Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Interviu cu PS Florentin Crihălmeanu: "În Anul Credinței m-am întors la locul în care am fost botezat"

S-a născut în Iași și a fost botezat în catedrală. Între timp a ajuns preot și apoi episcop. Revine cu plăcere în orașul natal. Ultima dată a trecut prin Iași în zilele de 12 și 13 septembrie 2013, după ce a participat la lucrările Conferinței Episcopilor din România. Este vorba de PS Florentin Crihălmeanu, episcop greco-catolic de Cluj-Gherla. A vizitat Seminarul, Episcopia și redacția "Lumina creștinului". În dimineața zilei de 13 septembrie a celebrat împreună cu PS Petru Gherghel în biserica în care a fost botezat. L-am rugat să răspundă la câteva întrebări. Așa s-a înfiripat un dialog despre amintiri, vocație, frumusețile preoției și credință.

• Ce amintiri vă leagă de Iași?

De Iași mă leagă în primul rând faptul că este locul în care, prin mila lui Dumnezeu, am văzut lumina zilei, la Spitalul Parhon din dealul Copoului. Mă leagă și în mod particular, o spun în acest An al Credinței, faptul că taina Botezului, intrarea în Biserica Catolică, am primit-o în catedrala "Adormirea Maicii Domnului", prin grija părintelui paroh de atunci, pr. Tocănel, având ca nași pe bunicii mei, Petru Caraman și Alice Caraman, în ziua de 20 octombrie, anul Domnului 1959. Tot aici am primit pentru întâia oară taina Mărturisirii, după o bună pregătire catehetică, și, de asemenea, am primit prima sfântă Împărtășanie în anii 1967-1968. De la prima Împărtășanie îmi aduc aminte și de îmbrăcămintea pe care o purtam, cu papucii de lac și cu cămășuța albă, și de preoții care ne vorbeau foarte frumos, și de ceilalți copii zburdalnici, așa cum eram în pauzele de cateheză: ne jucam în partea lateral dreapta a bisericii, între zid și biserică, un loc în care eram oarecum mai protejați. Apoi mă leagă și clasa a IV-a pe care am parcurs-o la Liceul "Garabet Ibrăileanu" din Copou, și, sigur, colegii de școală pe care i-am avut.

• Mai aveți rude în Iași?

Sunt încă în Iași fratele mamei și familia, cu cele două fiice care acum sunt profesoare în oraș. Pentru noi, mă refer aici la familie, fratele meu, sora mea, Iașiul a rămas un loc al vacanțelor, un loc în care veneam la bunici, un loc în care trăiam din plin libertatea jocului, pe de o parte, bucuria de a fi împreună, cu ceilalți copii de vârsta noastră, dar, pe de altă parte, era și locul în care am învățat foarte multe, în primul rând în domeniul credinței, pentru că ramura din partea mamei, fiind romano-catolici practicanți, erau nelipsiți de la sfintele Liturghii, de la momentele de cateheză, de la tot ceea ce putea înălța sufletul spre Dumnezeu. Aici și mătușa, Charlotte Sibi, a avut un rol cu totul deosebit, chiar dacă pot spune că nouă, copiilor, nu ne era întotdeauna pe plac: ne chema de la joacă la orele de cateheză, ne chema la dictările de limbă franceză. Cu bunica, Alice Caraman, adeseori fixa anumite zile în care în casă trebuia să vorbim numai limba franceză sau numai limba engleză și, repet, nu constituia pentru noi o mare plăcere, dar apoi, ajungând la studii, la Roma, prin mila lui Dumnezeu, practic cu ceea ce am învățat în copilărie, franceza și engleza, am reușit să mă descurc. În capitala Moldovei consider că s-au pus fundamentele credinței mele creștine catolice. Și dacă astăzi, prin mila bunului Dumnezeu, și eu aș spune total nemeritat, sunt la cârma unei dieceze, este datorită acestui izvor de credință care a izvorât în baptisteriul catedralei "Adormirea Maicii Domnului" din Iași.

• Ne-ați lăsat și o fotografie. Puteți să ne spuneți cine sunt persoanele care apar în imagine? Sigur, este părintele Tocănel, care a celebrat Botezul, dar ceilalți cine sunt?

De la stânga spre dreapta, în primul rând este bunicul, Petru Caraman, celebrul folclorist și etnograf, în mod particular la Universitatea din Iași, care îl are în brațe pe fratele meu mai mare, Mușat, de un an și jumătate în vremea aceea. Apoi este bunica, Alice Caraman, care mă ține în brațe, înfășat în hainele specifice vârstei, și, alături de bunica, este mama..., cu mâinile întinse spre pruncul botezat, privindu-mă cu mult drag... Suntem în fața catedralei "Adormirea Maicii Domnului", puțin spre stânga, iar părintele Tocănel ține cu multă vrednicie în mână arma de luptă a preoților, adică Breviarul, având încă stola preoțească, iar bunicul în mâna stângă ține lumânarea baptismală, care a fost aprinsă, semn al luminii lui Cristos care a pătruns atunci în tânărul suflet.

• Povestiți, vă rog, puțin despre modul cum s-a născut vocația dumneavoastră la Preoție.

Încă din vremea copilăriei, aveam mare admirație față de preoți și aveam senzația că este o distanță foarte mare între noi, copiii, și altar. Între timp am plecat din zona Moldovei în zona Transilvaniei, în mod particular la Turda, până în anii 1970. Acolo participam la oficiile în limba maghiară, o perioadă de timp, ceea ce, oarecum, m-a făcut să înțeleg mai puțin din ceea ce se spunea și să trăiesc mai mult actul liturgic, dar, propriu-zis, ideea preoției a apărut mult mai târziu, în anii 1980, când a avut loc o întâmplare, zic eu, providențială, într-o duminică a Rusaliilor, în Biserica Piariștilor din Cluj. Mă aflam împreună cu familia și, fiind foarte mare înghesuială, s-a întâmplat să leșin. Au venit mai multe persoane care mi-au dat primul ajutor și m-au așezat pe treptele de la intrarea bisericii, după care a venit o persoană și mi-a spus: "Rămâi aici că mă duc să îți aduc apă". Am reținut chipul acelei persoane, dar n-am mai văzut-o pentru că între timp a venit mama cu sora mea și ne-am întors acasă. Bunul Dumnezeu a vrut ca, în toamna aceluiași an, ieșind de la sfânta Liturghie, o persoană să-mi spună: "Vreau să stau de vorbă cu tine". Era aceeași persoană. Mi-a spus că este profesor de biologie și am început o discuție despre viață. Am continuat să merg săptămânal și apoi, treptat, am înțeles că nu este doar profesor, ci că are și un grup de tineri cu care duminica făcea câte o ieșire la iarbă verde, dar era și rugăciunea Rozariului sau cântări religioase. Treptat am intrat în acest cerc. După câteva luni, am aflat că este preot greco-catolic; mi-a permis să asist la Liturghia care se celebra în casa Sfinției sale. Era părintele Pantelimon Așteleanu, de vrednică amintire. El a fost, practic, persoana care mi-a deschis calea spre Preoție, chiar dacă întrebarea cea mai tranșantă mi-a pus-o un călugăr bazilian. Eram în primul concediu ca inginer. Îi cerusem părintelui Pintea să-l petrec într-o parohie. "Du-te la Vatra Dornei! Este acolo un preot pe care îl cunosc și te va primi… Cobori la stație, te uiți unde-i turla bisericii, mergi la casa parohială și spui că te-am trimis eu", mi-a zis el. Acolo am făcut cunoștință cu părintele Iosif Sabău, care în vremea aceea era paroh la Vatra Dornei. M-a primit cu toată căldura și bucuria. Am intrat in ritmul casei, care îmbina rugăciunea, Liturghiile, momente de masă împreună și momente de plimbare. Celebram sfânta Liturghie cu un părinte bazilian, refugiat în casa parohială. Avea o mică încăpere sub scară, în care era un dulap, un pat, o masă și un scaun. După una dintre Liturghiile pe care le-am celebrat în acea biserică, părintele Micu m-a întrebat: "Nu te-ai gândit niciodată să devii preot?" "Nu", i-am spus. "Gândește-te de-acum înainte", a spus el. Pentru mine a început un examen de conștiință pe care apoi l-am continuat acasă cu părintele Pintea. În cele din urmă, m-am înscris pe orbita acelor cursuri în clandestinitate, cum erau în anii aceia, 1986-1988. În 1990, când s-a deschis oficial un curs seral al Institutului Teologic, m-am înscris între cei 40 de tineri, lucrând ca și inginer până în jurul orei 15-15.30 și apoi venind cu drag la episcopie, pentru cursurile care le ofereau preoții trecuți prin focul persecuției.

• Au trecut mai mulți ani de când ați fost sfințit preot, între timp ați fost chemat și la slujirea de episcop. De ce este frumos să fii preot? Care este frumusețea Preoției?

Nu am fost tipul de copil care de mic să se fi jucat de-a Preoția sau să se fi jucat de-a Liturghia. Îmi amintesc că la prima Împărtășanie am primit un rozariu și cu bucurie mă rugam, dar ceea ce m-a atras mai mult a fost faptul că bunul Dumnezeu mi-a dat să înțeleg că în viață există un adevăr mai profund decât ceea ce oamenii, în general prin știință sau pe alte căi, descoperă. A fost o perioadă de timp în care am studiat în particular filozofia, filozofiile asiatice chiar, dar mi-am dat seama că exista oarecum un mister. Când am studiat teologia am înțeles că Dumnezeu este cel care, în clipa în care cheamă, deschide toate porțile. Acest lucru l-am perceput și în momentul hirotonirii preoțești în Piața Libertății din Cluj, dar și în momentul hirotonirii episcopale de la Roma. Dumnezeu, în clipa în care cheamă, oferă multe satisfacții pe plan spiritual. Și dacă oferă momente de încercare, oferă și tăria de a le putea duce mai departe. Frumusețea Preoției este a acelui om care se poate oferi cu bucurie pe sine, care își poate oferi viața știind că are un scop precis și un model concret în fața lui. Nu este numai bucuria creștinului credincios care, prin Botez, deja are o orientare, oferă un sens propriei vieți. Este mult mai mult decât atât. Este bucuria de a ajuta pe ceilalți în momentele în care, poate, se simt mai slabi în credință. Este apoi satisfacția unei mărturisiri primite din partea unei persoanei care nu a mai fost de zeci de ani la mărturisire. Simt atunci că un suflet a fost câștigat pentru Cristos. Ce este mai frumos decât să poți dărui viața veșnică? Fiind preot, ca urmare a harului primit, să-l faci prezent pe Cristos și harul patimilor sale în confesional, dar și jertfa sa pe masa sfântului altar! Noi, oamenii, adeseori ne facem cadouri unul celuilalt, de zile aniversare, de zile onomastice; căutăm un cadou care să facă plăcere celuilalt. Ce alt cadou mai frumos poate fi decât să putem spune: "Ești dezlegat de moarte, ești dezlegat de rău și primești taina spre iertarea păcatelor și spre viață de veci"!

• Suntem în Anul Credinței, spre finalul acestui an. În duminica în care îl sărbătorim pe Cristos, Regele Universului, se încheie Anul Credinței. Ce gând purtați cu privire la credință și ce ar trebui să facem noi să creștem în credință?

Consider că a fost, într-adevăr, o inspirație divină, acest An al Credinței, foarte necesar fiecăruia dintre noi, în primul rând mie, ca păstor. Am încercat, la persoana întâi, să aplic ceea ce pontiful roman Benedict al XVI-lea, acum emerit, recomanda prin documentul Porta fidei, și anume, să fie un an de reînnoire, de revigorare a credinței creștine, plecând de la momentul Botezului. Pontiful roman recomanda să încercăm să ne reîntoarcem la locul în care am fost botezați și să reînnoim devoțional promisiunile făcute la Botez, sigur, de data aceasta conștienți. Practic, de aceea mă aflu în Iași. Am încercat să retrăiesc acel moment al Botezului și aici trebuie să îi mulțumesc păstorului și episcopului nostru drag, Preasfințitul Petru, care m-a primit și m-a sprijinit în această acțiune liturgică, pentru a porni, oarecum, la un nou drum în credință. Anul Credinței consider că trebuie să ne trezească, să ne scuture poate puțin, să ne aducă aminte de valoarea mare a credinței creștine. Responsabilitatea acestei credințe care, începând din primele secole, a fost trăită la niveluri atât de înalte de martirii creștini, dar și în secolul XX, după cum știm, prin multe mărturii pe care le avem, dintre care poate una îmi vine mai profund acum în minte: acel răspuns pe care primul purpurat al neamului românesc, cardinalul Iuliu Hosu, l-a oferit persecutorilor atunci când, la Sighet fiind, în penitenciar, a fost invitat să se lepede de credință. El a răspuns: "Nu pot, credința noastră este viața noastră". Acest moto al vieții sale ne invită pe fiecare dintre noi să ne întrebăm dacă într-adevăr am făcut pasul al doilea, de la ascultarea credinței la trăirea credinței. Dacă l-am făcut, să ne punem problema pasului al treilea, al mărturisirii credinței. Nu este suficient doar să ascultăm credința, doar să participăm la actele sacramental-liturgice. Este nevoie să trăim prezența lui Cristos în sufletele noastre, cu alte cuvinte, trăirea lui Cristos să devină viață prin noi, cuvântul întrupat prin noi și apoi cuvântul mărturisit și celorlalți. Credința creștină și Anul Credinței ne orientează. Mi se pare foarte important în lumea de astăzi, care uneori pare dezorientată, care nu mai are valori de care să se poată agăța, nu mai are modele, noi, creștinii, să le putem oferi aceste modele. Sigur, sunt modelele înaintașilor noștri martiri și mărturisitori, dar fiecare dintre noi poate constitui un model și poate arăta prin propria viață că a trăi creștinește înseamnă a da un sens, o orientare propriei vieți, și anume sensul mântuirii.

• Preasfințite, vă mulțumim frumos pentru gândurile frumoase pe care le-ați rostit și pentru mărturia pe care ne-ați oferit-o.

Cu toată bucuria. Și eu vă mulțumesc pentru primire și ospitalitatea moldovenească deja tipică și clasică. Lăudat să fie Isus Cristos!

Pr. Cornel Cadar

Interviul poate fi ascultat aici:

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 13 septembrie: Iași: Interviu cu PS Florentin Crihălmeanu


 

lecturi: 95.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat