|
Advent 2013: Predicile pr. Raniero Cantalamessa III. Misterul întrupării contemplat cu ochii lui Francisc din Assisi 1. Greccio și instituirea ieslei Cunoaștem cu toții istoria care la Greccio, cu trei ani înainte de moarte, demarează tradiția de Crăciun a ieslei; dar este frumos s-o reevocăm, în linii mari, în această împrejurare. Scrie așadar Celano: "Cu circa două săptămâni înainte de sărbătoarea Nașterii, fericitul Francisc a chemat la el un om cu numele Ioan și i-a spus: «Dacă vrei să celebrăm la Greccio Nașterea lui Isus, mergi înaintea mea și pregătește ceea ce îți spun: aș vrea să-l reprezint pe pruncul născut la Betleem și într-un fel să văd cu ochii trupului necazurile în care s-a aflat din cauza lipsei lucrurilor necesare unui nou-născut, așa cum a fost pus într-o iesle și cum zăcea pe fân între bou și măgăruș». [...]. Și vine ziua veseliei. Francisc s-a îmbrăcat cu veșmintele diaconale pentru că era diacon și cântă cu glas tare sfânta evanghelie: acel glas puternic și dulce, limpede și sonor îi răpește pe toți în dorințele de cer. Apoi vorbește poporului și cu preadulci cuvinte reevocă pe nou-născutul rege sărac și mica cetate din Betleem"1. Importanța episodului nu se află atât în faptul în sine și nici în continuarea spectaculoasă pe care a avut-o în tradiția creștină; se află în noutate pe care el îl revelează cu privire la înțelegerea pe care o avea sfântul despre misterul întrupării. Insistența prea unilaterală, și uneori chiar obsesivă, asupra aspectelor ontologice ale întrupării (natură, persoană, unire hipostatică, comunicarea limbilor) a făcut adesea să se piardă din vedere adevărata natură a misterului creștin, reducându-l la un mister speculativ, care trebuie formulat cu categorii tot mai riguroase, dar foarte îndepărtate de însemnătatea oamenilor. Francisc din Assisi ne ajută să integrăm viziunea ontologică a întrupării cu aceea mai existențială și religioasă. De fapt, nu contează numai să știm că Dumnezeu s-a făcut om; contează să știm și ce tip de om s-a făcut. Este semnificativ modul diferit și complementar în care Ioan și Paul descriu evenimentul întrupării. Pentru Ioan, ea constă în faptul că Cuvântul care era Dumnezeu s-a făcut trup (cf. In 1,1-14); pentru Paul, ea constă în faptul că "Cristos, fiind de natură divină, a asumat forma de slujitor și s-a umilit pe sine însuși făcându-se ascultător până la moarte" (cf. Fil 2,5 ș.u.). Pentru Ioan, Cuvântul, fiind Dumnezeu, s-a făcut om; pentru Paul "Cristos, bogat cum era, s-a făcut sărac" (cf. 2Cor 8,9). Francisc din Assisi se situează în linia sfântului Paul. Mai mult decât pe realitatea ontologică a omenității lui Cristos (în care crede cu fermitate împreună cu toată Biserica), el insistă, până la înduioșare, pe umilința și pe sărăcia ei. Două lucruri, spun izvoarele, aveau puterea să-l înduioșeze până la lacrimi, ori de câte ori auzea vorbindu-se despre ele: "umilința întrupării și caritatea pătimirii"2. "Nu putea să se gândească din nou fără să plângă, în câtă lipsă s-a aflat în acea zi Fecioara sărmană. Odată, în timp ce era așezat la prânz, un frate i-a amintit de sărăcia sfintei Fecioare și lipsurile lui Cristos, Fiul său. Imediat s-a ridicat de la masă, a izbucnit în sughițuri de durere și cu fața scăldată în lacrimi a mâncat restul de pâine pe pământul gol"3. Francisc a redat astfel "trup și sânge" misterelor creștinismului, adesea "descărnate" și reduse la concepte și silogisme în școlile teologice și în cărți. Un studios german a văzut în Francisc din Assisi pe cel care a creat condițiile pentru nașterea artei moderne renascentiste, deoarece dezleagă persoane și evenimente de rigiditatea stilizată a trecutului și le conferă aspect concret și viață"4. 2. Crăciunul și săracii Distincția dintre faptul întrupării și modul ei, dintre dimensiunea sa ontologică și cea existențială, ne interesează pentru că aruncă o lumină singulară asupra problemei actuale a sărăciei și a atitudinii creștinilor față de ea. Ajută să se dea un fundament biblic și teologic alegerii preferențiale a săracilor, proclamată în Conciliul Vatican II. De fapt, dacă prin faptul întrupării, Cuvântul, într-un anumit sens, l-a asumat pe fiecare om, așa cum spuneau anumiți părinți ai Bisericii, prin modul în care ea s-a realizat el a asumat, cu un titlu cu totul special, pe cel sărac, pe cel smerit, pe cel suferind, până acolo încât să se identifice cu ei. Desigur, în cel sărac nu este același gen de prezență a lui Cristos care este în Euharistie și în celelalte sacramente, dar este vorba tot despre o prezență adevărată, "reală". El a "instituit" acest semn, așa cum a instituit Euharistia. Cel care a rostit asupra pâinii cuvintele "Acesta este trupul meu", a spus tot aceste cuvinte și despre săraci. Le-a spus atunci când, vorbind despre ceea ce s-a făcut sau nu s-a făcut, pentru cel înfometat, însetat, prizonier, gol și străin, a declarat în mod solemn: "Mie mi-ați făcut" și "Mie nu mi-ați făcut". De fapt asta echivalează cu a spune: "Acea persoană zdrențăroasă, care are nevoie de un pic de pâine, acel bătrân care murea degerat de frig pe trotuar, eu eram!". "Părinții conciliari - a scris Jean Guitton, observator laic la Conciliul Vatican II - au regăsit sacramentul sărăciei, prezența lui Cristos sub speciilor celor care suferă"5. Nu-l primește pe deplin pe Cristos acela care nu este dispus să-l primească pe cel sărac cu care el s-a identificat. Cel care, în momentul împărtășaniei, se apropie plin de fervoare să-l primească pe Cristos, dar are inima închisă față de cei săraci, se aseamănă, ar spune sfântul Augustin, cu unul care vede venind de departe un prieten pe care nu l-a întâlnit de mulți ani. Plin de bucurie, aleargă în întâmpinarea lui, se ridică în vârful picioarelor pentru a-i săruta fruntea, dar făcând asta nu-și dă seama că îl calcă pe picioare cu pantofi cu cuie. De fapt, săracii sunt picioarele goale pe care Cristos le-a pus încă pe acest pământ. Săracul este și el un "vicar al lui Cristos", unul care ține locul lui Cristos. Vicar, în sens pasiv, nu activ. Adică nu în sensul că ceea ce face săracul este ca și cum ar face Cristos, ci în sensul că ceea ce i se face săracului este ca și cum i s-ar face lui Cristos. Este adevărat, așa cum scrie sfântul Leon cel Mare, că, după înălțare, "tot ceea ce era vizibil în Domnul nostru Isus Cristos a trecut în semnele sacramentale ale Bisericii"6, dar este la fel de adevărat că, din punct de vedere existențial, el a trecut și în cei săraci și în toți cei despre care el a spus: "Mie mi-ați făcut". Să tragem consecința care derivă din toate acestea pe planul ecleziologiei. Ioan al XXIII-lea, cu ocazia Conciliului, a creat expresia "Biserica săracilor"7. Ea îmbracă o semnificație care merge probabil dincolo de ceea ce se înțelege la prima vedere. Biserica săracilor nu este constituită numai din săracii Bisericii! Într-un anumit sens, toți săracii din lume, fie ei botezați sau nu, îi aparțin. Sărăcia și suferința lor este botezul lor de sânge. Dacă creștinii sunt cei care au fost "botezați în moartea lui Cristos" (Rom 6,3), cine este, de fapt, mai botezat în moartea lui Cristos decât ei? Cum să nu-i considerăm, într-un fel, Biserica lui Cristos, dacă însuși Cristos i-a declarat trupul său? Ei sunt "creștini", nu pentru că se declară apartenenți lui Cristos, ci pentru că Isus Cristos i-a declarat apartenenți lui: "Mie mi-ați făcut!". Dacă există un caz în care expresia controversată "creștini anonimi" poate să aibă o aplicație plauzibilă, este tocmai acesta al săracilor. Așadar, Biserica lui Cristos este cu mult mai vastă decât ceea ce spun statisticile actuale. Nu prin modul simplu de a spune, ci într-adevăr, realmente. Niciunul dintre fondatorii de religii nu s-a identificat cu săracii așa cum a făcut Isus. Niciunul n-a proclamat: "Tot ceea ce ați făcut unuia dintre acești frați ai mei mai mici, mie mi-ați făcut" (Mt 25,40), unde "fratele mai mic" nu-l indică numai pe cel care crede în Cristos, ci, așa cum este admis de toți, pe orice om. Rezultă că papa, vicar al lui Cristos, este într-adevăr "părintele săracilor", păstorul acestei turme imense, și este o bucurie și un stimulent pentru întregul popor creștin să vezi cât de mult a fost îndrăgit acest rol de ultimii suverani pontifi și în mod deosebit de păstorul care stă astăzi pe catedra lui Petru. El este glasul cel mai autoritar care se ridică în apărarea lor. Glasul celui care nu are glas. Cu adevărat "n-a uitat de cei săraci"! Noi tindem să punem, între noi și săraci, geamuri duble. Efectul geamurilor duble, așa de exploatat astăzi în construcții, este că împiedică trecerea frigului, a căldurii și a zgomotelor, dizolvă totul, face să ajungă totul atenuat, căptușit. Și de fapt îi vedem pe săraci mișcându-se, agitându-se, urlând în spatele ecranului televizorului, în paginile ziarelor și revistelor misionare, însă strigătul lor ajunge la noi ca foarte de departe. Nu ne pătrunde în inimă. Spun asta și spre uluirea și rușinea mea. Cuvântul "săracii!", "extracomunitarii!" provoacă, în țările bogate, ceea ce provoca în romanii antici strigătul "barbarii!": descumpănirea, panica. Ei se străduiau să construiască fortărețe și să trimită armate la granițe pentru a-i ține la distanță, însă istoria spune că totul este inutil. Noi plângem și protestăm - și pe bună dreptate! - pentru copiii care sunt împiedicați să se nască, dar n-ar trebui să facem la fel pentru milioanele de copii născuți și făcuți să moară de foame, boli, copii constrânși să meargă la război și să se ucidă între ei pentru interese de care nu suntem străini noi, cei din țările bogate? Oare nu pentru că primii aparțin continentului nostru și au aceeași culoare ca noi, în timp ce ceilalți aparțin unui alt continent și au o culoare diferită? Protestăm - și mai mult decât pe bună dreptate! - pentru bătrânii, bolnavii, malformații ajutați (uneori împinși) să moară prin eutanasie; dar n-ar trebui să facem la fel pentru bătrânii care mor degerați de frig sau abandonați singuri destinului lor? Legea liberalistă "a trăi și a lăsa să trăiască" n-ar trebui niciodată să se transforme în legea "a trăi și a lăsa să moară", cum se întâmplă în schimb în întreaga lume. Desigur, legea naturală este sfântă, dar tocmai pentru a avea forța de a o aplica avem nevoie să pornim din nou de la credința în Isus Cristos. Sfântul Paul a scris: "ceea ce Legea nu putea, întrucât era slabă din cauza trupului, Dumnezeu a putut trimițându-l pe Fiul său" (Rom 8,3). Primii creștini, cu obiceiurile lor, au ajutat statul să-și schimbe propriile legi; noi, creștinii de astăzi, nu putem face contrariul și să credem că statul cu legile sale e cel care trebuie să schimbe obiceiurile oamenilor. 3. A iubi, a ajuta, a evangheliza pe cei săraci Primul lucru care trebuie făcut față de cei săraci este, așadar, stricarea geamurilor duble, depășirea indiferenței și insensibilității. Trebuie, așa cum ne îndeamnă întocmai papa, "să ne dăm seama" de cei săraci, să ne lăsăm cuprinși de o neliniște sănătoasă față de prezența lor în mijlocul nostru, adesea la doi pași de casa noastră. Ceea ce trebuie să facem în concret pentru ei se poate rezuma în trei cuvinte: a-i iubi, a-i ajuta, a-i evangheliza. A iubi pe cei săraci. Iubirea față de cei săraci este una dintre trăsăturile cele mai obișnuite ale sfințeniei catolice. În sfântul Francisc însuși, am văzut în prima meditație, iubirea față de cei săraci, pornind de la Cristos sărac, vine înainte de iubirea sărăciei și ea a fost cea care l-a făcut să se căsătorească cu sărăcia. Pentru unii sfinți, ca sfântul Vincențiu de' Paoli, Maica Tereza de Calcutta și nenumărați alții, iubirea față de cei săraci a fost chiar calea lor spre sfințenie, carisma lor. A-i iubi pe cei săraci înseamnă înainte de toate a-i respecta și a recunoaște demnitatea lor. În ei, tocmai datorită lipsei altor titluri și distincții secundare, strălucește cu lumină mai vie demnitatea radicală a ființei umane. Într-o omilie de Crăciun ținută la Milano, cardinalul Montini spunea: "Viziunea completă a vieții umane sub lumina lui Cristos vede într-un sărac ceva mai mult decât un nevoiaș; vede în el un frate îmbrăcat în mod misterios cu o demnitate, care obligă să i se dea reverență, să fie primit cu grijă, să fie compătimit dincolo de merit"8. Însă săracii nu merită numai compătimirea noastră; merită și admirația noastră. Ei sunt adevărații campioni ai umanității. Se împart în fiecare an cupe, medalii de aur, de argint, de bronz; pentru merit, pentru amintire sau pentru învingătorii de competiții. Și eventual numai pentru că au fost capabili să alerge într-o fracțiune de secundă mai puțin decât ceilalți cei o sută, două sute sau patru sute de metri garduri, sau să sară un centimetru mai sus decât ceilalți, sau să învingă un maraton, sau o întrecere de slalom. Și totuși dacă unul ar observa de ce salturi mortale, de ce rezistență, de ce slalomuri sunt capabili uneori săracii, și nu numai o dată, ci pentru toată viața, prestațiile celor mai vestiți atleți ni s-ar părea jocuri de copii. Ce este un maraton în comparație, de exemplu, cu ceea ce face un om-ricșă din Calcutta, care la sfârșitul vieții a făcut pe jos echivalentul mai multor înconjururi ale pământului, în căldura cea mai epuizantă, cărând unul sau doi pasageri, pe străzi stricate, printre gropi și băltoace, strecurându-se printre o mașină și alta ca să nu fie lovit? Francisc din Assisi ne ajută să descoperim un motiv și mai puternic pentru a-i iubi pe cei săraci: faptul că ei nu sunt pur și simplu "semenii" noștri sau "aproapele" nostru: sunt frații noștri! Frați sunt cei care au unul și același tată și oamenii sunt frați pentru că au un unic Tată în ceruri! Isus a spus: "Unul singur este Tatăl vostru cel din ceruri, iar voi toți sunteți frați" (cf. Mt 23,8-9), însă acest cuvânt a fost înțeles până acum ca adresat numai discipolilor. În tradiția creștină, frate în sens strict este numai cel care împărtășește aceeași credință și a primit același Botez. Francisc preia cuvântul lui Cristos și îi dă o amploare universală care este aceea pe care cu siguranță o avea în minte Isus. Francisc a pus, într-adevăr, "toată lumea în stare de fraternitate"9. Îi numește frați nu numai pe frații săi și pe colegii săi de credință, ci și pe leproși, pe hoți, pe turci, adică pe credincioși și pe necredincioși, pe cei buni și pe cei răi, mai ales pe cei săraci. O noutate absolută: extinde conceptul de frate și soră chiar și la creaturile neînsuflețite: soarele, luna, pământul, apa și chiar moartea. Aceasta, desigur, este poezie, mai mult decât teologie. Sfântul știe bine că între ele și creaturile umane, făcute după imaginea lui Dumnezeu, există aceeași diferență ca între fiul unui artist și operele create de el. Însă sensul de fraternitate universală al Sărăcuțului nu are granițe. Contribuția fraternității este contribuția specifică pe care credința creștină o poate da pentru a întări în lume pacea și lupta împotriva sărăciei, așa cum sugerează tema următoarei Zile Mondiale a Păcii: "Fraternitatea, fundament și cale pentru pace". Dacă ne gândim bine, ea este unicul fundament adevărat și nu veleitar. De fapt, ce sens are a vorbi despre fraternitate și despre solidaritate umană, dacă se pornește de la o anumită viziune științifică despre lume care cunoaște, ca unice forțe în acțiune în lume, "întâmplarea și necesitatea"? Cu alte cuvinte, dacă se pornește de la o viziune filozofică precum aceea a lui Nietzsche, conform căreia lumea nu este decât voință de putere și orice tentativă de a se opune acesteia este numai semn al resentimentului celor slabi împotriva celor puternici? Are dreptate cel care spune că "dacă ființa este numai haos și forță, acțiunea care caută pacea și dreptatea este destinată în mod inevitabil să rămână fără fundament"10. În acest caz lipsește un motiv suficient pentru a se opune liberalismului neînfrânat și "inegalității" denunțate cu forță de papa în exortația Evangelii gaudium. După obligația de a-i iubi și a-i respecta pe cei săraci urmează aceea de a-i ajuta. Aici ne vine în ajutor sfântul Iacob. La ce folosește, spune el, să ne umplem de milă în fața unui frate sau a unei surori lipsiți de haine și de mâncare, spunându-le: "Sărăcuțul, cât de mult suferi! Mergi, încălzește-te, satură-te!", dacă tu nu-i dai nimic din ceea ce are nevoie pentru a se încălzi și a se hrăni? Compasiunea, ca și credința, fără fapte este moartă (cf. Iac 2,15-17). Isus la judecată nu va spune "Am fost gol și m-ați compătimit", ci "Am fost gol și m-ați îmbrăcat". Nu trebuie să-l certăm pe Dumnezeu în fața mizeriei din lume, ci trebuie să ne certăm pe noi înșine. Într-o zi, văzând o copilă care tremura de frig și care plângea de foame, un om a fost cuprins de un acces de răzvrătire și a strigat: "O, Dumnezeule, unde ești? De ce nu faci ceva pentru creatura aceea nevinovată?". Însă un glas interior i-a răspuns: "Desigur că am făcut ceva. Te-am făcut pe tine!". Și a înțeles imediat. Însă astăzi nu mai este suficientă simpla pomană. Problema sărăciei a devenit planetară. Când părinții Bisericii vorbeau despre săraci se gândeau la săracii din orașul lor sau maxim la cei din orașul vecin. Aproape că nu cunoșteau altul, decât foarte vag și, de altfel, chiar dacă l-ar fi cunoscut, a face să ajungă ajutoarele ar fi fost și mai dificil, într-o societate ca a lor. Astăzi știm că acest lucru nu este suficient, chiar dacă nimic nu ne scutește să facem ceea ce putem și la acest nivel individual. Exemplul atâtor bărbați și femei din timpul nostru ne arată că există atâtea lucruri care se pot face pentru a ajuta, fiecare după propriile mijloace și posibilități, pe săraci și a promova ridicarea lor. Vorbind despre "strigătul săracilor" în Evangelica testificatio, Paul al VI-lea ne spunea îndeosebi nouă, călugărilor: "El îi induce pe unii dintre voi să ajungă la cei săraci în condiția lor, să împărtășească neliniștile lor sfâșietoare. Pe de altă parte, invită multe institute ale voastre să transforme în favoarea săracilor anumite opere ale lor"11. A elimina sau a reduce abisul nedrept și scandalos care există între bogați și săraci în lume este misiunea cea mai urgentă și cea mai uriașă pe care mileniul de curând încheiat a încredințat-o noului mileniu în care am intrat. Sperăm să nu fie tot problema numărul unu pe care acest mileniu o lasă ca moștenire următorului. În sfârșit, a-i evangheliza pe cei săraci. Aceasta a fost misiunea pe care Isus a recunoscut-o ca a sa prin excelență: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns, să duc săracilor vestea cea bună" (Lc 4,18) și pe care a indicat-o trimișilor lui Ioan Botezătorul ca semn al prezenței împărăției: "Săracilor li se aduce vestea cea bună" (Mt 11,5). Nu trebuie să permitem ca reaua noastră conștiință să ne facă să comitem nedreptatea enormă de a priva de vestea cea bună pe cei care sunt primii și cei mai naturali destinatari ai ei. Eventual, aducând, ca scuză a noastră, proverbul că "stomacul gol nu are urechi". Acțiunea socială trebuie să însoțească evanghelizarea, niciodată nu trebuie s-o înlocuiască. Isus înmulțea pâinile și în același timp și cuvântul, ba chiar mai întâi administra, uneori timp de trei zile la rând, cuvântul, apoi se îngrijea și de pâini. Nu numai cu pâine trăiește săracul, ci și cu speranță și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu. Săracii au dreptul sacrosanct de a asculta evanghelia integrală, nu în ediție redusă sau polemică; evanghelia care vorbește despre iubire față de cei săraci, dar nu despre ură față de cei bogați. 4. Bucurie în ceruri și bucurie pe pământ Să terminăm pe un alt ton. Pentru Francisc din Assisi, Crăciunul nu era numai ocazia de a plânge asupra sărăciei lui Cristos; era și sărbătoarea care avea puterea de a face să explodeze toată capacitatea de bucurie care era în inima sa și era imensă. La Crăciun el făcea literalmente nebunii. "Voia ca în această zi săracii și cerșetorii să fie săturați de bogați și ca boii și măgarii să primească o rație de hrană și de fân mai îmbelșugată decât de obicei. Dacă voi putea să-i vorbesc împăratului - spunea el - îl voi implora să dea un edict general, prin care toți cei care au posibilități să trebuiască să împrăștie pe drumuri grâu și cereale, pentru ca într-o zi de atâta solemnitate păsărelele și îndeosebi surorile ciocârlii să aibă din belșug"12. Devenea ca unul dintre acei copii care stau cu ochii plini de uimire în fața ieslei. În timpul ceremoniei de Crăciun la Greccio, relatează biograful, când rostea numele "Betleem" se umplea gura de voce și mai mult de afect tandru, producând un sunet ca un behăit de oaie. Și de fiecare dată când spune "Prunc din Betleem" sau "Isus", trecea limba peste buze, ca și cum ar fi gustat și reținut toată dulceața acelor cuvinte. Există un cântec de Crăciun care exprimă la perfecție sentimentele sfântului Francisc în fața ieslei și acest lucru nu uimește dacă ne gândim că el a fost scris, cuvinte și muzică, de un sfânt ca el, sfântul Alfons Maria de' Liguori. Ascultându-l în timpul Crăciunului, să ne lăsăm înduioșați de mesajul său simplu, dar esențial: Tu scendi dalle stelle o Re del cielo,
[Tu te cobori din stele, o, rege al cerului,
Sfinte Părinte, venerabili părinți, frați și surori, Crăciun fericit! Traducere de pr. Mihai Pătrașcu Note
lecturi: 15.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |