|
Reflecție la sărbătoarea sfântului episcop Nicolae de Myra - 2013 Sfântul episcop Nicolae de Myra, un profet și un apostol al Adventului Suntem în timpul sfânt al Adventului, timp de convertire, de îndreptarea a relelor făcute, de apostolat, de rugăciune, de fapte bune; cu un cuvânt, timp de pregătire pentru a întâmpinarea lui Isus care vine la Crăciun, care vine zilnic între noi în nenumărate moduri, dar care vine și ca judecător și mângâietor al celor credincioși, la sfârșitul veacurilor. Biserica a fost, este și va fi mereu preocupată, de a oferi fiilor ei, modele de viață, modele de oameni care au știut să trăiască conform Legii lui Dumnezeu și care au știut se pregătească pe ei înșiși, dar și să-i ajute pe alții, pentru întâmpinarea lui Isus care este într-o continuă venire spre noi, până la Parusie, până la venirea sa de-a doua, de la sfârșitul lumii. De aceea, în această lună de decembrie, lună în care vom sărbători Nașterea Domnului nostru Isus, după trup, din sânul preacurat al Fecioarei Maria, Biserica, după exemplul desăvârșit de viața al Mariei Neprihănit Zămislită, ne oferă cu anticipație exemplul de viață al sfântului episcop Nicolae de Myra: care respecta cu sfințenie legile lui Dumnezeu și ale Bisericii; care se ținea departe de obiceiurile și vorbele necuviincioase ale lumii; care petrecea în rugăciune cea mai mare parte din timpul său; care se hrănea zilnic din cuvântul divin și din Euharistie; care arăta o generozitate mare față de cei aflați în dificultate; care era de o bunătate îngerească față de toți oamenii; care vizita locurile sfinte unde a trăit Isus, dar și sfinții săi; care găsea plăcere să trăiască printre oamenii care iubea sfințenia etc. Sfântul Nicolae, episcop de Myra (280-343), s-a născut la Patara, un oraș port la Marea Mediterană, din provincia Lycia, situată geografic în sud-vestul Asiei Mici; astăzi, Kocademre, din Turcia. Părinții lui se numeau Theopanes și Nonna, oameni iubitori de Dumnezeu, așa cum le arată și numele (Teofan = iubitor de Dumnezeu; Nonna = numită după ora când murit Isus), erau oameni bogați în virtuți creștine, dar și bogați din punct de vedere material; după expresia unui cronicar al vremii, "aveau cât să trăiască onest și să poată face fapte bune; dar nu atât de mult ca să se poată mândri". În ei s-a împlinit rugăciunea înțeleptului Solomon: "Doamne, nu-mi da nici sărăcie, nici bogăție; dă-mi pâinea care-mi trebuie. Ca nu cumva, în belșug, să mă lepăd de tine și să zic: Cine este Domnul? Sau ca nu cumva, în sărăcie, să fur și să iau în deșert numele Dumnezeului meu" (Prov 30,8-9). Părinții lui Nicolae au murit de ciumă, îngrijind de ciumați, iubind până la moarte, așa cum ne-a iubit și Isus pe noi (cf. 1In 3,16). Părinții săi, deși erau înaintați în vârstă, nu aveau încă un copil. Sfătuiți să se roage pentru "dar de copii", de o rudă a lor, Nicolae, care era episcop și stareț la o mănăstire din localitatea vecină, Xanthos, ei s-au rugat îndelung pentru acest dar. De aceea, atunci când li s-a născut copilul dorit, i-au pus numele de Nicolae, din recunoștință față de ruda lor, care i-a sfătuit să se roage lui Dumnezeu pentru acest "dar". De la bunii săi părinți, jertfă a dragostei față de Dumnezeu și față de aproapele, sfântul Nicolae a primit atât credința curată, cât și virtuțile creștine, mai ales dragoste față de Dumnezeu și dragostea față de semeni, dragoste arătată prin fapte (cf. 1In 3,18), dragoste după care va fi judecat orice om la ieșirea sa din viață, și apoi lăudat public de Isus la cea de-a doua sa venire (cf. Mt 25,32-40). Cu asemenea părinți buni, despre sfântul Nicolae se poate spune, ca și despre Isus, că el a crescut, nu numai în vârstă, ci și în înțelepciune și har, înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor (cf. Lc 2,52). Prin prima lectură (cf. Is 6,1-8), Biserica îl așează pe sfântul Nicolae în rândul continuatorilor operei profeților și a apostolilor care au pregătit venirea lui Isus; el fiind doar unul din lungul șir de oameni care au știut să pregătească bine venirea lui Isus. Dacă profeții au pregătit prima venire a lui Isus; sfântul Nicolae, alături de apostoli, alături de toți creștinii care au trăit, trăiesc și vor trăi, după înălțarea și glorificarea lui Isus la dreapta Tatălui, au pregătit, pregătesc și vor pregăti a doua venire a lui Isus. Dacă în Vechiul Testament numai unii aveau privilegiul de a fi chemați și trimiși de Dumnezeu, pentru a sluji ca profeți, pregătind poporul pentru primirea lui Isus, Mesia; în Noul Testament, privilegiul acesta îl au toți creștinii; căci, la botezul lor, Dumnezeu îi alege și îi consacră cu puterea Duhului Sfânt, nu numai ca profeți, ci ca și preoți și regi și îi trimite să pregătească toate popoarele, pentru venirea lui Isus de-a doua și pentru venirile sale cotidiene (cf. 1Pt 2,9). Astfel, i-a chemat și i-a trimis pe cei 12 apostoli (cf. Mt 10,1-11); apoi i-a chemat și i-a trimis pe cei 72 de ucenici (cf. Lc 10,1-9); iar la înălțarea sa i-a chemat și i-a trimis pe toți creștinii, din toate timpurile, la toate popoarele și la toți oamenii lumii (cf. Lc 24,47). Prin numerele 12 și 72, pe care Isus le-a folosit la alegerea și trimiterea unor oameni în misiune, el a voit ca și prin aceste numere să trimită un mesaj peste veacuri. Spun asta pentru că și sfântul Nicolae a voit să transmită un mesaj peste veacuri, tot prin simbolistica numerelor. Astfel, pentru Isus, cifra 12 reprezenta totalitatea triburilor vechiului popor ales, popor din care trimișii săi vor recruta ucenicii noului popor ales; cifra 72 reprezenta, pentru Isus, totalitatea popoarelor păgâne cunoscute la acea vreme, popoare de unde trimișii săi vor recruta ucenici pentru împărăția sa veșnică; iar trimiterea generală a tuturor ucenicilor în toată lumea de la înălțarea sa exprimă atât universalitatea creștinilor trimiși în misiune, cât și universalitatea popoarelor și oamenilor la care sunt trimiși. Dacă anul morții împăratului Ozia a fost anul hotărâtor pentru începerea misiunii profetului Isaia; dacă anul morții episcopului de Myra a fost anul hotărâtor pentru începerea oficială a misiunii profetice, sacerdotale și regești, a sfântului episcop Nicolae; atunci pentru noi, creștinii obișnuiți, ziua când am primit botezul, ziua când am murit pentru noi înșine și ne-am decis să trăim numai pentru Isus și împărăția sa, este ziua când am fost chemați și trimiși ca profeți în lume (cf. Rom 6,8; Gal 2,20). Prin asocierea sfântului Nicolae, episcop de Myra, cu profetul Isaia, Biserica vrea să ne spună astăzi că timpurile în care au trăit profeții Vechiului Testament, timpurile în care a trăit sfântul Nicolae, ca și timpurile în care trăiesc creștinii au fost, sunt și vor fi timpuri la fel de grele, căci satana nu doarme. Isaia, care ne vorbește în prima lectură de astăzi, a trăit în timpuri grele. Țara era condusă de regi necredincioși, idolatri și lacomi de cele pământești; poporul se lepădase de Dumnezeu și se închina și el la idoli; iar din afară era înconjurat de ura popoarelor păgâne, care urmărea distrugerea poporului ales. Cum și unde a găsit tărie profetul Isaia? La Dumnezeu! În templu, locuința lui Dumnezeu pe pământ, Isaia auzea glasul lui Dumnezeu și îl vedea înălțat peste toți oamenii și peste toate evenimentele din lume; aici în templu, Dumnezeu, îi vorbea, îl întărea și îl trimetea în misiune pentru Mesia; aici învăța de la îngeri, fidelitatea și siguranța de a-și împlini misiunea primită (cf. Is 6,1-9). Ce teamă mai poți avea, când l-ai văzut pe Dumnezeu suveran atotputernic peste îngeri, oameni și evenimente? Ce teamă mai poți avea, când Dumnezeu este adăpostul și sprijinul nostru, un ajutor care nu ne lipsește în nevoi? De aceea, nu ne temem chiar dacă s-ar zgudui pământul și s-ar clătina munții (cf. Ps 46,1-4). După ce a Isaia a primit, de la Dumnezeu, în templu, misiunea și lumina de profet, el imediat a început să lucreze pentru Dumnezeu. A anunțat apropiata venire a lui Mesia și nașterea lui dintr-o fecioară (cf. Is 7,14); dumnezeirea și minunile lui; judecata lui dreaptă și grija lui pentru săraci; timpul și împărăția lui de pace (cf. Is 11,1-12); ca și patimile și moartea și învierea lui, pentru mântuirea lumii (cf. Is 53,1-12). Isaia a activat până în timpul domniei regelui, Manase, care, simțindu-se deranjat și ofensat de mesajul adus lui din partea lui Dumnezeu, s-a mâniat și l-a tăiat în două cu fierăstrăul pe profetul Isaia. Sfântul Nicolae de Myra, pe care îl sărbătorim astăzi, a trăit și el în timpuri grele. A trăit pe timpul când țara era stăpânită de cruzii prigonitori ai creștinismului, păgânii împărați romani, Diocletian (244-311) și Galerius Maximianus (250-311). A trăit pe vremea când Arius (256-336) și erezia lui, care nega divinitatea lui Isus, făcea ravagii în sânul Bisericii de la început. A trăit pe vremea când creștinii erau mai mult cu numele, căci trăiau după obiceiuri păgâne. Murise episcopul Myrei, iar cei în drept să desemneze un alt episcop, au hotărât ca cel dintâi cleric care va intra în biserică să fie ales episcop. Erau mulți clerici în Myra, dar Nicolae din inspirație divină, ca și Simeon și Ana (cf. Lc 2,25-27.36), a fost cel dintâi care a sosit la biserică și astfel a fost ales episcop. În acea zi, ca și Isaia în templu, Nicolae a văzut și el suveranitatea lui Dumnezeu peste oameni și evenimente; în acea zi și-a început și el activitate laborioasă de aducere a creștinilor, de la credința eretică a lui Arius, la credința apostolică. El, la Conciliul de la Niceea (325), l-a pălmuit public pe ereticul Arius și a condamnat erezia lui, alături de toți ceilalți episcopii. Ca și Isus, ca și primii apostoli, Nicolae a început prin a se face totul oițelor încredințate lui; și pentru a le câștiga pentru cer: le predica, le vizita, le întărea, le ajuta, le împărțea bunurile sale spirituale și materiale, le vindeca bolile, le scotea diavolii. Pentru activitatea sa misionară, a fost întemnițat de Dioclețian, unde a stat în lanțuri grele până la venirea pe tron a lui Constantin cel Mare, care a adus libertate Bisericii. Nicolae nu s-a speriat și nici nu s-a plâns de temniță, atât pentru că văzuse și el măreția și suveranitatea lui Dumnezeu peste oameni și evenimente, cât și pentru cunoașterea cuvintelor lui Isus din evanghelia de astăzi, unde Isus, prin cei 72 de ucenici, le spune tuturor ucenicilor din toate timpurile că vor fi trimiși "ca pe niște miei în mijlocul lupilor" (Lc 10,3); dar și că el va avea grijă ei, numai ca ei să vindece bolnavii și să le vestească oamenilor că "împărăția lui Dumnezeu s-a apropiat de ei" ( Lc 10,9). Ca Paul la Filipi (cf. Fap 16,23-34), Nicolae a folosit închisoarea pentru a-l predica pe Isus și oamenilor închiși acolo. Dacă am fost atenți, astăzi, am putut observa că Dumnezeu trimite aleșii care să-i facă lucrarea, folosindu-ne de darurile pe care le primise deja de la el. Astfel: Isaia, care primise darul vorbirii și a scrisului, a fost trimis să lucreze cu vorbirea profetică și cu scrisul (cf. Is 6,9); sfântul Nicolae, care primise darul vorbiri și pe cel al posibilităților materiale, a fost trimis să lucreze cu amândouă. Fiecare om, oricât de neînzestrat ar fi, posedă cel puțin un dar pe care să-l folosească în slujba Domnului (cf. Mt 25,15); dar, din păcate, nu toți își folosesc darurile primite în slujba sa. Iată ce ne spune sfântul Paul: "Avem daruri diferite, după harul care ne-a fost dat: dacă cineva are darul profeției, să profetizeze după măsura credinței; dacă are darul slujirii, să stăruie în slujire; dacă cineva are darul de a învăța, să-i învețe pe alții; dacă are darul de a îndemna, să îndemne. Cine dă, să dea cu simplitate; cine are darul de a conduce, să o facă cu zel; cine face milostenie, s-o facă cu bucurie" (Rom 12,6-8). Încă din Vechiul Testament, încă de la facerea Cortului și Templului, găsim oamenii chemați de Domnul ca să-și folosească pentru el darurile primite (cf. Ex 31,1-11; 1Rg 7,13-14). Așa găsim și în toate timpurile istoriei oameni care și-au pus darurile primite în slujba lui Dumnezeu. Găsim oameni care au cântat pentru Dumnezeu, au scris pentru Dumnezeu, au pictat pentru Dumnezeu, au sculptat pentru Dumnezeu, au construit pentru Dumnezeu, au slujit pe semeni pentru Dumnezeu etc. Se spune că, odată, un misionar creștin, aflat în închisoare pentru munca sa apostolică, a fost întrebat de către un alt deținut: "Cum este Dumnezeu?" Atunci misionarul creștin i-a răspuns: "Dumnezeu este ca mine!" "Dacă Dumnezeu este bun ca dumneavoastră, atunci cred și eu în el!" Sfântul Nicolae a putut spune: "Dumnezeu este bun și iubitor ca mine!" De aceea, mulți oameni l-au numit chiar numele lui Isus, aducătorul darurilor lui Dumnezeu. Oare, noi putem spune că Dumnezeu este bun ca noi? Spuneam mai sus că Isus a folosit și numere simbolice în activitatea, ca oamenii să înțeleagă cât mai bine mesajul său mântuitor. Sfântul Nicolae a folosit și el adesea numerele 1 și 3, pentru a da tuturor faptelor sale o orientare trinitară, pentru ca toți cei care vor auzi de ele să-l cinstească pe Dumnezeu cel unic și întreit. A folosit cifra 1 astfel: a dirijat un marinar și vaporul încărcat cu grâne pentru Egipt, spre Myra, unde era secetă și foamete; a eliberat din închisoare pe un anume Petru din Constantinopol, care s-a făcut călugăr la Athos; a convertit pe un tânăr, care a stricat o capelă și a spurcat un izvor miraculos; a vindecat un bolnav de cancer; a salvat un copil dintr-o casă care a luat foc, iar mama era la Liturghie. A folosit și cifra 3: a dat bani la trei tinere fecioare, dintr-o familie bogată scăpătată, ca să nu cadă în păcatul îndoielii în credință și al prostituției. Pentru că banii aruncați prin fereastră au căzut într-un pantof, de ziua sfântului Nicolae, copiii pun și astăzi pantofii la fereastră; a salvat trei tineri condamnați pe nedrept la moarte, apărându-i în vis împăratului Constantin; a înviat trei copii săraci, uciși de măcelarul Evil; a salvat trei marinari de la naufragiu; convertește trei hoți care făceau mult rău etc. După ce am văzut astăzi, la sfântul Nicolae, la Isaia și la toți ucenicii Domnului din toate timpurile credința tare în suveranitatea atotputernică a lui Dumnezeu care domină peste evenimente și oameni; după ce am văzut disponibilitatea lor de a lucra pentru Dumnezeu; după ce am văzut că toți aceștia și-au orientat faptele vieții și darurile primite, numai spre slava lui Dumnezeu, spre pregătirea venirilor lui Isus și spre folosul sufletesc și trupesc al semenilor, acum este momentul să ne întrebăm și noi dacă, în trudă, în necazuri și în dureri, discernem suveranitatea atotputernică a lui Dumnezeu peste oameni și evenimente; dacă ne împlinim misiunea profetică primită la Botez; dacă pregătim venirea lui Isus pentru noi și pentru alții; dacă folosim și noi darurile primite de la Dumnezeu spre slava sa și mântuirea noastră și a semenilor; dacă dăm vieții și tuturor faptelor și acțiunilor noastre, o orientare divină. Dacă nu avem încă acest discernământ și această orientare spirituală a vieții, să-l rugăm pe Dumnezeu, prin mijlocirea sfântului Nicolae, să ne dea și nouă aceste haruri și acest mod sfânt de a ne trăi viața, pentru ca, la sfârșit, să-l putem lăuda veșnic împreună cu sfântul Nicolae și cu toți aleșii săi. Tuturor bărbaților și femeilor, care poartă nume legate de numele sfântului Nicolae, dar și tuturor cinstitorilor lui: La mulți ani, mult curaj și multă putere, în a imita viața lui apostol! Pr. Ioan Lungu lecturi: 36.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |