|
Reflecție la duminica a X-a de peste an - C Când se întâlnesc viața cu moartea, moartea își lasă prada și fuge. După ce duminica trecută l-am văzut pe Isus întâmpinat de un cortegiu de oameni venit din partea unui credincios centurion roman, ca să-i ceară vindecarea unui slujitor pe care îl iubea, duminica aceasta îl vedem pe Isus însoțit de ucenicii săi și de mult norod, apropiindu-se de Naim, unde este întâmpinat un alt cortegiu, dar de înmormântare, unde el l-a înviat pe fiul unic al unei femei văduve, și unde ne-a arătat că are putere și asupra morții (cf. 1Cor 15,26). Cea mai mare catastrofă care s-a abătut vreodată asupra omenirii și a universului întreg n-a fost potopul, n-a fost focul venit din cer peste oameni, n-a fost foametea, n-a fost războiul, n-au fost epidemiile, n-au fost cataclismele universale, ci a fost păcatul care le-a cauzat pe toate acestea. De aceea, de când s-a săvârșit păcatul, trebuie s-o spunem astăzi aici ca să se știe că Dumnezeu și-a întrerupt odihna sabatică de la terminarea creației și și-a reînceput lucrul la mântuirea noastră, căci însuși Isus ne-a spus: "Tatăl meu lucrează până acum, iar eu de asemenea lucrez" (In 5,17). Și iarăși, de când s-a săvârșit păcatul, tot omul de pe pământ și toată creația suspină de durere și își așteptă Mântuitorul (cf. Rom 8,20-23), care după promisiune trebuia să fie unul care să deschidă ochii orbilor, să vindece picioarele șchiopilor, să curețe rănile leproșilor, să deschidă urechile surzilor, să învie morții și să aducă vestea cea bună săracilor (cf. Is 35,5-6; Lc 7 22-23). Isus, cel prin care toate s-au făcut, cel care prin înviere și înălțare a primit toată puterea în cer și pe pământ (cf. Mt 28,18), poruncește ca stăpân și toate i se supun: vântul se potolește, marea se liniștește, peștii vin în mreje, diavolii lasă prada și fug, moartea dă înapoi și morții învie. Ba mai mult, Isus, a rămas cu noi în toate zilele până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20). Dacă am fost atenți, am putut observa că de două duminici încoace, la evanghelia de duminică, îl vedem pe Mântuitorul cel promis și așteptat, venit și lucrând la distrugerea lucrărilor diavolului (cf. 1In 3,8) și la înlăturarea păcatului și a tuturor urmărilor lui: boală, suferință, moarte și osândă. Citind evanghelia de astăzi cu învierea tânărului din Naim, putem spune că toate aceste promisiuni s-au împlinit (cf. Lc 4,21) și că un profet mare s-a ridicat între noi, iar Dumnezeu l-a vizitat poporul său (cf. Lc 7,16). Și, pentru că Isus, asemenea bobului de grâu a acceptat să cadă în pământ (cf. In 12,24), adică a acceptat suferințele și moartea pe cruce, suferințe și moarte care ni se cuveneau nouă (cf. Is 53,4-11), el a fost înviat de Tatăl și de Duhul Sfânt (cf. Fap 13,30; Rom 8,11), pentru a aduce roade bogate și pentru a-i atrage pe toți la sine (cf. In 12,32; Lc 7,11). De aceea, când ești lovit de necazuri, suferințe și moarte, oprește-te din drumul tău și din toate căutările tale prin lumea de păcat și vino la Isus, căci el te va elibera de tot ce frământă! Psalmistul încrezător spunea: "Chiar dacă aș merge prin valea întunecată a morții, nu mă tem de nici un rău, căci tu, Doamne, ești cu mine, toiagul și nuiaua ta mă mângâie" (Ps 23,4). Numele Naim în traducere înseamnă: plăcut, frumos, verde. Aici, în Naim, Isus l-a înviat pe fiul unic al unei mame văduve care a murit și i l-a redat viu. Spre acest Naim fericit al vieții, Isus merge împreună cu ucenicii săi și cu gloată mare. Aceasta a fost, este și va fi ținta lucrării lui Isus printre noi, de a-i trece pe oameni de la Naim-ul cel pământesc, unde domnește necazul, suferința și moartea, la Naim-ul cel ceresc, unde sunt frumusețile și plăcerile veșnice. Cetatea Naim în care a intrat astăzi Isus și l-a înviat pe fiul văduvei trebuie să ne ducă cu gândul la "cetatea Paradisului", cetatea cea plăcută și frumoasă, dar cetate din care, din cauza păcatului, au început să iasă oameni morți, căci plata păcatului este moartea (cf. Rom 6,23). Apoi cetatea Naim trebuie să ne ducă cu gândul și la Isus, care a intrat în această cetate pentru a birui păcatul, cauza suferințelor și morții noastre. Prin intrarea sa în cetatea Naim, unde l-a înviat pe fiul acestei văduve, Isus a voit să anticipeze două lucruri foarte importante: mai întâi a voit să anticipeze învierea sa salvatoare după suferințele și moartea sa pe cruce, când și el va fi redat Mariei, mama sa prea îndurerată; iar în al doilea rând a voit să anticipeze și învierea ucenicilor săi, pe care Isus îi va reda unei alte mame îndurerate, Biserica. Dar pentru aceasta trebuie să venim la el, viața și învierea noastră. Evanghelia de astăzi ne face să vedem că, atunci când se întâlnesc cele două cortegii care străbat pământul, cortegiul lui Isus cu mântuiții săi și cortegiul lumii cu morții ei, biruința nu poate fi decât a lui Isus, căci Isus este Fiul lui Dumnezeu, căci Isus este viața și învierea (cf. In 11,25), căci Isus este cel care are cheile morții și ale locuinței morților (cf. Ap 1,18). De aceea, toți cei din cortegiul morții sunt invitați astăzi ca să intre în cortegiul vieții lui Isus. Cuvântul Domnului de astăzi, care ne vorbește despre cele două văduve nefericite din cauza morții fiilor lor, ne spune că în final aceste văduve au devenit fericite. Și cum? Prin credința în cuvântul lui Dumnezeu. Văduva din Naim și-a primit fiul înapoi și a scăpat de griji pentru tot restul vieții, pentru faptul că la vederea lui Isus s-a oprit din drumul ei și l-a ascultat. Văduva din Sarepta Sidonului și-a primit și ea fiul mort înapoi și a scăpat de orice griji, pentru că și ea s-a oprit din ocupația și grija ei și a ascultat cuvântul lui Dumnezeu vestit de profetul Ilie. Întâlnirea cu Isus din cuvântul Bibliei și din pâinea Euharistiei, ascultarea de Isus și de cuvântul lui transformă boala în sănătate, tristețea în bucurie și cortegiul funerar într-un cortegiu de sărbătoare. Isus a făcut și face mereu din suferința și moartea oricărui ucenic al său, un câștig (cf. Fil 1,21). De aceea, psalmistul ne îndeamnă astăzi să cântăm împreună cu el: "Tu, Doamne, ai schimbat plânsul meu în veselie" (Ps 30,12). Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), un nedespărțit de Cristos ca și Paul (cf. Rom 8,35-39), în surghiun fiind, simțind că i se apropie moartea, a cerut să fie îmbrăcat cu haina cea mai frumoasă, căci va intra la nunta veșnică; un alt om sfânt, simțind și el că i se apropie moartea, a cerut se deschidă o sticlă de șampanie pentru a ciocni un pahar cu cei dragi, căci, spunea el, nu se moare de două ori și nici nu se intră de două ori în bucuria lui Isus (cf. Fil 1,23). De aceea, și sfântul Ambrozie spune: "Păcătosule, pentru convertirea ta plânge sfânta mamă Biserica, împreună cu un popor numeros, așa cum mama văduvă plângea pentru fiul ei, tot împreună cu un popor numeros" (cf. Ad Lucam 2,92). Comentând învierea tânărului din Naim, sfântul Augustin (354-430) spunea: "În evanghelii găsim numai trei morți înviați în mod vizibil de Isus; însă Isus a înviat mii de morți nevăzuți" (cf. Sermones 98,3). Chiar el însuși a fost unul dintre nenumărații morți înviați de Isus din moartea păcatului și a pierzării. Și apostolul Paul, care ne vorbește astăzi în cea de-a doua lectură, a fost și el un înviat din moartea păcatului și a pierzării de către Isus (cf. Gal 1,15). Și noi înșine facem parte din acea mulțime nenumărată pe care Isus i-a înviat din moartea păcatului, fapt pentru care trebuie să-i mulțumim în fiecare zi. Însă, noi, creștinii, am fost rânduiți de Dumnezeu să continuăm lucrarea lui Isus (cf. In 20,21) și, întăriți de Duhul Sfânt (cf. Fap 15,28; 16,6-7), să mergem zilnic prin cetățile lumii și să-l ducem acolo pe Isus, biruitorul morții, care să transforme și cortegiile lor funerare în cortegii ale vieții. Noi, creștinii, mai trebuie să știm astăzi că ochii prin care Isus privește pământul plin de suferință și moarte sunt ochii noștri; gura prin care Isus îi cheamă pe acești nefericiți la dânsul ca să-i mângâie și să nu plângă este gura noastră; inima prin care Isus își revarsă mila peste lume este inima noastră; picioarele prin care Isus aleargă după oițele răpite de diavol și moarte sunt picioarele noastre; mâinile prin care Isus îi ajută pe nefericiții păcatului sunt mâinile noastre. Evanghelia de astăzi ne mai spune că, atunci când Isus l-a chemat la viață pe tânărul din Naim, mortul s-a ridicat drept și a început să vorbească (cf. Lc 7,15). Asta ne spune nouă, celor de astăzi, că orice ucenic, ridicat din moartea păcatului de către Isus, trebuie să fie un om care stă drept în toate privințele și să nu se mai târască prin păcat; că orice om ridicat din moartea păcatului, trebuie să fie un om care crede și mărturisește, prin cuvinte și fapte, mântuirea lui Dumnezeu (cf. Is 40,3-5). Sfântul Paul ne spune astăzi pentru ce Dumnezeu a găsit cu cale să ne învie din moartea păcatului, el a mai găsit de cuviință și să i-l descopere pe Fiul său, pentru ca el să-l vestesc popoarelor păgâne (cf. Gal 1,16). Tânărul din Naim înviat de Isus a vorbit; Paul înviat din moartea păcatului a vorbit; Augustin a vorbit; mulțimi nenumărate din evanghelia de astăzi și din istoria Bisericii au vorbit. Nici noi nu trebuie să tăcem. Evanghelia de astăzi se încheie cu aceste cuvinte: "Toți au fost cuprinși de teamă și au început să-l preamărească pe Dumnezeu, zicând: «Un mare profet s-a ridicat între noi și Dumnezeu a vizitat poporul său». Vestea acestui fapt s-a răspândit în toată Iudeea și în ținuturile învecinate" (Lc 7,16-17). Dumnezeu voiește să ne mai spună astăzi că minunile de har pe care le-a săvârșit prin Ilie, prin tânărul din Naim, prin mulțimile care înconjurau, prin Paul și mulți alții, voiește să le săvârșească și prin fiecare dintre noi, înviații săi din moartea păcatului. Există undeva un frumos tablou, care ne arată un naufragiat pe mare. Omul acela, prinzându-se cu o mână de o stâncă salvatoare ivită din mare, întinde cealaltă mână spre a salva pe alții. Acesta trebuie să fie atitudinea fiecărui creștin: în timp ce se prinde de Cristos spre a fi salvat, întinde la rândul său mâna spre salvarea altora. Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |