Vatican: Audiență acordată unei delegații a Institutului Dignitatis humanae
Sâmbătă, 7 decembrie 2013, în Sala Clementină din Palatul Apostolic, papa Francisc a primit în audiență pe membrii unei delegații a Institutului Dignitatis humanae, condusă de cardinalul Renato Raffaele Martino, și le-a adresat discursul pe care-l prezentăm în continuare:
Domnilor cardinali,
Stimați domni,
Vă mulțumesc pentru această întâlnire, îndeosebi sunt recunoscător cardinalului Martino pentru cuvintele cu care a introdus această întâlnire. Institutul vostru își propune să promoveze demnitatea umană pe baza adevărului fundamental că omul este creat după chipul și asemănarea lui Dumnezeu. Așadar o demnitate originară a fiecărui bărbat și femei, de nesuprimat, indisponibilă oricărei puteri și ideologii. Din păcate în epoca noastră, așa de bogată cu atâtea cuceriri și speranțe, nu lipsesc puteri și forțe care ajung să producă o cultură a rebutului; și asta tinde să devină mentalitate comună. Victimele acestei culturi sunt tocmai ființele umane mai slabe și fragile - cei care trebuie să se nască, cei mai săraci, bătrânii bolnavi, neputincioșii gravi... -, care riscă să fie "aruncați", expulzați dintr-un angrenaj care trebuie să fie eficient cu orice preț. Acest fals model de om și de societate realizează un ateism practic negând de fapt Cuvântul lui Dumnezeu care spune: "Să-l facem pe om după imaginea noastră, după asemănarea noastră" (cf. Gen 1,26).
În schimb, dacă ne lăsăm interogați de acest Cuvânt, dacă lăsăm ca el să interpeleze conștiința noastră personală și socială, dacă lăsăm ca să pună în discuție modurile noastre de a gândi și de a acționa, criteriile, prioritățile și alegerile, atunci lucrurile se pot schimba. Forța acestui Cuvânt pune limite oricui vrea să devin hegemonic călcând în picioare drepturile și demnitatea altuia. În același timp, dăruiește speranță și mângâiere celui care nu este în măsură să se apere, celui care nu dispune de mijloace intelectuale și practice pentru a afirma valoarea propriei suferințe, a propriilor drepturi, a propriei vieți.
Doctrina socială a Bisericii, cu viziunea sa integrală despre om, ca ființă personală și socială, este "busola" voastră. acolo este un rod deosebit de semnificativ al drumului lung al poporului lui Dumnezeu în istoria modernă și contemporană: este apărarea libertății religioase, a vieții în toate fazele sale, a dreptului la muncă și la muncă decentă, a familiei, a educației...
Apoi sunt binevenite toate acele inițiative ca a voastră, care intenționează să ajute persoanele, comunitățile și instituțiile să redescopere importanța etică și socială a principiului demnității umane, rădăcină de libertate și de dreptate. În acest scop este necesară o operă de sensibilizare și de formare, așa încât credincioșii laici, în orice condiție, și în special cei care se angajează în domeniul politic, să știe să gândească după Evanghelie și Doctrina socială a Bisericii și să acționeze coerent, dialogând și colaborând cu aceia care, cu sinceritate și onestitate intelectuală, împărtășesc, dacă nu credința, măcar o viziune asemănătoare despre om și despre societate și consecințele sale etice. Nu sunt puțini necreștinii și necredincioșii convinși că persoana umană trebuie să fie mereu un scop și niciodată un mijloc.
Dorindu-vă tot binele pentru activitatea voastră, invoc pentru voi și pentru cei dragi ai voștri binecuvântarea Domnului.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.