Editura "Serafica": A apărut cartea De ce filosofia?
Editura "Serafica" din Roman a publicat cartea De ce filosofia? a filosofului italian Armando Rigobello, reprezentant al personalismului de inspirație creștină. Traducerea lucrării a fost făcută de pr. Virgil Blaj, profesor de Istoria Filosofiei și Metafizică la Facultatea de Filosofie "I. Duns Scotus" din cadrul Institutului Teologic Romano-Catolic Franciscan din Roman. Cartea în format 14x20 cm, are 128 de pagini și se poate achiziționa direct de la Librăria "Serafica" din Roman sau prin comandă online pe www.edituraserafica.ro, la prețul de 12 lei.
"În timpurile pe care le trăim este foarte greu să te sustragi trebuinței sau necesității de a da seamă de tine însuți. În climatul cultural și moral actual și filosofia este chemată să se justifice, adică să dea seamă de prezența și de dreptul ei de a continua să existe", așa își începe Armando Rigobello discursul filosofic cu titlul "De ce filosofia?" publicat în anul 1979, dar care naște "mirare" și astăzi prin actualitatea provocărilor sale.
Tema unitară a filosofiei lui Rigobello este condiția umană a persoanei în contextul său ontologic-metafizic și în expresia sa existențială, etică și religioasă. Un rol important în ultima parte a filosofiei lui Rigobello l-a avut conceptul de "ruptură metodologică", preluat de la P. Ricoeur, prin asta înțelegând evitarea considerării științei ca singura cunoaștere riguroasă. Acest lucru îi permite să aprofundeze criteriile de corectitudine și direcțiile cercetărilor alternative pe care le găsește spre exemplu în metoda transcendentală kantiană, în descriptivitatea pur fenomenologică (Husserl, Merleau-Ponty, Sartre) și în hermeneutică (Gadamer, Ricoeur).
În "De ce filosofia?" aceste preocupări și instrumente filosofice și metodologice sunt evidente. Lucrarea, fiind concepută în forma unui curs introductiv de filosofie, este scrisă într-un limbaj simplu, ce-și menține tonul direct, spontan și provocator al dialogului pe marginea temei discutate: rațiunea de a fi a filosofiei și rostul ei în lumea de astăzi. Discursul este structurat în patru părți cu o notă finală: interogația, răspunsul, lupta pentru sens, relația filosofului cu puterea, notă asupra creștinismului și filosofia de astăzi.
"De la mirare la caritate", așa am putea sintetiza conținutul operei de față, nu doar ca logos-ul unui posibil parcurs filosofic, ci și ca o propunere de sens. De aceea, înaintarea dinspre mirare spre caritate, trece, în lucrarea mai sus amintită, prin lupta pentru sens, care poate fi văzută ca o treaptă intermediară între punctul de plecare al reflecției filosofice - mirarea, și punctul de sosire - caritatea. În acest sens, concluzia filosofului italian este cât se poate de lămuritoare: "Harul [...] nu elimină natura, ci o perfecționează, adică, o duce la împlinire. Procesul acestei împliniri poate să fie realizat doar dacă se pleacă de la mirare și se ajunge la caritate; cel ce urmează un astfel de parcurs știe să păstreze ceea ce are mai esențial - credința, dar și să se mențină la acel nivel autentic de trăire a vieții, printr-o căutare continuă a adevărului. Adevărul ne face liberi și ne permite să ne punem continuu întrebarea inițială, fără eschivări și fără neliniști ce ar putea periclita pacea interioară".
Lucrarea este recomandată în primul rând studenților din primul an de filosofie, dar și tuturor acelora - oameni de credință și simpli căutători de Dumnezeu - care vor să intre în universul fascinant al unei cercetări filosofice, din perspectivă creștină, "duși de mână" nu numai de un eminent profesor și de un pedagog înțelept, dar și de un om de credință, Armando Rigobello, căruia, în încheierea acestei prezentări, vreau "să-i dau cuvântul": "De ce filosofia? De ce filosofia astăzi? Filosofia se justifică încă în experiența noastră culturală, întrucât prin apelul ei la ceea ce este absolut ne ajută să învingem acea mare boală a Occidentului care este oboseala, acea Müdigkeit de care vorbea Husserl, și care retrezește în noi «resentimentul» moral . Dacă pe de o parte, maieutica sa duce la o trezire, o tensiune pozitivă, pe de alta ne ajută să trăim cu conștiința clară a limitelor condiției noastre umane. Se întâmplă așa deoarece problematizează ceea ce, pentru cel care trăiește departe de filosofie, nu este decât ceva obișnuit. Prin urmare, filosofia devine necesară ca să ne apărăm de superstițiile vechi și noi (scientismul reductiv, funcționalismul exclusivist, folosirea ideologică a puterii). Cele două rațiuni, care fac ca filosofia să nu poată fi înlocuită de nimic altceva, sunt strâns legate între ele: nu există o adevărată demascare a folosirii ideologice a vieții și culturii dacă orizontul nu este străbătut de un efort ce tinde spre absolut și nu se poate realiza o contestare fructuoasă a prezentului fără o detașare liberă de acesta".
Pr. Virgil Blaj
*
De ce filosofia?
Armando Rigobello, Ed. "Serafica", 2013, 14x20 cm, 128 p., 12 lei
lecturi: 56.