Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Fericitul Ieremia 2013

Fericitul Ieremia, "un nebun al iubirii pentru Cristos și pentru oameni"

Avem astăzi sărbătoarea fericitului Ieremia (1556-1625), primul dintre românii catolici ridicați oficial la cinstea altarelor, la 30 octombrie 1983, de papa Ioan Paul al II-lea (1920-2005).

În ziua de 5 martie 2013, la Onești, într-o atmosferă de sărbătoare, a avut loc celebrarea nașterii pentru cer a fericitului Ieremia și deschiderea Anului Ieremian, în care se amintesc cei 30 de ani de la beatificarea lui și cei 5 ani de la reîntoarcerea în patrie a rămășiților sale pământești.

Preasfințitul Petru Gherghel, episcopul de Iași, care a prezidat deschiderea Anului Ieremian de la Onești, a adresat călugărilor capucini și tuturor credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură, încadrând această celebrare în contextul mai larg al Anului Credinței și al Familiei. Preasfințitul Petru Gherghel a punctat faptul că fericitul Ieremia, dacă n-ar fi avut o familie sănătoasă din punct de vedere moral, dacă n-ar fi avut o familie credincioasă alături, n-ar fi reușit să fie ca păsările în zbor pe căile vieții, n-ar fi reușit să fie un nou Abraham pe căile Domnului, n-ar fi reușit să-și dedice toată viața lui Dumnezeu și celor suferinzi, n-ar fi reușit să ajungă pe lista marilor eroi ai credinței, n-ar fi reușit nici să ne fie exemplu de caritate și sfințenie și mai ales n-ar fi reușit niciodată să-și mântuiască sufletul.

Dacă ar fi să-i găsim fericitului Ieremia un nume potrivit între sfinții lui Dumnezeu, cred că numele cel mai potrivit ar fi acela pe care și l-a găsit și sfântul apostol Paul în fața corintenilor, și anume: "nebun pentru Cristos" (1Cor 4,10).

Fericitul Ieremia, de dragul slujirii lui Cristos și de dragul slujirii fraților lui Cristos, a spus toată viața lui împreună cu sfântul Paul și cu toți colaboratorii săi: "Noi suntem nebuni pentru Cristos; voi însă înțelepți întru Cristos. Noi suntem slabi; voi însă sunteți tari. Voi sunteți întru slavă, iar noi suntem întru necinste! Până în ceasul de acum flămânzim și însetăm; suntem goi și suntem pălmuiți și pribegim, și ne ostenim, lucrând cu mâinile noastre. Ocărâți fiind, binecuvântăm. Prigoniți fiind, răbdăm. Huliți fiind, ne rugăm. Am ajuns ca gunoiul lumii, ca măturătura tuturor, până astăzi" (1Cor 4,10-13).

Ca un fapt divers, numai în ultimii 200 de ani, poporul rus a produs peste 40 de sfinți ridicați la cinstea altarelor, cu titlul de "nebuni pentru Cristos". Nebunia pentru Cristos este o formă sublimă de trăire creștină. Nebunii pentru Cristos nu sunt nicidecum niște oameni labili psihic, ori săraci cu duhul, ori nătângi. Nebunii pentru Cristos, sunt acei creștini care de bunăvoie au lepădat toate ale lumii pentru a-l mărturisi pe Cristos, într-o societate bolnavă din punct de vedere spiritual.

Dumnezeu însuși se ridică împotriva înțelepciunii umane care nu izvorăște din Cuvântul său: "Înțelepții sunt dați de rușine, sunt umiliți, sunt prinși, căci au nesocotit cuvântul Domnului" (Ier 8,9). Iar sfântul Paul adaugă: "Întrucât lumea, cu înțelepciunea ei, n-a l-a cunoscut pe Dumnezeu în înțelepciunea lui, Dumnezeu a găsit cu cale să-i mântuiască pe cei credincioși prin nebunia propovăduirii crucii... Căci nebunia lui Dumnezeu, este mai înțeleaptă decât oamenii; și slăbiciunea lui Dumnezeu, este mai tare decât oamenii" (1Cor 1,21.23.25).

Din cartea Viața fericitului Ieremia, scrisă de pr. Francesco Saverino Toppi în 1983, anul beatificării fericitului Ieremia, broșură tradusă de pr. Eduard Sechel (1942-1996), de pie memorie, în 1993 cu ocazia aniversării a 10 ani de la beatificare, am cules niște evenimente și întâmplări, prin care voiesc să arăt că fericitul Ieremia a fost într-adevăr "un nebun al dragostei pentru Cristos și al dragostei pentru oameni".

Auzind Ieremia de la părinții săi despre Italia, despre papa care locuiește acolo și despre călugării sfinții care trăiesc acolo, călugări liberi de orice atașament pământesc, întocmai ca și păsările cerului; și știind apoi din cuvântul lui Isus care spune: "Cine își părăsește case, frați, surori, mamă, tată pentru mine și pentru evanghelie, va primi însutit aici, dar nu fără prigoniri, și viața veșnică va moșteni" (Mc 10,29-30), tânărul Ieremia, la numai 18 ani, fără să știe încotro este Italia, fără să aibe bani și merinde de călătorie, s-a pus la drum, încredințându-se numai bunului Dumnezeu, sfintei Fecioare Maria și sfântului Iosif. Psalmistul spune: "Am fost tânăr și am îmbătrânit, dar n-am văzut pe cel neprihănit părăsit" (Ps 37,25). Ieremia s-a încrezut din plin în acest cuvânt al Scripturii și și-a încredințat Domnului grijile sale (cf. Ps 55,23) sau, altfel spus, cu smerenie și-a aruncat asupra Domnului toate îngrijorările sale (cf. 1Pt 5,7). Și nu a fost dezamăgit, căci pe drum, ca trimiși din cer, o femeie și un bătrân, despre care biografii săi spun că ar fi fost chiar sfânta Fecioară Maria și sfântul Iosif, trimiși de Dumnezeu special pentru el, i-au fost primele ajutoare în acest lung și necunoscut drum, și astfel a ajuns "în țara sfinților", Italia.

Ajungând în Italia, la Bari, Ieremia, cel "nebun de dragostea lui Isus și a oamenilor", s-a simțit deranjat în sufletul său delicat de atitudinile oamenilor față de Dumnezeu și față de semenii aflați în dificultate și, descurajat, voia să se întoarcă acasă. Dar iarăși bătrânelul i s-a arătat pentru a-l încuraja, spunându-i ca Italia nu e Bari și l-a îndrumat spre mănăstirea capucinilor din Napoli, unde, ca și cum totul ar fi fost aranjat de mai înainte, a fost primit imediat.

Aici în mănăstirea din Bari a primit în grijă bolnavii pe care îi iubea atât de mult și în care îl vedea mereu pe Isus. Stătea la dispoziția tuturor acelora care aveau nevoie de un ajutor; se oferea tuturor în mod spontan și cu promptitudine dezinteresată. Își asuma cu plăcere misiunea de a spăla lenjeria fraților bolnavi sau sănătoși și o făcea cu atâta delicatețe și zel că îi cucerea pe toți. În mănăstire se spunea despre el, cum se spunea și despre dreptul Iob: că orbului îi era ochi, că șchiopului îi era picior, că celor nenorociți le era tată, că cerceta pricina orișicui, era ca un împărat în mijlocul unei oștiri, ca un mângâietor lângă niște întristați, că era mâna dreaptă a oricărui om aflat în dificultate (cf. Iob 29,15-16.25). A fi la dispoziția tuturor, aceasta era ambiția lui.

La căpătâiul bolnavilor, veselia lui era raza de soare care le mângâia și le ușura suferințele. Martorii de la procesul său de beatificare nu încetau să repete: că era un om îndrăgostit cu adevărat de Dumnezeu; că vorbea cu atâta zel de Dumnezeu, încât se aprindea la față, și astfel mișca pe oricine îl asculta; că făcea totul cu plăcere și mare bucurie; că în fața carității și răbdării lui, rămâneau foarte edificați, mai ales văzându-l mereu vesel și mulțumit; că îngrijind cu umilință pe cei bolnavi, o făcea surâzând și spunând cuvinte afectuoase, așa cum fac numai mamele pentru copiii lor. De aceea, mamele doreau ca odraslele lor să aibă "surâsul luminos al fratelui Ieremia".

Părintele Basilio da Giffoni era bolnav de podagră. Din cauza deformării articulațiilor nu putea să ia nici o înghițitură de mâncare, iar fratele Ieremia îl hrănea și îl îngrijea cu delicatețe maternă; îl așeza în pat și apoi intuind că ar avea nevoie de un pahar cu vin, îl cerșea pentru el și pentru alți bolnavi de la binefăcători săi, atunci când ieșea din mănăstire. Practica acest act de umilință și de caritate cu foarte mult zel, folosindu-se de mica sa damigeană fără gât, pe care o numea: "banditul". Când o ducea la bolnavi, glumind și râzând pentru a-i mângâia, le zicea unuia fiecăruia dintre ei: "Fii liniștit, îți aduc «banditul», chiar dacă pentru el am avut o ceartă cu cerșetorii scandalizați".

Într-o seară, vicarul mănăstirii l-a dojenit cu asprime și pe nedrept pentru că mânca în afara sălii de mese și în afara orarului. Fratele Ieremia îi răspunse cu respect că acest lucru îi fusese îngăduit de părintele provincial și de părintele gardian. Apoi adăugă imediat că n-o să mai facă așa ceva. Iar atunci când acesta își înmulțea reproșurile, sărmanul Ieremia suportă totul cu răbdare și fără a se enerva. Apoi, cu o înfățișare simpatică, îi zise: "Părinte vicar, se vede că sunteți obosit. Nu vă ieșiți din fire. Veniți cu mine. Am pregătită apă caldă și parfumată cu ierburi bine mirositoare. O baie bună la picioare vă va îndepărta oboseala și vă va reda calmul!" Grație acestei atitudini, a făcut ca totul să se termine cu "pace și bine", așa cum spune și regula.

Dragostea lui față de bolnavi este greu de descris. O dovedea atât de sincer încât toți îl admirau. Zi și noapte slujea bolnavii și îi mângâia ca un tată. Arăta prin manifestări exterioare că toată fericirea îi consta în slujirea sărmanilor infirmi, a celor cu răni, a celor care nu puteau să se ajute singuri.

Fratele Placido, un piemontez, relatează că, atunci când era bolnav în ultimii ani ai vieții, a locuit timp de trei ani cu fratele Ieremia în aceeași chilie și: "am simțit personal dragostea pe care o arăta, pe care nu știu dacă aș fi avut-o de la mama mea".

Alături de chilia lor locuia fratele Salvatore da Napoli, sclerozat și paralizat. Fratele Ieremia îl slujea ca pe un copil în toate privințele și îl hrănea ca pe un "puișor". Deși bolnavul îl chema deseori noaptea, el mergea întotdeauna și-l liniștea cu multă politețe.

A îngrijit și pe fratele Anselmo di Calabria, care a fost un bolnav mintal foarte grav și dificil. Se murdărea din cap până în picioare și producea dezgust chiar și celui care doar trecea prin fața chiliei sale. Fratele Ieremia îi spăla hainele, patul, chilia și întregul trup, făcându-i baie cu ierburi plăcut mirositoare.

Un confrate cu viață sfântă, fratele Tommaso din San Donato afirma: "Nu se poate explica iubirea sfântă pe care o avea și față de animalele iraționale, și față chiar de pietrele mănăstirii pe care îngrijea frumos". Într-adevăr, și față de animale se manifesta iubirea inimii sale, recomandând și altora să le ajute, deoarece ele, spre deosebire de oameni, nu știu să-și exprime trebuințele.

Într-o noapte, probabil în ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului a anului 1608, pentru a-l întări în muncile sale, Sfânta Fecioară, pe care el o purta mereu în suflet (cf. Mt 1,20; In 19,27), i-a apărut într-o strălucire suprafirească. Fratele Ieremia, într-un extaz de fericire și de iubire, își aținti ochii asupra ei și contemplă frumusețea inefabilă a Mamei lui Dumnezeu, care era și mama sa, iar la urmă, semnalând un detaliu neînțeles pentru el, o întrebă cu încredere filială: "Stăpâna mea, sunteți Regina noastră și nu aveți coroană"? Maria îi răspunse cu mare afecțiune: "Frate Ieremia, coroana mea este acest Fiu al meu!", exclamă ea, strângând la piept pe pruncul Isus. De atunci, Isus a devenit și mai mult coroana vieții sale.

Era la sfârșitul lui februarie 1625. Fratele Ieremia, în vârstă de 69 de ani, împreună cu fratele Pacifico da Salerno - același cu care venise la mănăstire - a fost trimis de superior la Torre del Greco pentru a-l vizita pe don Giovanni Avalos, mare demnitar al Regatului, care era grav bolnav. Iarna acelui an a fost excepțional de friguroasă, bătea un vânt foarte puternic, încât dezrădăcina copacii. Fratele Ieremia a trebuit sa meargă pe jos mai bine de 12 km pe un drum biciuit de vijelie. A ajuns la Torre del Greco epuizat și ud până la piele. A doua zi, la întoarcerea în mănăstirea "Sfântul Efrem cel Nou", o pneumonie necruțătoare îi doborî firea robustă. În seara de 5 martie 1625 muri liniștit pentru că ascultase și iubise pe frații săi până la a-și da viața pentru ei, din dragoste față de Cristos.

Expresivă în ceea ce privește atitudinea lui fundamentală, a fost această glumă rostită puțin înainte de a muri: "Acum da, mergem să ne întâlnim șchiopii și deșelații!" Vorbea despre ei ca despre intimii casei divine (cf. Ef 2,19) și vedea în moarte un drum spre a-i întâlni și a forma cu ei o familie. Gusta încă de pe pământ bucuria de a-i întâlni în ceruri, transfigurați în slavă pe acești frați "șchiopi și deșelați" cu care trăise și pe care și îi iubise atât de mult pe pământ.

Dacă vom fi și noi "nebuni de iubire pentru Cristos și pentru frații noștri, care sunt frații lui Cristos" (cf. In 20,17), atunci și noi vom ajunge să trăim liniștiți pe pământ și apoi să ne bucurăm de slava cerească, acolo unde s-a dus înaintea noastră și unde ne așteaptă, fericitul nostru Ieremia.

Fericite, Ieremia, roagă-te pentru noi cei care alergăm la tine!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 2.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat