Bucuria Evangheliei
Evanghelia bucuriei
Un an cu papa Francisc. Uimirea se reînnoiește în fiecare zi cu cuvinte noi și vechi
De Elio Bromuri
Cine ar vrea să scrie o dare de seamă organică despre Jorge Mario Bergoglio la un an de distanță de la alegerea sa la tronul pontifical, ar trebui să scrie o carte, așa cum unii au făcut sau fac, care însă ar rămâne incompletă, mereu incompletă pentru că imediat ce ar fi publicată ar fi învechită de noutatea spusă sau făcută de Papa Francisc. Noutatea și imprevizibilitatea de cuvinte și gesturi este o realitate probabil caracterială, legată de o personalitate creativă sau indusă de creativitatea Duhului care locuiește cu seninătate în el și-l face gata pentru orice suflare.
Bergoglio nu desfășoară misiunea sa ca un executant al unui plan prestabilit, ci reacționează la chemările și la impulsurile inimii. Prestabilit față de acțiunea sa este ființa sa, creștină și umană, inteligența sa, credința sa, umanitatea sa, istoria sa de fiu de emigrați, experiența sa formată în Argentina lui desaparecidos și trăită printre complexitatea încurcată și conflictuală a lumii latinoamericane, fără a uita forța și ordinea interioară forjată de exercițiile spirituale ale sfântului Ignațiu. Toate acestea el le-a unificat în numele-simbol de Francisc, pe care în vizita la Assisi (4 octombrie 2013) a încărcat-o cu semnificații ulterioare față de intuiția primară. Așa este pentru limbajul său, limbajul inimii, așa cum a spus recent unei comunități penticostale protestante: un limbaj - spunea el - făcut din nostalgie și din bucurie, din nostalgie datorită separării și din bucurie datorită fraternității regăsite. "Suntem frați", spunea cu glas scăzut și convingător, și putem să ne spunem asta printre lacrimi ca Iosif în Egipt când i-a întâlnit pe frații care-l vânduseră și s-au recunoscut.
Aceasta mi se pare cifra pontificatului lui Francisc, frate universal, aplecat asupra rănilor lui Cristos imprimate în trupul tuturor celor care suferă, care spală și sărută picioarele tinerei musulmane, îi îmbrățișează pe săraci și pe bolnavi, îi ia în brațe pe copii. Pentru a fi frate credibil a considerat necesar să se despoaie de titluri și haine care ar putea să-l țină departe de oamenii umili și simpli, cei din piață și cei din casa locuită în mod obișnuit, locuința modestă de la "Sfânta Marta", împărtășită cu oaspeții stabili și ocazională. Francisc este nume universal de când Sfântul din Assisi a voit să numească frate și soră chiar soarele și luna, focul și apa, și orice ființă iubită de Dumnezeu chiar dacă este leproasă, refuzată și exclusă de societatea civilă. A spus - cu ton de reproș - "cine a plâns" pentru naufragiații de la Lampedusa? și a spus și "cine sunt eu" pentru a judeca un frate care are tendință homosexuală? S-a întrebat pe sine însuși și Biserica întreagă, cu un chestionar, "cum putem să ne apropiem și să-i considerăm frați și surori" toate acele persoane care au avut o căsătorie eșuată și o familie divizată cu daune grave și suferințe pentru soți și copii?
Este Papa al milostivirii și al duioșiei, care a cerut Bisericii să iasă din siguranțele sale apărate în sunet de "bătăi inchizitorii", concentrată asupra sieși ridicând bariere moraliste sau disciplinare care întunecă luminozitatea strălucitoare a Evangheliei. Aptitudinea de a sta în mijlocul mulțimii, chiar și atunci când este greu și ar putea să fie periculos: "Trebuie avută încredere în mulțime". Ea nu este o adunătură generică de indivizi, ci este formată din persoane iubite de Dumnezeu, iar poporul său care deține motivul și scopul existenței păstorului. Pentru aceasta el a marcat identitatea sa sacramentală de episcop și apartenența sa eclezială la Biserica de Roma, președinte în caritate a Bisericilor răspândite în lume. Acestui popor adunat pentru alegerea sa încă de la prima întâlnire i-a cerut să invoce binecuvântarea lui Dumnezeu pentru el. Imaginea lui Francisc aplecat în fața mulțimii tăcute și rugătoare în piața "Sfântul Petru" în momentul inițial al pontificatului său, când se naște ca prin germinare paternitatea/fraternitatea sa universală a fost și rămâne în amintirea și în conștiința colectivă scânteia care a aprins o mare lumină asupra misiunii sale.
Episcop și popor își dau mâna ca două realități care acționează mereu împreună. A amintit asta și în discursul de la Aparecida în timpul Zilei Mondiale a Tineretului. În aceste momente găsim și sensul reînnoirii pastorale, care sună ca o revoluție și cere o convertire: convertire a inimii și convertire pastorală în a-i pune pe săraci în centru, nu numai ca alegere, ci în sensul unei Biserici într-adevăr sărace.
După un an rămâne uimirea care în fiecare zi se reînnoiește cu cuvinte noi și vechi, pe care Francisc le-a adunat în "Evangelii gaudium", o "summa" a evanghelizării în lumea contemporană, "veșnica noutate" care este Cristos (nr. 11), singura motivație de viață a Bisericii și a păstorilor săi. În cuvântul său este bucuria discipolilor și mântuirea lumii: bucuria Evangheliei, Evanghelia bucuriei.
(După agenția SIR, 12 martie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.