Exemplari în bucurie
Preotul după Evangelii gaudium
De arhiepiscopul Celso Morga Iruzubieta, secretar al Congregației pentru Cler
Preoția creștină nu se naște din istorie, nici din evoluția naturală a conceptului de "mediere" cu divinitatea prezentă în toate culturile. Totuși, trebuie să constatăm că viața și slujirea preoților se confruntă cu circumstanțele istorice și - deși rămâne mereu identică - preoția creștină se configurează și printr-o evaluare evanghelică a "semnelor timpurilor". Viața și slujirea preoților se dezvoltă mereu într-o concretă oră istorică, încărcată cu resurse inedite, dar și cu noi probleme. Această considerație este deosebit de importantă atunci când vorbim despre păstori ai poporului lui Dumnezeu.
Păstorul trebuie să știe să interpreteze aceste semne, cu înțelepciune divină, în lumina credinței. Viața și slujirea sa nu se poate identifica cu "lumea" - cu modul de a gândi și de a trăi al epocii - dezmințind că este martor al unei realități diferite, dar nici s-o ignore sau să nu arate față de ea niciun interese, nici cu atât mai puțin s-o disprețuiască ca și cum totul ar fi negativ sau păcătos. Așa cum învață decretul Presbyterorum ordinis, preoții trăiesc în mijlocul celorlalți oameni ca în mijlocul unor frați, pentru că sunt luați dintre ei și constituiți pentru binele lor în ceea ce se referă la Dumnezeu. De fapt, așa a trăit domnul Isus, Fiul lui Dumnezeu, om trimis de Tatăl la oameni. Cred că a fost profetică în această privință enciclica Ecclesiam suam (1964) a papei Paul al VI-lea când afirmă că acest contact imanent al Bisericii, deci al preotului, cu societatea temporală generează pentru ea o continuă situație problematică, obiect al atâtor angajări.
Capitolul al doilea din exortația apostolică Evangelii gaudium a papei Francisc face o diagnoză acută a situației în care astăzi trebuie să trăim și să acționăm fără a cădea în excesul diagnostic, care nu întotdeauna este însoțit de propuneri rezolutive și realmente aplicabile. Trăim ca umanitate o cotitură istorică, ce își are fața cea mai vizibilă în progresul tehnic. În diferitele domenii ale vieții umane, acest progres contribuie la îmbunătățirea condițiilor de viață a persoanelor, în domenii precum sănătatea, educația, comunicațiile. Se poate vorbi într-adevăr despre o globalizare a întregii omeniri determinată de acest progres, chiar dacă "totuși nu trebuie să uităm că cea mai mare parte a bărbaților și femeilor din timpul nostru trăiesc o precaritate cotidiană, cu consecințe funeste" (Evangelii gaudium, 52). Totuși acest progres material nu a dus la o fericire mai mare a omului. Cresc unele patologii și teama și disperarea pun stăpânire pe inima atâtor persoane, chiar și în așa-zisele țări bogate. Bucuria de a trăi frecvent se stinge și crește dezorientarea și confuzia cu privire la sensul vieții umane care duce adesea la nedreptate, la lipsa de respect față de aproapele, care generează violența.
Sistemul economic actual comportă nu numai fenomenul exploatării și al asupririi - fără a-i excepta pe copii - dar ceva nou: excluderea. Cei excluși nu sunt numai "exploatați", ci și refuzați, "resturi". La originea acestui fenomen este o profundă criză antropologică: negarea primatului ființei umane, redusă frecvent numai la una dintre necesitățile sale; mai exact, consumul.
Din punct de vedere cultural, chiar dacă nu putem neglija să valorizăm substratul creștin al unor popoare, tendința generală pare să se îndrepte spre o răspândită indiferență relativistă, legată, în aceste ultime timpuri, cu deziluzia și criza ideologiilor care a avut loc ca reacție la tot ceea ce apare totalitar, dar care își înfige rădăcinile mai departe în timp, într-un umanism păgân care s-a arătat cu forță în istoria Occidentului creștin în timpul renașterii și care, prin iluminism, s-a solidificat în acel fenomen pe care îl numim în mod obișnuit "laicism". La aceste izvoare profunde ale culturii dominante răspund la suprafață apele valorizării a ceea ce este exterior, imediat, vizibil, rapid, superficial și provizoriu.
Mulți creștini, botezați și miruiți, influențați de această cultură înconjurătoare, "se simt dezamăgiți și încetează să se identifice cu tradiția catolică", în timp ce "crește numărul părinților care nu-și botează copiii și nu-i învață să se roage și există un anumit exod spre alte comunități de credință" (Evangelii gaudium, 70) sau care părăsesc pur și simplu credința. Mai mult sau mai puțin în acest context cultural și social, marcat de un puternic secularism, se desfășoară viața actuală a Bisericii drept comunitate credincioasă și în acest context a fost propusă tuturor în Biserică o "măsură înaltă" a vieții creștine obișnuite, aceea a sfințeniei. În acest context social și cultural, preoții sunt chemați să trăiască în profunzime slujirea lor ca martori de speranță și transcendență, ținând cont de exigențele tot mai numeroase și delicate nu numai de ordin pastoral, ci și social și cultural la care trebuie să facă față.
Slujirea pastorală, în această oră, în aceste coordonate sociale și culturale globalizate, este acțiune fascinantă dar grea, mereu expusă neînțelegerii și marginalizării și, mai ales astăzi, oboselii, neîncrederii, izolării și, uneori, singurătății. Ei bine, în această oră, bucuria Evangheliei, speranța și transcendența deschisă de Cristos trebuie să fie o caracteristică constantă a misiunii lor. O societate marcată de progresul tehnologic contribuie mult la bunăstarea persoanelor, poate înmulți ocaziile de plăcere, dar nu va putea niciodată să dea bucuria autentică de care are nevoie ființa umană. În pofida oricărei aparențe contrare, omul rămâne neobosit un înfometat și un însetat de Dumnezeu. Papa Francisc insistă mult în exortația apostolică Evangelii gaudium cu privire la bucuria evanghelizării, citând mai precis exortațiile apostolice ale lui Paul al VI-lea Gaudete in Domino și Evangelii nuntiandi. Păstorul unei comunități creștine astăzi are în mod deosebit misiunea de a consola, de a da speranță, de a spune tuturor că Dumnezeu există, că iubirea există, pentru că el însuși a avut experiența consolării pe care Dumnezeu i-o oferă. Un păstor care evanghelizează "nu ar trebui să aibă constant o față de înmormântare" (Evangelii gaudium, 10); trebuie să recupereze și să mărească fervoarea, "bucuria dulce și confortantă de a evangheliza, chiar și atunci când trebuie semănat plângând [...]. Fie ca lumea din timpul nostru - care caută când în angoasă, când în speranță - să primească vestea bună nu de la evanghelizatori triști și descurajați, nerăbdători și neliniștiți, ci de la slujitori ai Evangheliei a căror viață iradiază fervoare, care au primit cei dintâi în ei bucuria lui Cristos" (Paul al VI-lea, Evangelii nuntiandi).
Nu este vorba despre o bucurie trecătoare, superficială, egoistă, ci despre bucuria și pacea pe care Domnul a lăsat-o ca moștenire tuturor credincioșilor săi și îndeosebi păstorilor săi o dată pentru totdeauna cu puțin înainte de moartea și învierea sa și pe care nimeni nu ne-o poate lua vreodată, chiar și în mijlocul persecuțiilor. Este o bucurie plină de responsabilitate pastorală, de vigilență față de turmă. Textele din Noul Testament, referite în mod specific la păstorii din primele comunități creștine, insistă pe această obligație de vigilență și responsabilitate față de turmă. Prima Scrisoare a lui Petru îi invită pe preoți să fie vigilenți asupra turmei lui Dumnezeu, de bunăvoință. "A veghea" și "a paște" sunt două verbe care rezultă practic ambivalente, aproape sinonime, în limbajul folosit de aceste texte din Noul Testament și în primele scrieri creștine post-testamentare. Cu privire la activitatea pastorală se accentuează cu forță deosebită grija vigilentă pentru a apăra turma de lupi răpitori "care nu vor cruța turma" (Fap 20,29). Este vorba în definitiv de a păstra, a mări și a construi unitatea turmei. În afara unității nu contează nici măcar minunile, așa cum a afirmat sfântul Augustin (cf. Comentariu la Evanghelia lui Ioan, Omilia 13).
Această păstorire a turmei, veghind asupra ei cu toată grija pentru ca nimeni să nu o risipească sau s-o fure, pentru ca în mod constant să se mărească, implică "exemplaritatea", mărturia păstorului. A conduce poporul lui Dumnezeu va cere tot mai mult exemplaritate, sfințenie a vieții, pentru ca vestirea Evangheliei și harul administrat să nu se transforme în motiv de acuză pentru cauza Evangheliei însăși și de imputare pentru păstor în fața marelui și unicului păstor. Comunitățile creștine vor fi tot mai conștiente că păstorii lor acționează "în persoana lui" și această conștiință în păstorii înșiși va trebui să-i facă mai umili și transparenți în slujba Bisericii: "vegheați asupra voastră înșivă și asupra întregii turme" (Fap 20,28).
(După L'Osservatore romano, 16 aprilie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 22.