Relicva romană a craniului Înaintemergătorului
De Federico Cenci
La începuturile secolului al douăzecilea, Mons. Oliviero Iozzi, vicar general și studios de arheologie creștină, a scris "Vestitele relicve ale Botezătorului în Roma și în Viterbo", publicat în 1907. Prin această lucrare, Iozzi și-a prefixat obiectivul de a descâlci o încurcătură care de secole se împletea cu istoria relicvelor sfântului Ioan Botezătorul. De fapt, deși conform tradiției Bisericii Catolice, capul "celui mai mare dintre profeți" este păstrat în biserica romană "San Silvestro in Capite", sunt numeroase diecezele care încă din primii ani care au urmat după martiriul sfântului etalează că sunt în posesia craniului său. Autorul s-a angajat să demonstreze autenticitatea științifică a acestei tradiții oficiale, precum și a aceleia care pretinde că are mandibula verișorului lui Isus - "sfânta bărbie" - păstrată la Viterbo. Totuși, lucrarea sa nu a folosit pentru a sigila cu cuvântul sfârșit problema. Problemă care, mai mult, la peste un secol de distanță de la publicarea acestei cărți, s-a îmbogățit cu noi idei alimentează dezbaterea.
Istoria martiriului sfântului Ioan Botezătorul este cunoscută de cei mai mulți. Invidiat de farisei, a căror fățărnicie o denunța, și iubit de popor, la inima căruia știa să pătrundă printr-o predică presărată de pasiune și de cuvinte simple, a reprobat public conduita păcătoasă a lui Irod Antipa, rege al Iudeii, și a cumnatei Irodiada. Denunțarea curajoasă a Botezătorului a atins susceptibilitatea celor doi artizani ai reprobării sale, care l-au constrâns la închisoare la Macheronte, localitate pe țărmul oriental al Mării Moarte.
Irod Antipa, preocupat de o răzvrătire populară provocată de o asemenea veste, s-a dovedit multă vreme contrar ipotezei de a-l ucide pe celebrul său prizonier. Atunci Irodiada, insensibilă față de problemele administrative care-l chinuiau pe rege, a creat o situație pentru a-l convinge să aplice pedeapsa extremă. A recurs la Salomeea, rod din prima sa căsătorie, așadar și nepoată a lui Irod Antipa. Cu ocazia unei sărbători, a pus-o să danseze în fața ochilor regelui Iudeii, care a fost entuziasmat de abilitatea ei până acolo încă i-a promis să-i împlinească orice dorință. În acel moment Salomeea, sfătuită de mama sa, a cerut capul sfântului Ioan Botezătorul. Au trecut puține ore și capul prizonierului i-a fost prezentat pe o tipsie. Astfel a fost redus la tăcere glasul care vestea mesajul evanghelic iminent.
După aceea, restul trupului Botezătorului a fost ars, însă comunitatea creștină a reușit să recupereze capul (probabil într-o zi de 29 august, zi în care se celebrează martiriul său). Este ușor de presupus că s-a gândit la un loc sigur și secret în care să fie păstrat, de altfel erau anii aceia în care Biserica era constrânsă la clandestinitate. Aura de mister care plutește în jurul acelei perioade istorice a hrănit răspândirea de legende și relatări neverificate, care s-au unit și s-au amestecat cu mărturii mai credibile.
Foarte repede s-a răspândit zvonul conform căruia capul sfântului Ioan Botezătorul, cu trecerea timpului, avea puterea de a se înmulți. Convingere care - se poate presupune - a favorizat propagarea de biserici și mănăstiri, răspândite în lume, care asigură că sunt în posesia capului Botezătorului sau a mandibulei sale.
Una dintre cele mai vechi mărturii în acest sens are loc la Damasc, în Siria. Aici, la moscheea Omayyadi - care odinioară era o biserică - ar fi oasele și craniul sfântului Ioan Botezătorul, păstrate și venerate cu gelozie (cel puțin până la începutul actualului conflict sirian). Apoi, numai în Franța, trei biserici își dispută proprietatea craniului sfântului Ioan. În catedrala din Amiens, a cărei construcție a început în 1206, când unii cruciați, întorși de la prădarea de la Constantinopol, au salvat un fragment din craniul Botezătorului. Un alt fragment ar fi inclus printre relicvele donate la Sainte Chappelle din Paris de sfântul rege Ludovic al IX-lea. În sfârșit, și la Saint-Jean d'Angély, în regiunea vestică Charente-Maritime, se susține prezența unei părți din craniul sfântului.
Damasc, Roma și trei localități franceze. Și totuși, ca și cum n-ar fi suficient tabloul descris deja, pentru a complica munca cercetătorilor s-a implicat în 2012 un profesor de la Oxford, Thomas Hignam. Arheologul expert s-a oferit să supună unei probe de "carbon 14" oase care proveneau dintr-o mică insulă bulgară din Marea Neagră numită Sveti Ivan (care în bulgară înseamnă sfântul Ioan). Este vorba despre un dinte, o coastă, parte dintr-un antebraț, partea anterioară a unui craniu și falange de la o mână. Oasele au fost găsite păstrate în interiorul unui sarcofag care provine din Capadocia, unde până în anul 1000 era atestată prezența de relicve ale Botezătorului. Ei bine, răspunsul lui Higham a dat următorul rezultat: oasele provin din secolul I și au aparținut toate aceluiași om. Dar nu numai atât, ele conțin elemente chimice care demonstrează proveniența lor din Orientul Mijlociu, din regiunea în care curge Iordanul. Dacă trei indicii fac o dovadă, autenticitatea lor apare nu sigură, dar cel puțin probabilă.
Așadar, tradiția oficială care afirmă că craniul Botezătorului este cel expus într-o capelă laterală din "San Silvestro in Capite" ar fi lipsită de fundament? Nu, deoarece este posibil să se deducă complementaritatea diferitelor tradiții existente. De altfel, relicva prezentă la Roma nu este decât o parte a craniului, mai precis calota. Așadar, răspândite prin lume, ar exista o serie de fragmente din craniu care, dacă sunt puse împreună, ar forma țeasta "celui mai mare dintre profeți".
De aceea, există elemente valabile pentru a continua să se venereze relicva care a ajuns la Roma în timpul pontificatului lui Inocențiu al II-lea (1130-1143), fără a se teme în acest mod să se eclipseze alte tradiții înrădăcinate în altă parte.
(După Zenit, joi 29 august 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 45.