|
Iași: Prima sesiune a cursurilor de formare permanentă pentru cler - ediția 2013 În perioada 2-5 septembrie 2013 s-a desfășurat la Institutul Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași prima sesiune a cursurilor de formare permanentă pentru cler din Dieceza de Iași cu tema "Anul Credinței și provocările noii evanghelizări". Inițiativa aparține Episcopiei de Iași, cursurile fiind organizate de Oficiul pentru Cler cu sprijinul preoților și superiorilor Seminarului din Iași. Aceste cursuri vin ca răspuns la necesitatea permanentă a preoților de a-și împrospăta bagajul de cunoștințe teologice, liturgice, spirituale, morale și exegetice în general, dar și de a-și evalua, în particular, trăirea sacerdotală, de a-și reînnoi credința și de a întări comuniunea preoțească. Deși aceste cursuri de formare permanentă au fost organizate și acum doi ani, ediția din anul acesta a adunat un procent ridicat de aprecieri din partea participanților - așa cum se va putea vedea și la sfârșitul articolului de față. O mare parte dintre cei prezenți a apreciat organizarea, programul fiind structurat astfel încât a permis participanților nu doar să acumuleze și să aprofundeze tematicile tratate, pentru o muncă mai eficientă și un entuziasm reînnoit, ci și să socializeze, să se odihnească și să se destindă. Un alt punct pozitiv a fost împărtășirea existentă în grupurile mici de după-amiază, la discuții participând preoți de diferite vârste și cu experiență diversă. Spațiul, cele necesare pentru trup și pentru suflet, au fost bine pregătite. Aprecierea revine Oficiului pentru Cler și colectivului de preoți din seminar. A fost remarcat interesul manifestat de preoți și participarea activă în grupurile de discuții. A fost apreciată prezența continuă în mijlocul nostru a Preasfințitului Petru Gherghel și prezența în ultima zi a Preasfințitului Aurel Percă. A fost apreciată buna pregătire a conferințelor și modul de prezentare al conferențiarilor. Vom prezenta în continuare, pe scurt, desfășurarea cursurilor de formare pe zile: Prima zi: După ce în cursul dimineții au avut loc sosirile și cazarea preoților participanți, la ora 12.00, Preasfințitul Petru Gherghel a prezidat Liturghia în capela seminarului, deschizând, prin celebrarea euharistică, prima serie a cursurilor de formare. Predica a invitat la o analiză reînnoită cu privire la misiunea încredințată de Domnul. După-amiaza a continuat cu salutul oficial adresat de Preasfințitul Petru Gherghel, de pr. Eduard Soare, responsabilul Oficiului pentru Cler, și de pr. Benone Lucaci, rectorul seminarului. Prima conferință, susținută de pr. Cristinel Fodor, a avut ca temă "Ritmul de credință al preotului - ritmul formării permanente". Sintetizat fiind chipul preotului - om, creștin bun, cu o credință totală și îndrăgostit de Cristos - s-a subliniat necesitatea unui ritm de desăvârșire, ca imitare, urmare și asumare a acelorași sentimente ale Tatălui și ale Păstorului suprem. În cadrul discuțiilor s-a scos în evidență imaginea păstorului în fața provocărilor actuale, necesitatea formării permanente ca ritm obligatoriu al vieții sacerdotale, asumarea sentimentelor lui Cristos pentru a fi preot pe deplin și analiza în adevăr a credinței ce este sădită în inima fiecărui preot. A doua zi: După un somn plăcut, odihnitor, și după rugăciunea Laudelor, am făcut cunoștință cu temele propuse, care au dorit să analizeze din perspectivă liturgică și socială noua evanghelizare. Prezentarea pr. Daniel Iacobuț, "Ars celebrandi în slujba evanghelizării", ne-a pus înainte "arta de a celebra, ca parte integrantă a artei de a păstorire a sufletelor". Părintele a scos în evidență celebrarea papei Francisc de la Rio, unde, după deschiderea și jovialitatea cu care răspundea mulțimii care-l întâmpina, chipul lui s-a transformat "gândindu-se că este în relație cu altcineva, și prin el în relație cu tinerii participanți la sfânta Liturghie". Celebrarea fiecărui preot trebuie să fie în slujba participării active. Aceasta înseamnă: (1) capacitatea de a realiza gesturile și a rosti cuvintele cu demnitate, (2) aderarea cu mintea și cu inima la conținutul și semnificația acestora, și (3) spiritul de slujire fidelă și umilă față de Cristos și Biserică. Toate acestea, parcurse cu simplitate nobilă și în mod armonios, îl poartă pe preot, și prin el pe credincioși, de la arta de a celebra la arta de a trăi. După pauză, a urmat conferința pr. Lucian Farcaș: "Noua evanghelizare a ambientului social". Pornind de la imaginea desfigurată a omului de azi, părintele ne-a ajutat să înțelegem necesitatea redescoperii chipului lui Dumnezeu, ca sursă și fundament al chipului frumos al omului. Părintele a scos în evidență un triplu șoc ce a influențat radical modul de interpretare și analiză a chipului uman:1) izgonirea din centrul universului - teoria copernicană; 2) debranșarea de la originea lui divină - teoria evoluției; 3) lipsirea de libertate - teoriile freudiene (omul nu mai trăiește, ci funcționează pe baza unor legi). Mergând mai departe, a prezentat un șoc recent: inversarea ordinii sociale - omul și familia pierd din importanță în fața statului și societății. Se sublinia necesitatea de a reaminti statului și societății că "omul are o identitate" care este inviolabilă și care trebuie să fie respectată, mai ales în fața atacurilor împotriva naturii familiei și a identității sexuale. După discuțiile de după-amiază, care au scos în evidență pericolele liturgice și modalitățile în care ele pot fi evitate, precum și modul în care poate fi privit și analizat chipul preotului, al omului și al celui cu putere în stat în perspectiva socială a noii evanghelizări, s-a trecut la programul de seară, într-un climat de liniște și destindere. A treia zi: După odihna bine meritată a nopții, am făcut cunoștință cu temele zilei următoare. Înainte de prima conferință susținută de pr. Benone Lucaci, ce a avut ca temă "Magisteriul Bisericii - instrument de transmitere a credinței și a adevărului revelat în perioada post-conciliară", ne-am amuzat cu un film ce venea să sublinieze efectele și greutatea de a înțelege dogmatica. Pornind de la problemele cu care se confrunta Biserica înaintea Conciliului al II-lea din Vatican, ne-a fost explicată necesitatea trecerii de la mentalitatea dogmatică, la metoda genetic-progresivă care presupune: 1) citirea semnelor timpului; 2) urmărirea itinerariului problemei - auditus fidei; 3) punerea în practică a învățăturilor - intelectus fidei; 4) trăirea autentică - fides queres caritatem. A urmat pauza și cea de-a doua conferință a zilei. Pr. Iulian Faraoanu ne-a prezentat "Preotul, ucenic al lui Cristos - figura discipolului în Sfânta Scriptură". Pornind de la diferența dintre cuvintele "ucenic" și "discipol", părintele a pornit mai departe în analiza interpretării ideii de discipol, plecând de la mentalitatea antică și trecând prin Vechiul și Noul Testament. A fost analizată chemarea apostolilor care presupune trei acțiuni distincte: 1) Isus trece pe malul lacului Genezaret - chemarea presupune mișcare; 2) Isus a văzut - privirea pătrunzătoare; 3) Isus vorbește - inițiativa îi aparține mereu. Deși răspunsul ucenicului la chemare presupune un parcurs invers al celor trei etape, imaginea noii evanghelizări trebuie să cuprindă toate cele trei acțiuni pentru a fi autentică. După discuțiile în grupuri mici care au analizat și răspuns la întrebările celor doi conferențiari, a urmat, ca în fiecare seară, adorația cu recitarea Rozariului și a Vesperelor, participanții fiind binecuvântați cu preasfântul sacrament la încheierea adorației euharistice. A patra zi: Cea din urmă zi a cursurilor ne-a pus în fața provocărilor actuale ale mass-media. Pr. Cornel Cadar a susținut conferința "Noua evanghelizare și mijloacele de comunicare socială". Au fost prezentate statistici și cifre care ar trebui să ridice un mare semn de întrebare asupra modului în care sunt folosite mijloacele media pentru a evangheliza. Se adresa o întrebare cu privire la cât de mult mai conțin cuvântul "Dumnezeu" sau alte cuvinte religioase mesajele email sau sms. Tot dimineață, pr. Gabriel Cimpoieșu a vorbit despre activitatea sa pastoral-misionară ca preot în misiunea din Djébonoua - Dieceza de Bouake, Coasta de Fildeș. Părintele a prezentat în imagini realitatea vieții cotidiene și religioase din Africa și a mulțumit, alături de responsabilul Centrului Misionar Diecezan, pentru disponibilitatea și ajutorul oferit de parohiile diecezei noastre. După salutul de final adresat de pr. Eduard Soare, a urmat sfânta Liturghie de încheiere celebrată de Preasfințitul Aurel Percă. Toți preoții prezenți au fost invitați să mulțumească Domnului pentru darul zilelor frumoase petrecute împreună, dar mai ales pentru darul de fi fost aleși pescari de oameni. La plecare se putea citi pe chipul tuturor regretul că zilele frumoase s-au terminat atât de repede, dar cu toții eram mai liniștiți, mai binedispuși și cu un avânt nou în munca de evanghelizare. Zilele de formare au fost și rămân atât o împrospătare și o îmbogățire a cunoștințelor și experiențelor noastre pastorale, dar și o redescoperire a credinței, a slujirii preoțești și a noilor modalități prin care se poate ajunge la inima omului și împlini misiunea de evanghelizare. Domnului să-i fie slavă pentru tot și pentru toate, iar Maica Domnului să vegheze misiunea tuturor preoților ce au participat la această primă sesiune a cursurilor de formare permanentă. Pr. Florin-Petru Sescu * * * Câteva impresii culese de la diferiți preoți participanți: "Doresc să mulțumesc organizatorilor acestor cursuri și părinților profesori pentru conferințele ținute. Mă bucur că au fost atinse teme teologice, biblice, morale, liturgice și pastorale. Un rol deosebit l-au avut discuțiile în grup. Au fost zile de intensă trăire preoțească și de descoperire a noilor metode de reevanghelizare. Am înțeles că un adevărat discipol trebuie să folosească modalitățile actuale de a-l cunoaște și de a-l sluji pe Cristos spre a se apropia și spre a conduce oamenii de azi fără a neglija pe «cei din urmă», pe cei care sunt «departe» și a merge împotriva curentului care îndepărtează de Dumnezeu" (Pr. Petru Blaj). "Am venit cu gândul că este o datorie care-mi revine, că trebuie să particip, în ciuda multor activități pe care le aveam acasă în această perioadă. Mărturisesc, însă, cu bucurie, că am dobândit mult mai mult decât îmi închipuiam. Aș aminti mai ales împrospătarea unor cunoștințe teologice, îmbogățirea cu experiența pastorală și spirituală a confraților în timpul discuțiilor în grupurile de lucru, momentele de rugăciune împreună. Așadar, am plecat cu un bagaj de energie preoțească nouă, și cu un realism sănătos, chiar dacă resimt și povara dificultății transmiterii mesajului de credință, astăzi" (Pr. Egidiu Condac). "Chiar dacă științele umane ale religiei rămân încă străine lumii noastre teologice, realizările lor ajung și la noi. Este clar că din orice informație se poate scoate șansa unui progres formativ. Pentru aceasta însă se cere foarte mult efort și înțelepciune de la participant, de aceea, în fapt, informarea nu este formare. Anul acesta s-au făcut pași de trecere de la informare la formare, și cu siguranță «cercul hermeneutic» propus de Gadamer s-a închis de mai multe ori, iar fiecare etapă a putut deveni pas autentic de progres interior. Sunt de părere că eficiența a fost mai mare. Desigur, este loc de mai bine. Felicitări!" (Pr. Alois Hîrja). "Trei zile de care, judecând după așteptări, interes și implicare, toți aveam nevoie. Trei zile care au avut puterea și să te rupă de activitățile obișnuite, dar și să-ți amintească fascinația obișnuitului izbăvitor. Trei zile de la care multora dintre noi li s-a jilăvit sufletul de bucurie, acum, în niște vremuri triste, a căror sminteală apasă greu pe inima noastră" (Pr. Ștefan Ciubotaru). "În aceste zile, petrecute alături de câteva duzine de preoți din dieceză, am avut oportunitatea de a pune încă o piatră la edificarea propriei credințe și de a-mi însuși câteva motivații pentru noua evanghelizare de care lumea contemporană are nevoie acum, la începutul celui de-al treilea mileniu creștin. Comunicările și dezbaterile la care am luat parte, bine structurate și elaborate, m-au ajutat în analiza «atitudinilor» din slujirea sacerdotală de până acum și sper să constituie un sprijin concret pentru derularea proiectelor ulterioare" (Pr. Alois Moraru). "Este cunoscut faptul că statutul de învățăcei îl vom purta toată viața. Preot fiind, mă bucur să pot învăța de la alții, indiferent cât de studioși sau nu sunt aceștia. La seminar am învățat în aceste zile de la specialiștii într-o anumită ramură a teologiei, dar și de la cei a căror experiență pastorală este mult mai bogată decât a mea. În fond, toți încercăm să-l cunoaștem și să-l recunoaștem pe Isus Cristos din ce în ce mai adânc, însă atunci când facem aceasta împreună, e mai rodnic. În comunitățile noastre trăim același Dumnezeu pe care ne străduim să-l slujim alături de credincioși. Mulțumesc!" (Pr. Bogdan Catană). "Oportunitatea de a reflecta asupra unor teme de actualitate în vederea slujirii pastorale, de a împărtăși cu ceilalți confrați experiențe de viață și, mai ales, de a alimenta propria credință prin rugăciunea în comun sunt, de fiecare dată, o bogăție enormă pentru un preot! Vocația și misiunea de preot au nevoie să fie susținute și prin astfel de inițiative cum sunt cursurile de formare permanentă. Cred că trei cuvinte definesc zilele intense trăite la Seminarul nostru: comuniune, reflecție și împărtășire. Preoții au avut ocazia să se întâlnească, să petreacă timp împreună și, mai ales, să se roage laolaltă întărind astfel comuniunea dintre ei. Dorința de a trăi mai bine slujirea preoțească și provocările contemporane au stimulat reflecția asupra unor teme de actualitate pentru Biserică și pentru societate. Schimbul de experiență, dialogul asupra unor teme și efortul de a găsi soluții la probleme au creat o atmosferă de împărtășire. Cursul de formare a oferit preoților participanți o «hrană» suficientă astfel încât să găsească forța de a lucra pentru binele credincioșilor și slava lui Dumnezeu" (Pr. Felix Roca). "Din acest cadru de formare, cu nostalgia clipelor frumoase trăite alături de colegi în seminar, m-am întors acasă cu un impuls de bucurie izvorât din împărtășirea acestor clipe de comuniune frățească, și în acelasi timp cu o reîmprospătare și completare a cunoștințelor teologice prin conferințele prezentate. «Arta artelor este păstorirea sufletelor», arta are ca scop producerea unor valori durabile și necesită pricepere și o îndemânare deosebită, în această artă am făcut un pas înainte prin aceste conferințe competent prezentate și prin împărtășirea experienței celor mai în vârstă. Așadar, suntem chemați să fim «artiști», persoane înzestrate cu aptitudini și pricepere care lucrează pentru Cristos și pentru evanghelie printr-o simplitate nobilă" (Pr. Emanuel Pîrțac). "Noua evanghelizare reprezintă o provocare continuă în pastorația de astăzi, de aceea zilele de formare au fost o adevărată binecuvântare. Mediul social schimbător, presiunea presei, concepția modernă asupra vieții, o cunoaștere superficială a propriei credințe, fac din om o pradă sigură a celor ce înfăptuiesc răul. De aceea, am învățat în aceste zile că se poate înfăptui binele cu metodele moderne ale societății; cu alte cuvinte, să fim înțelepți ca șerpii și neprihăniți ca porumbeii" (Pr. Daniel Budău). "Ca preot tânăr consider cursurile de formare permanentă o componentă importantă a vieții preoțești. Au fost într-adevăr momente de formare, momente de aprofundare și momente de conștientizare a ceea ce sunt și a misiunii mele. Fiind într-un an dedicat credinței, tematica generală propusă a fost una de actualitate. Am rămas plăcut încântat de modul în care fiecare profesor în domeniul propriu a expus tema general. Un moment edificator pentru mine a fost reprezentat de discuțiile practice pe grupuri în care s-a încercat punerea în practică la nivel pastoral a ceea ce profesorii au prezentat. Ca și concluzie - doresc să închei această impresie cu gândul papei Francisc (pe care doresc să mi-l însușesc personal și să-l pun în practică): preotul trebuie să fie uman, cu o credință totală, să fie romantic pentru Cristos cu o cultură a formării permanente" (Pr. Dominic Ciobanu). "Societatea contemporană ne scoate în față noi și noi provocări cărora noi trebuie să le răspundem într-o manieră adecvată, accesibilă celor cărora suntem chemați să le vestim Evanghelia. În procesul de înfăptuire a noii evanghelizări avem datoria de a scoate din tezaurul credinței «lucruri noi și vechi» (Mt 13,52). Cursurile de formare la care am participat ne-au ajutat să redescoperim lucrurile vechi și să le aflăm altele noi, ne-au pus la dispoziție noi metode și instrumente de evanghelizare. Sunt foarte mulțumit de faptul că am participat la aceste cursuri a căror organizare a fost excelentă, profesionalismul conferențiarilor a fost evident, gazdele au fost foarte ospitaliere, iar atmosfera de fraternitate sacerdotală a facilitat activitatea noastră" (Mons. Benone Farcaș). * * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 2-5 septembrie: Iași: Prima sesiune a cursurilor de formare permanentă pentru cler - ediția 2013
* * * Pagina specială: Cursuri de formare permanentă pentru cler, 2-19 septembrie 2013, la Iași lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |