|
Reflecție la duminica a IV-a după Paști - C Binefacerile învierii lui Cristos pentru cei credincioși Suntem în duminica a patra de după Paști, din anul liturgic, notat simbolic "C", și suntem chemați să medităm despre "Isus, Păstorul cel bun care a înviat din morți, după ce mai înainte și-a dat viața pentru oile sale și a binevoit să moară pentru turma sa" (cf. Antifona de la Împărtășanie); dar mai suntem chemați astăzi ca, sub deviza: "Vocațiile, sunt un semn al speranței întemeiate pe credință", să mai medităm și să ne rugăm și pentru: vocații la preoție, la viața consacrată, dar și pentru vocații la viața de apostolat a tuturor botezaților. În duminicile care s-au scurs de la Paști și până acum am putut vedea cum aparițiile lui Isus înviat din morți au adus bucurie femeilor întristate de moartea lui (cf. Mt 28,9); au adus pace și iertare ucenicilor scandalizați de evenimentele Calvarului (cf. In 20,21.26); au adus ridicare, transformare și repunere în funcții a acelorași ucenici ce erau deprimați de moartea lui (cf. In 21,1-9). Și duminica aceasta ne arată niște binefaceri ale învierii lui Cristos pentru cei credincioși. 1. Pentru început, să medităm la cuvintele lui Isus: "Eu le dau viața veșnică: nu vor pieri nicicând și nimeni nu le va răpi din mâna mea" (In 10,28). Isus ia drept garanție pentru aceste cuvinte atotputernicia Tatălui cu care el este una: "Tatăl meu, care mi le-a dat, este mai mare decât toți și nimeni nu poate să le răpească din mâna Tatălui meu. Eu și Tatăl una suntem" (cf. In 10,29-30). Prin aceste cuvinte, Isus le spune apostolilor săi, dar și tuturor celor care au venit cu viața lor la el, că vor fi păziți și păstrați în harul mântuirii pe care l-au primit odată cu credința în el. Despre această păzire și păstrare în har ne vorbesc și multe alte texte din sfânta Scriptură: "Voi sunteți păziți de puterea lui Dumnezeu, prin credință, pentru mântuirea gata să fie descoperită în vremurile de apoi" (cf 1Pt 1,5); "Știm că oricine este născut din Dumnezeu nu păcătuiește, căci Dumnezeu îl păzește și cel rău nu se atinge de el" (1In 5,18). "Sunt încredințat că el are putere să păzească ce i-am încredințat până în ziua aceea" (2Tim 1,12). "Credincios este Domnul: el vă va întări și vă va păzi de cel rău" (2Tes 3,3). Prin aceste cuvinte, Isus înviat vrea să ne facă să ne încredem în puterea și lui și nu în puterea noastră. Fără Isus omul își pierde viața. Cu Isus omul își câștigă viața. De aceea este bine să venim cu viața noastră la Isus. El o poate schimba, o poate înnoi, o poate desăvârși, o poate mântui, așa cum a făcut cu cea a apostolilor și a credincioșilor săi din toate timpurile. Dovada cea mai bună a păzirii și păstrării în har sunt toți martirii. În toate timpurile cei credincioși au avut parte de mari batjocuri și persecuții. "Căci toți cei ce voiesc să trăiască cu evlavie în Cristos Isus, vor fi prigoniți" (2Tim 3,12). Și iarăși: "Unii fost chinuiți. Alții au suferit batjocuri, bătăi, lanțuri și închisoare; au fost uciși cu pietre, tăiați în două cu ferestrăul, chinuiți; au murit uciși de sabie, au pribegit îmbrăcați cu cojoace și în piei de capre, lipsiți de toate, prigoniți, munciți; ei, de cari lumea nu era vrednică, au rătăcit prin pustiuri, prin munți, prin peșteri și prin crăpăturile pământului. (cf. Evr 11,36-39). Se spune că numai catacombele Romei adăpostesc osemintele a 3 milioane de sfinți martiri, cărora Dumnezeu le-a dat puterea să rabde până la capăt. "Ei l-au biruit, prin sângele Mielului și prin cuvântul mărturisirii lor, și nu și-au iubit viața chiar până la moarte" (Ap 12,11). Promisiunea lui de a-i păzi și păstra în har, a fost îndeplinită (In 17,12). Se vorbește despre un creștin bun care a stat 12 ani în detenție pentru credința lui. În notițele lui din închisoare, vorbește tocmai de însoțirea lui Dumnezeu și de păzirea în har. Într-o noapte a avut o vedenie: lângă gardul închisorii a izbucnit un foc; cu cât gardienii închisorii căutau să-l stingă, cu atât el se aprindea mai tare. Când s-a uitat mai bine, a văzut că de dincolo de gard, cineva turna ulei pe acel foc ca să nu se stingă. Atunci a înțeles că așa face și Dumnezeu prin Isus și Duhul Sfânt cu toți cei încredințați lui, toarnă mereu peste ei uleiul credinței și al puterii de sus, pentru ca focul credinței lor ca să nu se stingă și ca încercările vrăjmașilor să nu-i biruie. Iată ce ne spune apostolul Ioan, în lectura a doua de astăzi: "Eu, Ioan, am văzut o mulțime imensă, pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile și rasele, popoarele și limbile. Ei stăteau în fața tronului și în fața Mielului, îmbrăcați în veșminte albe și cu ramuri de palmier în mână. Unul dintre bătrâni mi-a zis: «Aceștia vin din strâmtorarea cea mare; ei și-au spălat veșmintele, le-au curățit în sângele Mielului. De aceea stau înaintea tronului lui Dumnezeu și-i slujesc ziua și noaptea în templul lui. Cel care șede pe tron va locui printre ei. Nu vor mai suferi de foame, nici de sete, nici nu-i va mai chinui arșița soarelui, pentru că Mielul, care stă în mijlocul tronului, va fi păstorul lor, ca să-i conducă la izvoarele apelor vieții; iar Dumnezeu va șterge orice lacrimă din ochii lor»" (Ap 7,9-17). Creștinule, treci prin greutăți din cauza numelui Domnului și ți se pare că nu mai poți? Atunci ia această asigurare care este exact pentru tine. Isus cel una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt, poate și vrea să te păzească, căci este cu noi în toate zilele până la sfârșitul lumii (cf. Mt 28,20). 2. Diavolul a semănat în lume multe înșelăciuni. Una dintre ele este și aceea că a accentuat la maximum lucrarea lui Dumnezeu de păzire și în păstrare în har și a trecut sub tăcere partea de lucrare ca răspuns al credinciosului. Păzirea și păstrarea în har nu înseamnă scutirea de luptă cu ispitele, încercările și suferințele, căci nici Mântuitorul Cristos nu a fost scutit de ele. Noi nu trebuie să uităm că și după Botez rămânem oameni cu voință liberă și deci cu posibilitatea de a spune "nu" harului și "nu" lui Cristos. Ca să fim siguri că nu am căzut, trebuie să ne reînnoim zilnic adeziunea noastră la Cristos. "Preaiubiților, duceți până la capăt mântuirea voastră, cu frică și cutremur, nu numai când sunt eu de față, ci cu mult mai mult în lipsa mea" (Fil 2,12). A trăit odată un tânăr, care își zicea credincios, dar care frecventa noaptea locurile cu faimă rea. El spunea că pe el nu-l poate afecta toate acestea, căci el este botezat și mântuit. Însă curând a căzut din viața creștină. Nu a căzut pentru că Domnul nu l-ar fi ajutat, ci pentru că el nu a fost gata să trăiască într-un chip vrednic de Domnul. Și ca o mică paranteză, spun aici, că exact așa spunea și exact așa i s-a întâmplat și unui prieten al sfântului Augustin, care după venirea împreună cu el la credința în Isus, a continuat să mai frecventeze "show-urile" de noapte ale păgânilor. A sfârșit prin a-l părăsi pe Isus. "Nu vă faceți după chipul lumii acesteia" (Rom 12,2). "Pentru că ești numai căldicel, nici fierbinte, nici rece, te voi vărsa din gura mea" (Ap 3,16). În vechime, indienii americani aveau obiceiul de a trece băieții ajunși la vârsta majoratului, printr-un "examen al curajului". Cei care treceau cu bine acest examen se bucurau de stimă și încredere în mijlocul tribului, ba chiar puteau fi aleși mai târziu ca șefi de trib. Așa a venit și rândul unui anume, Tom Craw. Bătrânii tribului s-au sfătuit și au hotărât ca Tom să-și dovedească curajul stând o noapte întreagă într-o pădure întunecată și plină de animale sălbatice. Tom a fost lăsat în plină noapte beznă singur în adâncul pădurii. Inima îi bătea cu putere. Orice foșnet îl făcea să tresară. A fost cea mai îngrozitoare noapte din viața lui. Dar iată că se iviră zorii zilei! De după un copac se aud mișcări. Speriat, Tom, strigă: "Cine-i acolo?" "Sunt eu, tatăl tău, ai trecut cu bine examenul!" "Da, tată, răspunse Tom cu ochii în lacrimi, dar mi-a fost atât de frică de animalele sălbatice!" "Dragul meu, eu am fost toată noaptea alături de tine și am vegheat, ca să nu ți se întâmple ceva rău". Așa procedează și Mântuitorul cu toți cei care sunt ai săi. Putem fi singuri, dar nu părăsiți. "Fiindcă mă iubește, zice Domnul, de aceea îl voi izbăvi; îl voi ocroti, căci cunoaște numele meu. Când mă va chema, îi voi răspunde; voi fi cu el în strâmtorare, îl voi izbăvi și-l voi proslăvi" (Ps 91,14-15). Să ne încredem total în Domnul, căci tot el a mai spus: "Nicidecum n-am să te las" (Evr 13,5)! Deci, noi creștinii, nu suntem scutiți de greutăți, dar suntem întăriți atunci când trecem prin ele: "Suntem încolțiți în toate chipurile, dar nu la strâmtoare; în grea cumpănă, dar nu deznădăjduiți; prigoniți, dar nu părăsiți; trântiți jos, dar nu omorâți. Purtăm întotdeauna cu noi, în trupul nostru, omorârea Domnului Isus, pentru ca și viața lui Isus să se arate în trupul nostru" (2Cor 4,8-10). Și iarăși: "Dumnezeu, care este credincios, nu va îngădui să fim ispitiți peste puterile voastre; ci, împreună cu ispita, ne-a pregătit și mijlocul de a ieșiți din ea, ca s-o putem răbda" (1Cor 10,13). Ispitele, încercările și suferințele, care nu trebuiesc căutate, sunt necesare vieții, așa cum sunt necesare avioanelor în zbor generatoarele de "vortex". Generatoarele de vortex sunt niște lamele metalice montate la distanțe egale de-a lungul aripilor de avion. Trebuie să știm că dacă fluxul de aer este absolut lipsit de turbulențe, avionul nu poate fi pilotat la fel de bine ca în cazul unor turbulențe ușoare. Așa că, atunci când și ușoarele turbulențe lipsesc, ele sunt provocate de un generator de vortex, prin care aerul trecând, produce o mică turbulență și astfel permite pilotarea avionului în siguranță. Această informație ne amintește de un cuvânt Scripturii care spune: "Căci prin multe necazuri trebuie să intrăm în împărăția lui Dumnezeu" (Fap 14,22). Fără ele nu ne putem mântui. Apostolii din prima lectură de astăzi au trebuit să lupte contra invidiei, insultelor, contrazicerilor, respingerilor, amenințărilor și prigoanelor iudeilor. Dar luminați și întăriți de Dumnezeu, au luat cea mai binecuvântată hotărâre, aceea de a merge cu evanghelia la păgâni. (cf. Fap 13,45-46). Ienupărul, lemn de esență foarte tare, crește în vârf de munte unde vânturile și gerurile sunt grele. De aceea, din el se fac vase rezistente și uleiuri pentru întărirea instrumentelor muzicale. Ispitele și suferințele sunt testul care ne arată la ce stadiu spiritual am ajuns; și ele fac din noi "vase alese" (cf. Fap 9,15) și "niște instrumente care cântă gloria lui Dumnezeu" (Ef 1,12). 3. Deci, alături de păzirea și păstrarea în har din partea Domnului, mai trebuie și corespunderea noastră la har, colaborarea noastră cu harul. Iar colaborarea noastră cu harul lui Dumnezeu se face cel mai bine prin trăirea și mărturisirea publică a credinței, așa cum a cerut Isus la învierea sa și așa cum au făcut astăzi apostolii din prima lectură. "Precum m-a trimis pe mine Tatăl, și eu vă trimit pe voi" (In 20, 21). "Te-am pus ca lumină a neamurilor, pentru ca prin tine, mântuirea să ajungă până la capătul pământului" (Fap 13,47). "Paul și Barnaba, îi încurajau pe cei din Antiohia Pisidiei să rămână statornici în harul lui Dumnezeu" (Fap 13,43). E nevoie de creștini care să devină colaboratorii lui Dumnezeu în opera de mântuire a lumii (cf. 1Cor 3,9). De aceea, Biserica ne chemă astăzi să ne rugăm pentru vocații la preoție, la viața consacrată, dar și pentru vocații de a avea creștini buni, creștini cu o trăire autentică și cu mărturisire comunitară și publică a credinței. Astăzi, Biserica, prin glasul Sfântului Părinte, ne cere astăzi să ne rugăm, să ne trăim și să ne mărturisim credința și speranța mântuirii, asemenea lui Abraham și a apostolilor. "Când păgânii i-au auzit pe Paul și Barnaba, s-au bucurat și au preamărit cuvântul lui Dumnezeu. Și câți erau pregătiți de Dumnezeu, pentru viața veșnică, au crezut. Astfel cuvântul Domnului s-a răspândit prin tot ținutul" (Fap 13,48-49). Cuvântul "vocație" definește foarte bine raporturile lui Dumnezeu cu fiecare ființă umană în libertatea iubirii, deoarece "fiecare viață este vocație" (Paul al VI-lea, Populorum progressio, 15). "Vocația creștină de a trăi și mărturisi public credința este bogăția și darul lui Dumnezeu pentru toți botezații. Atât cei căsătoriți, cât și cei consacrați, sunt aleși, chemați și trimiși să-și trăiască și să vestească public evanghelia și să transmită mai departe mântuirea primită" (Cf. Ioan Paul al II-lea, Mesaj pentru Vocații, 28 aprilie 1996). "Familia este primul "seminar" al vocațiilor... Familia este "heleșteul" natural al vocațiilor (cf. Ioan Paul II, Mesaj pentru Vocații, 14 mai 2000). Așa cum cea mai bună metodă de păstrare a luminii este ca ea să fie dăruită, la fel este și cu credința, ca să fie păstrată trebuie dăruită. Apa care nu curge se alterează. La fel este și cu credința care nu curge de la noi spre alții, se alterează și se pierde. Oare de ce în zilele noastre sunt așa de mulți "creștini" fără credință și așa de mulți care-și părăsesc credința? Pentru că nu au cunoscut-o în toată frumusețea ei, pentru că nu trăit-o zi de zi cu bucurie și pentru că nici n-au mărturisit-o public celor care aveau nevoie de ea! Mi-amintesc de un filmuleț, unde un om deprimat căuta un creștin care crede până acolo să fie gata să moară pentru credința lui. A ales pe cineva pe care-l credea credincios și când acesta, la amenințarea cu moartea, a cedat credința, a început să țipe de durere, zicând: "Aveam atât de mare nevoie de credința ta, pentru pacea mea"! Acesta e și strigătul lumii de astăzi către noi! Pr. Ioan Lungu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |