Evangelii gaudium
Mâna întinsă a lui Francisc
Teologul ortodox bulgar Yanakiev "recitește" exortația apostolică
"Un mesaj puternic, scris cu stil hotărât" îl definește teologul ortodox bulgar Kalin Yanakiev, care-l descrie pe papa Francisc ca "un episcop de Roma al milostivirii și al mâinii întinse", care denunță "cu curaj ceea ce nu merge în Biserică și în lume". Yanakiev, cunoscut teolog și filozof, este profesor la Universitatea din Sofia "Sfântul Clement de Ocrida" și redactor șef al revistei "Creștinătate și cultură". Este autor a numeroase publicații în domeniul spiritualității ortodoxe.
Ce anume vă impresionează mai mult în "Evangelii gaudium"?
"Impresionează caracterul misionar al acestui text. Papa Francisc subliniază că toată Biserica și structurile sale trebuie să sufere o transformare misionară. Acest apel pentru evanghelizare, cu un spirit de bucurie și de milostivire, căutând dialogul maxim cu lumea externă este foarte important. Uimește și denunțarea sa față de elitism chiar și în interiorul Bisericii. Este vorba despre un document cu mesaje puternice, scris cu stil hotărât. În următorul număr al revistei «Creștinătate și cultură» vom publică o amplă sinteză a sa".
Francisc afirmă că "în dialogul cu frații ortodocși, noi catolicii avem posibilitatea să învățăm ceva mai mult despre semnificația colegialității episcopale și despre experiența sinodalității". Ce părere aveți?
"Încercând să dea mai multă autonomie fiecărei Conferințe Episcopale este clar că privirea papei se îndreaptă spre ortodocși care au avut mereu tradiția de sinodalitate episcopală. Pentru ortodocși, fiecare episcop este păstor al Bisericii universale ca păstor al propriei dieceze, parte din această Biserică. Trebuie spus și că fiecare monedă are două fețe: uneori în țările ortodoxe se deplânge că lipsește adevărata sinodalitate, așa cum unii în Occident se plâng că Biserica este prea centralizată".
În exortația apostolică se reafirmă necesitatea unei "convertiri a papalității" amintind că "am înaintat puțin în acest sens".
"Așa cum știm, acesta este punctul cel mai dureros în dialogul dintre catolici și ortodocși. Fără îndoială este lăudabilă buna voință demonstrată de papa Francisc pentru a căuta o formulă actualizată cu privire la papalitate, probabil mai acceptabilă și pentru ortodocși. Ioan Paul al II-lea spunea că episcopul de Roma reprezintă unitatea fiind păstor al Bisericii universale. Însă pentru ecleziologia ortodoxă fiecare episcop este succesor al lui Petru ca succesor al mandatului apostolic. Oricum, în primul mileniu ortodocșii recunoșteau «primatus directionis» și «primatus inspectionis» al episcopului de Roma. Trebuie admis că în dialogul ecumenic s-au făcut pași mari mai ales prin inițiativa Bisericii Catolice. În lumea ortodoxă impresionează pozitiv și faptul că papa Francisc preferă să se prezinte înainte de toate ca episcop de Roma".
Dumneavoastră cum vi se pare papa Francisc?
"Este un episcop de Roma al milostivirii, al mâinii întinse, care nu ezită să folosească și cuvinte puternice care condamnă ceea ce nu merge în Biserică și în lume. Cum ar fi denunțarea sistemului economic actual pe care-l definește «inuman». Toate acestea fac figura sa originală și foarte interesantă".
Există o evoluție în desfășurare în raporturile dintre Vatican și Moscova. Se vorbește despre o eventuală întâlnire proximă între Francisc și patriarhul rus Kiril în «teritoriu neutru». Dacă aceasta va avea loc, ce impact ar avea asupra restului lumii ortodoxe?
"Cu siguranță o întâlnire de acest gen ar avea un impact puternic în lumea ortodoxă pentru că Patriarhia de Moscova are o influență semnificativă în zonă și fără îndoială este Biserica ortodoxă cea mai numeroasă. Însă pentru a ajunge la pași semnificativi în dialogul ecumenic valabili pentru toată lumea ortodoxă, mai întâi ortodocșii trebuie să ajungă la acord între ei cu privire la unele puncte fundamentale. În ultima vreme se vorbește mult despre un apropiat Conciliu panortodox: problema locului unde să se desfășoare și cine ar trebui să-l prezideze rămâne deschisă. În acest sens divergențele dintre Moscova și Constantinopol rămân prea puternice".
(După agenția SIR, miercuri, 11 decembrie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 28.