|
Reflecție la duminica a IV-a din Advent - A "Fecioara va zămisli și va naște un fiu și-i va pune numele Emanuel" (Is 7,14). Cu această duminică, a patra din Advent, Crăciunul, "Mama tuturor sărbătorilor", cum o numește sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), este foarte aproape. Iar așa cum bine știm, Isus nu se mai naște acum într-un grajd sărac, ci vine să se nască în sufletele noastre, căci noi prin credință și Botez am devenit "oameni din neamul lui" (Fap 17,28). Lecturile de astăzi ne prezintă patru personaje, fiecare cu câte un plan al lui: Ahaz, Iosif, Maria și Paul. Fiecare dintre aceste personaje se aflau într-o mare dificultate și au căutat câte un plan de salvare gândit de ei pentru a ieși din impas. Însă, la fiecare dintre aceștia, Dumnezeu le propune un plan mai bun, planul său pentru a ieși din impasul lor. Iată situația fiecăruia dintre ei: Mai întâi Ahaz, regele lui Iuda. Regele Damascului, Rezin II și regele Samariei, Pecah, au organizat o coaliție împotriva lui Tiglatpalasar III, împăratul Siriei. Prin această coaliție au voit să-l atragă și pe Ahaz, regele lui Iuda. Din motive de siguranță acesta a refuzat solicitarea lor. Simțindu-se ofensați, aceștia l-au amenințat pe Ahaz cu detronarea. Aici, Ahaz își face un plan de salvare vrând să apeleze tocmai la ajutorul lui Tiglatpalasar III. Un plan riscant, atât pentru el cât și pentru popor, căci trebuia să-i devină vasal. In acest moment vine oferta lui Dumnezeu prin profetul Isaia, cum că Dumnezeu va lupta împotriva celor "doi tăciuni". Acum, Isaia îl îndeamnă pe Ahaz să ceară un semn , fie în adâncul infernului, fie în înălțimile cerului. Acum, Isaia îi face lui Ahaz profeția cu fecioara care îl va naște pe Emanuel. Ahaz nu are încredere în puterea lui Dumnezeu și se aliază cu Siria. Ce s-a întâmplat? Sirienii au cucerit regatul lui Iuda, au deportat populația și l-au ucis pe Ahaz. Evanghelia de astăzi ne prezintă situația grea în care se aflau alți doi oameni din casa lui David, Iosif și Maria. Aceștia erau logodiți și voiau să se căsătorească după legea lui Israel. Însă apare îngerul lui Dumnezeu și îi cere Mariei să accepte zămislirea lui Mesia în sânul ei, prin puterea Duhului Sfânt. Deși Maria știa urmările unui asemenea fapt, care erau ucidere cu pietre (Lev 20,10; Dt 22,22) și părăsirea ei de către Iosif (cf. Dt 24,1), încredințându-se că Domnul i-a vorbit prin acel înger acceptă. Iosif află că Maria este însărcinată fără să fi locuit împreună și pentru că era "un om neprihănit" a plănuit să o părăsească în ascuns (cf. Mt 1,19). Dar îngerul Domnului vine și la el și îi spune să accepte situația, și s-o ia pe Maria la el, căci ea a zămislit de la Duhul Sfânt și că cel care se va naște din ea se va chema Isus, căci va mântui poporul său de păcate (cf. Mt 1,20-21). Și cu toate că și el știa de ocara lumii pentru un astfel de gest, acceptă propunerea lui Dumnezeu, o i-a pe Maria la el, primește copilul în familia lui David, îi pune numele de Isus și se îngrijește de creșterea lui. Astfel se împlinește profeția refuzată de Ahaz că "o fecioară va zămisli și va naște" (Is 7,14). Iosif și Maria ca urmare a primirii planului lui Dumnezeu și renunțând la planul lor, lumea întreagă a dobândit un mântuitor, iar ei au ajuns cei mai mari oameni și sfinți ai noului popor ales. Paul, un fariseu, dușman înfocat al lui Cristos și al ucenicilor săi, primește împuterniciri de la mai marii preoți (cf. Fap 9,3; 26,12) ca să pună în lanțuri și să condamne pe toți adepții lui Isus. Pentru asta umblă prin sate și case, pentru a-i aresta și pune în lanțuri pe creștini, pentru a-i duce la judecata sinedriului. Și lui îi apare Isus și propune un plan mai bun, planul de a crede în el și de a predica evanghelia lui (cf. Fap 9,17-22). Paul deși știa de prigoanele și lanțurile la care se expune, a acceptat planul lui Dumnezeu, se botează și se face misionar și apostol al lui Isus Cristos (cf. Fap 9,16; 21,11; 2Cor 11,23-29). Ca urmare a acestui fapt, creștinii prind curaj, păgânii intră în Biserică, iar el primește un loc în cer lângă Isus. Se spune că odată doi oameni, vecini cu locuințele, unul învățat și altul simplu, au participat la niște misiuni populare ținute în biserica lor. Imediat după primele predici de misiuni, omul cel simplu a mers de s-a spovedit, s-a împărtășit și a început o viață nouă. Celălalt, s-a mulțumit doar să asculte și să rămână mai departe sceptic. Într-o zi pe când cel simplu mergea la Liturghie, s-a întâlnit cu cel învățat. Învățatul i-a zis, nu înțeleg cum de te-ai lăsat așa de repede convins de niște predici? E simplu de înțeles și am să vă explic: Să presupunem că cineva vine să ne dăruiască la amândoi niște haine noi și curate cu simpla condiție să lăsăm hainele noastre și să le îmbrăcăm pe ale lui. Eu m-am uitat la zdrențele mele, am zis că este o afacere bună și am acceptat din prima. Dumneavoastră v-ați uitat la costumul pe care îl purtați și, părându-vă mai bun decât hainele donatorului, n-ați acceptat. La fel se întâmplă cu toți cei care nu-l acceptă pe Dumnezeu. Lui Ahaz i-a părut mai bun planul său decât al lui Dumnezeu și a rămas necredincios. Fariseilor și cărturarilor, preoților, regelui și slujbașilor lui, li s-au părut mai bune faptele lor decât mântuirea lucrată de Isus și au rămas necredincioși. Tuturor păgânilor și păcătoșilor din lume li se pare mai înaltă înțelepciunea lor decât cea a lui Dumnezeu, li se pare mai mare plăcerea păcatului decât cea a împărăției lui Isus și nu se convertesc. Un indian, pieile roșii, fiind întrebat cum a ajuns să părăsească păgânismul, a răspuns printr-o imagine; a făcut din lemne un cerc, a pus în mijloc un vierme, apoi a dat foc lemnelor. În timp ce viermele se zvârcolea fără a găsi cale de ieșire, indianul a întins mâna și l-a scos afară din foc. Apoi i-a spus celui care l-a întrebat: "Acel vierme eram eu și sufletul meu; dar Mântuitorul Isus și-a întins mâna și m-a salvat din cercul de foc care mă înconjura din toate părțile și m-a salvat din focul cel veșnic în care am căzut din cauza păcatelor mele". Sfântul Irineu, episcop, în tratatul Împotriva ereziilor, Cartea 3, 20, 2-3, ne spune: "Domnul însuși este cel care îi mântuiește pe oameni pentru că ei nu pot să se mântuiască cu propriile lor forțe. De aceea și Paul, vorbind despre slăbiciunea omului, spune: Știu că în mine, în trupul meu, nu locuiește nimic bun (cf. Rom 7,18), voind să spună cu aceasta că binele mântuirii noastre nu vine de la noi, ci de la Dumnezeu. Și iarăși spune: Om nefericit ce sunt! Cine mă va elibera de acest trup al morții? (cf. Rom 7,24). Apoi, ne prezintă eliberatorul: Harul Domnului nostru Isus Cristos (cf. Rom 7,25). Același lucru îl spune și Isaia: Întăriți-vă voi, mâini slabe; prindeți puteri voi, genunchi care tremurați. Spuneți celor slabi de inimă: «Întăriți-vă și nu vă temeți. Iată Dumnezeul nostru! Va veni răzbunarea lui și va răsplăti pe fiecare. Dumnezeu însuți va veni și ne va mântui» (Is 35,3-4). Și aceasta pentru că noi nu ne putem mântui de la noi înșine, ci cu ajutorul lui Dumnezeu". Săracii, vameșii, păcătoșii; chiar și mulți dintre farisei, cărturari și preoți iudei; simțindu-se cu sufletul în zdrențe, au acceptat haina harului adusă de Isus; simțindu-se căzuți în mijlocul unui foc din care nu puteau ieși singuri, au acceptat mântuirea prin Cristos. Numai păcătoșii din toate timpurile care vor gândi și acționa așa, numai aceia se vor mântui. Planul lui Dumnezeu este infinit mai bun decât orice plan al nostru și de aceea trebuie acceptat, după exemplul lui Iosif, Maria, Paul, dar și al tuturor îngerilor și sfinților Când oamenii își fac planuri să trăiască ambiguu și cu Dumnezeu și cu lumea; planul lui Dumnezeu, deja enunțat cu mult timp în urmă, le spune: "Să nu ai alți dumnezei în afară de mine" (Ex 20,2-3; Dt 5,7), "Nu puteți sluji la doi stăpâni" (Mt 6, 24). Când oamenii sunt ispitiți să vorbească în chip ușuratic despre Dumnezeu, după planul diavolului, Dumnezeu vine și le propune planul său veșnic: "Să nu spui numele Domnului Dumnezeului tău în zadar" (Ex 20,7). Când oamenii își fac planuri ca ziua de sărbătoare să o folosească ca și cele trecătoare, Dumnezeu le spune planul său: "Adu-ți aminte să sfințești ziua Domnului" (Ex 20,8). Când, oamenii, asemenea fariseilor, își fac un plan prin care să nu țină seama de părinți (cf. Mc 7,11), Dumnezeu le prezintă planul său spre fericirea lor: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta" (Ex 20,12). Când oamenii își fac planuri de răzbunare, Dumnezeu le spune: "Să nu ucizi" (cf. Ex 20,13). Când, oamenii, asemenea celor din Sodoma și Gomora, își faci un planuri cum să-și procure plăceri imorale, în afara căsătoriei, sau cu bărbatul, sau cu femeia aproapelui, sau contra naturii, Dumnezeu îți spune: "Păcatul acesta este nespus de mare" (Gen 18,20), "Păcatul acesta este o mare nelegiuire" (Gen 39,9), de aceea, "Să nu faci fapte necurate" (Ex 20,14). Când oamenii își fac planuri cum să trăiască sau cum să se înavuțească fără muncă sau din munca aproapelui, Dumnezeu le spune: "Să nu furi" (Ex 20,15), "Să nu poftești bunurile aproapelui" (Ex 20,17), iar "cine nu muncește, nici să nu mănânce" (2Tes 3,10). Când oamenii își fac planuri, cum să trăiască din minciună, ca satana, care de la început este mincinos și tatăl minciunii (cf. In 8,44), Dumnezeu le spune: "Să nu mărturisești strâmb împotriva aproapelui tău" (Ex 20,16). Iată că, în toate circumstanțele vieții, când ne plănuim să întreprindem ceva, avem deja planul lui Dumnezeu rostit cu mult înainte în decalog, care ne spune atât ceea ce trebuie să facem, cât și ceea ce nu trebuie să facem. A nu asculta de planul lui Dumnezeu, potrivindu-ne chipului veacului acestuia (cf. Rom 12,2), ca Ahaz și toți neascultătorii de Dumnezeu, ne facem rău în primul rând rău nouă înșine, și apoi le facem rău tuturor semenilor noștri. Michel Quoist (1921-1997) spune: "Pentru fiecare păcat există, într-un anume loc și într-un anume moment, o suferință care îi urmează. Și cu cât sunt mai multe păcate, cu atât există mai multă suferință". Ce fericire pentru cei care, asemenea lui Iosif, Mariei sau Paul, acceptă planul lui Dumnezeu, renunțând la planul lor; vor fi fericiți ca omul simplu și ca indianul din istorioarele enunțate mai sus, vor fi fericiți ca toți îngerii și sfinții lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu a spus: "Fericirea mea este să fiu cu fiii oamenilor (Prov 8,31), noi trebuie să spunem: "Fericirea noastră este în a fi cu Dumnezeu cel întreit și unic"! Dacă vom răspunde și noi cu "da" la chemarea lui Dumnezeu, de a accepta planul său, plan mult mai bun și mai sigur decât orice plan al nostru, ne vom pregăti cum se cuvine atât pentru venirea lui Isus de la Crăciun, cât și pentru a doua venire a lui Isus; vom colabora la împlinirea promisiunilor divine; vom vesti lumii întregi că vine Isus, împăratul măririi (cf. Ps 24,7.10); vom deveni și noi "fecioara" care zămislește și-l naște pe Isus în lume; vom face parte din numărul apostolilor care au fost rânduiți pentru vestirea evangheliei (cf. Rom 1,7); și nu în ultimul rând, vom face parte din mulțimea fără număr (cf. Ap 7,9) a celor care se bucură veșnic cu Dumnezeu în ceruri. Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |