Roma: Franciscan român, doctor la școala părinților iezuiți
Luni seară, 23 iunie 2014, în ajunul sărbătorii Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, în timp ce la catedrala romano-catolică din Iași se făceau ultimele pregătiri pentru hirotonirea în preoție a 29 de tineri diaconi, între care 13 călugări franciscani conventuali, pr. Mihai Afrențoae, aparținând aceleiași provincii a Fraților Minori Conventuali din România, își prezenta lucrarea de doctorat în teologie biblică la prestigioasa Universitate Pontificală Gregoriană din Roma.
Doctorandul a susținut lucrarea de 530 de pagini intitulată "Chemați la libertate. O lectură antropologico-etică despre Gal 5,1-6,18", în fața unei comisii internaționale de trei profesori, între care doi preoți iezuiți și unul diecezan: pr. Ján Ïaèok SJ, președinte (slovac), pr. Mario López Barrio, SJ, moderator (mexican) și pr. Fabrizio Pieri, cenzor (italian).
La eveniment au participat părintele Marco Tasca, ministrul general al Ordinului Fraților Minori Conventuali, însoțit de alți membri din conducerea ordinului, preoți franciscani și diecezani români, dar și de alte naționalități, călugărițe din diferite congregații religioase, credincioși români ai comunității romano-catolice din Roma în care pr. Mihai a slujit în ultimul an, duminica și la sfintele sărbători, credincioși italieni dintr-o comunitate carismatică îndrumată de el și rude ale familiei, prezente in Italia.
Totul a durat circa două ore distribuite în trei timpi: disertația candidatului, evaluarea și obiecțiile moderatorului, aprecierile critice ale cenzorului. Dacă expunerea într-un limbaj tehnic de analiză exegetică a fost mai puțin accesibilă pentru majoritatea celor prezenți, evaluarea foarte pozitivă din partea profesorilor și răspunsurile pertinente și convingătoare date de candidat au constituit un moment de-a dreptul exaltant.
S-a remarcat că este o lucrare, în bună parte, din domeniul științelor biblice și nu al teologiei biblice. Observația însă nu diminuează valoarea lucrării, ci califică genul muncii făcute cu scrupulozitate până în detalii.
Felicitări noului doctor franciscan român la școala părinților iezuiți!
A fost o sărbătoare pentru înțelegerea libertății creștine potrivit apostolului Paul, de la modul indicativ la cel imperativ, cum a explicat noul doctor: "Pentru libertate ne-a eliberat Cristos. Așadar, rămâneți tari și nu luați din nou jugul sclaviei".
Asistând cu bucurie la acest act "academic" în care un preot franciscan român răspundea convins și argumentat unei comisii de profesori iezuiți, mi-am amintit că inițial sfântul Francisc de Assisi, întemeietorul marii Familii Franciscane, nu voia ca frații să se dedice studiului teologiei. Voia ca ei să predice mai mult cu viața decât prin cuvinte. Această indicație a fost introdusă și în regula Ordinului. Francisc avea atunci o anumită neîncredere față de studiu, deoarece nota marea discrepanță care există între cultura teologică învățată și cea trăită. Însă frații franciscani s-au dedicat studiului chiar în timp ce trăia Sărăcuțul din Assisi, începând cu sfântul Anton de Padova, primul maestru de teologie al Ordinului franciscan. Este primul dintr-o serie de teologi, predicatori și scriitori franciscani care de-a lungul secolelor au făcut și fac cinste Bisericii "spre mai marea slavă a lui Dumnezeu".
Asta duce gândul la deviza Societății lui Isus "Omnia ad maiorem Dei gloriam" și la primul cardinal iezuit din istoria Bisericii ajuns episcop al Romei, papa Francisc. Acesta s-a referit într-o audiență la rolul teologilor în Biserică amintind despre o scrisoare a sfântului Francisc din Assisi către sfântul Anton de Padova.
Vorbind membrilor Comisiei Teologice Internaționale, papa Francisc spunea în finalul alocuțiunii: "Deci misiunea voastră este în același timp fascinantă și riscantă. Ambele lucruri fac bine: fascinația vieții, pentru că viața este frumoasă; și riscul, pentru că așa putem merge înainte. Este fascinantă, pentru că cercetarea și predarea teologiei pot să devină un adevărat drum de sfințenie, așa cum atestă numeroși părinți și învățători ai Bisericii. Dar este și riscantă, deoarece comportă ispite: ariditatea inimii - acest lucru e urât, când inima se usucă și crede că poate să reflecteze despre Dumnezeu acea ariditate, câte greșeli! -, orgoliul, chiar ambiția".
"Sfântul Francisc de Assisi a adresat odată un scurt bilet fratelui Anton de Padova, unde spunea printre altele: «Îmi place că îi înveți sfânta teologie pe frați, cu condiția ca, în studiu, tu să nu stingi spiritul sfintei rugăciuni și al evlaviei». Și apropierea de cei mici ajută să devenim mai inteligenți și mai înțelepți. Și mă gândesc - și aceasta nu înseamnă a face publicitate iezuită - mă gândesc la sfântul Ignațiu care le cerea celor care depuneau voturile să facă votul de a-i învăța cateheza pe cei mici pentru a înțelege mai bine înțelepciunea lui Dumnezeu" (Papa Francisc, 6 decembrie 2013).
Mons. Anton Lucaci
lecturi: 11.