Roman: Sesiunea științifică "Sfântul Bonaventura: elemente actuale ale cugetării în credință"
Vineri, 15 noiembrie 2013, la Institutul Teologic Franciscan din Roman, s-a desfășurat sesiunea științifică intitulată "Sfântul Bonaventura: elemente actuale ale cugetării în credință", organizată de Facultatea de Filozofie "Ioan Duns Scotus" în colaborare cu Pontificià Facoltà Seraphicum (Roma), Facultatea de Filosofie și Științe Social-Politice (UAIC) și Facultatea de Teologie Pastorală (ITRCF).
Sesiunea științifică a început prin cuvântul de deschidere rostit de către pr. conf. univ. dr. Damian Pătrașcu, care afirmă: "Am ales să aprofundăm gândirea sfântului Bonaventura, a aceluia care ardea de iubire față de Dumnezeu. Sesiunea aceasta ne provoacă să redescoperim gândirea bonaventuriană și să cercetăm tradiția medievală cu specific franciscan care ne oferă răspunsuri la problemele filosofice actuale".
În continuare pr. asist. univ. Virgil Blaj, moderatorul acestei sesiuni științifice, a precizat tema aleasă și conferințele ce vor urma:
- "Răspunsul platonic la tehnologismul contemporan: o cale bonaventuriană" - conf. univ. dr. pr. Damian Pătrașcu
- "Definirea conștiinței în gândirea lui Bonaventura: un habitus înnăscut sau dobândit?" - drd. Florina Hariga
- "Sf. Bonaventura Lignum vitae: o analiză filosofico-artistică" - lect. univ. dr. pr. Eugen Răchiteanu
- "De la mirare la caritate. Creștinism și filosofie astăzi în viziunea lui Armando Rigobello" - pr. asist. univ. Virgil Blaj
Conferința "Doctrina iluminării la Bonaventura" a asist. univ. drd. pr. Cazimir Ghiurca nu a fost susținută din cauza faptului că acesta a avut un deces în familie.
Pentru început a luat cuvântul părintele Damian Pătrașcu care a prezentat conferința intitulată: "Răspunsul platonic la tehnologismul contemporan: o cale bonaventuriană". Părintele pornește de la analiza lui Vattimo care definește nihilismul ca fiind transmutare a valorii uzului în valoarea schimbului. Analogia dintre reflecția vattimiană asupra nihilismului și analiza platonică a nihilismul protagoreic ne ajută să descoperim rădăcina nihilismului înțeleasă ca relativism. În sinteză, în epoca nihilistă realitatea nu mai posedă o valoare de uz, adică o identitate obligatorie și angajantă, dar o simplă valoare de schimb, adică o valoare relativă față de circumstanța concretă și contingentă. De aici provine relativismul predominant în epoca actuală, relativism în care lucrurile nu mai posedă o valoare, obligatorie, o identitate angajantă dar sunt manipulabile, relative, în ființa și valoarea lor față de circumstanță. Manipularea lor, mai ales a tehnicii ne amintește de manipularea sofistă a realității fondată pe relativismul protagoreic. Tehnica satisface bunăstarea materială a omului, dar lasă un gol în ceea ce privește dimensiunea sa spirituală și transcendentă. În fața acestei situații este propusă gândirea doctorului serafic sfântul Bonaventura unde realitatea constituie un "itinerarium," care trebuie să conducă omul, spre contemplație către Dumnezeu, măsura tuturor lucrurilor. Bonaventura privește spre acea parte incoruptibilă a conștiinței care se opune relativismului.
În acest sens, a urmat cea de-a doua conferință "Definirea conștiinței în gândirea lui Bonaventura: un abitus înnăscut sau dobândit?" a fost susținută de drd. Florina Hariga. Aceasta face distincția între abitus înnăscut ce ne orientează către primele principii morale și abitus dobândit printr-o educație suplimentară. Răul survine atunci când lipsește educația. Arta ar putea constitui un mijloc de educare a conștiinței, simbolurile dezvoltă o nouă geneză de psihism și orientează conștiința către arhetipul divinului.
În continuare, a urmat conferința "Sf. Bonaventura Lignum vitae: o analiză filosofico-artistică" a lect. univ. dr. pr. Eugen Răchiteanu. Părintele a propus spre reflecție simbolismul arborelui vieții din punct de vedere filosofic și opera "Lignum vitae" de Bonaventura, reprezentată plastic de Taddeo Gaddi în Cenacolul "Sf. Cruce" din Florența. Noua concepție a artei franciscane este îndrumată de concepția filosofică și teologică tomistă și de cea bonaventuriană; omul se înalță către Dumnezeu într-o mișcare care pornește de la Creație la Creator. "Lignum vitae" prezintă umilința lui Dumnezeu, un act prin care se dăruiește pe sine însuși omului. Această viziune a umilinței lui Dumnezeu izvorul filosofiei și teologiei bonaventuriene.
Pr. asist. univ. Virgil Blaj a prezentat conferința cu tema "De la mirare la caritate. Creștinism și filosofie astăzi în viziunea lui Armando Rigobello" unde propune un parcurs filosofic, așa cum la gândit și formulat profesorul Armando Rigobello, în lucrarea sa "De ce filosofia". Conform lui Armando Rigobello, harul [...], nu elimină natura, ci o perfecționează, adică, o duce la împlinire. Procesul acestei împliniri poate fi realizat doar dacă se pleacă de la mirare și se ajunge la caritate. Din aceste rânduri reiese clar că pentru Rigobello adevărul filosofiei se află doar în recunoașterea deschisă a condițiilor reale ale filosofării. Părintele subliniază alături de Rigobello că prin mirare omul vrea să dea lucrurilor un sens și un scop, și că creștinul trebuie să fie angajat în căutarea Adevărului filosofic. În termenii bonaventurieni, adevărul filosofiei se află în atestarea până în profunzime a sărăciei ca semn inconfundabil al caracterului finit sau "creatural" al ființei omului.
La încheierea simpozionului, părintele Virgil Blaj a făcut o analiză de ansamblu a tuturor conferințelor și a concluzionat că noutatea mesajului sfântului Francisc, pe care Sfântul Bonaventura l-a transcris în limbajul filosofic este că a intuit legătura dintre iubirea sărăciei și darul ființei pe care l-am primit gratuit.
Mihai Percă
lecturi: 14.