|
Papa Francisc a primit vizita Sanctității Sale Tawadros al II-lea, conducător al Bisericii copte ortodoxe din Egipt O sărbătoare a iubirii fraterne La începutul audienței din 10 mai 2013, Sanctitatea Sa Tawadros al II-lea a adresat papei Francisc discursul său în engleză. Publicăm în continuare o traducere în italiană. În numele lui Dumnezeu Tatăl, al Fiului și al Duhului Sfânt - Unic Dumnezeu. Amin. Cristos a înviat, adevărat a înviat. "Mulțumire fie lui Dumnezeu care ne poartă întotdeauna la victorie în Cristos și răspândește prin noi în orice loc mireasma cunoașterii sale" (2Cor 2,14). În numele Bisericii Copte Ortodoxe, al Sfântului Sinod și al tuturor creștinilor copți din toată lumea, am plăcerea să prezint Sanctității Voastre cele mai vii și sincere felicitări ale mele și ale Bisericii Copte Ortodoxe prezidate de mine pentru desemnarea ca Papă al Bisericii Catolice și Episcop de Roma, prin lucrarea Divinului. Este vorba despre un mandat printre cele mai prestigioase în cadrul comunității creștine, și de relevanță deosebită în întreaga lume. Condus de Duhul Sfânt, mă bucur cu Sanctitatea Voastră, în această vizită care coincide cu a patruzecea aniversare a vizitei Sanctității Sale, regretatul Papă Shenouda al III-lea, așa-numitul Papă al arabilor și Pionier al Mișcării Iluminării în Biserica Coptă Ortodoxă, la Papa Paul al VI-lea: vizită care a avut loc în 1973 între 3-10 mai (ziua în care cei doi Papi au semnat Declarația comună), în Cetatea Vaticanului, vizită care este considerată prim în mod absolut din partea Papei de Alexandria și Patriarh al Bisericii Copte la Papa Roman. În acel an încă studiam la facultatea de științe farmaceutice din Universitatea din Alexandria, Alexandria Egiptului. Acea primă vizită a fost urmată de vizita Papei Ioan Paul al II-lea în Egipt în anul 2000. Această vizită a mea va rămâne memorabilă pentru mine atât datorită importanței pe care o are cât și datorită coincidenței semnificative cu vizita Papei Shenouda al III-lea. Îmi doresc ca aceasta să poată fi numai prima dintr-o lungă serie de întâlniri de iubire și de fraternitate între cele două mari Biserici. De aceea, propun ca ziua de 10 mai din fiecare an să celebreze sărbătoarea iubirii fraterne dintre Biserica catolică și cea coptă ortodoxă. Vin să vă vizitez pe Sanctitatea Voastră din Egipt, "țara Nilului", ca primă călătorie a mea, în mod absolut, în străinătate după luarea în posesie canonică drept Papă al Bisericii Copte Ortodoxe, care a avut loc în noiembrie anul trecut. Țara mea este leagănul celei mai vechi civilizații din lume, adică civilizația faraonică. Nu numai atât, dar în Egipt s-au născut și s-au dezvoltat alte civilizații importante și antice: civilizația greco-romană, civilizația coptă și civilizația islamică. Egiptul este locul unde au avut loc și manifestări divine pe care nici o altă țară nu le-a avut. Conform preofeției lui Osea, "Din Egipt l-am chemat pe fiul meu" și cea a lui Isaia, "Binecuvântate să fie egipteanul, poporul meu", Sfânta Familie a vizitat cetățile și guvernatoratele din Egipt, mutându-se din est în vest, de la nord la sud, ca și cum ar fi binecuvântat toată țara cu semnul crucii. În afară de asta, un mare număr de profeți și sfinți s-au născut și au trăit în Egipt, țară renumită datorită conviețuirii pașnice dintre diferitele comunități religioase. În afară de aceasta, Sfânta Familie a făcut teritoriile din Egipt sacre după ce Isus Cristos a călcat pe pământul său. Deci Egiptul are importante manifestări divine și este o țară unică prin civilizația sa solemnă. Ulterior, în primii ani ai creștinismului, sfântul apostol Marcu a răspândit religia creștină în Egipt și a murit martir în orașul Alexandria, mireasa Mediteranei și cetatea lui Alexandru cel Mare. Biserica mea coptă este foarte veche, cu o istorie care dăinuie de peste nouăsprezece secole. A fost întemeiată de sfântul evanghelist Marcu în secolul I și până astăzi s-a hrănit din sângele a numeroși martiri, devenind tot mai puternică. În Egipt s-a născut și monahismul creștin, a cărui regulă monastică a fost întemeiată de marele sfânt Anton, așa-numitul Părinte al tuturor monahilor. Mai târziu, la jumătatea secolului al III-lea, sfântul Pahomie, originar din nordul Egiptului a elaborat regula vieții comunitare care ulterior s-a extins la restul lumii. Prin urmare, monahismul a avut un rol important în formarea Bisericii Copte ortodoxe. Copții au crescut în toată lumea, ca entitate religioasă solidă cu un caracter creștin clar. Fără îndoială, contribuția Bisericii Copte Ortodoxe este mare și însemnată. Patriarhii și papii de Alexandria au avut un rol principal în teologia creștină. Aș vrea să subliniez că raporturile dintre Italia și Egipt sunt în mod tradițional solide și de durată bimilenară. Cele două țări se mândresc cu două minunate civilizații mediteraneene și un patrimoniu uman care le face unice în lume. Prin urmare, Italia are o poziție specială în inimile noastre. Italia, țara citată și în Biblie, în Epistolele lui Paul din Tars, apostolul care, în primul secol al creștinismului, împreună cu sfântul Petru a întemeiat Scaunul Bisericii creștine la Roma, loc în care amândoi au îndurat martiriul. Aproape în aceiași ani, sfântul apostol Marcu a întemeiat Scaunul Bisericii Copte Ortodoxe în cetatea Alexandria. În afară de asta, amintesc că Biserica Coptă Ortodoxă este legată de cea catolică de raporturi care au rădăcini istorice profunde începând de la conciliile ecumenice (primul conciliu din Niceea, în 325 d.C., când a fost formulat "Crezul de la Niceea", cu contribuția curajosului diacon Atanasiu, cel mai tânăr papă al Bisericii copte și așa-numitul "Ocrotitor al credinței"). Cea mai mare mărturie a relațiilor puternice dintre cele două Biserici este întemeierea celor două dieceze ale noastre în Italia, episcopul Barnaba la Torino și episcopul Kiroulos la Milano, care sunt reprezentanții oficiali ai Bisericii Copte Ortodoxe cu misiunea de a se îngriji de toate problemele credincioșilor copți, al căror număr este mereu în creștere. Trebuie menționat că aici toți preamăresc iubirea, colaborarea rodnică și marele sprijin din partea Bisericii catolice dat Bisericii Copte Ortodoxe prezente în frumoasa voastră țară. Atât Biserica catolică precum și Biserica coptă ortodoxă lucrează împreună în Orientul Mijlociu și în Occident pentru promovarea și răspândirea păcii în toată lumea. Ambele susțin dialogul ecumenic dintre cele două Bisericii pentru a ajunge la unitatea dorită. De aceea, și pentru prima dată în mod absolut, am insistat să pot participa personal la ceremonia de luare în primire canonică din partea Patriarhului Bisericii catolice din Egipt, Sanctitatea Sa Ibrahim Isak. Am instituit, în februarie, și Consiliul Bisericilor din Egipt, cu participarea tuturor Bisericilor egiptene, ca expresie a solidarității și a iubirii dintre frați. Sunt orgolios de țara mea, Egipt, și în același timp sunt fericit că vizitez Cetatea Vaticanului care, deși este cel mai mic stat din lume atât prin populație cât și prin extindere, este de asemenea cel mai important, grație influenței sale și sfintei sale slujiri. Închei acest discurs al meu cu dorința de a consolida relațiile excelente deja existente între Biserica Coptă Ortodoxă și marea Biserică catolică. Obiectivul nostru comun va fi să lucrăm împreună pentru a promova dialogul ecumenic și a realiza pacea în toată lumea. Îl rog pe Domnul nostru ca să ajute și să susțină Sanctitatea Voastră în îndatorirea dumneavoastră în timpul sfintei dumneavoastră misiuni. Cu urarea de a avea onoarea de a primi vizita Sanctității Voastre în iubita mea țară, Egipt, reînnoiesc felicitările întregii Biserici copte, ale comunităților religioase, precum și ale întregului popor egiptean. Aș vrea din nouă să mulțumesc Sanctității Voastre pentru ospitalitate. Pacea Domnului să fie cu voi toți! Ne vedem în Egipt! * * * Ecumenismul suferinței "După cum sângele martirilor a fost sămânță de forță și de rodnicie pentru Biserică, tot așa împărtășirea suferințelor zilnice poate să devină instrument eficace de unitate". Asta a spus Papa Francisc Sanctității Sale Tawadros al II-lea, papă de Alexandria și patriarh al Scaunului Sfântului Marcu, primindu-l vineri, 10 mai 2013, la patruzeci de ani de la întâlnirea istorică dintre Paul al VI-lea și Shenouda al III-lea. După audiența privată în bibliotecă, în prezența delegației care-l însoțea pe conducătorul Bisericii ortodoxe copte din Egipt și a uneia de la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, au avut loc discursurile oficiale și schimbul de daruri. În sfârșit, în capela Redemptoris Mater s-a desfășurat un moment de rugăciune comună, la sfârșitul căruia Sfântul Părinte l-a lăsat pe Patriarh să dea binecuvântarea. În continuare, publicăm textul discursului rostit de papa Francisc. "Hristos anesti" Sanctitate, Iubiți frați în Cristos, Pentru mine este o mare bucurie și un adevărat moment de har să vă pot primi aici, la mormântul apostolului Petru, în amintirea întâlnirii istorice care i-a unit, în urmă cu patruzeci de ani, pe predecesorii noștri, papa Paul al VI-lea și papa Shenouda al III-lea, recent decedat, într-o îmbrățișare de pace și de fraternitate, după secole de îndepărtare reciprocă. Așadar, cu afecțiune profundă vă adresez bun-venit Dumneavoastră, Sanctitate, și distinșilor membri ai delegației Dumneavoastră, și Vă mulțumesc pentru cuvintele Dumneavoastră. Prin intermediul vostru extind salutul meu cordial în Domnul la Episcopi, la cler, la călugări și la întreaga Biserică Coptă Ortodoxă. Vizita de astăzi întărește legăturile de prietenie și de fraternitate care unesc deja Scaunul lui Petru și Scaunul lui Marcu, moștenitor al unei inestimabile comori de martiri, teologi, sfinți monahi și credincioși discipoli ai lui Cristos, care generații și generații au dat mărturie despre Evanghelie, adesea în situații de mare dificultate. În urmă cu patruzeci de ani, Declarația comună a Predecesorilor noștri a reprezentat o piatră de hotar în drumul ecumenic și din ea s-a dezvoltat o Comisie de dialog teologic între Bisericile noastre, care a adus rezultate bune și a pregătit terenul pentru dialogul mai amplu dintre Biserica catolică și întreaga familie a Bisericilor Ortodoxe Orientale, care continuă cu rod până astăzi. În acea Declarație solemnă, Bisericile noastre recunoșteau că mărturisesc, în linie cu tradițiile apostolice, "o singură credință într-un singur Dumnezeu Unul și Întreit" și "divinitatea Unicului Fiu Întrupat al lui Dumnezeu [...] Dumnezeu desăvârșit în ceea ce privește Dumnezeirea Sa și om desăvârșit în ceea ce privește omenitatea Sa". Recunoșteau că viața divină ne este dată și alimentată prin cele șapte sacramente și se simțeau asociate în venerarea comună a Născătoarei de Dumnezeu. Suntem bucuroși că astăzi putem confirma ceea ce iluștri noștri Predecesori au declarat în mod solemn, suntem bucuroși să ne recunoaștem uniți de unicul Botez, a cărei exprimare specială este rugăciunea noastră comună, care tânjește la ziua în care, împlinindu-se dorința Domnului, vom putea să ne împărtășim din unicul potir. Desigur, suntem conștienți și de faptul că drumul care ne așteaptă este probabil încă lung, dar nu vrem să uităm traseul mare parcurs deja, care s-a concretizat în momente luminoase de comuniune, între care îmi place să amintesc întâlnirea din februarie 2000 la Cairo dintre papa Shenouda al III-lea și Fericitul Ioan Paul al II-lea, pelerin, în cursul Marelui Jubileu, la locurile de origine a credinței noastre. Sunt convins că, prin călăuzirea Duhului Sfânt, rugăciunea noastră perseverentă, dialogul nostru și voința de a construi zi de zi comuniunea în iubire reciprocă ne vor permite să facem noi și importanți pași spre unitatea deplină. Sanctitate, cunosc multiplele gesturi de atenție și de caritate fraternă pe care Dumneavoastră le-ați rezervat, încă din primele zile ale slujirii Dumneavoastră, Bisericii Copte Catolice, Păstorului ei, Patriarhul Ibrahim Isaak Sidrak și Predecesorului său, cardinalul Antonios Naguib. Instituirea unui "Consiliul național al Bisericilor creștine", voit cu putere de Dumneavoastră, reprezintă un semn important al voinței tuturor celor care cred în Cristos să dezvolte în viața zilnică relații tot mai fraterne și să fie în slujba întregii societăți egiptene, din care sunt parte integrantă. Să știți, Sanctitate, că efortul Dumneavoastră în favoarea comuniunii dintre cei care cred în Cristos, precum și interesul Dumneavoastră vigilent față de destinele țării Dumneavoastră și față de rolul comunităților creștine în cadrul societății egiptene, au un ecou profund în inima Succesorului lui Petru și a întregii comunități catolice. "Dacă suferă un mădular, toate mădularele suferă împreună cu el, iar dacă este cinstit un mădular, toate se bucură împreună cu el" (1Cor 12,26). Aceasta este o lege a vieții creștine și în acest sens putem spune că există și un ecumenism al suferinței: după cum sângele martirilor a fost sămânță de forță și de rodnicie pentru Biserică, tot așa împărtășirea suferințelor zilnice poate să devină instrument eficace de unitate. Și acest lucru este adevărat, într-un anumit fel, și în cadrul mai amplu al societății și al raporturilor dintre creștini și necreștini: de fapt, din suferința comună pot să răsară, cu ajutorul lui Dumnezeu, iertarea, reconcilierea și pacea. Sanctitate, asigurându-Vă din inimă de rugăciunea mea pentru ca întreaga turmă încredințată îngrijirilor Dumneavoastră pastorale să poată fi mereu fidelă la chemarea Domnului, invoc ocrotirea comună a sfinților Petru apostol și Marcu evanghelist: ei care au colaborat în mod eficace în viață la răspândirea Evangheliei, să mijlocească pentru noi și să însoțească drumul Bisericilor noastre. Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 9.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |