Simțul credinței
De Serge-Thomas Bonino
Dominican, secretar general al Comisiei Teologice Internaționale
La Assisi, la 4 octombrie 2013, papa Francisc i-a invitat pe păstori "să meargă cu poporul", specificând "uneori în față, uneori la mijloc și uneori în spate. În față, pentru a conduce comunitate; în mijloc, pentru a o încuraja" și în spate "pentru că poporul are «fler»! Are fler în a găsi noi căi pentru drum, are sensus fidei, cum spun teologii".
Pontifului îi place să facă referință la acest instinct supranatural (sensus fidei) pe care-l posedă poporul lui Dumnezeu. Vede în el o resursă fundamentală pentru vestirea Evangheliei. Despre această temă Comisia Teologică Internațională publică, la sfârșitul celei de-al optulea cincinal al său, un document intitulat Sensus fidei în viața Bisericii și disponibil în mai multe limbi pe paginile internet ale comisiei din situl Sfântului Scaun (www.vatican.va).
Documentul răspunde la un obiectiv dublu. În primul rând, ia poziție cu privire la o noțiune tradițională care a fost reevaluată de Vatican II, la răscrucea dintre ecleziologia reînnoită din Lumen gentium și teologia fundamentală din Dei verbum. Confirmând rolul de neînlocuit al magisteriului în transmiterea credinței, conciliul a voit să depășească dihotomia simplistă dintre o Biserică ce învață (ierarhia) și una care în mod pasiv primește învățăturile (credincioșii). A amintit că, poporul lui Dumnezeu în ansamblul său, cu impulsul Duhului adevărului, ia parte la funcția profetică a lui Isus Cristos și se bucură de o infailibilitate in credendo, așa încât consensus al ansamblului credincioșilor constituie o mărturie dată credinței apostolice.
Recenta consultare a Bisericilor particulare în vederea Sinodului extraordinar despre familie se sprijină tocmai pe convingerea că ansamblul poporului lui Dumnezeu, grație simțului credinței, este capabil să discearnă care sunt căile Evangheliei pentru ziua de astăzi. Dar nu toate opiniile care circulă printre cei botezați derivă din sensus fidei, așa încât al doilea obiectiv al documentului este tocmai acela de a propune criterii pentru a discerne sensus fidelium autentic și a respinge contrafacerile.
Pentru a obține acest obiectiv dublu, documentul se împarte în patru capitole. Primul prezintă izvoarele biblice și reparcurge istoria noțiunii de sensus fidei. Cele două capitole următoare tratează în mod mai sistematic natura și manifestările sale. Este instinctul credinței, înainte de toate al comunității (sensus fidei fidelium) și apoi al fiecărui credincios îndeosebi în măsura în care participă la viața Bisericii (sensus fidei fidelis). Aceste două aspecte, personal și eclezial, sunt inseparabile. Deci, al doilea capitol se referă la instinctul credinței fiecărui credincios și al treilea se dedică rolului lui sensus fidei în viața Bisericii, concentrându-se pe două tematici: valoarea sa în perspectivă și apoi interacțiunea sănătoasă în cadrul triunghiului dintre sensus fidei, magisteriu și teologie.
Capitolul al patrulea constituie punctul culminant al documentului doarece, bazându-se pe ceea ce s-a spus anterior, încearcă să răspundă la întrebarea: cum se poate, în zgomotul opiniilor, să se discearnă realitatea lui sensus fidei? De fapt, nu este rar să se invoce sensus fidelium pentru a justifica o rezistență la anumite învățături ale magisteriului, dar nu se poate considera ca o exprimare a lui sensus fidei orice opinie, oricât ar fi de majoritară aritmetic, deoarece "în universul mental concret al credinciosului, intuițiile corecte ale lui sensus fidei pot să fie amestecate cu diferite opinii pur umane" (nr. 55).
Cum se alege? Criteriul este dublu. Există un criteriu obiectiv: conformitatea cu tradiția apostolică. O convingere care nu se poate prezenta ca o dezvoltare omogenă a credinței apostolice nu poate exprima sensus fidelium. Însă documentul se ocupă mai ales de criteriile subiective, adică de calitățile cerute de la credincioși pentru ca să fie cu adevărat "subiecți" ai lui sensus fidelium. Aceste criterii se rezumă într-un singur cuvânt: eclezialitate, adică participare activă la viața Bisericii.
Aceste criterii de discernământ trebuie aplicate la două realități importante. Înainte de toate documentul subliniază că religiozitatea populară, chiar dacă trebuie să fie mereu evanghelizată și făcută mai "eclezială", constituie o exprimare privilegiată a simțului credinței. Se ocupă apoi de raporturile dintre simțul credinței și opinia publică. Opinia publică este fără îndoială esențială pentru funcționarea societăților democratice întemeiate pe suveranitatea populară. Însă, deși Biserica recunoaște valorile democrației, este clar că niciun model politic secular ar putea să determine structura sa și nici viața sa internă.
Opinia publică, deși are un loc propriu în Biserică, nu poate deci să desfășoare în ea același rol ca în societățile seculare. În afară de asta, istoria demonstrează că sensus fidei autentic a fost adesea sprijinit de o "mică turmă" fidelă față de învățăturile evanghelice. Oricum ar fi, "a-i consulta pe credincioși", conform unei formule clasice al lui John Henry Newman, este o practică sănătoasă și tradițională care contribuie la vitalitatea unei Biserici care vestește Evanghelia.
(După L'Osservatore romano, 21 iunie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.