Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezului Domnului - A - 2014

Botezul, o poartă de întoarcere acasă la Tatăl ceresc

După ce la întruparea sa, Isus a îmbrăcat natura noastră umană; astăzi, la botezul său în Iordan, Isus ia asupra sa și păcatele noastre (cf. In 1,29). Și le ia asupra sa, pentru a suferi, pentru a le spăla în sângele său prețios, pentru a muri pentru ele și apoi să învie spre îndreptățirea noastră (cf. Rom 4,25).

Petru Crisologul (406-450), episcop de Ravenna, vorbind despre Botezul lui Isus și despre glasul Domnului care răsuna peste ape (Ps 28,3): "Acesta este Fiul meu cel iubit, în care mi-am găsit mulțumirea" (Mt 3,17), spune că Duhul Sfânt, care plutea peste ape sub forma unui porumbel, a fost asemănător porumbelului lui Noe (cf. Gen 8,8-9), căci și el vestea sfârșitul unui potop de păcate (cf. Mt 3,16-17).

Sfântul Leon cel Mare (400-461), papă, spune și el: "În momentul Botezului său, Isus a depozitat în apa botezului izvorul vieții, pe care l-a primit de la Tatăl și de la Duhul Sfânt. În acel moment, el a dat apelor botezului ceea ce dăduse și Mamei sale, puterea să-i nască din nou pe oameni".

Sfântul Grigore din Nazianz (330-390), episcop, în legătură cu Botezul Domnului, scoate în evidență următoarele: "Botezătorul nu acceptă, dar Isus insistă. Atunci: «Eu trebuie să fiu botezat de tine» (cf. Mt 3,14), spune lampa Soarelui, vocea Cuvântului, prietenul Mirelui, cel mai mare dintre cei născuți din femeie Întâiului Născut al întregii creații, cel care tresărise în sânul mamei celui care fusese adorat în sânul mamei, înainte mergătorul de acum și de mai târziu celui care vine și care va veni. Eu trebuie să fiu botezat de tine" (Grigore din Nazianz, Disc. 39 la Botezul Domnului). Dar Isus insistă să fie botezat de către el, pentru a se împlini "toată dreptatea"; adică pentru a se împlini planul de mântuire a lui Dumnezeu.

Diavolul a ținut cu orice preț să-l distrugă pe om ("coroana creației"), pe omul creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu (cf. Gen 1,26). De aceea, l-a ispitit și l-a atras în păcat (cf. Gen 3,1-7). Diavolul spera că, prin păcat, îl va despărți pe om de Dumnezeu și astfel va putea zădărnici planul conceput de Dumnezeu pentru om. Numai că voința satanei (de pierzare a omului) a întâlnit voința atotputernică a lui Dumnezeu, de fericire a omului. De aceea, pentru mântuirea și fericirea omului căzut, planul lui Dumnezeu trece la următoarea etapă, întruparea Fiului său, care avea să ridice păcatul omului. Căci Isus a intrat pentru botez în apele Iordanului, nu cu păcatele sale (căci era neprihănit), ci cu păcatele noastre (cf. In 1,29), păcate pe care urma să le distrugă prin cruce (cf. Rom 4,25).

Sfântul Hipolit din Roma (170-235), preot, spune: "Isus, care a fost numit "fiul lui Iosif", este și "Fiul unul-născut al lui Dumnezeu". Aici el scoate în evidență caracterul pascal al Botezului Domnului, căci Fiul iubit al lui Dumnezeu, venit astăzi la Botez: "va îndura foamea, el care hrănește mii de oameni; va fi răpus de oboseală, el care le dă odihnă celor obosiți; nu va avea unde să-și plece capul, el care le ține pe toate în mâna sa; va suferi, el care vindecă orice suferință; va fi bătut cu pumnii și bicele, el care dă lumii libertatea; va fi străpuns în coastă, el care reface coasta lui Adam; va fi ucis, el care este viața însăși".

Pentru satana, glasul lui Dumnezeu care a răsunat deasupra lui Isus în apele botezului: "Acesta este Fiul meu cel iubit în care îmi găsesc desfătarea" (Mt 3,17); ape ale botezului unde a intrat încărcat cu păcatele noastre și cu pedepsele pentru păcat, a însemnat începutul sfârșitului. Isus, care a venit să distrugă lucrările diavolului (cf. 1In 3,8), imediat după botezul său și-a arătat puterea asupra satanei, zădărnicindu-i ispitirile (cf. Mt 4,1-11), scoțându-l afară din oameni (cf. Mt 8,28-34), și biruind peste păcate, suferințe și moarte, aliații săi (cf. Mt 9,18-26).

La Botezul său în Iordan, ca să folosim o imagine plastică, Isus a luat mâna omului iertat de păcatul neascultării și a pus-o în mâna Tatălui său ceresc; Isus a luat mâna miresei curățite de păcatul trădării și a pus-o în mâna divinului ei soț înșelat. De atunci și până la sfârșitul lumii Dumnezeu va vorbi și va chema necontenit, prin Duhul Sfânt, oameni la pocăință și la mântuirea adusă de Isus.

Botezul creștin a fost prefigurat de către Dumnezeu, prin mai multe imagini, încă din Vechiul Testament prin: ritul tăierii împrejur (cf. Gen 17,9-14; Ier 4,4; Col 2,11-12); potopul lui Noe (cf. Gen 6,3-13; 1Pt 3,19-20); trecerea Mării Roșii (cf. Ps 78,13; 1Cor 10,2); prin stropirea cu sângele mielului de jertfă (cf. Ex 12,21-22); curățirea lui Naman de lepră (cf. 2Rg 5,14; Lc 4,27); botezul curățirii interioare prin stropirea cu isop (cf. Ps 51,7; Is 1,18; Ap 7,14); botezul prozeliților (cf. Mt 23,15); botezul lui Ioan Botezătorul (cf. Mt 3,7; Rom 5,9); și mai ales a fost prefigurat în Botezul lui Isus (cf. Mt 3,13).

Pentru că: din apă a ieșit pământul (cf. Gen 1,9); din apă a ieșit Noe și seminția lui (2Pt 3,5); din apă a ieșit Moise și poporul său (cf. 1Cor 10,1-2); din apă a ieșit Isus Cristos (cf. Mt 3,16). De aceea, la înălțarea sa la cer Isus a hotărât ca tot din apă și Duhul Sfânt, adică prin botez, să se nască și omul nou (cf. In 3,5). "Mergeți și faceți ucenici din toate neamurile botezându-i în Numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh" (Mt 28,19).

Botezul instituit și poruncit de Isus, fiind un botez dat în numele Preasfintei Treimi: este un botez în apă și Duhul Sfânt (cf. Mt 3,16; In 3,5); este un botez cu Duh Sfânt și putere (cf. Fap 10,38); este un botez al iubirii (Lc 12,50), este un "botez cu Duhul Sfânt și cu foc" (cf. Mt 3,11), este un "botez al jertfei" (cf. Mt 20,22). Acest botez al iubirii, botez în apă și Duhul Sfânt, și botez al jertfei implică o "scufundare", dar nu numai o scufundare în apă, ci și în pătimire și moarte pentru a ajunge astfel la slava învierii.

Numai acest botez instituit și poruncit de Isus, exprimat prin multe nume și prin multe lucrări: ne spală de viața cea veche (cf. Col 3,10); ne face iar copiii lui Dumnezeu (cf. In 1,12); ne face să schimbăm direcția de mers a vieții noastre prin convertire (cf. Mt 3,2); ne face să devenim asemenea lui Isus: fii ai lui Dumnezeu (cf. 1In 3,1), frați cu el și între noi (cf. 1Cor 12,13), temple ale Duhului Sfânt (cf. 1Cor 3,16), și moștenitori ai împărăției cerurilor (cf. Lc 12,32; Iac 2,5).

Pentru cel care vine la botez cu mărturisirea credinței în Isus, Dumnezeu cel întreit și unic: îi anunță sfârșitul potopului de mânie divină pentru păcate (cf. Gen 8,8-9); îi aruncă păcatele la spatele său (cf. Is 38,17); îi îneacă păcatele în adâncul mării (cf. Mih 7,19); îi spală păcatele în sângele lui Isus (cf. 1In 1,7; Fap 22,16); îi iartă definitiv păcatele (cf. Fap 2,38); îi renaște spiritual (cf. Tit 3,5); îi taie împrejur în spirit (cf. Col 2,11-12); îi include în Trupul lui Cristos (cf. 1Cor 12,13); îi unește în Trupul mistic al lui Cristos, Biserica (cf. Ef 4,3-6); îi îmbracă cu Cristos (cf. Gal 3,27) și îi mântuiește prin Cristos (cf. 1Pt 3,21).

Pierre-Marc-Gaston Duca di Lévis (1764-1830), un scriitor francez, a creat un frumos dicton care zice: "Noblesse oblige" (Noblețea obligă). Noblețea de fii ai lui Dumnezeu și de moștenitori ai împărăției cerurilor la care ne-a înălțat Isus, prin botez, ne obligă la o viață creștină autentică.

Să facem câteva aplicații practice, care reies din lecturile pe care le-am ascultat în sărbătoarea de astăzi:

Isus a străbătut pe jos cei aproximativ 96 de km din Galileea până în regiunea inferioară a Iordanului, pentru a fi botezat de Ioan. Asta indică importanța pe care el a acordat-o botezului dar și dorința lui mare de a se întâlni cu lumea păcătoasă, cu noi. Noi cât de mare dorință avem de a ne întâlni cu el și cât efort facem pentru a ajunge la această întâlnire?

La botezul lui Isus în Iordan vedem solidaritatea Sfintei Treimi cu istoria noastră. Isus nu se dezice de umanitatea noastră păcătoasă cu care s-a îmbrăcat la întrupare. Isus se arată ca om, ca și toți ceilalți veniți într-o lume păcătoasă, dar nu-i păcătos. Deci, nici noi nu trebuie să ne rușinăm de Dumnezeu, ci să trăim în lumea păcătoasă fără păcat, asemenea lui.

Apoi, la botezul său în Iordan, Isus se smerește așezându-se în rând cu păcătoși. El pe care nimeni nu l-a putut dovedi vreodată de păcat (cf. In 8,46). El în care diavolul nu a avut niciodată nimic (cf. In 14,30), a știut să se smerească pentru noi și pentru a noastră mântuire.

Origene (185- 254), scria: "Domnul nostru nu a coborât până pe pământ, ci până în adâncul pământului, căci acolo ne-a găsit cufundați și așezați în umbra morții". Oare noi cum stăm cu umilința? Satana i-a spus într-o zi sfântului Macarie (+ 392) că el poate face toate faptele lui în afară de smerenie. Mândria stinge orice virtute, pierde orice merit și osândește orice om. Dumnezeu stă împotriva celor mândri (cf. Iac 4,6).

Încă din Vechiul Testament, anumite persoane și obiecte erau consacrate sau puse deoparte în vederea unor întrebuințări sacre (cf. Ex 30,25-30); tot astfel și noi, începând cu botezul nostru, am devenit persoane alese și puse deoparte pentru: pentru slujirea Domnului și a fraților noștri, pentru a lucra la mântuirea noastră și a semenilor noștri, pentru a împlini lucrări nobile și fapte bune (cf. Fap 10,38). Așa a devenit Isus, după botezul său; așa au devenit și sfinții, care pe oriunde au umblat, au făcut numai bine; așa trebuie să devenim și noi "vase alese" (cf. Fap 9,15).

Pentru că la botez devenim "vase sfinte și alese", Biserica îmbracă pe botezați în "haine albe" așa cum sunt îmbrăcați și sfinții care au ajuns deja în cer (cf. Ap 7,9.13). Aceste haine albe sunt semnul curățirii de păcate, al iertării, al filiațiunii divine, al moștenirii cerești și al fericirii veșnice (cf. Rom 8,17).

Un anume Elipidoforo, un tânăr african, s-a convertit la creștinism, iar la botez a primit de la nașul său, diaconul Muritta, o haină albă ca semn al altoirii lui pe Cristos și al intrării sale în Biserică, comunitatea celor mântuiți; semn al curățirii de păcate și al iertării pedepselor lor; semn al harului sfințitor și al caracterului creștin de neșters. Între timp a izbucnit o prigoană contra creștinilor, iar tânărul Elpidoforo nu numai că s-a întors la viața păgână de mai înainte, dar a devenit și un judecător aprig al creștinilor. Atunci, nașul său de la botez, diaconul Muritta a luat haina albă de la botez a finului său, s-a dus la el și i-a arătat-o zicându-i: "Trădătorule, recunoaște această haină; recunoaște că ai jurat credință lui Dumnezeu și lepădare de satana și de faptele lui. Ai călcat jurământul. Această haină albă, pe care acum ai pângărit-o, te va acuza și condamna la judecată". La aceste cuvinte Elpidoforo, se prăbuși la pământ. Noi ce-am făcut cu haina albă și lumina primite la Botez? Și ce vom răspunde la judecată pentru neglijarea lor?

Lectura a doua ne spune că Isus, după botezul său, a umblat făcând numai bine (cf. Fap 10,38). Sfântul Ioan ne spune: "Cine crede în el, trebuie să trăiască așa cum a trăit el" (1In 2,6). Iar sfântul Paul ne spune că trebuie să fim ca niște instrumente care cântă gloria lui Dumnezeu (cf. Ef 1,12).

Giuseppe Fortunino Francesco Verdi (1813-1901) a fost un compozitor și instrumentist italian; era la prima sa apariție pe o scenă, unde interpreta la pian o compoziție proprie. Toată sala era în picioare și aplauda. Dar ochii lui erau ațintiți la profesorul său, Giovacchino Antonio Rossini (1792-1868), tot compozitor italian și el. Acesta stătea trist și cu capul plecat. Deși sala aplauda frenetic, Verdi a înțeles că totul fusese un fiasco. S-a pus serios pe muncă și a ajuns mare compozitor și muzician. Oare ce spune Isus de viața și de faptele noastre?

Isaia, cu 800 de ani înainte de nașterea lui Isus, spunea că Domnul va fi misionar: "El va aduce neamurilor dreptatea. Nu va striga și nu-și va ridica glasul și nu se va face auzit pe ulițe. Trestia frântă nu o va zdrobi și fitilul ce fumegă nu-l va stinge. Cu credință va vesti judecata dreaptă. El nu va obosi, nici nu se va da bătut până ce nu va statornici pe pământ dreptate" (Is 42,1-4.6-7). Iar lectura a doua de astăzi spune despre Isus: "Pe unde a trecut, a făcut numai bine" (Fap 10,38). Aceleași lucruri trebuie să le facem și noi, botezații.

Matthias Grünewald (1470-1528), pictor religios german, l-a pictat într-un tablou pe Ioan Botezătorul cu degetul arătător nefiresc de alungit, îndreptat spre Isus. Prin această reprezentare, pictorul a voit să ilustreze în mod plastic misiunea și slujirea lui Ioan Botezătorul, aceea de a-l arăta lumii pe Cristos. Dar acest tablou ne reprezintă și pe noi, cei care la botezul nostru am fost și noi consacrați ca profeți și preoți regali tot pentru a-l arăta lumii pe Isus (cf. 1Pt 2,9).

Anthony M. Coniaris (n. 1933), preot emerit al Arhiepiscopiei Ortodoxe Grecești din America, spunea: "Ioan Botezătorul a fost glasul celui care strigă în pustiu. Pustiul este locul unde toți și toate se pierd. Când cineva se pierde în pustiu, lucrul cel mai bun care i se poate întâmpla este să audă un glas care să îl poată scoate de acolo. Așa a fost glasul lui Ioan Botezătorul care a scos pe mulți oameni din pustiul pierzării și al păcatului. Dar acesta trebuie să fie și glasul oricărui creștin, un glas care strigă în pustiu (cf. Is 40,3; In 1,23), un glas care să-i cheme pe toți cei pierduți în pustiul păcatului și să le spună: «Iată Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii» (In 1,29)".

Și ar fi greșit dacă nu am aminti aici mărturia pe care fericitul martir, Anton Durcovici (1888-1951), fost episcop de Iași, a dat-o despre Cristos cu prețul libertății și al vieții. La fel l-au mărturisit pe Cristos - strigând în pustiul păcatului ca oamenii să găsească calea spre Dumnezeu - toți episcopii, preoții și laicii, din timpul prigoanelor de dinainte de anul 1989. Cinste lor și tuturor celor care le urmează exemplul! "Fiți imitatorii acelora care, prin credință și răbdare moștenesc promisiunile" (Evr 6,12).

Doamne, ajută-ne să devenim creștini autentici, căci fără fapte, credința noastră este moartă (cf. Iac 2,26)!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat