Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Divorțații recăsătoriți în Biserica antică

De pr. Antonio Grappone

Recent, în cadrul discuției despre eventuala readmitere la sacramente a divorțaților recăsătoriți, din mai multe părți s-a făcut apel la practica Bisericii antice, care, conform unora, ar fi permis în mod obișnuit reîntoarcerea la sacramente a credincioșilor aflați în această situație după o perioadă de pocăință, conform modalității pocăinței publice. Este vorba în realitate despre o teză care nu este deloc împărtășită și deja contestată în trecut de studioși autoritari; însă, așa cum se întâmplă des, unele teze istoriografice care păreau depășite reapar periodic pentru a fi folosite ca "acte justificative" în polemici din zilele noastre.

S-a subliniat de mulți comentatori că argumentul se bazează îndeosebi pe canonul VIII al Conciliului din Niceea, din anul 325, deci un text foarte autoritar. Canonul tratează despre readmiterea așa-numiților catharoi (puri), care în Biserica antică trebuie identificați cu "novațianii", o sectă de tendință rigoristă care făcea referință la schisma lui Novațian, preot roman care la jumătatea secolului al III-lea a rupt comuniunea cu episcopul roman Corneliu, fiind hirotonit la rândul său episcop, justificându-se cu motivații de tip disciplinar la care canonul nostru face referință în mod indirect. Novațian refuza readmiterea la comuniunea Bisericii a apostaților și a adulterilor, chiar și după pocăința publică. Așadar, canonul niceean dispune că "purul" pentru a fi readmis trebuie "să promită în scris să accepte și să urmeze învățăturile Bisericii catolice și apostolice, adică să rămână în comuniune fie cu cel care s-a căsătorit de două ori (digamos în greacă), fie cu cel care a căzut în timpul persecuției, dar respectă timpul și circumstanțele pocăinței".

Conform interpretării pe care o discutăm, Biserica antică ar fi readmis la sacramente pe divorțații recăsătoriți după un timp de pocăință, o alegere refuzată de novațianii rigoriști, însă practica obișnuită pentru toată Biserica de atunci, așa încât să fie amintită într-un canon al primului conciliu ecumenic, o procedură destinată însă să supraviețuiască numai în Biserica orientală. În Occident avea să prevaleze tocmai tendințele rigoriste condamnate de canon.

Prima observație care trebuie făcută este cu caracter general: conștiința pe care o avea Biserica antică despre căsătorie era atunci în plină evoluție și percepția căsătoriei ca sacrament se maturiza în mod lent. Coordonatele generale ale reflecției porneau pe de o parte de la afirmația clară a Domnului despre indisolubilitatea căsătoriei, pe de altă parte de la percepția socială ratificată de dreptul roman, pentru care divorțul nu constituia nicio problemă. Poziția tuturor părinților, deși cu accente diferite, este în mod indiscutabil de apărare și de promovare a indisolubilității căsătoriei, deși era vorba despre o învățătură în fază de clarificare. Primele formulări cu adevărat sistematice și incontestabile care vor orienta spre recunoașterea sacramentalității căsătoriei le găsim în Augustin, la începutul secolului al V-lea, aproape la un secol după Niceea. Deja aceste considerații clare ar trebui să fie suficiente pentru a renunța să se tragă concluzii în mod grăbit pentru astăzi din textele și din practica Bisericii antice.

A doua observație se referă la sensul literal al textului pe care-l examinăm. Canonul propune două categorii de persoane cu care "purii" trebuie să accepte să trăiască în comuniune: cel care s-a căsătorit de două ori (digamos) și cel care a căzut în timpul persecuției, adică a apostat, dar a făcut pocăință. Să vedem înainte de toate acest al doilea caz, cu privire la care nu sunt probleme de interpretare: marile persecuții din secolul al III-lea, care au culminat cu aceea a lui Dioclețian de la începutul secolului al IV-lea, au izbucnit pe neașteptate și s-au prelungit însă pentru timp relativ limitat.

Aceste circumstanțe puneau la dură încercare pe creștini și un număr semnificativ dintre ei, luați de evenimente, au apostat în formă mai mult sau mai puțin vizibilă. După ce s-a terminat persecuția, mulți dintre acești apostați cereau să reintre în Biserică. Readmiterea lor după pocăința publică la începutul secolului al IV-lea era practică împărtășită în Biserică, însă grupurile rigoriste, ca novațianii, nu au acceptat niciodată această practică. Or, desigur, disciplina ecleziastică prevedea că apostații trebuiau să retracteze apostazia lor, să-i renege în mod public pe idoli și să petreacă niște ani de pocăință pentru a consolida propria convertire și a demonstra comunității corectarea lor reală.

În substanță, pentru a fi readmiși, penitenții trebuiau să înlăture motivul îndepărtării lor. Cazul în canonul nostru este pus în paralel de unii interpreți cu acela al celui care s-a "căsătorit de două ori". Dacă ar fi vorba de divorțați recăsătoriți supuși pocăinței (și, așa cum vedea imediat, nu este deloc clar), cum se poate crede că erau readmiși, chiar și după perioada de pocăință, fără să fi înlăturat motivul îndepărtării? Adică fără să renunțe la a doua căsătorie? Logica textului, dacă este citit după un paralelism rigid, ar impune această interpretare.

Totuși această concluzie este pur ipotetică, de fapt textul canonului nu vorbește deloc despre o perioadă de pocăință prealabilă pentru digamoi, vorbește despre asta numai cu privire la apostați; lectura care asimilează cele două cazuri este probabil tendențioasă și mai ales forțează textul: despre cei care sunt căsătoriți de două ori nu se spune deloc că erau supuși la pocăință publică, făceau parte din Biserică și atât. Oare Biserica antică admitea divorțul, fără să clipească?

O a treia observație se impune și trebuie făcută cu privire la semnificația termenului grec digamos. Prima semnificație a termenului este identică termenului bigam: un bărbat cu două soții (simultane). Dar în mod clar este valabilă aici a doua semnificație, frecventă de altfel în autorii creștini din primele secole: bărbat care se recăsătorește, odată ce a terminat cu prima căsătorie. Discuția despre legitimitatea căsătoriei a doua se prelungește, de fapt, din secolul al II-lea până în secolul al V-lea și chiar mai departe, dar nu se referă deloc la divorțații recăsătoriți: termenul digamos (și digamia), împreună cu termenul opus monogamos (și monogamia) devin repede termenii tehnici care însoțesc polemica recăsătorirea văduvilor care durează de mulți ani.

Importanța problemei derivă desigur din faptul că pe de o parte cuvintele Domnului despre "un singur trup" format de soți păreau să excludă această posibilitate, pe de altă parte însă durata medie de viață atunci, mult mai mică decât aceea de astăzi, și vârsta tânără a fetelor la actul căsătoriei, comporta prezența în comunitate a unui număr foarte semnificativ de văduvi și mai ales de văduve la vârstă de căsătorie. În afară de asta, această ultimă condiție, pe bază scripturistică, era ținută în mare considerație, așa încât văduvele, după cum se știe, constituiau un ordo instituțional.

Biserica a recunoscut doar lent legitimitatea deplină a recăsătoririi văduvilor, trebuie așteptat pentru asta cel puțin sfârșitul secolului al IV-lea; anterior, erau permise, dar desigur nu încurajate. În schimb rigoriștii îi considerau pe văduvii recăsătoriți ca pe niște adulteri: un "adulter prezentabil", conform definiției lui Atenagora, apologet din secolul al II-lea care nici măcar nu este considerat un rigorist (Implorare, 33,2).

Sunt numeroase textele care dau mărturie despre folosirea termenului digamos sau a celuilalt termen monogamos pentru a arăta condiția de văduv față de a doua căsătorie. Un exemplu din epistolarul lui Ieronim dă mărturie încă înainte de secolul al V-lea despre valența tehnică a termenilor, păstrați în grecește, cu referință la starea de văduvie: "qui de monogamia sacerdos est, quare viduam hortatur ut digamos sit?" (Ep. 52, 16).

Adesea semnificația acestor termeni este considerată sigură de autor, deci lectura este expusă la interpretări incorecte, însă în unele cazuri folosirea lor este într-adevăr neîndoielnică, de exemplu în Constituțiile Apostolice (în două texte: 3,2,2 și 6,17,1), o colecție canonistă, în care este definit monogamos cel care nu se recăsătorește. Un martor foarte clar al semnificației tehnice a lui digamos în secolul al III-lea este Origene, care vorbește despre condiția văduvei față de căsătoria a doua în al patrulea paragraf al celei de-a douăzecea omilii despre Ieremia; cu privire la acest text, trebuie relevată atitudinea diferită a autorilor moderni: Pierre Nautin, marele patrolog care s-a îngrijit de ediția din Sources Chrétiennes a omiliilor despre Ieremia, notează în mod punctual că este vorba despre problema căsătoriei a doua a văduvelor (SChr 238, pag. 268-269, note 1 și 2); Luciana Mortari, traducătoarea italiană a Coloanei de Studii Patristice, dimpotrivă, afirmă că este vorba despre problema divorțaților recăsătoriți, aducând ca justificare practica penitențială a Bisericii orientale (în realitate: ortodoxă) (Coloana de Studii Patristice 123, pag. 265, nota 43); în sfârșit în Dicționarul lui Origene, la cuvântul "Căsătorie" de Giulia Sfameni Gasparro, printre cei mai mari experți în materie, textul respectiv este din nou situat în mod corect în cadrul problemei căsătoriei văduvelor (pag. 269).

Un "monument" pentru această problemă este constituit de tratatul De monogamia de Tertulian, din perioada sa montanistă, care exclude deci total posibilitatea căsătoriei a doua pentru cel care a rămas văduv. Această ultimă adnotare ne ajută să ne întoarcem la semnificația canonului de la Niceea. De fapt, Socrate Scolasticul, un istoric de la începutul secolului al V-lea tot foarte documentat, care până la urmă manifestă simpatii clare față de novațiani, afirmă că novațianii care erau "în jurul Frigiei" nu-i primeau pe digami (în Istoria Bisericii, 5,22,60), mai precis problema tratată de canonul de la Niceea. Montaniștii (numiți și frigieni sau catafrigieni, de la locul lor originar) și novațianii erau uniți, de fapt, într-o unică mișcare rigoristă, numită întocmai a "purilor", așa cum sunt definiți în canonul al optulea al Conciliului din Niceea.

Care este așadar sensul canonului? "Purii" pentru a reintra în Biserica catolică trebuiau să accepte să trăiască în comuniune cu văduvii și văduvele care s-au recăsători (și care nu aveau nevoie deloc de pocăință publică) și cu apostații care au fost reconciliați cu Biserica după pocăința oportună. Digamos, lipsit de specificări ulterioare, este folosit ca termen tehnic în sensul de văduvi recăsătoriți, așa cum este logic ca să fie într-un canon disciplinar. Nimic de-a face cu divorțații recăsătoriți. Echivocul s-a născut desigur din ideea că o presupusă practică tolerantă în materie matrimonială din Biserica antică s-a păstrat în practica actuală a Bisericii ortodoxe: o ipoteză sugestivă dar nicidecum demonstrată, mi se pare. În realitate, așa cum am văzut pentru văduvi, în Biserica antică tendința prevalentă cu privire la căsătorie era mai apropiată de rigorism decât de poziții "tolerante".

Personal n-aș ști să spun dacă și cum pot astăzi divorțații recăsătoriți să fie readmiși la sacramente; este o problemă complexă în care sunt în joc indisolubilitatea căsătoriei și primirea care trebuie oferită tuturor. Nu este vorba deci de o simplă problemă disciplinară, așa cum a amintit Papa recent. Ceea ce mi se pare clar este că dacă vor să aducă argumente în sprijinul readmiterii divorțaților recăsătoriți la sacramente, nu se poate face desigur apel la practica Bisericii antice.

(După Zenit, 5 și 6 februarie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 57.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat