Evanghelia se adresează fără deosebire săracilor și bogaților. Și vorbește atât despre sărăcie cât și despre bogăție. Nu-i condamnă deloc pe bogați, eventual bogățiile atunci când devin obiecte idolatrizate. Dumnezeul ban, vițelul de aur. Dv. sunteți considerat un papă comunist, pauperist, populist. "Economist", care v-a dedicat o copertă, afirmă că vorbiți ca Lenin. Vă simțiți în acest rol? Eu spun numai că odinioară comuniștii ne-au furat steagul. Steagul săracilor este creștin. Sărăcia este în centrul evangheliei. Să luăm Matei 25, protocolul după care noi vom fi judecați: am fost flămând, am fost însetat, am fost în închisoare, am fost bolnav, gol. Sau să privim fericirile, alt steag. Comuniștii spun că toate acestea sunt comuniste. Da, cum să nu, după douăzeci de secole. Atunci când vorbesc li s-ar putea spune: dar voi sunteți creștini. [râde] Dacă-mi permiteți o critică... Desigur... Dv. probabil vorbiți puțin despre femei și atunci când vorbiți despre ele tratați tema numai din punctul de vedere al maternității, femeia soție, femeia mamă etc. Și totuși femeile de acum conduc state, multinaționale, armate. În Biserică, după părerea dv., ce loc ocupă femeile. Femeile sunt cel mai frumos lucru pe care l-a făcut Dumnezeu. Biserica este femeie. Biserica este cuvânt feminin. Nu se poate face teologie fără această feminitate. Despre asta, dv. aveți dreptate, nu se vorbește suficient. Sunt de acord că trebuie să se lucreze mai mult cu privire la teologia femeii. Am spus asta și se lucrează în acest sens. Nu întrevedeți un anumit misoginism de fond? Faptul este că femeia a fost luată dintr-o coastă... [râde cu poftă]. Glumesc, este o glumă. Sunt de acord că trebuie să se aprofundeze mai mult problema feminină, altminteri nu se poate înțelege însăși Biserica. Putem să ne așteptăm de la dv. la decizii istorice, cum ar fi o femeie conducător de dicaster, nu spun al clerului... [râde] Eh, de atâtea ori preoții ajung sub autoritatea "bucătăreselor"... În august veți merge în Coreea. Este poarta pentru China? Dv. vă bazați pe Asia? În Asia voi merge de două ori în șase luni. În Coreea în august pentru a-i întâlni pe tinerii asiatici. În ianuarie în Sri Lanka și în Filipine. Biserica din Asia este o promisiune. Coreea reprezintă mult, are în urma ei o istorie foarte frumoasă, timp de două secole n-a avut preoți și catolicismul a înaintat grație laicilor. Au fost și martiri. Cât privește China este vorba despre o provocare culturală mare. Foarte mare. Și apoi există exemplul lui Matteo Ricci care a făcut atâta bine... Unde merge Biserica lui Bergoglio? Slavă Domnului nu am nicio Biserică, îl urmez pe Cristos. Nu am întemeiat nimic. Din punctul de vedere al stilului nu m-am schimbat de cum eram la Buenos Aires. Da, poate ceva-ceva, pentru că trebuie, dar să mă schimb la vârsta mea ar fi fost ridicol. În schimb, cu privire la program urmez ceea ce cardinalii au cerut în timpul congregațiilor generale înainte de conclav. Merg în direcția aceea. Consiliul celor opt cardinali, un organism extern, se naște de acolo. A fost cerut ca să ajute la reformarea curiei. Lucru de altfel care nu este ușor pentru că se face un pas, dar apoi reiese că trebuie făcută asta sau aia, și dacă înainte exista un dicaster, după aceea devin patru. Deciziile mele sunt rodul reuniunilor preconclav. Niciun lucru nu l-am făcut singur. O abordare democratică... Au fost decizii ale cardinalilor. Nu știu dacă e o abordare democratică, aș spune mai sinodală, deși cuvântul pentru cardinali nu este potrivit. Ce urați romanilor pentru sfinții patroni Petru și Paul? Să continue să fie buni. Sunt atât de simpatici. Văd asta la audiențe și când merg în parohii. Le urez să nu piardă bucuria, speranța, încrederea, în pofida dificultăților. Și dialectul roman este frumos. Wojtyła învățase să spună, volemose bene, damose da fa' [să ne iubim, să ne apucăm de treabă]. Dv. ați învățat vreo frază în dialectul roman? Deocamdată puțin. Campa e fa' campa'. [Desigur, râde] (După L'Osservatore romano, 1 iulie 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu N.red. Interviul a fost publicat în ziarul "Il Messaggero", în ediția din 29 iunie 2014, apoi a fost preluat în "L'Osservatore romano" în ediția online la 29 iunie 2014, iar în ediția tipărită la 1 iulie 2014. lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |