|
Reflecție la Solemnitatea Bunei-Vestiri a Preacuratei Fecioare Maria - 2014 Odată cu Preacurata Fecioară Maria, am fost bine-vestiți și noi Într-o zi, trei copii ai unei familii au făcut un concurs: cine spune cea mai frumoasă povestire despre Isus. Părinții lor erau numai ochi și urechi. Primul a spus povestirea liniștirii furtunii pe mare. Al doilea a spus povestirea învierii lui Isus și cum dușmanii lui au căzut orbiți cu fața la pământ. Al treilea, privind la mămica lui, și gândind că și Isus a avut și el o mămică, a spus cea mai scurtă, dar și cea mai frumoasă istorioară care vreodată, rostind numai un singur cuvânt: "Mama!" Și el a câștigat concursul. Și nouă astăzi, Biserica ne spune cea mai frumoasă povestire din viața lui Isus, rostind și ea cuvântul fermecător: "Mamă, Marie"! Pentru a înțelege frumusețea povestirii, cu mama lui Isus, mântuitorul nostru, să vedem ce ne spun lecturile biblice astăzi. Când, regele Ahaz și o parte din poporul lui Israel nu se mai arătau interesați de Dumnezeu, Dumnezeu le-a promis un semn nemaiauzit de iubire din partea lui: "Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i va pune numele Emanuel, adică Dumnezeu este cu noi" (Is 7,14; 8,10). Când oamenii se înșelau crezând că se pot curăți singuri de păcat, prin jertfe de animale, Dumnezeu le-a spus: "Este cu neputință ca sângele taurilor și al berbecilor să spele păcatele. De aceea, Cristos, fiul Mariei, intrând în lume, spune: «Tu n-ai voit și n-ai primit nici jertfele, nici prinosurile, nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat pe care le prescrie Legea». Apoi adaugă: «Iată, vin ca să fac voia ta, Dumnezeule»" (Evr 10,4.8-9). Când lui Isus care i-a zis Tatălui ceresc: "Iată, vin ca să fac voia ta, Dumnezeule" (Evr 10,4.8-9), nu avea cine să-i urmeze pe calea crucii și a dăruirii, Maria a fost prima care i-a spus lui Dumnezeu, împreună cu fiul ei, Isus: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). Când, după "da-ul" Mariei, nu se găseau alți oameni care să-i urmeze lui Isus în jertfa sa mântuitoare, psalmistul, cu sute de ani înainte, a rostit în locul nostru: "Tu nu dorești nici jertfă, nici ofrande; tu mi-ai deschis urechile; nu ceri nici ardere de tot, nici jertfă de ispășire. Atunci am zis: «Iată, vin!»" (Ps 40,7). Deși toți creștinii știu că îngerul Domnului i-a vestit Mariei: "Nu te teme, Marie, căci ai aflat har la Dumnezeu. Iată, vei zămisli și vei naște un fiu și îi vei pune numele Isus. Acesta va fi mare și Fiul Celui Preaînalt se va chema. Domnul Dumnezeu îi va da lui tronul lui David, tatăl său; va domni peste casa lui Iacob în veci și împărăția lui nu va avea sfârșit" (Lc 1,30-33), cu toate aceste au fost oameni, ca Nestorie (386-451), care să susțină, atunci și chiar astăzi, în afara cuvântului lui Dumnezeu, că Isus Cristos nu a fost și Dumnezeu, ci numai om; și, ca atare, Maica Domnului nu trebuie considerată Născătoare de Dumnezeu, ci numai născătoare de om sau, cel mult, născătoare de Cristos. Atunci cei care o iubeau adevărul Scripturii și o iubeau pe Maria, numind-o, Theokotos (Născătoare de Dumnezeu), s-au întrunit la conciliul din Efes, din anul 431, în frunte cu sfântul Ciril din Alexandria (375-444), și au restabilit adevărul biblic. Biblia nu încetează de a ne aminti că am fost mântuiți prin suferințele, moarte și învierea lui Cristos: "Voi ați fost cumpărați cu un preț mare. Nu vă faceți dar robi oamenilor" (1Cor 7,23); "Purtați-vă cu frică în timpul pribegiei voastre; căci știți că nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur, ați fost răscumpărați din felul deșert de viețuire pe care-l moșteniserăți de la părinții voștri, ci cu sângele scump al lui Cristos, Mielul fără cusur și fără prihană. El a fost cunoscut mai înainte de întemeierea lumii și a fost arătat la sfârșitul vremurilor, pentru voi, care prin el sunteți credincioși în Dumnezeu care l-a înviat din morți și I-a dat slavă, pentru ca credința și nădejdea voastră să fie în Dumnezeu" (1Pt 1,17-21); "Pentru că ați fost cumpărați cu un preț, proslăviți, dar, pe Dumnezeu în trupul și în duhul vostru, care sunt ale lui Dumnezeu" (1Cor 6,20). Dar tot Biblia nu încetează de a ne aminti că Isus s-a născut în lume, că și-a luat trupul de jertfă de la preacurata Fecioară Maria (cf. Lc 1,26-38). Îmi place să amintesc aici că Maria, deși a fost prima care i-a din trupul ei lui Isus, prima care a împlinit în mod perfect voința lui Dumnezeu, asemenea lui Isus, ea nu a fost și unica; deoarece ea a fost precedată și apoi urmată de mulți alții, între care ne numărăm și noi, așa cum ne spun Scripturile și istoria Bisericii. Ca să știm ceea ce trebuie să facem pentru a împlini voința lui Dumnezeu, în urmarea lui Cristos, să vedem ceea ce a făcut Maria, care s-a numit pe sine "roaba Domnului". Maria a fost ființa: care a ascultat cuvântul lui Dumnezeu; care a primit cuvântul lui Dumnezeu; care a zămislit în inima cuvântul în inima ei; care l-a născut apoi în lume și în suflete, cu numele de Isus; care s-a lăsat educată de Isus; care l-a urmat pe Isus; care s-a pus în slujba Isus lăudând-l prin viața sa; care l-a arătat lumii, îndemnând pe oameni să facă ce le va spune el; care i-a adus pe oameni până sub cruce și apoi până la învierea lui Isus; care i-a adunat pe oamenii prigoniți în jurul lui, prezent în Scripturi și Euharistie; care a mers misionară pentru Isus; care a murit din dragoste pentru Isus; care a beneficiat din plin de roadele mântuirii lui Isus, și a ajuns în paradis cu trupul și cu sufletul. Toate acestea trebuie să le facem și noi. Împreună cu Maria, au ajuns martori credibili ai lui Isus: sfântul Ioan Botezătorul, cei 12 apostoli, cei 72 de ucenici, sfântul apostol Paul și o ceată nenumărată de creștini din toate timpurile și locurile. Este important de observat că, după ce Isus s-a numit pe sine "robul lui Dumnezeu"; după ce Maria s-a numit pe sine; "roaba Domnului", tot mai mulți ucenicii s-au numit pe ei înșiși robii Domnului Isus. Sfântul Paul își începe scrisoarea către romani astfel: "Paul, rob al lui Isus Cristos, chemat să fie apostol, pus deoparte ca să vestească evanghelia lui Dumnezeu" (Rom 1,1). Vedem aici cum sfântul Paul se legitimează: "rob al lui Isus Cristos, chemat să fie apostol, chemat să vestească evanghelia lui Dumnezeu". Paul devenise copilul lui Dumnezeu, se născuse din nou, prin puterea Duhului Sfânt, pe drumul Damascului. Dar onoarea de "rob" a primit-o numai după ce s-a lepădat de sine și a acceptat misiunea de apostol al neamurilor. Teologul Nicolae Moldoveanu (1922-2007) spunea, citez din memorie: Starea de "rob al lui Isus" este o treaptă superioară stării de "copil al lui Dumnezeu". Un copil nu este bun de lucru decât după o anumită vârstă; dar un rob este bun de lucru mereu, făcând totul fără cârtire și șovăială. Dacă copiii fac mereu mofturi și pretenții, un rob lucrează fără mofturi și pretenții. Copiii lui Dumnezeu, atât din Vechiul cât și din Noul Testament, au făcut mereu mofturi și pretenții. Cei care au trecut de la starea de copil la starea superioară de rob, lucrează fără mofturi și pretenții, ca Maria, ca Paul și ca toți ucenicii cei buni. Iată ce ne spune și Isus în acest sens: "Cine dintre voi, dacă are un rob care ară sau paște oile, îi va zice, când vine de la câmp: "Vino îndată și șezi la masă"? Nu-i va zice mai degrabă: "Gătește-mi să mănânc, încinge-te și slujește-mi până voi mânca și voi bea eu; după aceea, vei mânca și vei bea și tu"? Va rămâne el îndatorat față de robul acela, pentru că robul a făcut ce-i fusese poruncit? Nu cred. Tot așa și voi, după ce veți face tot ce vi s-a poruncit, să ziceți: "Suntem niște robi netrebnici; am făcut ce eram datori să facem" (Lc 17,7-10). Într-un creștin, după exemplul lui Maria și Paul, stare de copil al lui Dumnezeu și starea de rob al lui Isus Cristos, trebuie să devină o unitate desăvârșită. Împreună cu noi și pentru mântuirea noastră, se roagă lui Dumnezeu, alături de Isus, toți îngerii și sfinții, dar și Preacurata Fecioară Maria, care, după spusa sfintei Tereza Pruncului Isus, își "petrec cerul făcând bine pe pământ". Isus a spus odată: "Tatăl Meu lucrează până acum; și eu, de asemenea, lucrez" (In 5,17). Odată cu păcatul, a încetat odihna pentru Dumnezeu și pentru orice făptură, din cer și de pe pământ. De aceea, alături de Dumnezeu, în lucrarea mântuirii, prin Cristos și Duhul Sfânt, lucrează îngeri, oameni, viețuitoare și elementele naturii. Cerurile spun slava lui Dumnezeu și întinderea lor vestește lucrarea mâinilor lui. O zi istorisește alteia acest lucru, o noapte dă de știre alteia despre el. Și aceasta fără vorbe, fără cuvinte al căror sunet să fie auzit: dar răsunetul lor străbate tot pământul, și glasul lor merge până la marginile lumii" (Ps 19,1-4). Îngerii și arhanghelii și îngerii lucrează și ei la opera mântuirii, așa cum am văzut la: buna vestire (cf. Lc 1,26-28); ispitirea și răstignirea lui Isus (cf. Mt 4,11; Lc 22,43). Animalele și natura întreagă lucrează și ele la opera mântuirii, așa cum am văzut la nașterea și la moartea lui Isus (cf. Mt 2,8; Lc 23,45); la pescuirea minunată (cf. Lc 5,6), la strângerea impozitului pentru templu (cf. Mt 17,27), la intrarea lui Isus în Ierusalim și la sărbătoarea Paștelui (cf. Mt 21,7). Începând cu profeții și drepții Vechiului și Noului Testament și continuând apoi cu Maria și Iosif și cu toți sfinții care au ajuns în cer, toți își petrec timpul făcând bine pe pământ. Văzând cum Dumnezeu cel întreit și unic lucrează la mântuirea noastră; cum îngerii și sfinții din cer lucrează și ei; cu toată creația lucrează și ea la opera mântuirii noastre; oare tocmai noi să lipsim de la această măreață lucrare? În timpul ultimelor inundații de pe Valea Siretului, mai mulți lucrători trimiși de primărie lucrau la repararea casei unui cetățean. Acesta, deși era casa lui în lucru, stătea și se uita la muncitori fără să facă nimic. Când a fost invitat să lucreze și el la propria lui casă, a refuzat, spunând că trebuie plătit. Mulți creștini devin la fel de ridicoli când nu lucrează la propria mântuire, ca acest om care nu lucra la propria lui casă, când Dumnezeu lucrează, când sfinții și îngerii lucrează, când toate elementele lucrează. Trebuie să lucrăm alături de Dumnezeu, până ce ultimul om de mântuit, va ajunge și el în cer. Isus le-a spus oamenilor: "Veniți la Mine, toți cei trudiți și împovărați, și eu vă voi da odihnă" (Mt 11,28). Iar noi trebuie să-i ajutăm pe oameni să ajungă la Isus, să le vorbim de Isus, să-i aducem oameni la Isus; așa au făcut apostolii (cf. In 12,20-23), cei care aduceau bolnavi (cf. Mt 9,2) și bineînțeles Maria (cf. In 2,5). Maria, care ni se prezintă astăzi ca "roaba Domnului", ne este model de a lucra la opera mântuirii, alături de Isus, fiul ei și fratele nostru. Maria l-a adus pe Isus în lume, l-a purtat pe Isus prieteni, sinagogă și templu; Maria i-a îndreptat pe oameni spre Isus, i-a adunat pe oameni în jurul lui Isus, a mers misionară la Isus în lume, împreună cu apostolii și cu toți creștinii; Maria, din ceruri, continua și acum să ne predice despre Isus, prin apariții; să se roage pentru noi, împreună cu îngerii și sfinții. Voința lui Dumnezeu este să-i devenim lui Isus, frate soră și mamă și să-i împlinim cuvintele: "Iată mama mea și frații mei! Căci oricine face voia Tatălui meu care este în ceruri, acela îmi este frate, soră și mamă" (Mt 12,46-50; cf. Mc 3,31-35; Lc 8,19-21). Ceea ce a fost Maria, alături de Isus, aceea trebuie să fim și noi. De aceea, Isus a zis: Oricine aude aceste cuvinte ale mele și le împlinește, va fi asemenea cu bărbatul înțelept care și-a construit casa pe stâncă. A căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile, au năvălit peste casa aceea, dar ea n-a căzut, pentru că fusese construită pe stâncă (Mt 7,24-25). Pr. Ioan Lungu lecturi: 11.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |