|
Mormântul apostolului Petru în necropola vaticană Existența rămășițelor pământești confirmate de analizele științifice Paolo Lorizzo Leagănul creștinătății. Așa este definită bazilica "Sfântul Petru" cu tot ceea are în jur marele monument al creștinătății, pentru bucuria milioanelor de credincioși și turiști care îl vizitează în fiecare an. Însă puțin reflectează asupra faptului că prezența bazilicii a fost direct condiționată, încă de la prima sa întemeiere făcută de împăratul Constantin, de necropola creștino/păgână care conține rămășițele pământești ale apostolului Petru. A fost de acum lămurit (în ciuda celor care încă mai susțin că n-ar fi pus niciodată piciorul în Roma) că Petru a fost martirizat în interiorul circului lui Caligula și Nero, ale cărui resturi au fost identificate sub navata stângă a Bazilicii, și înmormântat în apropiere. Ager Vaticanus (corespondent al zonei câmpiei aluvionare cuprinsă între dealul Vatican, Gianicolo și Monte Mario) se pare că a fost încă de la prima frecventare destinat exclusiv uzului funerar. Partea monumentală era caracterizată de prezența lui Meta Romuli și a lui Terebinthus Neronis. Meta Romuli era un mormânt în formă piramidală din epoca augustă (arhitectură tipică a perioadei) și a "Piramidei Vaticane". A fost dărâmată în 1499 la porunca papei Alexandru al VII-lea creând via Alessandrina pentru a lega Vaticanul cu Tibrul. Alături se înălța Terebinthus Neronis, un mausoleu în formă circulară cu turn deasupra care a fost demolat în secolul al VII-lea și blocurile pavimentului care-l înconjurau au fost utilizate pentru treptele mari ale Bazilicii. Tradiția susținea că în spațiul cuprins între cele două morminte monumentale ar fi avut loc martiriul sfântului Petru, motiv pentru care timp de multe secole piramida a fost reprezentată ca simbol al martiriului. Pentru a susține știrile și a reconstrui cadrul istoric a ceea ce s-a întâmplat imediat după martiriu, ne vin în ajutor izvoare literare care reprezintă importante mărturii din trecut. De la sfârșitul secolului I provine mărturia lui Clement, conducător al comunității creștine din Roma, care descrie persecuția lui Nero în urma căreia Petru a fost victimă și spectacolele sângeroase care se desfășurau în Circul de pe dealul Vatican, concepte preluate apoi și descrise și de istoricul Tacitus. Un pic mai recente (secolul al II-lea) sunt cele două scrieri "Înălțarea lui Isaia" și "Apocalipsul lui Petru", care confirmă nu numai că Petru a murit la Roma, ci a făcut asta ca urmare a martiriului neronian din anul 64 d.C. Prezența la Roma a apostolului este susținută de asemenea de faptul că niciodată în trecut n-a revendicat cineva că ar avea mormântul său, așadar semn că izvoarele pot să se limiteze exclusiv la raza de acțiune a capitalei. Prima referință la mormântul apostolului este aceea care provine din perioada imperială târzie (secolul II-III d.C.) și prezentată de Eusebiu, istoric al Bisericii, care citează un preot roman cu numele Gaius, care face referință la mormânt definindu-l "trofeul" lui Petru din Vatican. Izvoarele literare au fost timp de multe secole unicul element sigur la care se putea face referință pentru a putea reconstrui evenimente nesigure sau a reconstrui fapte istorice a căror amintire se pierduse. Din fericire, de câțiva ani a venit în ajutorul istoricilor arheologia care, așa cum vom vedea, nu numai că a confirmat existența mormântului lui Petru, ci a și permis descoperirea sa. Pare incredibil, dar numai în 1939, sub pontificatul lui Pius al XII-lea, au fost demarate cercetări sistematice cu scopul de a confirma (însă știința uneori impune și să se dezmintă) izvoarele literare acumulate de-a lungul secolelor. Astfel în deceniul anilor '40 au fost realizate săpături care să conteste ceea ce s-a presupus, care, din cauza unei gestiuni și execuții rele, întârziau să dea răspunsuri. Cu toate acestea, lucrările au scos în evidență o serie de date care cu vremea au fost prețioase pentru cercetătoarea Margherita Guraducci pentru o reconstrucție coerentă a cadrului istoric al evenimentelor. De fapt, știm că împăratul Constantin a decis să îngroape vechea necropolă la începutul secolului al IV-lea nivelând terenul pentru bazilica viitoare, care a fost realizată în funcție de un punct fix subteran. În afară de asta, a fost evidențiat că sub Altarul Mărturisirii, actualmente folosit pentru funcțiunile religioase, exista suprapunerea unei serie de altare care se situau exact deasupra unui monument care se considera că a fost realizat în cinstea lui Petru între 321 și 326. Monumentul lui Constantin a înglobat trei realități arhitectonice precedente: un zid din a doua jumătate a secolului al III-lea (numit de arheologi "zidul g"), un monument funerar (care trebuie identificat cu deja citatul "trofeu al lui Gaius" sprijinit de un zid îmbrăcat cu tencuială de culoare roșie) și un mic mormânt numit "așezat pe pământ" (care se află direct pe pământ) găsit în interiorul monumentului funerar. La momentul deschiderii capacului mormântului, contextul a fost găsit alterat și n-a fost scoasă la lumină nicio rămășiță osoasă. La sfârșitul acestei campanii decenale de săpături, pluteau încă multe întrebări în mintea studioșilor. De fapt, nu numai numele lui Petru, în pofida foarte multor desene din acea epocă găsite pe peretele din capăt (dar la început studiate numai superficial) nu apărea, dar, lucru mai important pentru identificare, nu au fost găsite oasele acolo unde se credea că puteau să fie (mormântul "așezat pe pământ"). Încâlcitura a fost desfăcută de arheologa Guarducci începând din 1952. De fapt, ea a găsit și a recunoscut numele apostolului într-un mormânt din necropola care la origine a aparținut lui gens Valeria, dar și în desene, acum studiat în mod corespunzător, care erau prezente în așa-numitul "zid g". Pentru a completa cadrul de identificare lipsea găsirea elementului cel mai important: rămășițele pământești ale lui Petru. Faptul de a fi găsit gol mormântul "așezat pe pământ" i-a frustrat mult pe cercetări care, după ce au găsit monumentul, au considerat sigur că acela putea să fie unicul punct unde ar fi putut să le găsească. Însă arheologia, se știe, nu este o știință exactă. Ceea ce se consideră sigur în domeniul cercetării este adesea distonarea care face să nu fie lucrurile în ordine. De fapt, în timpul săpăturilor din anii '40 a fost găsită în zidul constantinian o nișă cărei, în mod inexplicabil, nu i-a fost dată nicio importanță. În interior au fost găsite oase care au fost transportate într-un loc subteran și închise circa zece ani în interiorul unei casete de lemn împreună cu o serie de materiale arheologice găsite până atunci. În septembrie 1953 au fost găsite de Guarducci și transferate într-un loc mai potrivit conservării (umiditatea le despica lent în fâșii), cu toate că n-au fost identificate imediat. Numai atunci când s-a decis să se aprofundeze studiul asupra acelor rămășițe pământești au apărut amănunte interesant despre ele și despre contextul găsirii. De fapt, s-a constatat că rămășițele pământești au fost găsite în nișa găsită în zidul din epoca lui Constantin îmbrăcată în întregime în marmură (mai precis porfir), îmbrăcăminte destinată de obicei înmormântărilor de mare importanță. După ce s-a înțeles că importanța nișei trebuie pusă direct în relație cu rămășițele pământești găsite, s-a decis să se demareze studierea și analizarea lor, încredințându-le experților din sectorul respectiv și specialiștilor în științe experimentale, precum și examinărilor antropologului Venerando Correnti. Identificarea lor ca aparținând efectiv apostolului Petru a fost anunțată de Papa Paul al VI-lea în 1968. Analizele au revelat că oasele (care corespund la circa jumătate din schelet) aparțineau unui individ de vârsta aproximativă de 60/70 de ani (care confirmă ceea ce știm cu privire la vârsta aproximativă a martiriului lui Petru) și erau înfășurate într-un țesut de purpură de murrex (moluscă din care se extrage culoarea) și țesută cu aur foarte curat. Urmele țesutul găsite erau însoțite de alte urme de pământ care corespund exact tipului de pământ conținut în interiorul mormântului "așezat pe pământ", așadar semn că înainte de mutarea din partea împăratului Constantin erau conținute efectiv acolo. Ceea ce s-a evidențiat până aici ar fi mai mult decât suficient pentru a alunga orice altă îndoială chiar și în mințile cele mai sceptice, dar fiind vorba de unul dintre fundamentele cele mai relevante ale istoriei Bisericii creștine/catolice este bine să se dea, acolo unde este posibil, alte confirmări. Analiza nișei din așa-numitul "zid g" a scos în evidență un desen în limba greacă ce prezintă fraza "Petru este (aici) înăuntru". Însă elementul care se consideră absolut incontestabil ne este dat tocmai de poziționarea bazilicii care se află deasupra. Nișa din "zidul g" (care conținea rămășițele pământești) a provocat în axa primei bazilici o mutare semnificativă spre nord față de monumentul funerar apropiat care reprezenta prima înmormântare a apostolului. Această variație a axei nu numai că a influențat edificiul de amintire constantiniană, ci și aporturile succesive cum sunt cupola lui Michelangelo și baldachinul lui Bernini. Atribuirea definitivă a rămășițelor pământești, posibilă prin intermediul izvoarelor literare dar mai ales prin aportul arheologiei, a furnizat un ulterior stimulent emotiv celui care trăiește cu mare participare aceste locuri așa de încărcate de istorie și religiozitate. Atribuirea rămășițelor pământești ale apostolului Petru nu aduc absolut nimic nou învățăturilor religioase în care se crede, ci încurajează desigur la reflecție asupra a cât poate fi de important pentru fiecare dintre noi să urmăm poruncile creștine de iubire, pace și fraternitate între oameni, aceleași pentru care istoria ne învață că multe persoane și-au sacrificat propria viață pământească. (După Zenit, 15 și 16 noiembrie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 4.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |