|
Editura "Sapientia": Cinci noi cărți Editura "Sapientia" anunță apariția Scrisorii enciclice "Sacerdotalis caelibatus" despre celibatul preoțesc, scrisă de Papa Paul al VI-lea și tradusă în limba română de Petru Ciobanu. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20, are 68 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei. Sfaturile evanghelice sunt propuse oricărui ucenic al lui Cristos. Perfecțiunea iubirii la care sunt chemați toți creștinii comportă pentru cei care-și asumă în mod liber chemarea la viața consacrată obligația de a practica curăția în celibat pentru împărăția lui Dumnezeu, sărăcia și ascultarea. Profesiunea acestor sfaturi într-o viață stabilă recunoscută de Biserică este ceea ce caracterizează viața consacrată lui Dumnezeu. Anii '60 aduceau cu sine o serie de profunde transformări de mentalitate, dominate de un spirit de revoltă și nesupunere față de aceste vechi tradiții și valori. Cea mai expusă acestor transformări era generația tânără, care se vedea pe sine ca "locomotiva" schimbărilor în societate. Ea cerea o reînnoire profundă nu doar a societății laice, ci și a Bisericii Catolice. Domeniul cel mai vulnerabil față de acest avânt reînnoitor a fost tocmai unul dintre pilonii fundamentali ai vieții consacrate, și anume, celibatul preoțesc. Această criză venea pe fondul revoluției sexuale care a cuprins aproape întreg Occidentul și care și-a atins punctul culminant în perioada anilor '60. Pornind de la această situație critică și, în același timp, dureroasă pentru Biserica Catolică, la 24 iunie 1967, Papa Paul al VI-lea (1963-1978) a emis enciclica Sacerdotalis caelibatus, pe care o prezentăm acum cititorilor noștri, grație traducerii realizate de studentul teolog Petru Ciobanu. Papa, prin această enciclică, apără instituția celibatului preoțesc, o instituție caracteristică Bisericii Romano-Catolice, o comoară prețioasă păzită de secole, și, în același timp, dorește să repună în lumină, în termeni adaptați mentalității contemporane, motivele profunde ale celibatului sacru. După ce enunță obiecțiile aduse împotriva celibatului, Papa trece, în partea întâi a enciclicei, la analiza motivațiilor spirituale, istorice și axiologice ale celibatului sacru. Motivațiile de ordin spiritual sunt indicate în corelație cu semnificațiile cristologică (fecioria lui Cristos pe parcursul întregii sale vieți pământești), ecleziologică (fecioria consacrată a slujitorilor sacri este imaginea iubirii feciorelnice a lui Cristos pentru Biserică) și escatologică a celibatului (acest dar al castității pentru împărăția cerurilor constituie un semn deosebit al bunurilor cerești). Argumentul de ordin istoric, conform suveranului pontif, îl reprezintă cei două mii de ani de existență a Bisericii (de-a lungul istoriei această instituție a celibatului a fost răspândită și apărată de numeroși sfinți părinți sau pontifi). Și, în sfârșit, argumentele axiologice scot în evidență faptul că celibatul nu este o piedică în calea maturizării persoanei, dimpotrivă, exercitat după exemplul lui Cristos "lărgește la infinit orizontul preotului, îl aprofundează și îi dilată conștiința responsabilității - indiciu al maturității persoanei". În partea a doua a enciclicei, Paul al VI-lea vine cu unele indicații de ordin practic care l-ar putea ajuta pe preot în respectarea celibatului. În primul rând, menționează formarea preoțească corespunzătoare, care îl va ajuta pe candidatul la ordinele sacre să respecte votul curăției. În acest scop, Papa propune, în primul rând, asumarea conștientă a alegerii făcute, îndepărtarea subiecților inapți din punct de vedere psihofiziologic și moral, asceza, perioada de probă în care să fie pusă la încercare dovada maturizării umane și spirituale a candidatului etc. Dar odată primite ordinele sacre, preotul nu trebuie să considere că preoția îl pune la adăpost de orice tentație sau pericol, ci castitatea presupune o luptă continuă, zilnică, iar rugăciunea, meditația etc., nu numai că îl pot ajuta, ci îi sunt chiar necesare în consolidarea și menținerea acestei stări. Enciclica se încheie cu invitația Papei de a apela la mijlocirea Maicii lui Cristos și a Bisericii, căci în ea "poporul lui Dumnezeu admiră și venerează figura și modelul Bisericii lui Cristos... Fecioară și Mamă, Maria ajută Biserica, numită și ea fecioară și mamă, să se glorifice mereu cu umilință prin fidelitatea preoților ei față de fecioria sacră, să înflorească și să fie apreciată". Chiar dacă de la emiterea enciclicei au trecut mai bine de patru decenii, ea își păstrează încă actualitatea, valoarea, importanța, fiind un manual nu doar pentru toți cei care doresc să se angajeze pe drumul preoției, ci și pentru formatori, preoți, episcopi, ca și pentru întregul popor al lui Dumnezeu. Ne exprimăm speranța că lectura acestei scrisori enciclice a Papei Paul al VI-lea îi va ajuta pe mulți să înțeleagă adevărata și profunda valoare a celibatului și le va oferi motivele pentru a-l alege, urma și păzi. Laurențiu Turbuc * Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Pe urmele lui Toma de Aquino. Variante ale tomismului, scrisă de Fergus Kerr și tradusă în limba română de Alex Moldovan. Cartea apare în colecția Tratate de teologie, formatul 14x21, are 408 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 25 lei. În anul 1322, atunci când a fost canonizat Toma de Aquino, opera sa, în pofida multor detractări, își căpătase faima de lucrare de referință pentru studiile teologice, fapt confirmat și de spusele papei care l-a canonizat - Ioan al XXII-lea - că fiecare cuvânt din vasta operă tomistă este o minune. La șase secole de la acest eveniment, Papa Pius al XI-lea, în enciclica Studiorum ducem (1923), îi îndemna pe creștini "să meargă la Toma - ite ad Thomam", confirmând prin aceasta locul privilegiat ocupat de studiile tomiste - renăscute prin enciclica Aeterni Patris (1879) a Papei Leon al XIII-lea - în cadrul școlilor catolice. Mergând mai departe, dominicanul scoțian Fergus Kerr, prin cartea pe care acum Editura "Sapientia" o propune publicului cititor, ne îndeamnă să mergem "Pe urmele lui Toma de Aquino". Apariția acestei noi cărți despre Doctorul angelic este posibilă ca urmare a muncii de traducere depuse de Alex Moldovan, traducere coordonată de către pr. prof. dr. Wilhelm Dancă. S-ar putea obiecta că nu mai este nimic de spus despre acest mare doctor al Bisericii și despre opera sa. Cartea lui Ferr însă contrazice acest punct de vedere. Și pe bună dreptate. Ca un bun cercetător, după ce în Prefață autorul prezintă itinerariul propriu de formare filosofică și teologică, în Capitolul 1 schițează biografia lui Toma, evidențiind conflictele care îi marchează opera. În Capitolul 2 discută despre cum punctul de vedere al lui Toma despre sine și perspectiva sa asupra cunoașterii au jucat un rol important, și poate ar trebui s-o mai facă, în încercările filosofice de depășire a moștenirii carteziene a solipsismului și scepticismului din filosofia modernă. În capitolele 3 și 4, care privesc teologia naturală, schițează preliminariile ce trebuie luate în considerare, unele dintre ele aruncând o lumină mai puțin standard asupra subiectului. Capitolul 5 tratează despre problema existenței sau a "ființei" - în treacăt în tradiția de limbă engleză și pe larg în context postheideggerian. Capitolul 6 prezintă puncte de vedere contradictorii asupra teoriei tomiste a legii naturale. În Capitolul 7 Fergus Kerr pune în discuție etica teologică a lui Toma; în Capitolul 8 - marea dispută despre natură și har; iar în Capitolul 9 - conceptul său de sfințire ca îndumnezeire a creaturii. În următoarele două capitole - 10 și 11 - scoate în evidență spusele lui Toma din Summa Theologiae, întâi despre Cristos, apoi despre Dumnezeu, cu speranța că, inadecvată ca orice cristologie care premerge studiile biblice moderne, cea a lui Toma nu este atât de aridă pe cât se presupune adesea; și cu speranța că, indiferent de concluzia la care se ajunge, Dumnezeul lui Toma, departe de a constitui entitatea statică a teismului clasic, e îndeajuns de "dinamic" pentru a putea fi descris, în primul rând, prin intermediul verbelor. În Concluzie sugerează că, în timp ce interpretările diverse până la ireductibil asupra lui Toma reflectă presupoziții filosofice și confesionale adesea radical diferite ale cititorilor, gândirea lui oscilează într-atât între originalitate și tradiție, încât o singură perspectivă asupra lui nu va putea fi considerată vreodată definitivă. Pentru a facilita munca de cercetare a celor ce vor recurge la cartea de față, la sfârșitul ei, după o Bibliografie selectivă, este inclus un indice de nume și tematic. Mărturisesc că lectura cărții mi-a lăsat un gust plăcut, limbajul folosit de autor nefiind unul pur academic, fiind accesibil și celor ce doresc să facă primul pas în cunoașterea vieții și gândirii lui Toma de Aquino. Este și acesta un argument în recomandarea lecturii acestei cărți, adresată în egală măsură filosofilor, teologilor, istoricilor, studenților, seminariștilor, tuturor credincioșilor. Petru Ciobanu * Editura "Sapientia" anunță apariția Scrisoarea Recentiores episcoporum Synodi, scrisă de Congregația pentru Doctrina Credinței și Documentul Sine affirmatione despre câteva chestiuni actuale de escatologie, elaborat de Comisia Teologică Internațională. Ambele documente au fost traduse în limba română de pr. dr. Eduard Ferenț. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20, are 82 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei. Magisteriul Bisericii are misiunea de a interpreta în mod autentic cuvântul lui Dumnezeu scris sau transmis pe cale orală, a cărui autoritate se exercită în numele lui Isus Cristos, adică prin autoritatea episcopilor aflați în comuniune cu urmașul sfântului Petru, episcopul Romei. Mergând pe această linie, prezentăm astăzi cititorilor noștri două documente magisteriale importante, traduse în limba română de pr. dr. Eduard Ferenț: unul publicat de Congregația pentru Doctrina Credinței, Scrisoarea Recentiores episcoporum Synodi, adresată tuturor episcopilor membri ai conferințelor episcopale, despre chestiuni privitoare la escatologie; și altul elaborat de Comisia Teologică Internațională, Documentul Sine affirmatione, despre câteva chestiuni actuale de escatologie. Scrisoarea Recentiores episcoporum Synodi, aprobată de fericitul Papă Ioan Paul al II-lea (1978-2005), la 17 mai 1979, chiar dacă este scurtă, atrage atenția asupra unei probleme foarte importante, și anume, articolul din Simbolul apostolic care se referă la viața veșnică și, în general, la realitățile care vor avea loc după moarte. Acest articol exprimă atât sfârșitul, cât și scopul planului lui Dumnezeu: dacă nu există înviere, tot edificiul credinței se prăbușește, după cu afirmă și sfântul Paul (cf. 1Cor 15). Din nefericire, se constată o îndoială din ce în ce mai extinsă cu privire la acest adevăr de credință. Despre această îndoială și, totodată, despre dificila misiune a celor care au datoria de a învăța și de a garanta credința poporului lui Dumnezeu intenționează să trateze această scrisoare. După ce reamintește pe scurt învățătura Bisericii cu privire la realitățile care au loc după moartea creștinului, scrisoarea menționează aspectele principale ale responsabilității pastorale, cum ar fi: cateheza, reamintirea necontenită credincioșilor a doctrinei Bisericii, avertizarea credincioșilor cu privire la scrierile mai puțin sigure care ar putea dăuna credinței lor etc. Documentul Sine affirmatione, aprobat de același Papă Ioan Paul al II-lea, la 16 noiembrie 1991, are aceeași temă principală ca și scrisoarea Recentiores episcoporum Synodi, și anume, speranța viitoarei noastre învieri, care are drept fundament învierea lui Cristos. Răspunsul creștin la neliniștile omului contemporan, ca și ale omului din orice timp, îl are, așadar pe Cristos înviat ca bază și este conținut în speranța învierii glorioase a tuturor acelora care sunt ai lui Cristos. După o scurtă introducere, în care este prezentată perplexitatea frecventă din zilele noastre în fața morții și a existenței de după moarte, documentul tratează despre speranța creștină a învierii, din ce în ce mai zdruncinată, atât de influențele care pot fi considerate externe Bisericii, cât și de existența unei anumite "penumbre teologice" (interpretări greșite ale dogmelor). Documentul este structurat în unsprezece capitole scurte, în care se evidențiază faptul că garanția realităților sperate este credința, dovada realităților care nu se văd. Credința este cea care susține speranța. Documentul se încheie cu o scurtă concluzie, în care este prezentată mărturia dată de liturgie în aceste chestiuni escatologice, deoarece credința Bisericii se manifestă în liturgie, fiind locul privilegiat pentru a o mărturisi. Recomandăm aceste două documente tuturor celor care au anumite îndoieli cu privire la realitățile care vor urma după această viață, dar și celor care au misiunea de a menține trează această speranță escatologică, găsind în aceste pagini ale magisteriului un ghid practic și sistematic în acest sens. Laurențiu Turbuc * Editura "Sapientia" anunță apariția cărții În căutarea unei etici universale; o nouă privire asupra legii naturale, document elaborat de Comisia Teologică Internațională și tradus în limba română de pr. dr. Lucian Farcaș. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20, are 122 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 10 lei. Binele suprem al omului este acela care îi aduce deplina realizare. Este binele pe care el este chemat să-l înfăptuiască prin propria sa acțiune, fiind numit și binele moral. Pentru a construi "omul bun", este necesar să se țină cont de două lucruri: pe de o parte, conștiința, adică ghidul, judecătorul interior, care dirijează cu conștiinciozitate și responsabilitate acțiunile ființei umane, iar, pe de altă parte, legea naturală, adică cea care se află la însăși originea criteriilor pentru a determina ceea ce este bun sau rău pentru ființa umană, având rolul de arăta calitatea morală a acțiunilor, întrucât indică dacă acestea sunt în armonie sau nu cu scopul ultim. În anul 2004, cardinalul Joseph Ratzinger, viitorul Papă Benedict al XVI-lea (2005-2013), a cerut Comisiei Teologice Internaționale să examineze căile unei mai mari pedagogii a acestei legi naturale. Teologii, după un studiu intens, oferă rodul muncii lor în documentul publicat cu titlul În căutarea unei etici universale; o nouă privire asupra legii naturale, pe care o prezentăm cititorilor noștri în limba română, grație traducerii realizate de pr. dr. Lucian Farcaș din originalul italian. Marea noutate a acestui document este că subliniază importanța binelui ca un "dat imediat al conștiinței". Documentul este împărțit în cinci capitole, precedate de o scurtă introducere și de un scurt Cuvânt înainte. În acest cuvânt introductiv sunt trasate pe scurt articulațiile majore făcute de document, și anume: "binele trebuie făcut" (primul precept al oricărei etici), apoi, preceptul moral este legat de o metafizică a ființei și, în final, legea naturală este o lege deschisă, nu un cod închis. Ideea legii morale cuprinde numeroase elemente care sunt comune marilor înțelepciuni religioase și filosofice ale omenirii. În primul capitol, documentul începe, așadar, prin evocarea acestor "convergențe" și se încearcă să se arate că aceste mari înțelepciuni religioase și filosofice dau mărturie despre existența unui fundament moral în mare parte comun. De asemenea, se reamintesc și câteva puncte ale dezvoltării istorice ale ideii despre legea naturală, menționând, totodată, câteva interpretări moderne. În capitolul al II-lea, "Perceperea valorilor morale comune", documentul descrie cum, plecând de la realitățile concrete cele mai simple ale experienței morale, persoana umană percepe anumite bunuri morale fundamentale și formulează, în consecință, preceptele legii naturale. Capitolul al III-lea, "Fundamentele legii naturale", trecând de la realitățile concrete cele mai simple ale experienței morale, persoana umană percepe anumite bunuri morale fundamentale și formulează, în consecință, preceptele legii naturale. Capitolul al III-lea, "Fundamentele legii naturale", trecând de la experiența comună la teorie, aprofundează fundamentele filosofice, metafizice și religioase ale legii naturale. Pentru a răspunde la anumite obiecții contemporane, se precizează rolul naturii în acțiunea personală și se întreabă în privința posibilității naturii de a constitui o normă morală. Capitolul al IV-lea, "Legea naturală și cetatea", explicitează rolul tipic de reglementare al preceptelor legii naturale în viața politică. Legea naturală este o expresie a rațiunii comune tuturor oamenilor și poate fi prezentată în mod coerent și adevărat planului filosofic. În capitolul al V-lea, "Isus Cristos, împlinirea legii naturale", doctrina despre legea naturală își dobândește sensul său integral în interiorul istoriei mântuirii: trimis de Tatăl, Isus Cristos, prin Duhul Sfânt, este, de fapt, plinătatea oricărei legi. Legea nu poate fi străină de ordinea harului, întrucât aceasta din urmă, nu distruge natura, ci o vindecă, o întărește și o duce spre deplina ei împlinire. Documentul se încheie cu o scurtă concluzie în care se reaccentuează necesitatea căutării pentru oameni a regulilor trăirii comune în dreptate și în pace, adică necesitatea căutării unei etici universale. Recomandăm acest document tuturor celor care vor să muncească pentru a promova înțelegerea, recunoașterea reciprocă și cooperarea pașnică între toate componentele familiei umane, dar și celor care, având convingeri religioase și filosofice diferite, vor să descopere patrimoniul moral comun, care formează baza întregului dialog. Laurențiu Turbuc * Editura "Sapientia" anunță apariția cărții Teologia astăzi: perspective, principii și criterii, document elaborat de Comisia Teologică Internațională și tradus în limba română de pr. dr. Lucian Farcaș. Cartea apare în colecția Magisterium, formatul 14x20, are 92 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țară la prețul de 8 lei. A studia Sfânta Scriptură doar de dragul studiului și a practica doar un fel de "scolastică protestantă" ar însemna să ne restrângem la un intelectualism sterp și a nu face cinste tradiției gândirii creștine din secolele trecute, mai ales a marilor reformatori de după Conciliul Tridentin (1545-1563). Anii care au urmat Conciliului al II-lea din Vatican (1962-1965) au fost extrem de productivi pentru teologia catolică. În această perioadă s-au făcut auzite noi voci în teologie, în special cele ale laicilor și ale femeilor; teologi din noi contexte culturale, mai ales din America Latină, Africa și Asia; au apărut noi teme de reflecție, cum ar fi pacea, dreptatea, eliberarea, ecologia, bioetica etc.; teme vechi au fost tratate mai în profunzime datorită unei reînnoiri a studiilor biblice, liturgice, patristice și medievale. Teologia catolică s-a străduit să urmeze calea deschisă de Conciliu, care a voit să-și exprime "solidaritatea, respectul și iubirea față de întreaga familie umană". Cu toate acestea, perioada respectivă, în ciuda avântului provocat de Conciliu, a cunoscut și o anumită fragmentare a teologiei, aceasta confruntându-se cu provocarea de a-și menține identitatea. Se pune problema de a ști ceea ce caracterizează teologia catolică și ceea ce-i conferă, în formele sale multiple și prin aceasta, o notă clară de identitate în relațiile sale cu lumea actuală. Comisia Teologică Internațională a studiat deja diversele aspecte ale misiunii teologiei în documentele precedente, mai ales în "Unitatea credinței și pluralismul teologic" (1972), "Magisteriul și teologia" (1975) etc. Documentul de față, Teologia astăzi: perspective, principii și criterii, tradus în limba română de pr. dr. Lucian Farcaș, încearcă să identifice trăsăturile comune distinctive ale teologiei catolice. El examinează perspectivele și principiile de bază care sunt caracteristice pentru teologia catolică și prezintă criteriile după care diverse și multiple teologii pot fi recunoscute ca fiind în mod autentic catolice. De asemenea, tratează și despre modul în care iau parte aceste diverse și multiple teologii la misiunea Bisericii Catolice, care este aceea de a proclama vestea cea bună oamenilor din toate națiunile. Documentul este structurat în trei capitole, precedate de o scurtă Notă preliminară și de o Introducere, în care se prezintă contextul și scopul apariției acestei "intervenții magisteriale". Capitolul I subliniază faptul că teologia este catolică în pluralitatea bogată a expresiilor sale, a actorilor săi, a ideilor și a contextelor sale, fiind, prin urmare, o teologie care pleacă, la nivel fundamental, de la o ascultare atentă a cuvântului lui Dumnezeu. În Capitolul al II-lea se menționează o altă exigență a teologiei, aceea de a rămâne în comuniune, în interiorul Bisericii, aceasta fiind locul ei propriu și obiectul cercetării ei. Capitolul al III-lea prezintă aspectele esențiale ale teologiei ca activitate umană rațională, aceasta având o poziție autentică și de neînlocuit în cadrul oricărei cercetări intelectuale. Documentul se încheie cu o scurtă concluzie. Recomandăm acest document tuturor celor care doresc să ducă mai departe cercetarea teologică, care în fond este studiul misterului lui Dumnezeu revelat în Cristos, așa cum sfântul Paul, Apostolul neamurilor, nu doar a învățat, ci a și dat exemplu în acest sens: "Iar celui care poate să facă toate mai presus decât putem noi să cerem sau să gândim, lui să-i fie glorie în Biserică și în Cristos" (Ef 3,20-21). Laurențiu Turbuc * * * Scrisoarea enciclică despre celibatul preoțesc "Sacerdotalis caelibatus",
Pe urmele lui Toma de Aquino. Variante ale tomismului,
Scrisoarea "Recentiores episcoporum Synodi" și Comisia Teologică Internațională, "Documentul Sine affirmatione despre câteva chestiuni actuale de escatologie",
În căutarea unei etici universale; o nouă privire asupra legii naturale,
Teologia astăzi: perspective, principii și criterii,
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 61.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |