Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dragă Odifreddi, vă povestesc cine era Isus

Răspunsul lui Ratzinger dat matematicianului

Mult stimate domnule profesor Odifreddi, (...) aș vrea să Vă mulțumesc pentru că ați încercat până în detalii să vă confruntați cu cartea mea și astfel cu credința mea: tocmai asta este în mare parte ceea ce am intenționat în discursul meu adresat Curiei Romane cu ocazia Crăciunului 2009. Trebuie să mulțumesc și pentru modul leal în care ați tratat textul meu, căutând cu sinceritate să-i dați dreptate.

Judecata mea cu privire la cartea Dumneavoastră în ansamblul ei este, însă, în ea însăși mai degrabă contrastantă. Am citit câteva părți cu plăcere și folos. În schimb, în alte părți m-am uimit de o anumită agresivitate și de nesăbuința argumentării (...). De mai multe ori, Dumneavoastră îmi spuneți că teologia ar fi literatură științifico-fantastică. În această privință, sunt uimit că Dumneavoastră, totuși, considerați cartea mea vrednică de o discuție așa de detaliată. Permiteți-mi să propun în privința acestei probleme patru puncte:

1. Este corect a afirma că "știință" în sensul cel mai strict al cuvântului este numai matematica, în timp ce am învățat de la Dumneavoastră că și aici ar trebui făcută distincție încă între aritmetică și geometrie. În toate materiile specifice, caracterul științifica are de fiecare dată propria formă, în funcție de particularitatea obiectului său. Esențial este ca să aplice o metodă verificabilă, să excludă arbitrul și să garanteze raționalitatea în respectivele modalități diferite.

2. Dumneavoastră ar trebui măcar să recunoașteți că, în domeniul istoric și în cel al gândirii filozofice, teologia a produs rezultate durabile.

3. O funcție importantă a teologiei este aceea de a menține religia legată de rațiune și rațiunea de religie. Ambele funcții sunt de importanță esențială pentru omenire. În dialogul meu cu Habermas am arătat că există patologii ale religiei și - nu mai puțin periculoase - patologii ale rațiunii. Ambele au nevoie una de cealaltă și a le ține încontinuu în legătură este o misiune importantă a teologiei.

4. De altfel, literatura științifico-fantastică există în domeniul multor științe. Ceea ce Dumneavoastră expuneți despre teoriile privitoare la începutul și sfârșitul lumii în Heisenberg, Schrödinger etc., aș desemna-o ca literatură științifico-fantastică în sens bun: sunt viziuni și anticipări, pentru a ajunge la o adevărată cunoaștere, dar sunt, întocmai, numai imaginații cu care încercăm să ne apropiem de realitate. Există, de altfel, literatură științifico-fantastică în stil mare chiar în cadrul teoriei evoluției. Gena egoistă a lui Richard Dawkins este un exemplu clasic de literatură științifico-fantastică. Marele Jacques Monod a scris fraze pe care el însuși le va insera în opera sa cu siguranță numai ca literatură științifico-fantastică. Citez: "Apariția vertebratelor tetrapode... își trage propria origine din faptul că un pește primitiv «a ales» să meargă să exploreze pământul, pe care însă era incapabil să se miște decât sărind în mod neîndemânatic și creând astfel, drept consecință a unei modificări de comportament, presiunea selectivă grație căreia se vor fi dezvoltat membrele robuste ale tetrapozilor. Printre descendenții acestui explorator îndrăzneț, ai acestui Magelan al evoluției, unii pot să alerge cu o viteză de peste 70 de kilometri pe oră..." (citat după ediția italiană Il caso e la necessità, Milano 2001, pag. 117 șu).

În toate tematicile discutate până acum este vorba despre un dialog serios, pentru care eu - așa cum am spus deja în mod repetat - sunt recunoscător. Lucrurile sunt altfel în capitolul despre preot și despre morala catolică, și chiar mai diferit în capitolele despre Isus. Referitor la ceea ce Dumneavoastră spuneți despre abuzul moral al minorilor din partea preoților, pot - așa cu Dumneavoastră știți - să iau act cu profundă consternare. N-am încercat niciodată să maschez aceste lucruri. Faptul că puterea răului pătrunde până la acel punct în lumea interioară a credinței este pentru noi o suferință pe care, pe de o parte, trebuie s-o suportăm, în timp ce, pe de altă parte, trebuie în același timp să facem tot posibilul pentru ca astfel de cazuri să nu se repete. Nici nu este motiv de mângâiere faptul de a ști că, după cercetările sociologilor, procentul de preoți vinovați de aceste crime nu este mai ridicat decât cel prezent în alte categorii profesionale asimilabile. În orice caz, n-ar trebui să se prezinte în mod ostentativ această deviere care și cum ar fi vorba despre o murdărie specifică a catolicismului.

Dacă nu este permis să se tacă despre răul din Biserică, nu trebuie să se tacă însă nici despre marea urmă luminoasă de bunătate și de curăție pe care credința creștină a trasat-o de-a lungul secolelor. Trebuie amintite figurile mari și curate pe care le-a produs credința - de la Benedict de Norcia și sora sa Scolastica, la Francisc și Clara din Assisi, la Tereza de Avila și Ioan al Crucii, la marile și nobilele figuri din Torino din secolul al XIX-lea. este adevărat și astăzi că credința determină multe persoane la iubirea dezinteresată, la slujirea pentru alții, la sinceritate și la dreptate. (...)

Ceea ce Dumneavoastră spuneți despre figura lui Isus nu este demn de rangul Dumneavoastră științific. Dacă Dumneavoastră puneți problema ca și cum despre Isus, în fond, nu s-ar ști nimic și despre El, ca figură istorică, nimic n-ar fi constatabil, atunci pot doar să Vă invit în mod hotărât să deveniți un pic mai competent dintr-un punct de vedere istoric. Vă recomand pentru aceasta mai ales cele patru volume pe care Martin Hengel (exeget de la Facultatea teologică protestantă din Tübinger) le-a publicat împreună cu Maria Schwemer: este un exemplu excelent de precizie istorică și de informare istorică foarte amplă. În fața acestui lucru, ceea ce Dumneavoastră spuneți despre Isus este o vorbire nesăbuită pe care n-ar trebui s-o repetați. Faptul că în exegeză au fost scrise și multe lucruri de seriozitate scăzută este, din păcate, un fapt incontestabil. Seminarul american despre Isus pe care Dumneavoastră îl citați la paginile 105 și următoarele confirmă numai încă o dată ceea ce Albert Schweitzer notase cu privire la Leben-Jesu-Forschung (Cercetare despre viața lui Isus), adică așa-numitul "Isus istoric" este cel mult oglinda ideilor autorilor. Însă aceste forme nereușite de muncă istorică nu compromit deloc importanța cercetării istorice serioase, care a dus la cunoștințe adevărate și sigure cu privire la vestirea și figura lui Isus.

(...) În afară de asta, trebuie să resping cu putere afirmația Dumneavoastră (pag. 126) conform căreia aș fi prezentat exegeza istorico-critică drept un instrument al anticristului. Tratând relatarea ispitirilor lui Isus, am preluat doar teza lui Soloviev, conform căreia exegeza istorico-critică poate să fie folosită și de antihrist - ceea ce este un fapt incontestabil. Însă, în același timp, mereu - și îndeosebi în premisa la primul volum al cărții mele despre Isus din Nazaret - am clarificat în mod evident că exegeza istorico-critică este necesară pentru o credință care nu propune mituri cu imagini istorice, ci reclamă o adevărată istoricitate și de aceea trebuie să prezinte realitatea istorică a afirmațiilor sale și în mod științific. Pentru aceasta nici nu este corect ca Dumneavoastră să spuneți că eu m-aș fi interesat numai de metaistorie: dimpotrivă, toate eforturile mele au obiectivul de a arăta că Isus descris în evanghelii este și realul Isus istoric; că e vorba de istorie realmente întâmplată. (...)

Cu capitolul 19 din cartea Dumneavoastră ne întoarcem la aspectele pozitive la dialogului Dumneavoastră cu gândirea mea. (...) Chiar dacă interpretarea Dumneavoastră la In 1,1 este foarte departe de ceea ce evanghelistul intenționa să spună, există totuși o convergență care este importantă. Însă dacă Dumneavoastră vreți să-l înlocuiți pe Dumnezeu cu "Natura", rămâne întrebarea, cine sa ce anume este această natură. În niciun loc Dumneavoastră n-o definiți și apare deci ca o divinitate irațională care nu explică nimic. Însă mai ales aș vrea să mai notez că în religia Dumneavoastră a matematicii trei teme fundamentale ale existenței umane rămân neluate în considerare: libertatea, iubirea și răul. Sunt uimit că Dumneavoastră cu o aluzie doar lichidați libertatea care totuși a fost și este valoarea de bază a epocii moderne. Iubirea, în cartea Dumneavoastră, nu apare și nici despre rău nu există nicio informație. Orice ar spune sau n-ar spune neurobiologia despre libertate, în drama reală a istoriei noastre ea este prezentă ca realitate determinantă și trebuie să fie luată în considerare. Însă religia Dumneavoastră matematică nu cunoaște nicio informație despre rău. O religie care neglijează aceste întrebări fundamentale rămâne goală.

Mult stimate domnule Profesor, critica mea la cartea Dumneavoastră în parte este dură. Însă din dialog face parte franchețea; numai așa poate crește cunoașterea. Dumneavoastră ați fost foarte franc și astfel veți accepta ca și eu să fiu așa. Însă, în orice caz, evaluez foarte pozitiv faptul că Dumneavoastră, prin confruntarea Dumneavoastră cu lucrarea mea Introducere la creștinism, ați încercat un dialog așa de deschis cu credința Bisericii catolice și că, în pofida tuturor contrastelor, nu lipsesc complet convergențele.

Cu saluturi cordiale și toate urările bune pentru munca Dumneavoastră.

Joseph Ratzinger

(Articol luat din www.repubblica.it)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 32.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat