|
Vatican: A treia predică de Postul Mare a pr. Raniero Cantalamessa, OFMCap. Sfântul Ambroziu și credința în Euharistie 1. Reflecția despre sacramente Alături de cea despre Biserică, o altă temă în care se observă un progres în trecerea de la Părinții greci la cei latini este cea despre sacramente. În primii a lipsit o reflecție despre sacramente în sine, adică despre ideea de sacrament, deși au tratat în mod excelent despre fiecare taină: botez, ungere, euharistie1. Inițiatorul teologiei sacramentare - adică a ceea ce, începând din secolul al XII-lea, va fi "De sacramentis" - este încă o dată Augustin. Sfântul Ambroziu cu cele două serii de discursuri ale sale "Despre sacramente" și "Despre mistere", anticipă numele tratatului, dar nu conținutul său. De fapt și el se ocupă despre fiecare sacrament și încă nu despre principiile comune pentru toate sacramentele: celebrant, materie, formă, mod de a produce harul... Atunci de ce să-l alegem pe Ambroziu ca maestru de credință al unei teme sacramentare cum este cea despre Euharistie asupra căreia vrem să medităm astăzi? Motivul este că Ambroziu este cel care mai mult ca oricine a contribuit la afirmarea credinței în prezența reală a lui Cristos în Euharistie și a pus bazele viitoarei învățături despre transubstanțiație. În De sacramentis scrie: "Această pâine este pâine înainte de cuvintele sacramentale; când intervine consacrarea, din pâine devine trup al lui Cristos [...]. Când se săvârșește venerabilul sacrament, preotul de acum nu mai folosește cuvintele sale, ci folosește cuvintele lui Cristos. Așadar cuvântul lui Cristos săvârșește acest sacrament"2. În cealaltă scriere, Despre mistere, realismul euharistic este și mai explicit. Spune el: "Cuvântul lui Cristos care a putut crea din nimic ceea ce nu exista, nu poate să transforme în ceva diferit ceea ce există? De fapt nu este lucru mai mic să se dea lucrurilor o natură cu totul nouă decât a o schimba pe cea pe care o au [...]. Acest trup pe care-l producem (conficimus) pe altar este trupul născut din Fecioară. [...] Este desigur adevăratul trup al lui Cristos care a fost răstignit, care a fost îngropat; așadar este cu adevărat sacramentul trupului său [...]. Însuși Domnul Isus proclamă: «Acesta este trupul meu». Înainte de binecuvântarea cuvintelor cerești se folosește numele unui alt obiect, după consacrare se înțelege trup"3. Cu privire la acest punct autoritatea lui Ambroziu, în dezvoltarea succesivă a doctrinei euharistice, a prevalat asupra celei a lui Augustin. Acesta crede desigur în realitatea prezenței lui Cristos în Euharistie, dar, așa cum am văzut în meditația precedentă, accentuează și mai puternic semnificația sa simbolică și eclezială. Unii discipoli ai săi ajung să afirme nu numai că Euharistia face Biserica, dar că Euharistia este Biserica: "A mânca trupul lui Cristos, nu este altceva decât a deveni trup al lui Cristos"4. Reacția la erezia lui Berengarius din Tours care reducea prezența lui Isus în Euharistie numai la o prezență dinamică și simbolică, a provocat o reacție corală în care cuvintele lui Ambroziu au desfășurat o parte importantă. El este prima autoritate pe care sfântul Toma de Aquino o aduce în Summa sa în favoarea tezei despre prezența reală5. Expresia "trup mistic" al lui Cristos, care până atunci a folosit pentru a desemna Euharistia, a trecut puțin câte puțin să indice Biserica, în timp ce expresia "trup adevărat" este de acum rezervată numai Euharistiei6. Această inversiune singulară marchează, într-un anumit sens, triumful moștenirii lui Ambroziu asupra celei a lui Augustin. Expresii ca acelea din imnul Ave verum, în care trupul euharistic al lui Cristos este salutat ca "trupul adevărat, născut din Maria Fecioară, care a fost jertfit pe cruce și din a cărui coastă au curs apă și sânge", par luate din aproape în întregime din cuvintele lui Ambroziu amintite mai sus. Putem rezuma astfel diferența dintre cele două perspective. Dintre cele trei trupuri ale lui Cristos - trupul adevărat sau istoric al lui Isus născut din Maria, trupul euharistic și trupul eclezial - Augustin unește strâns între ele pe cel de-al doilea și al treilea, trupul euharistic și cel al Bisericii, distingându-i de trupul real și istoric al lui Isus; Ambroziu unește, ba chiar identifică, pe primul și al doilea, adică trupul istoric al lui Cristos și cel euharistic, distingându-i de al treilea, adică de trupul eclezial. În această direcție se putea merge prea departe, căzând într-un realism exagerat, aproape că - așa cum spunea o formulă contrapusă ereziei lui Berengarius din Tours - trupul și sângele lui Cristos ar fi prezente pe altar "în mod sensibil și a fi, într-adevăr, atinse și frânte de mâinile preotului și mestecate de dinții credincioșilor"7. Însă remediul la acest pericol era în noțiunea însăși de sacrament clară de acum în teologie. Prezența euharistică nu este o prezență fizică, ci sacramentală, mediată de semne care sunt, întocmai, pâinea și vinul. 2. Euharistia și beraka ebraică Dacă există o limită în viziunea lui Ambroziu, ea este absența oricărei referințe la acțiunea Duhului Sfânt în producerea trupului lui Cristos pe altar. Toată eficacitatea se află în cuvintele consacrării. Ele sunt pentru el cuvinte creatoare, adică sunt cuvinte care nu se limitează să afirme o realitate existentă, ci produc realitatea pe care o semnifică, precum fraza "fiat lux" de la creație. Acest lucru a influențat în importanța scăzută pe care a avut-o în liturgia latină epicleza Duhului Sfânt, care în schimb desfășoară în liturgiile orientale un rol esențial cât acela al cuvintelor consacrării. Noile Rugăciuni euharistice, cu epicleza Duhului Sfânt care precede consacrarea, au încercat să remedieze această lacună. Dar există o lacună mai mare de care se începe să se ia act și care nu se referă numai la Ambroziu și nici numai la Părinții latini, ci la explicarea misterului euharistic în ansamblul său. Mai mult ca oricând se vede aici cum studiul Părinților nu ne ajută numai să recuperăm bogății vechi, ci să ne și deschidem la noul care se evidențiază în istorie; să-i imităm nu numai în conținuturi, ci și în metoda care era aceea de a pune în slujba cuvântului lui Dumnezeu toate resursele și cunoștințele disponibile în contextul lor cultural. Resursa nouă de care dispunem astăzi pentru a înțelege Euharistia este apropierea dintre creștini și evrei. Încă din primele zile ale Bisericii, diferiți factori istorici au dus la accentuarea diferenței dintre creștinism și iudaism, până la a le contrapune între ele, așa cum deja Ignațiu din Antiohia8. Distingerea de evrei - în data Paștelui, în zilele de post și în atâtea alte lucruri - devine un fel de cuvânt de ordine. O acuză adresată adesea propriilor adversari și ereticilor este aceea de "a iudaiza". Față de Euharistie, noul climat de dialog cu ebraismul a făcut posibilă o cunoaștere mai bună a matricei sale ebraice. Așa cum nu se înțelege Paștele creștin dacă nu este considerat ca împlinire a ceea ce prevestea Paștele ebraic, tot așa nu se înțelege profund Euharistia dacă nu este văzută ca împlinire a ceea ce evreii făceau și spuneau în cursul cinei lor rituale. Însuși numele Euharistie nu este decât traducerea lui Beraka, rugăciunea de binecuvântare și mulțumire făcută în timpul acestei cine. Un prim rezultat important al acestei cotituri a fost că astăzi niciun studios serios nu mai propune ipoteza că Euharistia creștină se explică în lumina cinei la modă la unele culte misterice din elenism, așa cum s-a încercat să se facă timp de peste un secol. Părinții Bisericii au reținut Scripturile poporului ebraic, dar nu liturgia lor, la care nu mai aveau posibilitate de a merge, după separarea Bisericii de sinagogă. Astfel pentru Euharistie au folosit figurile conținute în Scripturi - dar nu contextul liturgic concret în care poporul ebraic celebra toate aceste amintiri care era cina rituală celebrată, o dată pe an la cina pascală (seder) și săptămânal în cultul de la sinagogă. Primul nume cu care Euharistia este desemnată în Noul Testament de către Paul este acela de "cina Domnului" (kuriakon deipnon) (1Cor 11,20), cu referința evidentă la cina ebraică de care se diferențiază de acum prin credința în Isus. Este perspectiva în care se situează și Benedict al XVI-lea în capitolul dedicat Euharistiei din primul său volum despre Isus din Nazaret. Urmând opinia de acum prevalentă a studioșilor, el acceptă cronologia lui Ioan conform căreia ultima cină a lui Isus n-a fost o cină pascală, ci a fost o solemnă cină de adio; cu Louis Bouyer, și Benedict al XVI-lea consideră că se poate "trasa dezvoltarea lui eucharistia creștină, adică a canonului, din beraka ebraică"9. Din diferite motive culturale și istorice, de la Scolastică încoace, s-a încercat să se explice Euharistia în lumina filozofiei, îndeosebi a noțiunilor aristotelice de substanță și de accidenți. Era și asta o punere în slujba credinței a cunoștințelor noi ale momentului, așadar o imitare a metodei Părinților. În zilele noastre, trebuie să facem același lucru cu noile cunoștințe, de data asta, de ordin mai mult istoric și liturgic decât filozofic. Pe urma câtorva studii deja demarate în această direcție, mai ales cel al lui L. Bouyer10, aș vrea să încerc să arăt lumina vie care cade asupra Euharistiei creștine atunci când situăm relatările evanghelice ale instituirii pe fundalul a ceea ce știm despre cina rituală ebraică. Noutatea gestului lui Isus nu va fi diminuată, ci exaltată la maxim. 3. Ce s-a întâmplat în noaptea aceea Un text care arată legătura strânsă dintre liturgia iudaică și cina creștină este Didahia. Acest text nu este altceva decât o culegere de rugăciuni din sinagogă, cu adăugirea, ici și acolo, a cuvintelor "prin servitorul tău Isus Cristos"; restul este identic cu liturgia de la sinagogă. Ritul de la sinagogă era compus dintr-o serie de rugăciuni numite "berakah" care în greacă este tradus cu "Euharistie". Beraka rezumă spiritualitatea vechii Alianțe și este răspunsul de binecuvântare și de mulțumire pe care Israel îl dă cuvântului de iubire adresat lui de către Dumnezeul său. Ritul urmat de Isus în instituirea Euharistiei însoțea toate cinele evreilor, dar asuma o importanță deosebită la cinele în familie sau în comunitate sâmbăta și în zilele de sărbătoare. La începutul cinei, fiecare pe rând lua în mână o cupă de vin și, înainte de a o duce la buze, repeta o binecuvântare pe care liturgia actuală ne face s-o repetăm aproape literal în momentul ofertoriului: "Fii binecuvântat, Doamne, Dumnezeul nostru, Regele secolelor, care ne-ai dat acest rod al viței". Este primul potir de vin. Însă cina începea oficial numai atunci când tatăl familiei sau conducătorul comunității, a frânt pâinea care trebuia să fie împărțită între comeseni. Și, de fapt, Isus, imediat după frază, ia pâinea, recită binecuvântarea, o frânge și o împarte spunând: "Acesta este trupul meu...". Și aici ritul care era numai o pregătire devine realitatea. După binecuvântarea pâinii, care era considerată ca o binecuvântare generală pentru toată cina, se serveau felurile obișnuite. Dacă precedentele Euharistiei se află în cina rituală a iudeilor, atunci nu mai are semnificație specială a ști dacă sărbătoarea de Paște coincidea cu Joia Sfântă sau cu Vinerea Sfântă. Isus nu a legat Euharistia cu niciun amănunt propriu al cinei de Paște (aparte inconciliabilitate datei, lipsește orice referință la mâncarea mielului și a ierburilor amare), ci numai cu acele elemente care fac parte din ritul de fiecare zi: adică frângerea pâinii la început și cu marea rugăciune de mulțumire la sfârșit. Caracterul pascal al ultimei cine este de netăgăduit, dar este independent de aceste discuții și se explică legătura pe care Isus o face între Euharistie ("sângele meu vărsat pentru voi") și moartea sa pe cruce. Acolo se realizează, conform lui Ioan, figura mielului pascal căruia "nu-i este frânt nici un os" (In 19,36). Dar să ne întoarcem la ritualul ebraic. Atunci când masa urmează să se termine și felurile de mâncare au fost consumate, comesenii sunt gata pentru marele act ritual care încheie celebrarea și îi dă semnificația cea mai profundă. Toți se spală pe mâini, ca la început. Era prescris ca președintele să primească apa de la cel mai tânăr dintre cei prezenți și probabil că Ioan e cel care o dă lui Isus. Însă Învățătorul, în loc să se lase servit, dă o lecție de umilință, spălându-le picioarele. După ce a terminat asta, având în fața sa o cupă cu vin amestecat cu apă, el invită să se facă cele trei rugăciuni de mulțumire: prima pentru Dumnezeu creatorul, a doua pentru eliberarea din Egipt, a treia pentru ca să continue în prezent lucrarea sa. După ce se termina rugăciunea, cupa trecea din mână în mână și fiecare bea. Iată ritul antic, săvârșit de atâtea ori de Isus în viață. Luca spune că după ce a cinat Isus a luat potirul spunând: "Acest potir este noua Alianță în sângele meu care este vărsat pentru voi". Ceva decisiv are loc în momentul înc are Isus adaugă aceste cuvinte la formula rugăciunilor de mulțumire, adică la beraka ebraică. Acel rit era un ospăț sacru în care se celebra și i se mulțumea unui Dumnezeu salvator, care a răscumpărat poporul său pentru a încheia cu el o alianță de iubire, încheiată în sângele unui miel. Mâncarea zilnică îl binecuvânta pe Dumnezeu pentru acea Alianță, însă acum, adică în momentul în care Isus decide să-și dea viața pentru ai săi ca adevăratul miel, el a declarat încheiată acea veche Alianță pe care cu toții o celebrau liturgic. În acel moment, cu puține și simple cuvinte, el deschide, oferă și încheie cu ai săi noua și veșnica Alianță în sângele său. Când Isus dă acel potir este ca și cum ar spune: "Până aici, ori de câte ori ați celebrat această cină rituală voi ați comemorat iubirea lui Dumnezeu salvatorul care v-a răscumpărat din Egipt. De acum înainte, ori de câte ori veți repeta ceea ce am făcut astăzi, nu veți mai face asta în comemorarea unei mântuiri din sclavia materială în sângele unui animal; veți face asta în amintirea mea, Fiu al lui Dumnezeu care își dă sângele pentru a vă răscumpăra din păcatele voastre. Până acum ați mâncat hrană normală pentru a celebra o eliberare materială; acum mă veți mânca pe mine, hrană divină jertfită pentru voi, pentru a vă face una cu mine. Și mă veți mânca și veți bea sângele meu, chiar în actul în care eu mă jertfesc pentru voi. Aceasta este noua și veșnica Alianță în iubirea mea". Adăugând cuvintele "faceți aceasta în amintirea mea", Isus conferă o însemnătate nemărginită darului său. De la trecut privirea se proiectează spre viitor. Tot ceea ce el a făcut până acum la cină este pus în mâinile noastre. Repetând ceea ce a făcut el, se reînnoiește acel act central al istoriei umane care este moartea sa pentru lume. Figura mielului pascal care pe cruce devine eveniment, la cină ne este dat ca sacrament, adică memorial veșnic al evenimentului. Evenimentul are loc o singură dată (semel) (Evr 10,12), sacramentul, de fiecare dată când vrem (quotiescumque) (1Cor 11,26). Ideea "memorialului" pe care Isus o preia din ritualul ebraic de sâmbătă și din zilele de sărbătoare, referită la Ex 12,14 cuprinde însăși esența Liturghiei, teologia sa, semnificația sa intimă pentru mântuire. Memorialul biblic este mult mai mult decât o simplă comemorare, decât o simplă amintire subiectivă a trecutului. Grație lui, intervine, în afara minții celui care se roagă, o realitate care are o existență proprie, care nu aparține trecutului, ci există și acționează în prezent și va continua să acționeze în viitor. Memorialul care până acum era garanția fidelității lui Dumnezeu față de Israel, acum este trupul frânt și sângele vărsat al Fiului lui Dumnezeu; este jertfa Calvarului "re-prezentată" (adică făcută din nou prezentă) pentru totdeauna și pentru toți. Aici se descoperă sensul și prețiozitatea insistenței lui Ambroziu și, după el, în formă mai evoluată, de teologilor scolastici și a Conciliului din Trento, asupra prezenței "adevărate, reale și substanțiale a lui Cristos" în Euharistie11. De fapt, numai așa este posibil să se mențină "memorialului" instituit de Isus caracterul său obiectiv de dar absolut, fără condiții, independent de toate, chiar și de credința celui care îl primește. 4. Semnătura noastră pe dar Care este locul nostru în drama umano-divină pe care am evocat-o? Reflecția noastră despre Euharistie trebuie să ne conducă tocmai să descoperim asta. De fapt pentru noi, pentru a ne implica în acțiunea sa, Isus a făcut din darul său un "sacrament". În Euharistie au loc două minuni: una este aceea care face din pâine și din vin trupul și sângele lui Cristos, cealaltă este aceea care face din noi "o jertfă vie plăcută lui Dumnezeu", care ne unește cu jertfa lui Cristos, ca actori, și nu numai ca spectatori. La ofertoriu am oferit pâine și vin care pentru Dumnezeu nu aveau, desigur, nici valoare nici semnificație în ele însele. Acum, la consacrare, Cristos e cel care pune acea valoare pe care eu nu pot s-o pun în ofranda mea. În acest moment pâinea și vinul devin Trupul și Sângele lui Cristos care se dă la moarte într-un suprem act de iubire față de Tatăl. Iată așadar ce s-a întâmplat: sărmanul meu dar lipsit de valoare a devenit darul perfect pentru Tatăl. Isus nu numai că se dă pe sine însuși în pâine și în vin, ne ia și pe noi și ne schimbă (mistic, nu real) în el însuși, ne dă și nouă valoarea pe care o are darul său de iubire față de Tatăl. În acea pâine și în acel vin suntem și noi; "În ceea ce oferă, Biserica se oferă pe ea însăși", scrie Augustin12. Aș vrea să rezum, cu ajutorul unui exemplu uman, ce se întâmplă în celebrarea euharistică. Să ne gândim la o familie numeroasă în care este un fiu, primul născut, care îl admiră și îl iubește peste măsură pe tatăl său. Pentru ziua sa de naștere vrea să-i ofere un cadou prețios. Însă înainte de a i-l prezenta cere, în secret, tuturor fraților și surorilor să pună semnătura lor pe dar. Acesta ajunge așadar în mâinile tatălui ca semn de iubire a tuturor copiilor săi, fără deosebire, chiar dacă, în realitate, unul singur a plătit prețul său. Este ceea ce se întâmplă în jertfa euharistică. Isus îl admiră și îl iubește nemărginit pe Tatăl ceresc. Lui vrea să-i ofere în fiecare zi, până la sfârșitul lumii, darul cel mai prețios care se poate imagina, acela al vieții sale însăși. La Liturghie el îi invită pe toți "frații" săi să pună semnătura lor pe dar, în așa fel încât el ajunge la Dumnezeu Tatăl ca darul fără deosebire al tuturor copiilor săi, chiar dacă unul singur a plătit prețul acestui dar. Și ce preț! Semnătura noastră sunt puținele picături de apă care sunt amestecate cu vinul în potir; semnătura noastră, explică Augustin, este mai ales amin-ul pe care credincioșii îl rostesc în momentul împărtășaniei: "La ceea ce sunteți răspundeți: Amin și răspunzând semnați. De fapt ți se spune: Trupul lui Cristos, iar tu răspunzi: Amin. Fii mădular al trupului lui Cristos pentru ca să fie adevărat Amin-ul tău... Fiți ceea ce vedeți și primiți ceea ce sunteți"13. Toată ecleziologia euharistică a lui Augustin pe care am amintit-o data trecută își află aici domeniul său de aplicație. Dacă nu se poate spune că Euharistia este Biserica (așa cum au ajuns să afirme unii discipoli ai săi), se poate și trebuie să se spună că Euharistia face Biserica. Știm că acela care a semnat un angajament are apoi datoria de a onora propria semnătură. Asta înseamnă că, ieșind de la Liturghie, trebuie să facem și noi din viața noastră un dar de iubire față de Tatăl și față de frați. Trebuie să spunem și noi, mintal, fraților: "Luați și mâncați; acesta este trupul meu". Luați timpul meu, capacitățile mele, atenția mea. Luați și sângele meu, adică suferințele mele, tot ceea ce mă umilește, mă mortifică, limitează forțele mele, însăși moartea mea fizică. Vrea ca toată viața mea să fie, ca aceea a lui Cristos, pâine frântă și vin vărsat pentru alții. Vreau să fac din toată viața mea o euharistie. Am amintit Didahia, ca textul care documentează faza de trecere de la liturgia ebraică la cea creștină. Terminăm cu o rugăciune a sa care a inspirat atâtea rugăciuni euharistice succesive: "După cum această pâine frântă era risipită pe dealuri și adunată fiind a devenit una, tot așa Biserica ta să se adune de la marginile pământului în împărăția ta, căci a ta este gloria și puterea prin Isus Cristos în veci". Amin. _______________ 1. Cf. J. Kelly, Il pensiero cristiano delle origini, cit., pag. 415 șu. 2. Ambroziu, De sacramentis, IV,14-16. 3. Ambroziu, De mysteriis, 52-53. 4. Guillaume di Saint-Thierry, PL 184, 403. 5. Cf. S. Th., III, q. LXXV. a. 1 șu. 6. Este procesul reconstruit de H. de Lubac, în Corpus Mysticum. L'Eucharistie et l'Eglise au Maoyen Age, Aubier, Paris 1949 (trad. ital. Corpus Mysticum. L'eucaristia e la chiesa nel Medioevo, Jaka Book, Milano 1996). 7. Denzinger-Schönmetzer, Enchiridion Symbolorum, nr. 690. 8. Ignațiu din Antiohia, Scrisoare către cei din Magnesia, 10,3. 9. J. Ratzinger - Benedetto XVI, Gesu di Nazaret, vol. II, LEV, Roma 2011, pag. 132-163; cf. L. Bouyer, Eucharistie. Théologie et spiritualita de la priere eucharistique. Desclée, Tournai 1966 (trad. ital. Eucaristia. Teologia e spiritualita della Preghiera eucaristica, LDC, Torino 1983). 10. În afară de cartea citată a lui L. Bouyer, cf. A. Baumstark, Liturgie comparée, Chevetogne 1953; L. Alonso Schoekel, Meditaciones biblicas sobre la Eucaristia, Sal Terrae, Santander 1986 ; Seung Ai Yang, "Les repas sacrés dans le Judaisme de l'époque hellénistique", în Encyclopedie de l'Eucaristie, du Cerf, Paris 2000, pag. 55-59. 11. Cf. Conc. Tridentin, Canon 1 de SS. Eucharistiae sacramento (DS, 1651). 12. Augustin, De civitate Dei, X, 6 (CCL 47, 279 ("In ea re quam offert, ipsa offertur"). 13. Augustin, Sermo 272 (PL 38, 1247 șu). Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 35.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |