|
După un lung drum de pregătire, de studiu și de rugăciune, 17 studenți de la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași au fost hirotoniți diaconi de către PS Petru Gherghel, luni, 9 decembrie 2013, în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași. Cu hotărâre și încredere, cei 17 studenți și-au manifestat dorința de a-l sluji pe Domnul și turma sa, rostind cu fermitate, în fața păstorului diecezei, a preoților și credincioșilor adunați în catedrală: "Vreau!" Momentul a fost pregătit și prin exercițiile spirituale care s-au desfășurat la casa de reculegere de la Traian (Neamț), în perioada 1 decembrie - 8 decembrie, sub călăuzirea pr. Petru Sescu, paroh al Parohiei "Sfânta Tereza" din Iași. Candidații la treapta diaconatului au meditat asupra tainei la care urmau să fie făcuți părtași. Duminică seară, 8 decembrie, cei 17 studenți au făcut profesiunea solemnă și jurământul de fidelitate în fața PS Aurel Percă, a pr. Eduard Soare, vicerectorul Institutului, a părinților formatori și spirituali și a colegilor seminariști, în capela Institutului. Liturghia de hirotonire a fost prezidată de PS Petru Gherghel, avându-i alături în altar și pe PS Aurel Percă, PS Anton Coșa, episcop de Chișinău, pe PS Cornel Damian, episcop auxiliar de București, în catedrală fiind prezenți aproximativ 100 de preoți. La celebrare au participat și familiile candidaților, rudele, prietenii și toți cei care au dorit să fie alături de ei. După Evanghelie, candidații și-au exprimat în mod public dorința de a-l sluji pe Cristos și Biserica lui, prin "prezent"-ul rostit la chemarea Bisericii, atunci când fiecare candidat s-a auzit strigat pe nume de pr. Eduard Soare. În cadrul omiliei, PS Anton Coșa a precizat: "Ziua sfințirii voastre ca diaconi, pusă sub mantia imaculată a Mariei, a fost aleasă și pentru a imprima mai adânc în ființa voastră chipul curat al Mariei, mama preotului veșnic, ca un exemplu ideal de colaborare cu Dumnezeu... Faptul că voi sunteți sfințiți diaconi tocmai astăzi în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, înseamnă că Biserica vă recomandă să învățați de la mama lui Isus în ce constă misiunea voastră de diaconi și cum trebuie să o exercitați, pe ce trebuie să puneți accent, neuitând că esențialul slujirii diaconale constă în aceea de a-l aduce pe Dumnezeu între oameni, prin vestirea cuvântului său și prin practicarea carității. Cu mărturia voastră de oameni care își consacră viața lor în serviciul Bisericii și al aproapelui, arătați oamenilor timpului nostru că destinul lor nu este acela de a privi doar în jurul lor și nici acela de a privi doar înainte, ci acela de a privi în sus, de unde vine mântuirea lui Dumnezeu... Diaconul este imaginea vie a lui Cristos care slujește, a lui Cristos care din iubire se apleacă și spală picioarele ucenicilor săi, a lui Cristos care ia asupra sa suferințele celor slabi și abandonați, a lui Cristos care proclamă cuvântul împărăției dintr-o localitate în alta, a lui Cristos care se apropie de cei triști și neliniștiți, a lui Cristos care își oferă însăși viața sa ca sacrificiu... Chiar dacă voi sunteți sfințiți diaconi în vederea preoției, nu trebuie uitată niciodată această dimensiune a slujirii, pentru că ea este o bază solidă și absolut necesară pe care se construiește preoția lui Cristos". După omilie a urmat ceremonia de consacrare a tinerilor întru diaconat prin impunerea mâinilor PS Petru Gherghel. Celebrarea sfintei Liturghii a continuat cu rostirea Rugăciunii credincioșilor, cu prezentarea darurilor aduse în procesiune la altar de către studenții seminariști și cu liturgia euharistică. La altar au urcat doi dintre diaconii nou sfințiți pentru a sluji în cadrul liturgiei euharistice. Înainte de binecuvântarea finală, PS Petru Gherghel a invitat pe fiecare să spună asemenea Mariei: "Iată slujitoarea Domnului". Preasfințitul a amintit de chemarea pe care a avut-o episcopul martir Anton Durcovici și de exemplu său de trăire creștină, având ca moto: "Fericit poporul al cărui Dumnezeu este Domnul". Tot în final a luat cuvântul și PS Cornel Damian, care a mulțumit episcopului Petru și părinților formatori că au lucrat cu sârguință la formarea viitorilor păstori care își vor desfășura misiunea în Arhidieceza de București. Iată și numele celor 17 diaconi:
Pentru Dieceza de Iași: Paul-Marian Cojoc * Impresii ale unora dintre noii diaconi
* Predica rostită de PS Anton Coșa, episcop de Chișinău Preasfințiile Voastre, prea cucernici părinți, dragi candidați la ordinul diaconatului, dragi persoane consacrate, iubiți seminariști, iubit popor al lui Dumnezeu! Celebrând astăzi solemnitatea Neprihănitei Zămisliri a Preacuratei Fecioarei Maria, atenția noastră este atrasă înainte de toate de chipul plăcut și neprihănit al Fecioarei Maria, cea care s-a învrednicit să fie aleasă slujitoare a lui Dumnezeu, și care cu totală ascultare și disponibilitate răspunde cu un "da" definitiv lui Dumnezeu care o cheamă să fie părtașă la planul său universal de mântuire. Ea și nu alta, este aleasă să devină mama Fiului lui Dumnezeu, și în vederea acestei misiuni atât mari, ea este eliberată de orice povară a păcatului strămoșesc, umplută până la refuz de har, și astfel învrednicită să ni-l arate nouă pe Isus, în carne și oase, cel care, cu aceeași ascultare supusă față de voința Tatălui realizează și împlinește planul divin de răscumpărare a omenirii din ghearele păcatului. Preacurata Fecioară Maria nu a fost prima persoană umană aleasă de Dumnezeu și chemată să îndeplinească o misiune din partea sa. De-a lungul istoriei mântuirii găsim numeroase persoane care au înțeles că sunt chemate de Dumnezeu și au răspuns pozitiv fiecare în felul său. Și totuși nici una dintre ele nu a fost înzestrată cu acest mare dar de a fi imaculată, adică ferită de păcat, doar numai ea, pentru că numai ea a fost chemată să dea naștere Fiului lui Dumnezeu. Misiunea unică a Mariei o face să devină unică între noi toți, care la rândul nostru am fost aleși de el, așa cum am citit în prima lectură de astăzi - "mai înainte de întemeierea lumii, ca să fim sfinți și neprihăniți în fața sa...". Dumnezeu ne îmbrățișează pe toți, și ne include pe toți în planul său minunat de mântuire și totuși rezervă un loc deosebit numai Preacuratei pentru că ea este mama Fiului său căruia i-a încredințat opera mântuirii. Aceasta este credința Bisericii din totdeauna și istoria ei consemnează că începând cu sec. al VII-lea în Orient, pentru a cinsti sfințenia desăvârșită a Maicii Domnului, s-a instituit o sărbătoare în cinstea "Zămislirii Fecioarei", sărbătoare care a trecut apoi începând din secolul al X-lea și în Occident. Din anul 1708 Papa Clement al XI-lea a extins-o la întreaga Biserică de Apus și a declarat-o sărbătoare de poruncă. A urmat în cele din urmă actul solemn de la 8 decembrie 1854 când papa Pius al IX-lea prin scrisoarea enciclică "Ineffabilis Deus" transformă în dogmă de credință devoțiunea poporului creștin, proclamând solemn că "Preasfânta Fecioară Maria, încă din primul moment al zămislirii ei printr-un har și un privilegiu unic al lui Dumnezeu Atotputernicul în vederea meritelor lui Isus Cristos, Mântuitorul neamului omenesc, a fost ferită de orice prihană a păcatului strămoșesc". Neprihănita Zămislire a Fecioarei Maria nu reprezintă doar o sărbătoare pe care trebuie să o cinstim, dar pentru noi, creștinii, Fecioara Neprihănită este un model de chemare realizată și împlinită prin harul lui Dumnezeu, căci în Preacurata s-a anticipat ceea ce a fost promis tuturor. Ea este prima răscumpărată și în ea găsim forță și inspirație în urmarea chemării noastre specifice, căci ea este Maica harului, a speranței și a curajului creștin. Dragi tineri, ziua sfințirii voastre ca diaconi, pusă sub mantia imaculată a Mariei, a fost aleasă și pentru a vă imprima mai adânc în ființa voastră chipul curat al Mariei, mama Preotului veșnic, ca un exemplu ideal de colaborare cu Dumnezeu. Liturgia cuvântului ne poate ajuta să concretizăm mai bine acest lucru. Relatarea întâlnirii dintre înger și Maria, când are loc buna vestire, reprezintă începutul colaborării umane la întruparea Fiului lui Dumnezeu, adică la coborârea cerului pe pământ. Maria din Nazaret răspunde cu "da" la chemarea divină și prin răspunsul ei transformă umila sa existență pământească, de o simplă tânără din Palestina, în protagonista misiunii celei mai înalte și nobile a istoriei umane, și anume aceea de a-l aduce pe Dumnezeu între oameni. Protopărinții noștri, ignorând apelul lui Dumnezeu, au fost induși în eroare, crezând că vor putea trăi și acționa independent de el, că vor putea face față și fără Creatorul și Părintele lor, dar în cele din urmă și-au dat seama că sunt goi, singuri, în conflict cu ei înșiși și cu lumea din jur. Mesajul primelor capitole ale Bibliei este tocmai acesta: să denunțe tragedia singurătății, a nesiguranței și a morții, ca rezultat și consecință a rupturii comuniunii cu Dumnezeu. Acesta este un mesaj profetic care vrea să lupte împotriva unui destin de omenire fără Dumnezeu, a unei omeniri rătăcite și nesigure, în continuă căutare a sensului existenței sale. Din păcate și astăzi se poate constata această rătăcire ce se manifestă în diferite forme de idolatrie și păgânism modern care afectează alegerile poporului nostru. Conștient sau inconștient unii încearcă să trăiască și să acționeze ca și cum Dumnezeu nu ar exista, substituindu-l pe Dumnezeul creștin, propovăduit de Isus Cristos și de Biserică cu tot felul de idoli ce n-au nimic comun cu creștinismul autentic. Maria din Nazaret nu numai că și-a oferit "da"-ul ei lui Dumnezeu pentru a schimba destinul de moarte al omenirii într-o promisiune de mântuire, dar a spus un "da" și față de aproapele, pentru a inspira forme concrete de slujire și de caritate. Primul lucru pe care ea îl face după anunțarea viitoarei sale maternități divine este să o viziteze la verișoara sa Elisabeta. Ea îl poartă în sânul ei pe Isus. Cu toate acestea nu rămâne închisă în sine să-l contemple, ceea ce ar fi fost privilegiul ei și ar fi fost chiar normal din punct de vedere uman, dar ea pleacă imediat într-o călătorie destul de anevoioasă pe potecile și drumurile Galileii, ca să dea o mână de ajutor verișoarei sale, devenind astfel prima misionară în istoria creștinismului. Ea ne dovedește cu fapte, că nu există nici o separare între iubirea de Dumnezeu și iubirea de aproapele, dar că dimpotrivă, iubirea de Dumnezeu conduce la iubirea de aproapele și că orice evanghelizarea este, de asemenea, și o autentică acțiune pentru dezvoltarea umană. Dragi tineri, faptul că voi sunteți sfințiți diaconi tocmai astăzi în solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, înseamnă că Biserica vă recomandă să învățați de la mama lui Isus în ce constă misiunea voastră de diaconi și cum trebuie să o exercitați, pe ce trebuie să punți accent, neuitând că esențialul slujirii diaconale constă în aceea de a-l aduce pe Dumnezeu între oameni, prin vestirea cuvântului său și prin practicarea carității. Cu mărturia voastră, de oameni care își consacră viața lor în serviciul Bisericii și al aproapelui, arătați oamenilor timpului nostru că destinul lor nu este acela de privi doar în jurul lor și nici acela doar de a privi înainte, ci acela de a privi în sus, îndemnându-i "să-și înalțe ochii peste munți", de unde vine mântuirea lui Dumnezeu, după cuvintele psalmistului. Dacă veți urma exemplul mamei lui Isus, veți demonstra în practică că slujirea celor săraci este expresia cea mai autentică de consacrare lui Dumnezeu. Consacrarea lui Dumnezeu, de fapt, nu te face să devii "cineva cu greutate" dar "unul care trebuie să slujească". Ordinul diaconatului nu înseamnă un rol de prestigiu și de onoare, un loc mai aproape de episcop în ceremoniile solemne, dar înainte de toate te cheamă să oferi o slujire de caritate, să împarți pâinea materială dar și cea spirituală oamenilor care îl caută pe Dumnezeu cu o inimă sinceră. Începutul întrupării Fiului lui Dumnezeu, ce se naște dintr-un "da" spus cu credință și încredere în Dumnezeu și dintr-un act de caritate față de aproapele, devine legea nescrisă al oricărui minister de diacon și de preot. În tradiția creștină, diaconia sau ministerul diaconal constă în predicarea cuvântului lui Dumnezeu și în slujirea săracilor, chiar și a acelora care nu-și cunosc propria sărăcie, întrucât ajung să schimbe bogăția spirituală cu posesia de bunuri materiale. Această misiune devine din ce în ce mai urgentă și în diecezele noastre, poate ceva mai mult în dieceza noastră de Chișinău în care există atât de multă sărăcie spirituală și materială; există multe persoane care sunt în căutare, care au nevoie de cineva ca voi, diaconii noștri, care să le explice cuvântul lui Dumnezeu și să le dea motive de credință și de speranță. Oamenii pun întrebări despre sensul vieții, semnificația lucrurilor, despre spiritualitate, despre tot felul de probleme ale lor pentru care nu găsesc rezolvare și pentru aceasta au nevoie de miniștrii ai lui Dumnezeu disponibili și capabili să dea răspunsuri înțelepte și cu discernământ. Credința slăbește dacă nu există cineva care să o țină în viață. Credința poporului se păstrează prin vestirea cuvântul lui Dumnezeu, apărând adevărurile de credință și morala în puritatea lor și nu după împrejurări dar și prin mărturia vieții de slujire. În ceea ce privește slujirea celorlalți, s-ar putea obiecta că aceasta este o regulă pentru orice creștin și, de aceea, nu ar trebui să fie considerată o prerogativă a diaconului. Este foarte adevărat că orice creștin este chemat să slujească pe aproapele său în numele lui Cristos. Dar tocmai pentru aceasta diaconul va reaminti tuturor că creștinismul este slujire. Spune un document al Bisericii despre diaconat că "întreaga viață a diaconului și însăși persoana sa sunt o chemare constantă și vizibilă a atenției asupra datoriei creștine de a sluji, datorie ce naște tocmai din botezul pe care l-am primit. Diaconul este imaginea vie a lui Cristos care slujește, a lui Cristos care din iubire se apleacă și spală picioarele ucenicilor săi, a lui Cristos care ia asupra sa suferințele celor slabi și abandonați, a lui Cristos care proclamă cuvântul împărăției dintr-o localitate în alta, a lui Cristos care se apropie de cei triști și neliniștiți, a lui Cristos care își oferă însăși viața sa ca sacrificiu". Dragi tineri, chiar dacă voi sunteți sfințiți diaconi în vederea preoției, nu trebuie uitată niciodată această dimensiune a slujirii, pentru că ea este o bază solidă și absolut necesară pe care se construiește preoția lui Cristos. În lumina solemnității de astăzi, figura Preacuratei devine modelul perfect al diaconului, iar preoția voastră ulterioară înțeleasă în acest fel va fi una mariană și se va evidenția toată viața voastră prin disponibilitatea și capacitatea voastră de a sluji oricând și pe oricine în numele lui Cristos. Iar această slujire, de diaconi și mai târziu de preoți, în numele lui Cristos, va constitui calea spre sfințirea voastră, așa cum spune sfântul Paul în lectura a II-a de astăzi, ("sfinți și neprihăniți în fața sa prin caritate"). În lumina cuvântului lui Dumnezeu, decizia de a trăi viața în sfințenie nu este legată atât de exercitarea cultului, care fără îndoială cere mâini curate și inimi nevinovate, cât mai ales de însăși existența noastră creată de Dumnezeu din veșnicie. A fi sau a nu fi sfinți nu este o chestiune de alegere personală, ci o datorie de coerență și fidelitate. Cel care nu va trăi în sfințenia vieții trădează nu numai propria conștiință, dar însăși voința lui Dumnezeu. Cuvântul lui Dumnezeu care ne cheamă să fim sfinți, ne învață în același timp că drumul cel mai bun și sigur pentru a fi și rămâne în sfințenie este exercitarea carității. Acest lucru s-a evidențiat în viața și misiunea Preacuratei Fecioare Maria și trebuie să se întâmple și în viața și misiunea tuturor creștinilor. Dragi tineri, în încheiere aș vrea să vă asigur că noi, episcopii voștri, preoții și poporul lui Dumnezeu nu vă vom lăsa singuri. Vă vom însoți în drumul vostru de sfințenie, veți fi susținuți prin rugăciunea noastră comună, pentru că formăm o familie mare în care ne ajutăm să creștem reciproc în sfințenie și har, în împlinirea voinței lui Dumnezeu, sub privirile binevoitoare ale Preacuratei Fecioare Maria, cea pe care astăzi o invocăm Neprihănit Zămislită. Așa să ne ajute Dumnezeu! Amin. PS Anton Coșa, * Înregistrarea Liturghiei în care au fost sfințiți cei 17 diaconi, transmisă video pe ercis.ro si audio la Radio Maria
* * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 9 decembrie: Iași: Sfințiri de diaconi
lecturi: 28.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |