Vatican: Audiență acordată participanților la Adunarea Plenară a Consiliului Pontifical al Pastorației pentru Migranți și Itineranți (24 mai 2013)
Vineri, 24 mai 2013, în Sala Clementină din Palatul Apostolic, Sfântul Părinte Francisc a primit în audiență pe participanții la Adunarea Plenară a Consiliului Pontifical al Pastorației pentru Migranți și Itineranți cu tema "Grija pastorală a Bisericii în contextul migrațiilor forțate". Publicăm în continuare discursul pe care papa l-a adresat celor prezenți:
Domnilor cardinali,
Venerați Frați întru Episcopat și întru Preoție,
Iubiți frați și surori,
Sunt bucuros să vă primesc cu ocazia Sesiunii Plenare a Consiliului Pontifical al Pastorației pentru Migranți și Itineranți: a douăzecea de când, în urmă cu douăzeci și cinci de ani, Fericitul Ioan Paul al II-lea a ridicat la rangul de Consiliu Pontifical precedenta Comisie Pontificală. Cu voi mă bucur pentru această perioadă și îi mulțumesc Domnului pentru ceea ce a permis să se realizeze. Îl salut cu afecțiune pe președinte, cardinalul Antonio Maria Vegliò, și îi sunt recunoscător pentru că s-a făcut interpret al sentimentelor tuturor. Mulțumesc pentru atenția pe care o aveți față de atâtea situații dificile din lume. Dumneavoastră, dragă cardinal, ați amintit de Siria și de Orientul Apropiat, care sunt mereu prezente în rugăciunile mele.
Întâlnirea voastră are ca temă "Grija pastorală a Bisericii în contextul migrațiilor forțate", în coincidență cu publicarea documentului dicasterului cu titlul A-l primi pe Cristos în cei refugiați și în persoanele dezrădăcinate forțat. Documentul atrage atenția cu privire la milioanele de refugiați, evacuați și apatrizi, atingând și plaga traficurilor de ființe umane, care tot mai des se referă la copii, implicați în formele cele mai rele de exploatare și recrutați chiar în conflictele armate. Reafirm că "traficul de persoane" este o activitate josnică, o rușine pentru societățile noastre care se consideră civilizate! Exploatatori și clienți la toate nivelele ar trebui să-și facă o serioasă examinare a conștiinței în fața lor înșiși și în fața lui Dumnezeu! Biserica reînnoiește astăzi apelul său puternic pentru ca să fie mereu ocrotite demnitatea și centralitatea fiecărei persoane, respectând drepturile fundamentale, așa cum subliniază doctrina sa socială, drepturi pe care cere ca să fie extinse realmente acolo unde nu sunt recunoscute pentru milioane de bărbați și femei în toate continentele. Într-o lume în care se vorbește mult despre drepturi, de câte ori este de fapt călcată în picioare demnitatea umană! Într-o lume în care se vorbește așa de mult despre drepturi, pare că unicul care le are este banul. Iubiți frați și surori, noi trăim într-o lume în care comandă banul. Noi trăim într-o lume, într-o cultură în care domnește fetișismul banilor.
Voi pe bună dreptate ați luat la inimă situațiile în care familia națiunilor este chemată să intervină, în spirit de solidaritate fraternă, cu programe de protecție, adesea pe fondul evenimentelor dramatice, care lovesc aproape zilnic viața atâtor persoane. Vă exprim aprecierea mea și recunoștința mea și vă încurajez să continuați pe drumul slujirii fraților cei mai săraci și marginalizați. Să ne amintim de cuvintele lui Paul al VI-lea: "Pentru Biserica catolică nimeni nu este străin, nimeni nu este exclus, nimeni nu este departe" (Omilie pentru încheierea Conciliului al II-lea din Vatican, 8 decembrie 1965). De fapt, suntem o singură familie umană care, în multiplicitatea diferențelor sale, merge spre unitate, valorizând solidaritatea și dialogul dintre popoare.
Biserica este mamă și atenția ei maternă se manifestă cu duioșie și apropiere deosebită față de cel care este constrâns să fugă din propria țară și trăiește între dezrădăcinare și integrare. Această tensiune distruge persoanele. Compătimirea creștină - acest "a suferi cu", com-pătimire - se exprimă înainte de toată în angajarea de a cunoaște evenimentele care determină părăsirea în mod forțat a patriei și, acolo unde este necesar, în a da glas celui care nu reușește să-și facă auzit strigătul de durere și de asuprire. În aceasta voi desfășurați o misiune importantă și în a face sensibile comunitățile creștine față de atâția frați însemnați de răni care marchează existența lor: violență, samavolnicii, îndepărtare de afectele familiale, evenimente traumatice, fuga de acasă, nesiguranța cu privire la viitor în lagărele de refugiați. Toate sunt elemente care dezumanizează și trebuie să determine fiecare creștin și întreaga comunitate la o atenție concretă.
Însă astăzi, dragi prieteni, aș vrea să invit pe toți să perceapă în ochii și în inima refugiaților și a persoanelor dezrădăcinate în mod forțat și lumina speranței. Speranță care se exprimă în așteptările pentru viitor, în voința de relații de prietenie, în dorința de a participa la societatea care îi primește, chiar și prin învățarea limbii, accesul la muncă și instruirea pentru cei mai mici. Admir curajul celui care speră că poate să reia treptat viața normală, așteptând ca bucuria și iubirea să îmbucure din nou existența sa. Cu toții putem și trebuie să alimentăm această speranță!
Îi invit mai ales pe guvernanți și pe legislatori și întreaga comunitate internațională să ia în considerare realitatea persoanelor dezrădăcinate forțat cu inițiative eficace și noi abordări pentru a ocroti demnitatea lor, a îmbunătăți calitatea lor de viață și a face față provocărilor care provin din forme moderne de persecuție, de asuprire și de sclavie. Este vorba, subliniez, despre persoane umane, care fac apel la solidaritate și la asistență, care au nevoie de intervenții urgente, dar mai ales și de înțelegere și de bunătate. Dumnezeu este bun, să-l imităm pe Dumnezeu. Condiția lor nu poate să lase indiferenți. Și noi, ca Biserică, să ne amintim că îngrijind rănile refugiaților, ale evacuaților și ale victimelor traficurilor, punem în practică porunca iubirii pe care Isus ne-a lăsat-o, când s-a identificat cu străinul, cu acela care suferă, cu toate victimele nevinovate ale violențelor și exploatării. Ar trebui să recitim mai des capitolul 25 din Evanghelia lui Matei, unde se vorbește despre judecata finală (cf. v. 31-36). Și aici aș vrea să amintesc atenția pe fiecare Păstor și comunitate creștină trebuie s-o aibă față de drumul de credință al creștinilor refugiați și dezrădăcinați forțat din realitățile lor, precum și al creștinilor emigranți. Ei cer o specială îngrijire pastorală care să respecte tradițiile lor și să-i însoțească la o integrare armonioasă în realitățile ecleziale în care trăiesc. Comunitățile noastre creștine să fie cu adevărat locuri de primire, de ascultare, de comuniune!
Dragi prieteni, nu uitați trupul lui Cristos care este în trupul refugiaților: trupul lor este trupul lui Cristos. Vă revine și vouă să orientați spre noi forme de coresponsabilitate toate organismele angajate în domeniul migrațiilor forțate. Din păcate este un fenomen în continuă expansiune, deci misiunea voastră este tot mai exigentă, pentru a favoriza răspunsuri concrete de apropiere și de însoțire a persoanelor, ținând cont de diferitele situații locale.
Asupra fiecăruia dintre voi invoc ocrotirea maternă a Preasfintei Maria, pentru ca să lumineze reflecția voastră și acțiunea voastră. Din partea mea vă asigur rugăciunea, apropierea și chiar admirația față de tot ceea ce faceți în acest domeniu, în timp ce din inimă vă binecuvântez. Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.