|
Reflecție la sărbătoarea sfinților Ioachim și Ana - 2013 "După roadele lor îi veți cunoaște" (Mt 7,16). An de an, Biserica ne îmbucură cu sărbătoarea sfinților Ioachim și Ana, părinții Preacuratei Fecioare Maria și bunicii după trup a Domnului nostru Isus Cristos. Despre ei spune Scriptura: "Să-i lăudăm pe bărbații vestiți, care sunt strămoșii noștri. Ei au fost oameni vrednici; faptele lor bune nu sunt date uitării. Urmașii lor formează o frumoasă moștenire, de aceea fericirea lor va dăinui din neam în neam" (Sir 44,10-11). Iar Scrisoarea către Evrei ne îndeamnă: "Aduceți-vă aminte de mai marii voștri, care v-au vestit cuvântul lui Dumnezeu; uitați-vă cu băgare de seamă la sfârșitul felului lor de viețuire și urmați-le credința!" (Evr 13,7). Dacă în mod obișnuit ne interesează totul despre persoanele pe care le iubim, cu atât mai mult ne interesează totul când este vorba despre Isus, iubitul nostru mântuitor. Astfel ne interesează: familia lui, bunicii lui, părinții lui, apostolii lui, ucenicii lui, prietenii lui, sfinții lui. Ne interesează toate acestea despre Isus, pentru că și noi, prin credință și prin botez, am intrat și noi în familia lui, am devenit și noi oameni săi de casă și facem parte dintre copiii, frații, prietenii și sfinții lui (cf. Ef 2,19; 1Pt 1,13.15). Cu un cuvânt: "Suntem din neamul lui" (Fap 17,22-28). Așa cum în prima lectură de astăzi sunt incluși toți drepții Vechiului Testament, începând de la dreptul Abel și până la Ioachim și Ana; tot astfel în evanghelia de astăzi, prin cuvintele: "Fericiți sunteți voi, căci ochii voștri văd și urechile voastre aud. Căci vă spun adevărul: mulți profeți și drepți au dorit să vadă ceea ce vedeți voi și n-au văzut, și să audă ce auziți voi și n-au auzit" (Mt 13,16-17), sunt incluși pe toți drepții Noului Testament, de la sfântul Iosif și sfânta Fecioară Maria, și până la ultimul botezat, cărora le-a fost dat să cunoască tainele împărăției cerurilor, taine descoperite lor de Isus Cristos, de la Tatăl" (cf. Mt 13,11; In 15,15). Astăzi ne interesăm de bunicii după trup ai lui Isus Cristos, din partea mamei, de sfinții Ioachim și Ana. Ioachim înseamnă: "Dumnezeu ridică din ocară". Iar numele de Ana înseamnă: "Dumnezeu este îndurător". Lecturile biblice care însoțesc sărbătoarea de astăzi ne ajută să aprofundăm cum credința, speranța și iubirea de Dumnezeu ale lui Ioachim și Ana au făcut din ei "eroi ai credinței", "oameni vestiți" și "sfinți nemuritori" înaintea cerului și a pământului. O scriere veche, numită Protoevanghelia lui Iacob, ne spune că Ioachim era un credincios și bogat păstor; el locuia aproape de Ierusalim, în împrejurimile unui izvor. În fiecare an el oferea daruri bogate pentru sacrificiile de la templu. Într-un an, preotul de la templu a refuzat să-i mai primească darurile oferite pentru jertfă, spunându-i: "Tu nu ești demn să oferi din darurile tale, deoarece nu i-ai dat încă Domnului rodul primului tău născut". Credincioșii, Ioachim și Ana, nu numai că nu aveau copii pentru că Ana era sterilă, dar acum erau înaintați în vârstă și omenește vorbind nici măcar nu mai puteau gândi la nașterea de copii. Din ziua în care lui Ioachim i s-au refuzat darurile pentru templu, el nu s-a mai întors acasă și încredințând problema sa Domnului, care nu lasă niciodată să se clatine cel neprihănit (cf. Ps 55,22), s-a dus într-o grotă de lângă Ierihon, unde a petrecut 40 de zile în lacrimi, rugăciuni și post, cerând ca Dumnezeu să ridice ocara, căci faptul de a nu avea copii este socotit în Biblie ca o ocară (Gen 30,23). Ana, înștiințată de cele petrecute, și-a amintit de cele întâmplate cu Abraam și Sara și a implorat și ea de la Dumnezeu o minune. Imediat a fost vizitată de un înger, care i-a vestit că vor avea un copil. După zilele de post, lacrimi și rugăciune, Ioachim s-a întors acasă și nu după mult timp Ana i-a născut o fiică, pe care au numit-o Maria, ceea ce înseamnă cea "Iubită de Dumnezeu". La vârsta de 3 ani, Maria a fost dusă la templu pentru a fi educată în Legea lui Dumnezeu, pentru ca apoi, întorcându-se acasă, să-i fie dată de soție dreptului Iosif din Nazaret și apoi să-l nască pe Mesia, așteptatul popoarelor. De aceea, Biserica, prin prima lectură de astăzi, ne îndeamnă să-i cinstim pe sfinții Ioachim și Ana, credincioși care, prin credința lor, au pregătit și grăbit sosirea mântuirii întârziate de păcatele lumii. Sfântul Ioan Damascenul (676-749), preot, vorbind despre Ioachim și Ana, spune: "Pentru că trebuia ca Fecioara Născătoare de Dumnezeu să se nască din Ana, natura nu a îndrăznit să preceadă germenul harului; natura a rămas fără rodul ei, pentru ca harul să producă rodul său. De fapt, din ea trebuia să se nască cea întâi-născută, din care se va naște întâiul-născut din toată creația (Col 1,17). Bucură-te, Ana, tu, care nu ai născut după fire și care nu ai simțit durerile nașterii (Is 54,1). Tresaltă de bucurie, Ioachime, pentru că din fiica ta, un prunc ni s-a născut, un fiu ni s-a dat și numele este: «Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele veșniciilor, Domn al păcii» (cf. Is 9,6)". Astăzi trebuie să știm că toate care au legătură cu Isus Cristos - oameni, locuri, fapte - au devenit foarte importante pentru noi. Oamenii, cu locurile și faptele lor, bune sau rele, au fost pomenite de Biblie sau de istorie, fie spre lauda, fie spre ocara lor, dar și spre învățătura noastră. Cine are o legătură bună cu Isus, devine mare pentru timp și pentru veșnicie. Astfel, vorbind despre fapta femeii care i-a spălat picioarele cu parfum scump de nard, Isus a spus: "Adevărat vă spun că, oriunde va fi propovăduită evanghelia aceasta, în toată lumea, se va istorisi și ce a făcut femeia aceasta" (Mc 14,9). Aici mai putem aminti, micul Betleem și pe micul păstor David, pe care Dumnezeu i-a făcut mari. Iar cine refuză o legătură sinceră cu Isus, devine mic și fără importanță pentru timp și pentru veșnicie, chiar dacă mai înainte au fost ceva sau cineva. Irod și Irodiada erau regi, dar pentru că s-au împotrivit lui Isus și l-au ucis pe Ioan Botezătorul, au devenit mici și fără nume pentru vecie (cf. Mt 14,1-12). Vorbind despre oamenii și cetățile cărora le-a predicat, dar care nu s-au convertit, Isus a spus: "Vai de tine, Corozaine, vai de tine, Betsaida, vai de tine, Cafarnaum! Eu vă spun că în ziua judecății va fi mai ușor pentru Sodoma decât pentru voi" (Lc 10,10-15). Și într-adevăr, asemenea Sodomei și a Gomorei, cetățile numite mai sus de Isus, cetăți vestite până atunci, astăzi au dispărut complet de pe harta lumii. Ce avem noi de învățat din viața sfinților Ioachim si Ana? 1. Un trai frumos de credință înaintea lui Dumnezeu și al oamenilor, călăuzit după cuvântul Scripturilor. Cercetau Scripturile și din ele își scoteau hrana și călăuzirea pentru viață. Ei au spus "da" unde Dumnezeu a spus da și au spus "nu" unde Dumnezeu a spus nu. După porunca lui Dumnezeu referitoare la cei căsătoriți, ei au voit să aibă copii și să-i crească în dragostea lui Dumnezeu; după voința la Dumnezeu referitoare la cei bogați, ei au împărțit avutul lor cu templu și cei nevoiași; după voința lui Dumnezeu care cere mărturie, ei au fost pentru toți cei din jurul lor "sare" și "lumină" a lumii. 2. Stăruința în rugăciune către Dumnezeu, cu credință, nădejde și iubire. Protoevanghelia lui Iacob ne spune că nu numai 40 de zile s-au rugat ei pe primirea unui copil de la Dumnezeu, ci patruzeci de ani s-au rugat și au așteptat Ioachim și Ana până când au dobândit-o pe copila lor minunată; iar când au primit răspunsul că vor avea un copil, Ana avea deja vârsta de șaizeci de ani. Iar noi voim un răspuns imediat la rugăciunile noastre. Iar dacă Dumnezeu nu ne răspunde imediat, "ne certăm" cu el. Voim ca Domnul să ne împlinească cererile așa cum am apăsa pe buton și s-ar aprinde instant becul. Nu trebuie să uităm că Dumnezeu are timpul său și că noi trebuie să ne acordăm ceasul nostru după ceasul său și nu invers. Nu trebuie să uităm că Dumnezeu întârzie, dar nu uită de cei ce stăruie în rugăciune. Nu trebuie să uităm că Dumnezeu vrea ca noi să stăruim în rugăciune, ca să primim mai mult decât cerem. La un birou parohial, după ce un preot explicase cuvintele lui Isus: "Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide" (Mt 7,7), a venit o persoană foarte revoltată, care i-a spus că nu mai crede, căci se roagă de câtva timp pentru o problemă și că nu a primit încă răspunsul așteptat. Preotul a înțeles repede că are de a face cu un creștin care aștepta ca Dumnezeu să-i răspundă instant, așa cum ai apăsa pe buton și se aprinde becul. Și de acea, i-a spus: "Dacă lucrul pe care îl cereți de la Dumnezeu nu este dăunător pentru mântuirea dumneavoastră, atunci întârzierea lui Dumnezeu este spre binele dumneavoastră, căci Dumnezeu lucrează încă la harul cerut. Stăruiți în rugăciune ca nu cumva să lăsați impresia că ați renunțat și veți primi ceva care depășește cererea făcută". Nu după mult timp omul s-a întors, dar data asta bucuros, că a primit cu mult mai mult bun și cu mult mai mult decât ceea ce ceruse. Asemenea sfinților Ioachim și Ana și asemenea acestei persoane despre care am făcut vorbire, vom primi și noi cele cerute, dacă vom rămâne statornici în rugăciune. 3. Mai avem de învățat astăzi de la sfinții Ioachim și Ana, că fiecare om, la orice vârstă ar fi el, are de îndeplinit o lucrare a lui Dumnezeu, căci după cum frumos spune sfântul Ioan Gură de Aur: "În barca lui Cristos, nimeni nu este doar simplu pasager". "După roade se cunoaște pomul" (Mt 7,16), spunea Isus, adică după fapte. Ioachim și Ana au dăruit lumii floarea cea mai frumoasă și mai parfumată, pe Maria cea plină de har; și fructul unic care dă înțelepciune și viață veșnică, pe Isus Cristos, mântuitorul lumii. Dacă Ioachim și Ana au fost chemați de Dumnezeu ca să fie părinții Preacuratei Fecioare Maria, pe noi Isus ne-a onorat mult mai mult, ne-o onorat ca să-i fim lui însuși: "frate, soră și mamă" (Lc 8,21); ne onorat ca să-i fim: "martori ai săi până la marginile pământului" (Fap 1,8); ne-a onorat ca să trăim veșnic cu el (cf. In 17,24). Mame, în care el să locuiască ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16) ca mai apoi să-l putem naște în sufletele oamenilor; frați și surori care să-l însoțim mereu; martori ca să-i pregătim cea de-a doua venire în lume, când va veni cu slavă și putere, pentru a judeca pe cei vii și pe cei morți (cf. Lc 21,27). 4. Prin cuvintele evangheliei din sărbătoarea lor: "Ferice de ochii voștri că văd și de urechile voastre că aud!" (Mt 13,16), Ioachim și Ana ne învață să privim oamenii și evenimentele prin ochii curați ai lui Dumnezeu, nu prin ochii pătați ai lumii, căci ei au văzut totul și toate numai prin numai prin ochii curați ai lui Dumnezeu și au ajuns sfinți. Cu mulți oameni se întâmplă ca și cu acea femeie, care vedea mereu murdare rufele spălate ale vecinei sale, pentru că privea la ele prin ferestrele ei murdare. Cum a spălat ferestrele, a și văzut curate rufele spălate de vecina sa. Să privim toate așa cum Dumnezeu le privește și atunci se vor schimba relațiile din familii, de la serviciu și din societate. 5. Statornicia în bine până la sfârșit. Sfinții Ioachim și Ana au fost oameni care au rămas statornici în credință, speranță și iubire față de Dumnezeu, până la sfârșit. Se povestește despre doi soți creștini înaintați în vârstă că într-o dimineață mergeau la braț pe un drum acoperit de zăpadă și gheață și, pe când se apropiau de capătul acelui drum, soția a spus: "În sfârșit, am ajuns în siguranță". Dar soțul i-a replicat simplu: "Amintește-ți de Ghedeon". Ea s-a gândit la cele spuse de soțul ei și a înțeles că Ghedeon a căzut la sfârșitul căii sale (cf. Jud 8,27). Dacă și noi vom rămâne credincioși până la sfârșit, asemenea lor, atunci perii albi ne vor fi o cunună de glorie (cf. Prov 16,31) și vom primi cununa vieții (cf. Ap 2,10). Sfântul Părinte papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005), fiind în pelerinaj la marele sanctuar al sfinților Ioachim și Ana, din Auray, Franța, a îndemnat creștinătatea să se roage lui Dumnezeu prin mijlocirea sfinților Ioachim și Ana, în toate problemele vieții, dar mai ales atunci când se dorește un "dar" de copii, căci toți cei care s-au rugat prin mijlocirea lor au primit. Sfinților Ioachim și Ana, rugați-vă pentru noi în toate zilele vieții noastre! La mulți ani tuturor celor care poartă numele binecuvântat al sfinților Ioachim și Ana! Pr. Ioan Lungu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |