|
Iași (catedrală): Invitație la concert de orgă Duminică, 20 octombrie 2013, începând cu ora 19.30, în catedrala romano-catolică "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, va avea loc un concert de orgă, susținut de Alexandru Catău, student în anul IV la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca. Vor fi interpretate următoarele piese: - J.S. Bach, Prelude et fugue in E dur BWV 552; - R. Schumann, Träumerei (arr. A. Guilmant); - C. Franck, Prelude, fugue et variation; - A. Guilmant, Finale du premiere sonate en re mineur op. 42; - L. Vierne, Carillon de Westminster, - C.M. Widor, Toccata de la symphonie no. 5. Intrarea este liberă. Transmisiunea video va putea fi urmărită la adresa http://www.ercis.ro/video (alegând transmisiunea din catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină"). Câteva date despre interpret Alexandru Catău s-a născut la 14 mai 1991, în Bacău. A început studiul pianului la vârsta de 10 ani, la Școala de Arte din Bacău, urmând mai departe Liceul de Artă "George Apostu", pe care l-a absolvit în anul 2009. În prezent este student în anul IV la Academia de Muzică "Gheorghe Dima" din Cluj-Napoca, secția orgă, la clasa prof. dr. univ. Ursula Philippi și a conf. dr. Maria Abrudan. A sustinut recitaluri de orgă în cadrul Academiei de Muzică la Bacău, Piatra Neamț, Cluj, Sighișoara, Reșița, Sibiu, București. În anul 2008 a participat la cursuri de masterclass la Timișoara, iar în anul 2009 a participat la cursuri de interpretare a muzicii baroce "La Stravaganza" în Cluj-Napoca. De asemenea, anul acesta a susținut un concert alături de Filarmonica "Mihail Jora" din Bacău, cu rol de solist, interpretând Simfonia pentru orgă și orchestră în re minor op. 42, de Alexandre Guilmant. A participat la cursuri de masterclass la Belgrad unde i-a avut ca profesori pe Olivier Latry, Dalibor Miklavèiè, Shin-Young Lee, Marko Petricic; la Cluj Napoca, pe organistul Pavel Kohut, Martin Schmeding, iar la Leipzig, pe organistul Olivier Latry. În calitate de dirijor, anul trecut a susținut două concerte cu orchestra Academiei de Muzică "Gheorghe Dima", din Cluj, interpretând lucrări de J.S. Bach, G.F. Handel, W.A. Mozart, precum și aranjamente muzicale proprii. Despre lucrările care vor fi interpretate Prelude et fugue in Es dur BWV 552 deschide volumul "Clavierübung III" (1739) cu un preludiu, având trei teme contrastante, care reprezintă, în opinia marilor muzicologi, trilogia divină, Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, idee prezentă și în fugă cu trei subiecte distincte, dar care, în final, se îmbină între ele. Efectul muzical este de așa natură încât să putem identifica intenția lui Bach de a portretiza destinul lui Isus ca Fiu al Omului, realizat prin modulații la tonalități minore îndepărtate. Fiecare temă din preludiu este strâns legată de cealaltă, iar succesiunea acestor teme este prezentată sub forma unei ritornello AB AC AB CA, idee inspirată din stilul concertant italian. Tripla fugă completează acest edificiu grandios, iar J.S. Bach aduce, cu această lucrare, o glorificare a perfecțiunii lui Dumnezeu. Traumerei, una dintre cele mai cunoscute lucrări ale lui Robert Schumann, aparține albumului Kinderszenen, compus în anul 1838, în original pentru pian, în care aduce reminiscențe ale copilăriei sale. Alexandre Guilmant realizează o transcripție pentru orgă, oferind lucrării alte posibilități interpretative prin gama variată de registre a orgii. Prelude, Fugue et variation, scrisă între anii 1860-1862, a fost dedicată de Cesar Franck prietenului său, Camille Saint Saens. Lucrarea este elaborată în formele specifice perioadei barocului: Preludiul constă într-o melodie pastorală, cântată cu un registru de oboi; fuga reprezintă dezvoltarea contrapunctică a lucrării, iar variațiunea este construită pe tema preludiului, caracterizată printr-un mers fluid de arpegii și polifonie latentă, care, în final, se dizolvă într-o sonoritate lăuntrică. Finale du premiere sonate en re mineu a fost compusă în anul 1874, apărută și în varianta "Symphonie pour orgue et orchestre", de Alexandre Guilmant. Compozitorul aduce noi sonorități, odată cu noul concept de orgă simfonică adus de marele constructor francez Aristide Cavaille-Coll. Cea de-a treia parte din Sonata în re minor aduce discursul muzical la o intensitate maximă, realizată printr-un mers continuu de șaisprezecimi, asemănător unei toccate franceze. Finalul este un pur simfonic, unde grandiosul, ca și categorie estetică, domină construcția monumentală a lucrării. Carillon de Westminste, de Louis Viene, ascunde în spatele lucrării o geneză cu totul interesantă, bazată pe tema clopotelor de la Westminster din Londra care sunau pe notele:fa #, mi, re, la. Acest material sonor i-a fost îndeajuns geniului pentru a crea o lucrare apoteotică, construită pe un crescendo aproape imperceptibil cu alternanța temei dintr-o voce în alta. Ideea de "carillon" (clopote) este prezentă mereu în acompaniament prin motivul ritmic dactil. Finalul aduce culminația temei, într-o sonoritate masivă a orgii, cu mult suspans și limbaj armonic elaborat. Toccata de la symphonie no. 5 reprezintă una dintre cele mai faimoase lucrări din toate perioadele stilistice, care încheie Simfonia nr. 5 în fa minor, op. 42, pentru orgă solo. Ea a servit ca model de toccată franceză pentru toți compozitorii contemporani cu C.M. Widor (Boelmann, Gigout etc.), cât și pentru continuatorii școlii franceze din secolul al XX-lea (Charles Tournemire, Marcel Dupre, Maurice Durufle, Pierre Cochereau). Pr. Cristian Bîrnat lecturi: 48.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |