|
Importanța și actualitatea documentului care a schimbat istoria religiei creștine (După Zenit, 2 și 3 mai 2013) De Mons. Vitaliano Mattioli Anul acesta este aniversarul faimosului edict din Milano, cu care împăratul Constantin (306-337) a recunoscut libertatea de cult religiei creștine. Era luna februarie 313. De atunci au trecut 1.700 de ani. La 6 decembrie 2012, cardinalul Angelo Scola, arhiepiscop de Milano, a deschis în mod solemn în domul din Milano celebrările pentru acest aniversar. Dar ce conține așa de important acest document și care este actualitatea sa în societatea de astăzi? Pentru a înțelege, trebuie pornit de departe. Conform izvoarelor istorice, Isus a murit probabil în anul 30 în Palestina, care din anul 64 î.C. se afla sub protectoratul Imperiului Roman. În acel an, guvernatorul (reprezentant al împăratului) era Ponțiu Pilat (26-36), care a semnat condamnarea la moarte a lui Isus. Era cutumă romană ca guvernatorii să trimită la Roma un raport oficial despre evenimentele din regiunea încredințată grijii lor. Despre această cutumă ne informează primul istoric al creștinismului, Eusebiu din Cezareea (260-304), în Istoria ecleziastică: "Pilat, după un vechi obicei conform căruia guvernatorul provinciilor trebuia să transmită știri titularului puterii regale, în așa fel încât să fie la zi cu privire la toate, l-a informat pe împăratul Tiberiu..." (II, 2, 1). În acei ani, împăratul era Tiberiu (14-37). Pilat i-a trimis un raport în care se arăta favorabil creștinilor și vorbea și despre Isus, de data aceasta elogiindu-l, și prezentând lui Tiberiu propunerea de a-i recunoaște dumnezeirea. Această scrisoare datează din anul 35. Iustin (100-165) ne dă confirmare în două texte din Apologia I, după ce a rezumat viața lui Isus: "S-a petrecut totul în așa fel încât să poată demonstra procesele verbale redactate de ei în timpul lui Ponțiu Pilat" (I, 35, 9). Celălalt text: "Că toate acestea au fost făcute pentru Cristos, voi sunteți în măsură să demonstrați procesele verbale redactate în timpul lui Ponțiu Pilat". Și Tertulian (155 circa - 245 circa) ne dă această știre în Apologetul (a. 197): "Pilat, deja creștin în inima sa, i-a prezentat Cezarului, care pe atunci era Tiberiu, toate faptele referitoare la Cristos" (21, 24). Ori, recunoașterea dumnezeirii fondatorului unei religii, condiție indispensabilă pentru ca exercitarea acestei religii să fie admisă în Imperiu, era de competența Senatului din Roma. Tertulian ne dă știrea: "Trăia un vechi decret conform căruia comandantul suprem nu avea nici un drept de a zeifica o persoană fără aprobarea Senatului" (Ap., 5, 1). Tiberiu a trimis raportul lui Pilat la Senat, arătând dorința sa ca Isus Cristos să fie recunoscut ca Dumnezeu. Aici a intervenit conflictul de competențe. Senatului nu i-a plăcut această "presiune" a împăratului și, pentru a apăra propria autonomie, a refuzat să-i recunoască lui Cristos prerogativele de divinitate. Motiv pentru care a răspuns negativ lui Tiberiu. Acest document este din anul 35 și a trecut în istorie ca "Senatus Consultum". De atunci religia creștină este considerată în Imperiu "religio non licita". Tot Tertulian ne informează despre asta: "Tiberiu, când i s-a prezentat din Siria-Palestina că acolo s-a revelat dumnezeirea lui Cristos, a prezentat problema Senatului cu vot favorabil. Senatul, nedând aprobarea la aceste fapte, le-a respins" (Ap., 5,2). Deci din anul 35 d.C. creștinii nu puteau practica oficial religia lor, deoarece nu fusese recunoscută de Senat. Această situație a durat până în anul 313. Creștinii nu trebuiau în mod necesar să fie persecutați. Acest lucru depindea de mentalitatea împăraților și de conveniența politică. În primele trei secole s-au înregistrat mai multe persecuții. Scriitorul Lactanțiu (260-340 circa) în opera sa Moartea persecutorilor, scrisă puțin după 313, relatează persecuțiile cele mai feroce, pe un teritoriu geografic mai extins, sub următorii împărați: Nero (54-68), Domițian (81-96), Decius (249-251), Valerian (253-260), Aurelian (270-275), Dioclețian (284-305), Galeriu (305-311). Dar au fost și multe alte asupriri pe un teritoriu mai delimitat în timpul împăraților: Traian (98-117), Adrian (117-138), Antonin Pius (138-161), Marcu Aureliu (161-180), Septimiu Sever (193-211), Gallus (251-253). Ca urmarea a victoriei din anul 312 împotriva lui Maxențiu, în localitatea Ponte Milvio (Roma), Constantin a schimbat statusul juridic al creștinilor, cu faimosul edict (februarie 313). În realitate acest document n-a fost semnat în luna februarie a anului 313 la Milano. După victorie, Constantin și Liciniu (308-323) au făcut acorduri la Milano în februarie, dar semnarea și publicarea acordurilor a avut loc la 13 iunie 314, în orașul Nicomedia. În acest mod era abolit documentul Senatului din anul 35. Textul ne este prezentat de Lactanțiu (Moartea persecutorilor, cap. 48) și de Eusebiu (Istoria, X, 5, 2-14). Asta a însemnat că creștinismul nu mai era urmărit, ci intra cu drept deplin în Imperiul Roman. Se poate imagina bucuria creștinilor pentru acest edict. Eusebiu din Cezareea a scris Viața lui Constantin, elogiindu-l mult pe acest împărat. Ba chiar, în Biserica din Orient, împăratul este considerat un sfânt. Mai mult decât din motive religioase, cu siguranță Constantin a acționat din opțiune politică. Este suficient să ne gândim că a decis să primească Botezul abia când era pe moarte. Asta nu elimină marele merit și intuiția pe care a avut-o în recunoașterea că de acum realitatea Imperiului era schimbată, că creștinismul și Biserica aveau o însemnătate socială și juridică, încât să facă anacronică interdicția Senatului. Constantin nu a văzut în Dumnezeul creștinilor un pericol pentru Imperiu, ci un ajutor pentru a garanta durata Imperiului și pentru a salva civilizația romană, dat fiind faptul că religia imperială se arăta insuficientă în fața noilor problematici. Acest echilibru a fost stricat în mod nefericit de următorul edict, din Tesalonic, din 27 februarie 380, în care religia creștină era recunoscută ca unica și adevărata religie care trebuie practicată în Imperiu: "Vrem ca toate popoarele să rămână fidele față de acea religie transmisă de divinul apostol Petru romanilor... Poruncim ca numele creștinilor catolici să-i îmbrățișeze pe cei care urmează această lege, în timp ce ceilalți nebuni și smintiți... trebuie să fie loviți de pedeapsă"1. Edictul lui Constantin are o semnificație epocală pentru că marchează începutul libertății omului modern. Statul recunoaște cetățenilor săi libertatea de a practica acea religie care cred ei în conștiință că este cea mai bună. Cu Constantin, statul devine laic, în sensul cel mai adevărat al termenului. Adică un stat care nu rămâne indiferent în fața religiei sau, mai rău, care izolează religia în interiorul conștiinței, ci recunoaște dimensiunea spirituală a omului, care are și implicații sociale, permite libertatea de cult, fără a pune interferențe sau limitări. În acest sens, statul laic este un stat "care crede" în dubla semnificație: care crede în Dumnezeu, căruia trebuie să i se dea cultul datorat conform virtuții dreptății, care în acest caz se transformă în virtute de religie2 ; care crede în om deoarece statul recunoaște nu numai dimensiunea biologică și civică, dar și pe cea spirituală. Astfel este evitat un antropologism reductiv și recunoscut și un antropologism transcendent. Benedict al XVI-lea, de mai multe ori a vorbit despre "laicitate pozitivă". A spus în anul 2006: "O «laicitate sănătoasă» comportă ca statul să nu considere religia ca un simplu sentiment individual, care s-ar putea izola numai în domeniul privat. Dimpotrivă, religia [...] trebuie recunoscută ca prezență comunitară publică. [...] Desigur, nu este exprimare a laicității, ci degenerarea sa în laicism, ostilitatea față de orice formă de relevanță politică și culturală a religiei; față de prezența, îndeosebi, a oricărui simbol religios în instituțiile publice. Tot așa, nu este semn de laicitate sănătoasă refuzarea dreptului comunității creștine și al celor care o reprezintă în mod legitim de a se pronunța cu privire la problemele morale care interpelează astăzi conștiința tuturor ființelor umane, îndeosebi a legislatorilor și a juriștilor. De fapt, nu este vorba despre un amestec necuvenit al Bisericii în activitatea legislativă, proprie și exclusivă a statului, ci despre afirmarea și despre apărarea marilor valori care dau sens vieții persoanei și-i salvgardează demnitatea. Aceste valori, înainte de a fi creștine, sunt umane, de aceea sunt de așa natură încât nu lasă indiferentă și tăcută Biserica, ea care are obligația de a proclama cu fermitate adevărul despre om și despre destinul său". "Trăim - a adăugat el - într-o perioadă istorică exaltantă, datorită progreselor pe care omenirea le-a făcut în multe domenii ale dreptului, culturii, comunicației, științei și tehnologiei. Însă, tot în acest timp, din partea unora există tentativa de a-l exclude pe Dumnezeu din orice loc al vieții, prezentându-l ca antagonist al omului. Ne revine nouă, creștinilor, să arătăm că Dumnezeu este, în schimb, iubire și vrea binele și fericirea tuturor oamenilor. Este de datoria noastră să facem să se înțeleagă că legea morală dată nouă de el, și care ni se manifestă prin glasul conștiinței, nu are scopul de a ne oprima, ci de a ne elibera de rău și de a ne face fericiți. Este vorba de a arăta că fără Dumnezeu omul este pierdut și că excluderea religiei din viața socială, îndeosebi marginalizarea creștinismului, amenință înseși fundamentele conviețuirii umane"3 . Această "laicitate sănătoasă a statului" nu este un rod al Conciliului, ci face parte din magisteriul constant al Bisericii. Deja Pius al XII-lea, în discursul din 23 martie 1958, se exprima: "Legitima laicitate sănătoasă a statului este unul dintre principiile doctrinei catolice". Pentru acest motiv, un stat laic este acela care nu împiedică o căutare a sensului propriei vieți a oricărei persoane și care se străduiește pentru ca drepturile fundamentale ale omului să fie respectate și salvgardate întotdeauna. Laicitatea autentică nu respinge, ci cere o colaborare sănătoasă între stat și Biserică, dat fiind faptul că ambele - chiar dacă în mod diferit - sunt în slujba vocației personale și sociale a acelorași persoane umane. Aceste reflecții ale lui Benedict al XVI-lea sunt împărtășite și de alți mari gânditori. Unul dintre aceștia este scriitorul Fiodor Dostoievski (1821-1881). El a meditat asupra sloganului "Ca și cum Dumnezeu n-ar fi", ajungând să afirme că această expresie este ruinarea societății moderne și nu numai că este plină de agnosticism, ci este lipsită și de orice moralitate. Scria el în mod acut: "Dacă Dumnezeu nu există, ce delict mai poate să existe vreodată?"4 ; "Odată ce umanitatea îl va renega pe Dumnezeu... omul se va exalta ca un spirit divin, cu orgoliu titanic, și va apărea omul-Dumnezeu... Dacă Dumnezeu nu există, totul devine permis"5 . Statul merge în derivă. Devenind totul permis, nu mai există delictul. Orice acțiune, chiar și cea mai negativă, obține cetățenie liberă. În fața acestui fapt, statul este neputincios; eliminându-l pe Dumnezeu și nerecunoscând libertatea religioasă, a votat moartea sa. Cealaltă mare personalitate este Victor E. Frankl (1905-1997), fondator al Școlii a Treia Vieneze de Psihoterapie, Logoterapia. El a întemeiat teoria despre căutarea "sensului vieții". Găsind realizarea persoanei în descoperirea sensului propriei vieți, Frankl susținea că atunci când viața nu mai are semnificație, vine disperarea, urâțirea și ființa umană nu este capabilă de nimic, deoarece se creează "nimicul". În locul sensului vieții intră "plictiseala" trăirii. De aici se deduce că viziunea despre viață prezentată de Biserică nu are în mod direct fundamente creștine, ci este o exigență înrădăcinată în însăși natura omului, împărtășită și de cei care aparțin altor religii. Marea deschidere intelectuală a edictului din Milano n-a fost respectată întotdeauna în acești 1.700 de ani. Din păcate, istoria trecută și recentă demonstrează asta. Conciliul a tratat tema libertății religioase și i-a dedicat declarația "Despre libertatea religioasă"6 . Între aceste două documente există o mare diferență. Constantin, dând libertate creștinismului, a crezut că face o "concesie binevoitoare". În schimb, Conciliul susținea că fundamentul acestei libertăți se află în însăși natura persoanei umane. Iată fraza cea mai semnificativă: "Dreptul la libertatea religioasă nu-și are temeiul într-o dispoziție subiectivă a persoanei, ci în însăși natura ei [...] Adevărul trebuie însă căutat într-un mod corespunzător demnității persoanei umane... Așadar se face o nedreptate împotriva persoanei umane și împotriva ordinii înseși stabilite de Dumnezeu pentru oameni dacă i se refuză omului exercitarea liberă în societate a religiei" (DH 2.3). Pentru acest motiv statele trebuie să respecte libertatea de conștiință a cetățenilor lor și să promulge legi care să nu fie în contradicție cu principiile eticii naturale. Trebuie să respecte elementele ontologice care sunt la baza persoanei umane. Principiul de laicitate a statului nu este altceva decât recunoașterea unei limite de netrecut a puterii politice față de persoana umană. Atunci când statul nu respectă asta, se transformă în despot și tiran, chiar dacă el continuă să poarte în mod fals numele de democrație. Note 1. Pentru acest document și pentru toată legislația Il Cristianesimo nelle leggi din Roma Imperiale, îngrijit de Alberto Barsano, ed. Paoline, Milano 1996; textul citat este la pag. 228. 2. Cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1807. 3. Benedict al XVI-lea, Discurs adresat Uniunii Juriștilor Catolici Italieni, 9 decembrie 2006. 4. Frații Karamazov, cartea a VI-a, cap. 3. 5. Idem, cartea a XI-a, cap. 9. 6. Dignitatis humanae, 7 decembrie 1965. Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 41.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |