|
Ioan Paul al II-lea: un papă sfânt în era "desecularizării" De Luca Marcolivio Canonizarea a doi papi din partea a doi succesori ai lor este fără îndoială un fapt nou, probabil epocal. Totuși, implicațiile cele mai importante ale evenimentului de duminica trecută sunt multiple și sunt de mare interes, în special dacă sunt observate în contextul actual al secularizării. Vittorio Messori a fost primul jurnalist din istorie care a intervievat un papă. Din întâlnirea sa cu sfântul Ioan Paul al II-lea a apărut bestsellerul "Să trecem pragul speranței". Geneza acestei cărți norocoase și câteva reflecții despre nou-canonizatul pontif polonez au fost relatate de Messori în interviul propus aici de agenția Zenit. În cel mai recent editorial al dumneavoastră în Corriere della Sera ați afirmat că ne aflăm în fața unui "paradox": pentru o lume tot mai secularizată și o Biserică ce pierde consensuri sunt un contra-altar figuri papale de profil foarte înalt, pornind de la cei doi nou-canonizați, pentru care duminica trecută participarea populară a fost oceanică. Procesul de secularizare nu este deci așa de ireversibil? Vittorio Messori: Ca cititori ascultători ai Evangheliei înainte de toate nu trebuie să uităm adevărul. Așadar, trebuie să fim atenți să nu ne "excităm" prea mult din cauza piețelor supra-pline: există adunări politice sau concerte rock la fel de aglomerate, iar cele din urmă sunt accesibile numai cu plată, în timp ce canonizările sunt gratis... Într-o perspectivă creștină, entitatea mulțimii nu este un indicator valabil. Printre altele trebuie spus că bună parte dintre cei prezenți au fost duși prin organizarea din multe dieceze poloneze. Și diecezele lombarde, îndeosebi cea de Bergamo, s-au mobilizat, desigur pentru papa Ioan. Apoi erau, foarte numeroși, neocatecumenalii, focolarinii, CL, carismaticii... Paradoxul este popularitatea neîndoielnică a papilor și diminuarea continuă, dacă nu prăbușirea, tuturor indicatorilor catolici, pornind de la practicații cel puțin la liturghie, de la vocațiile călugărești și așa mai departe. Vorbind despre secularizare, deoarece pendulul istoriei se mișcă de la un punct la altul, probabil că intrăm într-o fază de "desecularizare": abandonarea unui anumit raționalism în masă, redescoperirea dimensiunii spirituale, a misterului. Problema este că acest fenomen se dezvoltă ca un fel de fă-singur, o religie văzută ca un fel de "self-service", care însă nu răspunde la niciun magisteriu, cu atât mai mult la un magisteriu angajant cum este cel al Bisericii catolice. În orice caz sunt binevenite aceste manifestări, ținând cont de faptul că papii - îndeosebi din ultimele șapte decenii - au fost de o extraordinară calitate umană, culturală și religioasă, chiar și pentru un observator laic. Toate acestea au avut loc în timp ce Biserica se subția prin închiderea de seminarii, școli și alte instituții. Dacă totuși rodul - cel puțin la vârf, în figura Episcopului de Roma - este bun, înseamnă că este încă bun pomul. În pofida a toate... Canonizarea contextuală a doi papi, pe lângă toate în prezența a unui pontif aflat în funcție și a unuia emerit, este un fapt epocal: dumneavoastră cum evaluați asta? Vittorio Messori: Nu am încredere în expresii prea abuzate de media cum ar fi "fapt istoric" sau "cotitură epocală". Însă desigur cel de duminica trecută a fost un fapt inedit: doi papi vii (unul în funcție și unul emerit) care canonizează doi colegi ai lor, între altele doi confrați nu dintr-o epocă îndepărtată, ci pe care ei înșiși i-au cunoscut bine. Interesul mass-media mondiale a fost determinat și de faptul că era pentru prima dată că avea loc acest lucru. Venind la Ioan Paul al II-lea, la momentul alegerii sale, în 1978, dumneavoastră erați deja jurnalist și scriitor afirmat: cum ați primit noutatea unui papă polonez și ce anume ați scris în acest sens? Vittorio Messori: Am avut imediat certitudinea, oricum împărtășită de alții, că alegerea unui papă polonez - în afară de calitatea cardinalului Karol Wojtyła, pe care eu îl cunoscusem la Torino, când eram redactor la Stampa, cu ocazia prezentării giulgiului - avea să fie o lovitură foarte periculoasă pentru țările din blocul sovietic. Chiar m-am gândit că putea să fie vorba de un cui care avea să ducă la explodarea acelui sistem, așa cum, de fapt, s-a întâmplat. Am prevăzut asta nu pentru că sunt un profet: toți observatorii atenți știau că, în pofida aparențelor, blocul comunist era în criză foarte gravă și că un papă care provine din acea lume ar fi putut să devină detonatorul care avea să ducă la prăbușirea unui sistem aflat de acum în descompunere. Cum s-a născut ideea unei cărți-interviu luat lui Ioan Paul al II-lea și care a fost experiența dumneavoastră umană cu pontiful în această circumstanță? Vittorio Messori: În realitate deja făcusem o carte-interviu cu cardinalul Joseph Ratzinger, Raport asupra credinței, care a determinat adeziuni entuziaste și polemice feroce în toată lumea, unde a fost tradusă în circa douăzeci de limbi. De numai trei ani Ratzinger era prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. A fost mulțumit de întâlnirea noastră și de cartea noastră: a vorbit despre asta cu Ioan Paul al II-lea și Papa a spus ceva ca: "Dat fiind faptul că acest lucru funcționează pe planul pastoral, am putea repeta experiența". S-a gândit la un interviu televizat însă, când m-a convocat la Castel Gandolfo pentru a vorbi despre asta, i-am spus că nu mă simțeam în stare să accept asta, eu fiind un jurnalist din presa scrisă care n-am lucrat niciodată pentru televiziune. Am discutat despre asta și el a decis să răspundă la întrebări scrise pe care aveam să i le trimit pe faxul său personal. Astfel s-a născut Să trecem pragul speranței, o carte ieșită în 53 de limbi, vânzând peste 20 de milioane de exemplare. Astăzi și trecătorii îl intervievează pe Papa, însă atunci era prima dată în istorie, deci răsunetul a fost planetar. Întrebările pe care i le-am adresat nu erau obișnuitele întrebări plictisitoare care deja atunci erau întâlnite: preoția pentru femei, condiția homosexualilor, căsătoria celor divorțați, angajarea Bisericii în politică, IOR. Am ales fără ezitare să rămân la "fundamentale", la însăși bazele credinței: Dumnezeu, Isus Cristos, Biserica, posibilitatea de a crede astăzi. Ceea ce astăzi este în mod dramatic în criză este credința însăși, tot restul nu este decât consecință despre care se poate vorbi numai după ce s-a clarificat dacă se mai crede sau nu în adevărul Evanghelie. Stând alături de Ioan Paul al II-lea se simțea o aură evidentă de sfințenie, o carismă extraordinară care chiar acum, cu această canonizare a fost recunoscută oficial de Biserică. Dumneavoastră ați dedicat multe pagini dintre scrieri Mariei: Wojtyła, papă "marian" prin excelență, v-a inspirat vreodată în acest sens? Vittorio Messori: O venerez pe Maria și sunt evlavios față de ea, desigur nu pentru ea însăși, ci în funcție de Cristos. Cel care mă interesează este Isus. Cu cât înaintam, în studiile mele despre creștinism, cu atât îmi dădeam seama despre importanța Mamei pentru a-l înțelege pe El. Tot ceea ce Biserica spune sau a spus despre Maria, în realitate, se referă la Fiul. Toate dogmele mariane sunt, dacă ne uităm bine, dogme cristologice în sensul că sunt adevăruri care, prin Maria, întăresc credința în Isus. Maria, fără Isus, este numai o casnică ebraică necunoscută. Cu El este chiar Theotokos, Născătoare de Dumnezeu. Nu întâmplător, în simbologia creștină, Maria este luna, nu strălucește de lumină proprie ci de lumina reflectată de Fiul. Această legătură decisivă în Wojtyła era foarte clară. În el mă recunoșteam, în sensul că mi-a confirmat că a o uita pe Mama înseamnă mereu și oricum, până la urmă, a-l întuneca și eventual a-l uita și pe Fiul, așa cum arată dramatică experiență seculară a protestantismului. Mai ales în ultimii ani ai pontificatului său, Ioan Paul al II-lea a insistat asupra temei Europei și a rădăcinilor sale creștine: un apel până acum neascultat. Și totuși, și la următoarele alegeri europene, sunt numeroși candidații care spun că sunt catolici sau măcar creștini: ce moștenire și ce învățătură transmite nouă sfânt politicienilor europeni? Vittorio Messori: Am spus mereu cu ironie că a nega rădăcinile creștine ale Europei nu este o ofensă adusă Bisericii, nici creștinismului, este o ofensă adusă istoriei și bunului simț. Întotdeauna am zâmbit un pic batjocoritor în fața celui care voia să nege aceste origini. Așa cum a repetat cu energie și Benedict al XVI-lea, pentru papa Wojtyła Europa este fiica unui mesaj care ne-a venit de la Ierusalim, care la Atena a asumat și a transfigurat înțelepciunea filozofică a clasicității și care la Roma a încadrat învățătura sa în geniul complet latin al legilor clare și juste. Așa spune istoria, cea adevărată, nu aceea din schemele ideologice. Și asta era ceea ce atât Wojtyła cât și Ratzinger au repetat mereu. (După Zenit, 2 mai 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |