|
Reflecție la duminica a XXVII-a de peste an - C "Cel care nu are sufletul drept va pieri, iar cel drept va trăi datorită credinței lui" (Hab 2,4). Călătoria lui Isus spre Ierusalim este aproape de sfârșit; patima și moartea lui pentru mântuirea lumii sunt de acum foarte aproape; de aceea, Isus, în evanghelia duminicii de astăzi, caută să-i pregătească și să-i întărească pe ucenicii săi, pentru a întâmpina cu maturitate scandalului crucii lui, dar și scandalul nedreptăților și suferințelor care vor veni și peste ei, din cauza urmării lui. În curând Isus va fi trădat, va fi arestat, va fi judecat, va fi condamnat pe nedrept la moarte. Dar ei nu trebuie să se scandalizeze, căci tocmai de toate acestea erau nevoie pentru mântuirea lumii: "Așa este scris, Cristos trebuia să pătimească și să învie din morți a treia zi" (Lc 24,46). În curând și ei înșiși vor fi insultați, prigoniți, arestați, judecați, condamnați pe nedrept la moarte. Dar în nici acest caz nu trebuie să se scandalizeze, căci aceasta este unica calea de urmat în continuarea operei mântuirii începută de el. "Dacă m-au prigonit pe mine, și pe voi vă vor prigoni; dacă au păzit cuvântul meu, și pe al vostru îl vor păzi" (In 15,20). În curând, ei vor striga după ajutor și poate nu vor primi, așa cum nici Isus nu a primit, atunci când a strigat către Tatăl: "Dumnezeul meu, Dumnezeul meu pentru ce mai părăsit!" (Mt 27,46). Nu vor primi, căci tocmai momentul suferinței este momentul de har pentru realizarea mântuirii. Căci, după păcat, singura cale de mântuire rămasă este crucea și suferința. Dacă ar mai fi fost o alta, Dumnezeu avea să i-o dea Fiului său preaiubit. Cei din Vechiul Testament nu aveau lumina necesară pentru a înțelege valoarea suferinței pentru mântuire, de aceea strigau revoltați la Dumnezeu din cauza ei: "Până când voi striga către tine, și tu nu vei asculta? Până când voi striga la tine «Violen?ă!», și tu nu mântuiești?" (Hab 1,2). Abia în Noul Testament Isus ne va lumina, ca să înțelegem valoarea suferinței pentru mântuire. Asta nu înseamnă că cei răi nu-și vor primi răsplata pentru răul făcut. La timpul hotărât de Dumnezeu, toți cei care au provocat dureri și suferințe în jurul lor, vor plăti scump răutatea lor și se va arăta astfel dreptatea lui. Iată ce ne spune Domnul în prima lectură de astăzi: "Dacă ți se pare că dreptatea întârzie, așteapt-o: ea va veni cu siguranță la vremea ei. Iată, cel care nu are sufletul drept va pieri, iar cel drept va trăi în viață datorită credinței lui" (Hab 2,4). Undeva, în miez de noapte, o casă a luat foc. În grabă toți au ieșit din casă. Însă a mai rămas un copil de 5 ani care dormea. Speriat de trosnetele focului, a ieșit la geam. Nu vedea pe nimeni din cauza fumului. Tatăl însă îl vedea bine. "Sari - îi spuse tatăl - că te prind!". "Nu te văd, tată!". "Sari, că te văd eu". A sărit și a fost salvat. Să avem încredere că Tatăl ceresc ne va salva și pe noi, cei credincioși, așa cum l-a salvat pe Lot și pe fiicele lui din Sodoma (cf. Gen 19,15-17). Opusul acestei întâmplări este cu un om matur, care a lunecat de pe o stâncă și a căzut în gol. În cădere a reușit să se prindă de un ram de copac. S-a rugat lui Dumnezeu pentru salvare. A auzit un glas: "Dă drumul ramurii, că te prind". N-a avut încredere, ci s-a legat cu ultimele puteri de acel ram. Dimineața trecătorii au văzut un om mort de frig, legat de un ram, la numai la o mică distanță de pământ. A murit ca cei de pe timpul lui Noe, foarte aproape de ușa corăbiei (cf. Gen 7,16). Trebuie să avem încredere în Dumnezeu, care din mare iubire ni i-a trimis pe Isus și pe Duhul Sfânt, ca să rezolve cum e mai bine pentru noi, atât suferința care acum ni se pare acum nedreaptă, cât și problema celor răi care ne-o provoacă. Morile lui Dumnezeu macină încet, dar sigur. Nici un nelegiuit n-a scăpat de pedeapsa lui Dumnezeu. Unde sunt acum ucigașii profeților, ai lui Isus, ai apostolilor, ai martirilor? Ceea ce a spus Isus despre Iuda care l-a dat pe mâinile celor răi, e valabil și astăzi pentru toți cei care fac răul: "Fiul Omului merge după cum a fost scris despre el, dar vai omului aceluia prin care Fiul Omului este trădat! Mai bine ar fi fost pentru omul acela dacă nu s-ar fi născut!" (Mt 26,24). Ca și Isus, și noi mergem așa cum a fost scris și despre noi, că va trebuie să suferim împreună cu Isus, căci "nouă ni s-a dat harul nu numai să credem în el, ci să și pătimim pentru el" (Fil 1,29); dar vai de aceea care provoacă suferințe aleșilor săi. Noi suntem "cei drepți" pe care Isus îi chemă astăzi să trăiască prin credință, pentru a nu muri ca cei răi. "Dar cel drept va trăi prin credința lui" (Hab 2,4). În acest sens lecturile de astăzi ne chemă ca să nu ne plângem: nici că am suferit prea mult, cum li s-a părut evreilor de pe timpul lui Habacuc (cf. Hab 1,2-3); nici să nu ne pară că am muncit prea mult, așa cum li s-a părut ucenicilor (cf. Lc 17,3-4. 7-10); nici că am îndurat prea multă ocară pentru Cristos, așa cum li s-a părut unor creștini păstoriți de Timotei (cf. 2Tim 1,8). Conform evangheliei de astăzi, "un rob al lui Dumnezeu", "un ucenic al evangheliei", chiar după ce a lucrat mult în "ogorul Domnului", după ce s-a îngrijit mult și bine de "oile Domnului", nu trebuie să se plângă, nu trebuie să pretindă odihnă înainte de vreme, nu trebuie să-și critice stăpânul de neînțelegere, nu trebuie să-și piardă blândețea și smerenia; ci să repete mereu: "Nu sunt decât un slujitor netrebnic, care nu fac decât ceea ce sunt dator să fac!" (Lc 17,10). În lumina jertfei de la Calvar, chiar după ce, ca robi, am fi muncit, răbdat și suferit, niciodată nu vom putea compensa îndeajuns ceea ce a suferit Domnul la cruce pentru păcătoși. Toți suntem păcătoși de mântuit și, de aceea, toți trebuie să ne aducem aportul nostru de muncă, de răbdare și de suferință, la opera mântuirii. Iar dacă vom simți că ne vine greu să înțelegem și să facem toate acestea, să strigăm: "Doamne, mărește-ne credința!" Și vom primi puterea, căci și apostolii au primit-o. Căci cine are credință, și numai cât un grăunte de muștar, ar dezrădăcina și transplanta duzi de pe uscat în mare (cf. Lc 17,6) și ar muta și munții din loc (cf. Mt 17,20). Adică s-ar dezrădăcina pe ei din păcate și pe alții; și-ar înmuia inima lor și a altora. Dar, ca să ajungem la un asemenea mod de a gândi și acționa, este nevoie ca fiecare dintre noi să devină un alt "Habacuc", adică "un om care îmbrățișează", căci asta înseamnă numele lui Habacuc; un om care îmbrățișează cu drag urmarea lui Cristos cu toate costurile ei; un om care îmbrățișează cu drag credința sub toate aspectele ei; un om care îmbrățișează cu drag sinceritatea vieții; un om care atunci când constată că nu are credință suficientă pentru o astfel de urmare a lui Cristos, strigă împreună cu apostolii: "Doamne, mărește-ne credința!" Am putea spune că, astăzi, Isus ne cere ca și lui Petru să venim la el, să mergem după el, prin apele învolburate ale vieții. Cei ce au credință, merg; cei ce nu au credință, refuză (cf. Mt 14,28-31). "Acum sufletul meu este tulburat și ce voi spune: Tată, salvează-mă de ceasul acesta? Însă tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!" Atunci a venit o voce din cer: "L-am preamărit și iarăși îl voi preamări" (In 12,27-28). Așa trebuie să spunem și unul fiecare dintre noi: în trudă, în suferință, în ocară pentru Cristos. "Tocmai pentru aceasta am ajuns la ceasul acesta. Tată, preamărește numele tău!" Bruno Ferrero (n. 1946), un preot din congregația înființată de sfântul Ioan Bosco, povestește că un om credincios mergea prin oraș într-o zi geroasă de ianuarie și văzu o fetiță în zdrențe care cerea de pomană. Atunci își îndrepta gândul spre Dumnezeu și zise: "Doamne, cum poți răbda una că asta? Te rog, fă ceva!" Se culcă, iar în timpul nopții Dumnezeu îi spuse în vis: "Te-am făcut pe tine!" Da, Dumnezeu ne-a făcut pe fiecare dintre noi ca pe un remediu la problemele și suferințele altora. De aceea, când vom vedea durerea sub toate aspectele ei, să nu uităm că Dumnezeu a găsit deja un remediu, ne-a găsit pe noi. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226), pe care l-am sărbătorit la 4 octombrie, a înțeles că el a fost remediul creat de Dumnezeu la durerile oamenilor din timpul său, de aceea și-a scris un program de lucru: "Unde este ură s-aduc iubire, unde este ofensa s-aduc iertare, unde este dezbinare s-aduc unire, unde este greșeala s-aduc adevăr, unde este neîncredere s-aduc credință, unde este disperare s-aduc speranță, unde este întuneric eu s-aduc lumină, unde este tristețe s-aduc bucurie". Lui Albert Schweitzer (1875-1965), medic voluntar în Africa, bolnavii îi spuneau: "Tu ai mâinile și inima lui Dumnezeu!" Și noi trebuie să avem mâinile și inima lui Dumnezeu în slujirea fraților noștri. Sfântul Luigi Giovanni Orione (1872-1940) scria aceste cuvinte: "Trebuie să fim cârpe ale voinței lui Dumnezeu. O cârpă se folosește la orice, apoi se aruncă într-un colț. Trebuie să fim instrumente în mâna lui Dumnezeu, gata la orice semn al său, gata pentru orice muncă pe care ne-o încredințează". Sfântul Paul recomandă discipolului și colaboratorului său Timotei: "Dumnezeu nu ne-a dat un duh de timiditate, ci un duh de putere, de iubire și de înțelepciune. Nu te rușina deci să dai mărturie pentru Domnul nostru, nu te rușina nici de mine, care sunt în închisoare pentru el, și ajutat de puterea lui Dumnezeu, ia parte împreună cu mine la suferința pentru evanghelie" (1Tim 1,7-8). Amintește-ți, amintește-ți de Isus Cristos, înviat din morți, pe care eu îl vestesc și pentru care sufăr (cf. 2Tim 2,8-9). Să nu uităm de omul dintr-o povestire a lui Rabindranath Tagore (1861-1941), care a dat regelui său numai un bob de grâu, pe motiv că e sărac, și apoi a regretat tot restul vieții, fără a mai putea îndrepta situația. Să nu uităm de oamenii dintr-o altă povestire, dar a lui Bruno Ferrero (n. 1946), care chemați să ducă apă regelui lor, au dus în vase mici, pe motiv că regele e bogat; și când vasele le-au fost umplute cu aur, au regretat tot restul vieții lor, dar fără a mai putea îndrepta situația vreodată. Toți au primit numai cât au dat și cât s-au jertfit. Să dăm tot ce avem și să ne jertfim cât de mult putem, căci într-o zi vom primi împărăția cerurilor cu toate comorile ei. Creștinul este omul care păstrează și alimentează amintirea lui Cristos; o păstrează în el și o alimentează și în alții. Nu se plânge de suferință, de muncă, de rușine pentru Cristos. El face mereu recurs la Cristos, care a muncit, a îndurat ocară și a suferit moartea pe cruce pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire. Iar din acest adevăr se hrănește și spre acest adevăr îi îndrumă și pe alții. Să nu uităm că dintre toate făgăduințele și dintre toate veștile bune și de speranță care sunt pe lume, nici una nu e mai dulce decât cea a mântuitorului Isus: "Pentru că eu sunt viu și voi veți fi vii" (In 14,19). Aici trebuie să avem gândul și atunci niciodată nu ni se va mai părea că am suferit prea mult, că am îndurat prea multe ocări și că am muncit și ne-am jertfit mai mult pentru mântuirea noastră și a fraților noștri. Psalmistul ne spune astăzi: "O, de ați asculta astăzi glasul Domnului, nu vă împietriți inimile ca la Meriba, ca în ziua de la Massa în pustiu, acolo m-au pus la încercare părinții voștri, m-au pus la încercare, deși au văzut lucrările mele" (Ps 94,8-9). Pr. Ioan Lungu lecturi: 14.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |