|
Meditație la duminica I din Postul Mare - A Isus s-a lăsat ispitit de satana și a biruit, pentru ca și noi când suntem ispitiți să biruim. Am intrat cu Miercurea cenușii în timpul sfânt al Postului Mare, timp de rugăciune și de fapte bune, dar mai ales timp de convertire și timp de remodelare după chipul lui Cristos, cu care am fost configurați la botezul nostru. Sfântul Paul ne-a spus: "Împăcați-vă cu Dumnezeu! Căci pe Isus, care nu a cunoscut păcatul, Dumnezeu l-a făcut păcat pentru noi, ca noi să fim neprihănirea lui Dumnezeu în el" (2Cor 5,21). Dmitri Sergheevici Merejkovski (1865-1941), filosof și scriitor rus, în cartea sa Moartea zeilor sau Romanul lui Iulian Apostatul, ne povestește cum împăratul Iulian, fiind odată supărat pe Dumnezeu, a poruncit ca soldații săi să tragă săgeți ucigașe spre cer, pentru a-l ucide pe Dumnezeu. Dar, chiar în clipa aceea, dintr-un mic nor ce se plimba în bătaia soarelui, a început o ploaie liniștită, ce a făcut să apară curcubeul, cu săgeți de lumină și bunătate. Acesta a fost răspunsul lui Dumnezeu la necredința și răutatea împăratului Iulian; atunci mulți creștini s-au întărit în credință și mulți păgâni s-au făcut creștini. Acesta este Domnul Dumnezeul nostru, căruia îi place îndurarea (cf. Iona 4,2; Mih 7,18). Acum pricepem mai bine de ce, pentru reconcilierea noastră, pentru convertirea noastră, pentru neprihănirea noastră, Isus s-a întrupat ca unul dintre noi; s-a botezat cu păcatele noastre; s-a lăsat ispitit pentru a îndrepta căderile noastre; a purtat crucea și a murit păcatelor noastre; și apoi a înviat pentru îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25), pentru ca, așa cum prin neascultarea lui Adam toți oamenii au devenit păcătoși, tot astfel, prin ascultarea lui, toți oamenii să devină neprihăniți (cf. Rom 5,19). Pentru a înțelege evanghelia cu Ispitirea lui Isus, trebuie să pornim meditația noastră de la Botezul lui Isus în Iordan, când Isus și-a asumat public misiunea de mântuitor încredințată lui de către Tatăl ceresc și când Tatăl, în prezența Duhului Sfânt, l-a proclamat drept Fiul său prea iubit în care își găsește toată bucuria (cf. Mt 3,17). Trebuie să remarcăm că, atâta timp cât Isus nu și-a asumat public misiunea sa de mântuitor al lumii, care începea cu distrugerea lucrărilor diavolului (cf. 1In 3,8), cu ridicare și spălarea păcatelor lumii (cf. In 1,29), prin care diavolul și moartea stăpâneau peste oameni și-i făceau sclavi (cf. Evr 2,15), diavolul nu i-a făcut prea multe șicane lui Isus; dar, din acest moment, diavolul nu l-a mai lăsat în pace până la moarte. Timpul Postului Mare este și timpul ales de Biserică pentru o cateheză forte pentru catecumeni, înainte de primirea Botezului din Noaptea de Paști, după o pregătire sârguincioasă de trei ani de catecumenat. Biserica prin prezentarea ispitirilor lui Isus, imediat după primirea Botezului, când a fost proclamat ca Fiul prea iubit al Tatălui, vrea să le spună catecumenilor și botezaților că, dacă ei se vor angaja să strice lucrările satanei din lume și să ducă mântuirea lui Dumnezeu la toți oamenii, așa cum ne învață pe toți Isus, prin exemplul său, vor fi și vom fi mereu șicanați de diavol și de lumea rea (cf. 2Tim 3,12). Dar, iată, și cuvântul de încurajare a lui Dumnezeu pentru noi: "Nu te teme nicidecum de ce ai să suferi. Iată că diavolul are să arunce în temniță pe unii din voi, ca să vă încerce. Și veți avea un necaz de zece zile. Fii credincios până la moarte și-ți voi da cununa vieții" (Ap 2,10). În episodul ispitirii lui Isus, este interesant de observat că nu diavolul l-a luat și l-a dus pe Isus în pustiu ca să fie ispitit, ci Duhul l lui Dumnezeu l-a dus pe Isus în pustiu pentru a fi ispitit de satana. De ce? Pentru că lui Dumnezeu îi place să se mărească în slujitorii săi fideli. Iar dacă ne vom uita în Biblie, vom vedea că Dumnezeu s-a preamărit în drepții săi: Abraham, Isac și Iacob (cf. Rom 4,11-12; Evr 11,8-19; 20-21); în Moise și în toți profeții săi (cf. Evr 11,23-29). Dumnezeu chiar i-a provocat pe vrăjmașii săi cu cei drepți ai săi. Astfel, putem spune că Dumnezeu i-a provocat: pe satana cu dreptul său Iob (cf. Iob 1,8; 2,3); pe Goliat, cu micuțul, dar credinciosul său David (cf. 1Sam 17,34-50); pe lumea necredincioasă din toate timpurile, smeriții săi credincioșii (cf. 1Cor 1,26-29). Deci, astăzi, Dumnezeu s-a mărit în fața satanei și a lumii necredincioase, prin Isus, slujitorul său, așa cum odinioară s-a mărit prin alți aleși ai săi; dar tot astăzi Dumnezeu mai vrea să se mărească pe sine în fața diavolului și a oamenilor răi, prin noi, creștinii, credincioșii săi smeriți. Și Dumnezeu are deja chiar acum "un mare nor de martori" pe pământ (Evr 12,1) și "o mulțime incalculabilă" de biruitori asupra satanei, împreună cu Isus, în cer (cf. Ap 7,9). Planul lui Dumnezeu a fost ca Isus să sufere multe și astfel să intre împreună cu noi în slava sa (cf. Lc 24,26). Dar planul lui Dumnezeu a fost și este același și pentru noi, oamenii, ca să intrăm în împărăția sa, adică tot prin multe necazuri (cf. Fap 4,12). Cei credincioși Tatălui, ca Isus, acceptă acest plan; dar cei răi nu acceptă acest plan și rămân afară de împărăția lui Dumnezeu, împreună cu cei fricoși, necredincioși, scârboși, ucigași, curvari, vrăjitori, închinătorii la idoli și toți mincinoșii, a căror parte este în iazul care arde cu foc și cu pucioasă, adică moartea a doua" (Ap 21,8). Este interesant de observat că, în ispitirea lui Isus, a lui Adam și a noastră, diavolul are o singură strategie prin care urmărește ruina omului, îndepărtarea lui de Dumnezeu. Ca și pescarul, care dă nadă, pentru a scoate peștele din apă, la fel diavolul amăgește omul cu puțină pâine, reputație și glorie trecătoare, în afara voinței și legilor divine, numai să ne despartă de Dumnezeu. Satana știe că din mâna lui Dumnezeu nu poate smulge nimic (cf. In 10,28-29). De aceea, ne provoacă să ne depărtăm singuri de Dumnezeu, ca să ne poată pierde veșnic, căci de la început este mincinos și ucigaș (cf. In 8,44). Deci, Dumnezeu voiește astăzi ca, așa cum satana n-a reușit cu Isus, așa să nu reușească nici cu nimeni dintre noi, fii săi adoptivi, câștigați prin patima, moartea și învierea lui Cristos, pe care le retrăim în acest timp sfânt de Post Mare. Clive Staples Lewis (1898-1963), cunoscut mai mult sub numele de C.S. Lewis, profesor universitar de origine irlandeză, un convertit la credința creștină după o tinerețe depărtată de Dumnezeu, în cartea Scrisorile lui Zgândărilă, ne povestește despre un diavol bătrân care își instruia nepotul în subtilitățile și tehnicile ispitirii oamenilor. În epistolele sale didactice, diavolul bătrân îi spune novicelui său că "obiectivul lui nu trebuie să fie în a-i facă pe oameni răi, ci trebuie să fie, cu orice preț, să-i facă pe oameni indiferenți față de Dumnezeu și de legile sale, oameni cărora să nu le pese de cele sfinte, oameni care să nu-și bată capul cu împărăția lui cerurilor, oameni care să trăiască rupți de Dumnezeu; căci de faptul cum să-i facă răi și apoi să-i piardă veșnic se va ocupa el însuși. Diavolul vine și ne spune: "Crede-mă pe mine, un mincinos, și nu-l crede pe Dumnezeul adevărului". Deși nici un om rațional nu ar face așa ceva, iată că se găsesc chiar mulți creștini făcând așa. În timp ce unii creștini se îndoiesc de ceea ce spune Dumnezeu și vor dovezi suplimentare din alte surse, în afară de Biblie, aceiași creștini cred imediat ceea ce le spune satana. De exemplu, un domn, din proprie inițiativă, s-a oferit să plece într-o misiune. Dar, coordonatorii acelei misiuni au spus nu și s-a dovedit mai târziu că așa a fost mai bine pentru el. Mulți au fost și sunt încă, care vor să-și impună voința lor, în planul lui Dumnezeu și al Bisericii sale. Trebuie să știm că Isus însuși a refuzat astfel de pretendenți (cf. Mc 5,18-20; Lc 8,38-39). Paul și Sila au fost refuzați și ei (cf. Fap 16,6-8). Sfântul Anton de Padova (1195-1231) a fost refuzat. Sfânta Tereza de Avila (1515-1582) a fost refuzată. Și sfânta Tereza Pruncului Isus (1873-1897) a fost refuzată. Toate aceste refuzuri s-au dovedit a fi pentru ei un bine mai mare. Când diavolul îți șoptește ceva, chiar aparent bun, dar Isus îți spune altceva, trebuie să-l asculți pe Isus, așa cum au făcut toți cei mântuiți, căci numai așa este cel mai bine. Se spune că într-o noapte, în munții Delfi, în munții lui Apollo, din Grecia antică, s-a deschis un abis, din care se ridica un parfum fermecător, care îmbăta totul în jur. De pretutindeni, alergau ca vrăjiți întru acolo, oameni și animale; dar care, odată ajunși acolo, dispăreau pentru totdeauna. Atunci, o groază i-a umplut pe toți. Într-o zi, a sosit în orașul Delfi, din munții lui Apollo, un înțelept care vindea antidotul contra parfumului înșelător. Acest antidot consta dintr-o bucată mică de pânză albă, pe care erau scrise aceste cuvinte: "Dacă vrei să te aperi de prăpastie și de parfumul ei înșelător, stai cât mai departe de ele!" O asemenea prăpastie fermecătoare a deschis și diavolul lângă fiecare dintre noi, ca să ne poată pierde pentru veșnicie. Pentru noi această prăpastie deschisă de diavol poate fi una cu munți de pâine, înălțimi de mărire, munți de stăpânire, dar fără Dumnezeu și împotriva voinței lui Dumnezeu. Tot ceea ce iubim mai mult decât pe Dumnezeu și împărăția sa: persoane, bunuri, onoruri, locuri, obiceiuri, patimi sunt abisuri înșelătoare, prin care satana continuă și astăzi să tragă după el stele ale cerului (cf. Ap 12,4). Când faci ceea ce îți place și nu faci ceea ce vrea Dumnezeu, alergi spre prăpastia pierzătoare, ca cei din povestirea de mai sus; ca Adam și Eva, care s-au pierdut pe ei și pe urmașii lor; ca faraon care, refuzând ascultarea de Dumnezeu, s-a pierdut pe sine și pe poporul său; ca grecii antici, care, deși știau viclenia troienilor, au refuzând sfatul înțelepților lor și au primit "darul otrăvit" al "calului Troian" în cetatea lor. Iar asta a dus la pierderea cetății, la moartea multora dintre vitejii lor și la robirea poporului. Creștinii din toate timpurile, care deși știu de amăgirea diavolului, îi cumpără totuși produsele, dar vor plăti pentru asta cu pierderea sufletului și a împărăției cerurilor. Cu Botezul, omul pășește pe calea mântuirii; cu viața de zi cu zi, el primește mântuirea în viața sa; la moarte, mântuirea trebuie să fie gata. Dumnezeu vrea ca noi să "lucrăm cu frică și cutremur la mântuirea noastră" (Fil 2,12), mântuire primită în germen la botez. Satana nu vrea să lucrăm la mântuirea primită în germen la botez, ba chiar vrea să renunțăm definitiv la ea. De aceea, ne descurajează în fel și chip. O istorioară morală spune că un om a descoperit hambarul în care diavolul își ținea semințele rele pe care le seamănă în inimile oamenilor: mândrie, invidie, lăcomie, mânie, ură, poftă rea etc. Dar omul a observat că cele mai numeroase erau semințele descurajării. Omul a aflat apoi că aceste semințe pot crește aproape oriunde. Întrebat mai îndeaproape despre aceste semințe, diavolul a recunoscut, foarte evaziv, că ar fi un loc unde nu ar reuși să încolțească și să crească semințele răului și ale descurajării. "Și unde e locul acesta?" "În inima unui om ascultător și temător de Dumnezeu". Sfântul Leon cel Mare (400-461) ne spune: "Isus a luptat cu satana, pentru ca și noi să învățăm să luptăm cu el. Isus l-a învins pe satana, pentru ca și noi să învățăm, prin puterea lui, să-l învingem". Pr. Ioan Lungu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |