|
Roman: Simpozionul internațional de filosofie "Itinerarii metafizice" Facultatea de Filosofie "I. Duns Scotus", din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman, a găzduit, la 10 martie 2014, simpozionul internațional de filosofie intitulat "Itinerarii metafizice". Acest simpozion a fost dedicat comemorării a 740 de ani de la moartea celor doi mari maeștri scolastici: sfântul Toma de Aquino și sfântul Bonaventura din Bagnoregio (1274). Fiecare ocazie de celebrare a memoriei celor doi învățători ai Bisericii, devine în mod implicit un motiv de reflecție asupra temeiurilor gândirii, convingerilor, obiceiurilor și credinței noastre. De această dată, organizatorii simpozionului și-au dorit să unească momentul comemorativ cu o exigență a filosofiei afirmată de fericitul papă Ioan Paul al II-lea în enciclica Fides et ratio și asupra căreia Biserica Catolică insistă tot mai mult în ultimii ani: filozofia trebuie să regăsească dimensiunea ei sapiențială de căutare a sensului ultim și global al vieții și a verifica puterea omului de a ajunge la cunoașterea adevărului. Aceste două exigențe comportă o a treia: este necesară o filosofie cu caracter în mod autentic metafizic, adică în stare să treacă dincolo de datele empirice pentru a ajunge, în căutarea ei de adevăr, la ceva absolut, ultim, temeinic. În sensul acesta, atât Toma cât și Bonaventura rămân modele perene întrucât - așa cum spunea papa emerit, Benedict al XVI-lea în cateheza din 17 martie 2010 dedicată figurilor celor doi doctori ai Biserici - "ambii au știut să valorizeze resursele rațiunii umane, printr-un dialog fecund între credință și rațiune, făcând din epoca în care au trăit o perioadă de mare vivacitate intelectuală". Simpozionul s-a bucurat de importanta colaborare a mai multe instituții de prestigiu din țară cât și din străinătate: Universitatea Pontificală "Gregoriana" din Roma, Facultatea Pontificală "San Bonaventura" din Roma, Facultatea de Teologie Pastorală din Roman, Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice (UAIC), Institutul Teologic Romano-Catolic din Iași. Moderatorul acestui simpozion a fost pr. asist. univ. Virgil Blaj care a deschis lucrările prin a acorda cuvântul de salut pr. conf. univ. dr. Damian Ghe. Pătrașcu, rectorul Institutului Teologic Romano - Catolic Franciscan. Părintele rector, care le-a adresat tuturor salutul de bun venit și succes în desfășurarea expunerilor pregătite de stimații profesori invitați. Prima conferință intitulată: "Ci sarebbe «una» e solo «una» metafisica tomista?" ("Există «una» și doar «o» singură metafizică tomistă?") a fost susținută de pr. prof. univ. dr. Paul Gilbert, profesor de metafizică al Facultății de Filosofie din cadrul Universității Pontificale Gregoriana din Roma. Nucleul conferinței părintelui Gilbert, poate fi sintetizat astfel: există o anumită evoluție a semnificației termenului de "metafizică" la Toma de Aquino, care trece da la o determinare de către ratio la o alta, mai radicală, ce exprimă atenția față de intellectus și de operațiile sale. Plecând de la această idee, autorul s-a întrebat dacă nu am putea verifica o anumită corespondență între această evoluție și cea pe care o suportă termenul de "analogie" în operele Aquinatului? De fapt, reflecția lui Toma asupra analogiei a cunoscut, diferite momente. Următoarea conferință intitulată: "(In)Dependența teologiei față de filosofie și (im)posibilitatea unui același obiect în cazul rațiunii și al credinței supranaturale" a fost susținută de conf. dr. Wilhelm Tauwinkl. Întrebarea care a stat la baza reflecției sale a fost: ce anume caută teologia pe terenul filosofiei? De obicei se spune că teologia are nevoie de filosofie, aceasta fiind indispensabilă. Obiectul formal al teologiei este de al căuta pe Dumnezeu revelat și aceasta face teologia să fie teologie. Aici apare o problemă acest obiect nu poate fi verificat în mod direct precum în științele naturii să verificăm experimental ceea ce gândim despre obiectul acesta și atunci noi cercetăm acest obiect în mod mediat. Astfel avem afirmațiile de credință și trebuie să avem o privire și o metodă istorică prin care trebuie să le verificăm cu ajutorul reflecției și pentru aceasta se spune că trebuie să recurgem la filosofie. Teologia nu se folosește de filosofie doar instrumental, conceptual. Teologul recurge la filosofie pentru anumite poziții și forme de gândire. Prin forma de gândire înțelegem un principiu ce structurează reflecția omului și îi conferă gândului o amprentă proprie. Dogma de credință este o expresie omenească a acestei realități. Revelația îi vorbește omului în limbajul său. Formele de gândire diferă de la o epocă istorică la alta. Părinții Bisericii din vechime au preluat modelul platonic, după care avem modelul scolastic și în zilele noastre avem modelul antropologic existențial care a fost preluat după modelul unor filosofi moderni. Karl Rahner afirma că oricine face filosofie face și în mod nu sistematizat teologie. Dar problema actuală este faptul că anumite curente de gândire filosofice sunt în contradicție cu ansamblul Revelației. Pentru o credință corectă avem nevoie de o gândire corectă. O altă întrebare abordată a fost: dacă putem avea același obiect de cunoaștere pentru rațiune cât și pentru credință? Unii ar putea să răspundă: "filosoful știe, teologul crede". Un răspuns la această problematică l-au oferit și cei doi mari filosofi și teologi care au avut direcții opuse. Învățătorul Serafic afirmă că se poate avea același obiect atât pentru rațiune cât și pentru credință. În schimb, Toma de Aquino afirma că nu e cu putință ca același adevăr să fie cunoscut și crezut de aceeași persoană. Două persoane diferite pot avea acces la același adevăr. Harul nu cade în om în gol, dar are nevoie de un fundament constituit de reflecția filosofică. Reflecție care cunoaște existența unui Dumnezeu creator. În continuare, a urmat conferința "Subjectum metaphysicae. Ontologie, teologie, ontoteologie", prezentată de conf. univ. dr. George Bondor. Problema abordată a fost subiectul metafizicii, apariția și evoluția acestuia. Subiectul metafizicii nu trebuie confundat cu obiectul metafizicii. Avem trei mari cercetări, cercetarea ființei ca ființă denumită mai târziu ontologie, filosofia primă întrebarea asupra primelor cauze și principii și teologia cercetarea științei divine. La Aristotel filosofia caută unitatea celor sensibile, în schimb teologia se instalează în unitate ratând astfel întâlnirea cu multiplul. Ontologia aristotelică rămâne astfel una a diversității, diferențelor, a pluralității ireductibilă la unitatea unui principiu de aceea este și numită știința căutată. Pentru Avicenna metafizica poate fi numită metafizica primă dar nu poate avea ca obiect existența divină pentru că orice știință are certitudinea obiectului ei. Adevăratul obiect al metafizicii nu este o ființă determinată și particulară dar ființa în ea însăși. La fel ca și Avicenna, Toma a ordonat cercetările cu caracter metafizic pe baza unității subiectului metafizicii, identificată cu înțelepciunea și cu știința sacră, metafizica trebuie să fie cea mai rațională dintre științe, cea care posedă cel mai mare grad de certitudine. Pentru Toma, metafizica se ocupă cu primele cauze, ea trebuie să facă referință la principiile cele mai universale și anume: ființarea "ens" și determinațiile care îi urmează unul și multiplul, potența și actul. Pentru a fi cu întru totul certă și rațională metafizica trebuie să se ocupe cu ceea ce este inteligibil în mod deplin și anume cu ceea ce este separat de materie, însă ceva este imaterial fie conform ființei, fie conform rațiunii. Toma face ca cercetarea metafizicii să fie una unitară și anume: Dumnezeu este cauza primă și universală a ființei. Această soluție care poate părea banală diferă în mod radical de proiectul aristotelic al metafizicii. Noutatea lui Toma derivă din presupoziția că Dumnezeu este cauza primă a întregii ființări care este astfel înțeleasă ca ființare creată. Toma întâmpină o dificultate moștenită de la Avicenna și anume dacă Dumnezeu este subiect al teologiei? Toma a făcut distincție între două moduri de a face teologie: cea a filosofilor și cea revelată. Drd. Florina-Rodica Hariga a prezentat conferința: "Definirea raportului corp-suflet în filosofia lui Bonaventura: respingerea dualismului substanțelor". Plecând de la ideea că orice ființă creată are o formă hilemorfică, unirea dintre materie constituind, pe linie aristotelică, principiul individualizării, autoarea a insistat pe faptul că la Bonaventura, forma nu este doar o actualizare ci este desăvârșirea acelei materii pe care o informează. Sufletul nu este doar motorul corpului dar și desăvârșirea acestuia. Bonaventura respinge dualismului substanțelor, trup și suflet, idee susținută prin apelul la conceptul de unibilitate a lui Thomas Osborne, înțeles ca proprietate ființială atât a sufletului cât și a corpului Ultima conferință a fost susținută de lect. univ. dr. Florin Crîșmăreanu și a avut ca temă "Duns Scotus și distincția dintre «metaphysica in se» și «metaphysica quod nos»" Potrivit lui Hans Meyer, "scolastica începe să devină interesantă după Toma din Aquino". Franciscanul Duns Scotus (1265/66-1308) este fără nici o îndoială personajul reprezentativ al acestei epoci post-tomasiene. Însă, pe de o parte, Duns Scotus este considerat "geniul reformator al metafizicii" (O. Boulnois), și, pe de altă parte, franciscanul este teologul aflat în veșnică dispută cu "filosofii" (P. Vignaux). Așadar, ca și în cazul altor scolastici, învățătura lui Duns Scotus pendulează întotdeauna între teologie și metafizică. Plecând de la distincția teoretizată de franciscan între teologie și metafizică, dl. Crîșmăreanu a încercat să clarifice o altă distincție esențială pentru gândirea Doctorului subtil, și anume aceea dintre metafizica în sine și metafizica pentru noi, care nu este altceva decât o încercare de soluționare a diferitelor polemici dintre adepții analogiei și ai univocității ființei. Metafizica în sine rămâne o înțelepciune neomenească, la care omul nu are acces, în timp ce metafizica pentru noi este singura posibilă omului în parcursul ei de la finit către infinit. În ultima parte a simpozionului a urmat dezbaterea pe marginea conferințelor prin punerea unor întrebări. Părintele moderator pr. Virgil Blaj la sfârșitul simpozionului, le-a mulțumit organizatorilor, profesorilor, studenților și tuturor participanților pentru participare, exprimându-și speranța ca simpozionul să fi venit în sprijinul interesului filosofic în general și al metafizicii în special, și nu al unei metafizici raționaliste și arogante, pe drept condamnată de Kant pentru pretențiile ei dogmatice, ci ale unei metafizici mai smerite și modeste, încredințată că poate și trebuie să treacă granițele acestei lumi din cauza radicalei ei contingențe, pentru că "această lume nu este totul", după cum observa Wittgenstein; o metafizică în stare să afirme existența unui Principiu prim necauzat și cauză universală a oricărei realități finite, dar care, în același timp, își mărturisește docta ignoranță în ceea ce privește natura, atributele și chipul acestui Principiu prim. "Vivacitatea intelectuală" pe care au provocat-o sfântul Toma și sfântul Bonaventura în vremea lor poate fi relansată și în vremea noastră doar printr-un efort susținut de retrezire a interesului și pasiunii oamenilor pentru frumusețea și bogăția resurselor gândirii și credinței noastre. Fr. Mihai Percă * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 10 martie: Roman: Simpozionul internațional de filosofie "Itinerarii metafizice"
lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |