Încheierea Anului Credinței în fața lui Petru
Pentru prima dată vor fi expuse rămășițele pământești atribuite apostolului
"Adorație. Se vorbește puțin despre adorație!". Această considerație, rostită de papa Francisc cu un ton amestecat de tristețe și îngrijorare, ar putea să ne facă să percepem semnul unuia dintre semnele conclusive ale Anului Credinței. Ca o confirmare se poate adăuga un alt gând al papei adresat seminariștilor și novicelor la încheierea zilelor pelerinajului lor. Depărtându-se și în acest caz de textul scris a spus: "Unul dintre formatorii voștri îmi spunea alaltăieri: évangéliser on le fait à genoux, evanghelizarea se face în genunchi. Ascultați bine: «evanghelizarea se face în genunchi». Fiți mereu bărbați și femei ai rugăciunii. Fără raportul constant cu Dumnezeu, misiunea devine meserie".
Cuvinte care sunt muzică pentru urechile celui care, asemenea celui care scrie, a crescut la școala lui von Balthasar. Marele teolog din secolul trecut critica mișcarea din unele școli care au trecut de la o "teologie făcută în genunchi" la o "teologie scrisă la măsuță", și provoca la recuperarea spiritualității și a sfințeniei ca formă coerentă a vieții creștine.
Unirea dintre acțiune și contemplație este unul dintre punctele de bază pe care credința le exprimă și are nevoie mereu să fie reafirmată. În virtutea acestui lucru, îndreptându-ne spre încheierea Anului Credinței, papa Francisc a ales să meargă la 21 noiembrie într-o mănăstire de clauzură pentru un moment de rugăciune. Credința trăiește în mod deosebit din adorație. De fapt, întâlnirea cu Cristos cere ca răspunsul credinciosului să provină din contemplarea feței sale. Ziua "pro orantibus" se arată astfel ca semn al modului în care credința ajută în căutarea esențialului.
De altfel, în fața misterului care se crede, rugăciunea este prima și cea mai realistă atitudine care ar trebui să se asume. Oricum, contemplația nu îndepărtează de la activitățile și de la preocupările zilnice, dimpotrivă. Ea permite să se dea sens și să se susțină truda de fiecare zi. Bucuria care provine din acea întâlnire nu este contrafăcută, nici nu este limitată la un moment emotiv, ci este condiție pentru a privi în profunzime și a percepe ceea ce merită să fie trăit.
Numai o viziune teologică distrasă a putut să creeze strabismul dintre iubirea față de Dumnezeu, tipică a celui care se roagă, și iubirea față de aproapele, proprie a celui care acționează. Oare pentru Isus însuși contemplarea Tatălui nu era moment propedeutic pentru a împlini acțiunea sa evanghelizatoare? Deci, a reda vigoare credinței echivalează cu a verifica reciprocitatea dintre contemplație și acțiunea creștină. Prima este fundamentul pentru o coerentă acțiune evanghelică, în timp ce aceasta este condiție necesară pentru ca să fie genuină contemplația.
Viața contemplativă a știut să conjuge cele două momente. "Ora et labora" rămâne în Biserică drept sinteza cea mai fericită la care conduce credința. Mănăstirea Călugărițelor Camaldulenze de pe Aventino, pe care papa Francisc le va vizita, prezintă această dimensiune în mod special. Deschiderea sa spre oraș în slujirea lui lectio divina și a mesei pentru săraci, face să se evidențieze obiectivul spre care conduce contemplația: împărtășirea a ceea ce se posedă. De fapt, nu este posibil a contempla fața lui Cristos fără a-l recunoaște după aceea în "trupul" său mai nevoiaș pentru că este mai suferind.
Ne pregătim și cu acest semn să celebrăm încheierea unui an bogat în har. El a fost marcat îndeosebi de mărturisirea de credință pe care milioane de pelerini au făcut-o pe mormântul lui Petru.
În acest context, un ultim semn culminant va consta în expunerea pentru prima dată a rămășițelor pământești pe care tradiția le recunoaște ca fiind cele ale Apostolului care aici și-a dat viața pentru Domnul. Prin urmare, credința lui Petru va confirma încă o dată că "Poarta" pentru întâlnirea cu Cristos este mereu deschisă și așteaptă să se treacă prin ea cu același entuziasm și convingere ale primilor credincioși. Un drum pe care creștinii de astăzi știu că trebuie să-l urmeze fără oboseală, pentru că sunt întăriți și asigurați de contemplarea feței lui Cristos.
Rino Fisichella
9 noiembrie 2013
(După www.annusfidei.va)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.