Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Două articole despre enciclica Pacem in terris a papei Ioan al XXIII-lea

În aprilie 1963 enciclica a avut o primire fără egal în presa internațională

Ioan al păcii

De Andrea Possieri

De puține ori o enciclică a reușit să aibă o rezonanță mediatică așa de vastă ca aceea obținută de Pacem in terris. Publicată oficial la 11 aprilie 1963 - dar semnată în dimineața zilei de 9 aprilie în fața telecamerelor și a fotografilor într-o ceremonie publică ce, ieșind dintr-un protocol secular, a contribuit la răspândirea ei planetară - enciclica lui Ioan al XXIII-lea a avut o primire fără egal în presa internațională, în măsură să trezească o reacție a opiniei publice mondiale care, și astăzi, are puține exemple asemănătoare în perioada contemporană.

Ziarele din toate țările, de la Statele Unite la Uniunea Sovietică, de la Franța la Germania, de la Iugoslavia la Polonia, de la Anglia la Spania, până în Japonia, au dedicat publicării enciclicei spațiu foarte larg. Un spațiu în care erau subliniate, esențialmente, două aspecte ale documentului pontifical: relevanța teologico-pastorală "universală", adică referită nu numai la lumea catolică, și importanța sa politico-internațională, adică întărirea ONU.

Și astfel dacă "The Washington Post" a definit enciclica drept o "mare făclie" aprinsă asupra întregii lumi, "New York Herald Tribune" a subliniat "curajul extraordinar" al lui Ioan al XXIII-lea de "a fi trezit conștiința tuturor oamenilor de bunăvoință din toată lumea". În același mod, "The New York Times" a subliniat relevanța istorică excepțională pentru că se adresa tuturor oamenilor "fără diferențe de rase, crez și opinii politice" și stabilea importanța ONU ca "piatră unghiulară" a ordinii internaționale. În schimb, "Le Monde" a definit-o ca o enciclică "realistă, senină, încrezătoare în viitor", în timp ce ziarul monarhic spaniol "Abc" a prezentat-o ca "o piatră de hotar în dezvoltarea doctrinei politice a Bisericii".

Chiar și cotidianele din Europa de Est, deși forțându-i în mod strigător conținuturile, au ajuns să-l aplaude pe Ioan al XXIII-lea. Ziarul polonez "?ycie Warsawy", de exemplu, a subliniat "gestul important" al Papei care conținea o serie de principii cu care sunt de acord "toți partizanii păcii", în timp ce agenția de presă sovietică Tass a subliniat noutatea politică și mai ales "creșterea importanței claselor muncitoare" în magisteriul petrin.

Fără îndoială, mulțimea de judecăți care au umplut primele pagini ale ziarelor au reprezentat - așa cum a fost scris în acea vreme - un soi de "plebiscit de consensuri la enciclica păcii". Un plebiscit care depășea pe cel la fel de răspândit pe care-l obținuse enciclica Mater et magistra din 1961 și care nu se poate explica numai cu marele appeal mediatic pe care-l provoca imaginea lui Ioan al XXIII-lea, numit om al anului de "Time" chiar în 1962, ci trebuie făcută referință la cel puțin două elemente.

De fapt, acea scriere intercepta o neliniște foarte răspândită: marele risc al unui război termonuclear potențial distructiv după crizele de la Berlin din 1961 și din Cuba din 1962. O neliniște care era percepută, în tot dramatismul său, de opinia publică mondială și la care enciclica lui Ioan al XXIII-lea furniza un răspuns inovator și plin de speranță. Un răspuns oferit de o instituție, Biserica, ce se punea ca mare mediatoare între puterile lumii.

Această lectură esențialmente politico-socială a enciclicei a produs, însă, și un ulterior element care apare în raporturile, adesea controversate, dintre Biserică și mijloacele de informare.

Receptarea publică a acelui document pontifical dacă pe de o parte marca, probabil, unul din punctele cele mai înalte ale raportului dintre Biserica catolică și media, pe de altă parte însă reprezenta și unul dintre momentele de accelerare mai mare a acelui proces de simplificare a magisteriului petrin, așa de tipic al modernității.

De fapt, enciclica a fost citită mai ales dintr-un punct de vedere politico-social. Comentariile din ziarele italiene, mai multe decât cele străine, ne restituie pe deplin această viziune stereotipată și care, în mod substanțial, a contribuit să se decline un "Roncalli de stânga" în antiteză netă cu un Pacelli reacționar. O viziune care, paradoxal, a unit atât presa conservatoare cât și cea progresistă.

În această privință, a fost foarte cunoscută reprezentarea lui Pacem in terris care a fost furnizată de cotidianul milanez "Corriere d'Informazione", care a denaturat numele enciclicei în Falcem in terris cu o clară referință la simbolul Partidului Comunist Italian. O denaturare care declasifica semnificația documentului pontifical la un soi de capitulare ideală în fața culturii politice de stânga.

Și ziarul roman "Il Tempo" nu a fost mai prejos și a apostrofat enciclica lui Ioan al XXIII-lea ca "enciclica entuziasmului, concepută în modul optimismului și irenismului".

Pe de altă parte, presa de stânga a exagerat momentul de ruptură de trecut - contrapunând de exemplu conținutul de dialog universal din enciclică cu atitudinea lui Pius al XII-lea care în schimb lansa "anateme, excomunicări și cruciade împotriva unei părți a omenirii" - și de cealaltă parte a găsit elemente de continuitate politico-ideologică între magisteriul Bisericii, politica externă sovietică și reflecțiile lui Togliatti despre destinul neamului omenesc. Și astfel dacă "Paese Sera" l-a transformat pe Pontif într-un soi de susținător al politicii de coexistență krusceviană, "L'Unità" a susținut că Togliatti, la 20 martie 1963, la puține zile înainte de publicarea enciclicei, pusese problema păcii în termeni substanțial identici cu aceia ridicați de Ioan al XXIII-lea.

În 1973, la aniversarea primului deceniu al lui Pacem in terris, viitorul secretar al Partidului Comunist Italian, Alessandro Natta, a ajuns să susțină, "fără prezumție", că PCI a fost cel care a promovat "un proces de reînnoire care cuprindea și lumea catolică".

Desigur, pacea la care făceau referință conducătorii comuniști era esențialmente o problemă de relații internaționale și nu exista în intervențiile lor urmă a semnificației profunde care în schimb caracteriza toată Pacem in terris, adică ale păcii ca edificiu care trebuie construit încontinuu și ca rețea complexă de relații interpersonale și internaționale, conformate cu exigențele sufletului uman.

Totuși, această interpretare care tindea să reducă magisteriul petrin la nivelul unui element de politică culturală, egală cu dimensiunea de valoare exprimată de mișcările pacifiste, a generat multe echivocuri în identitățile colective ale grupurilor și asociațiilor culturale de inspirație catolică.

Va reveni lui Ioan Paul al II-lea în 2003, în timpul conflictului irakian, să depășească orice echivoc și să amintească, în mai multe ocazii, enciclica lui Ioan al XXIII-lea în semnificația sa cea mai profundă, valorizându-i "actualitatea extraordinară" și subliniind că sunt patru "pilaștrii" pe care este posibil să se construiască edificiul păcii adevărate: adică adevărul, libertatea, dreptatea și iubirea.

* * *

După cincizeci de ani

Nu poate exista fără adevăr

De Lucetta Scaraffia

În mesajul pentru a patruzeci și șasea zi a păcii, la 1 ianuarie 2013, Benedict al XVI-lea amintind aniversarea a cincizeci de ani a enciclicei Pacem in terris, a reluat teza fundamentală a acestui document, adică o condiție a păcii este stabilirea de condiții de adevăr, dreptate și iubire. De fapt, pentru tradiția creștină pace nu înseamnă numai lipsa războiului între națiuni, ci conviețuirea armonioasă între toate ființele umane și a fiecăreia cu sine însăși.

În coerență cu afirmația că adevărul este unul din fundamente pentru pace, Papa a inserat, printre condițiile favorabile menținerii păcii, recunoașterea și promovarea "structurii naturale a căsătoriei, ca unire dintre un bărbat și o femeie". Ce legătură are această afirmație, care sună ca o critică implicită făcută căsătoriei homosexuale, cu pacea, au obiectat uimite multe ziare, obișnuite să considere pacea doar ca problemă politică și militară, care n-are nimic de-a face cu cultura și valorile unei societăți.

Este aceeași uimire care a cuprins lumea atunci când maica Tereza de Calcutta, retrăgând la Stockholm premiul Nobel pentru pace în 1979, denunțase răspândirea avortului ca amenințare pentru pace: "Simt că astăzi cel mai mare distrugător al păcii este avortul, pentru că este un război direct, o ucidere directă, o omucidere directă făcută chiar de mâna mamei". Adăugând imediat după aceea că "dacă o mamă poate să-și ucidă propriul copil, nu mai este nimic care să mă împiedice pe mine să te ucid pe tine și pe tine să mă ucizi pe mine".

În schimb enciclica explică asta cu claritate: "Conviețuirea dintre ființele umane este deci ordonată, rodnică și corespunzătoare demnității lor de persoane atunci când se întemeiază pe adevăr". Ideea subînțeleasă este deci că pacea se întemeiază pe calitatea conviețuirii dintre ființele umane și nu numai pe pacte și alianțe între entități politice, și că trebuie să înceapă de la fiecare dintre noi, de la modul său de a se pune în raport cu adevărul.

Pentru aceasta, piedici în calea păcii sunt toate acele ideologii care în adâncul lor au o reprezentare a ființei umane indiferentă față de legile lui Dumnezeu, față de acele precepte naturale pe care Dumnezeu le-a înscris în inima umană.

Dacă în 1963, așa cum învață enciclica, minciuna cea mai periculoasă era negarea caracterului natural al proprietății private, de câteva decenii s-a deschis un ulterior front de negare a adevărului, acela al problemelor bioetice care merg de la legitimarea avortului la deschiderea căsătoriei și a filiației pentru perechile homosexuale. În Caritas in veritate, Benedict al XVI-lea avertizează cu privire la adevăratul pericol în care ne aflăm: sfârșitul oricărei forme de umanism, grație manipulării nu numai a trupului, ci a relațiilor fundamentale, ca acelea dintre părinți și copii, și grație slăbirii acelor raporturi care prin gratuitate și dăruire afirmă fraternitatea și egalitatea între persoane. De fapt scrie Papa: "Cum vom putea să ne uimim de indiferența față de situațiile umane de degradare dacă indiferența caracterizează până și atitudinea noastră față de ceea ce este uman și ceea ce nu este uman?".

A spune că fetusul este numai o aglomerație de celule și nu o ființă umană înseamnă a merge împotriva evidenței naturale, ca și recunoașterea status-ului de familii pentru uniri care nu pot să fie matrice fertile de generare și care deschid poarte spre forme de exploatare a trupului feminin cum ar fi uterul închiriat.

O societate care admite aceste minciuni în interiorul ei este o societate sfâșiată, confuză, în care viața umană nu poate găsi respectul corect și ocrotirea adecvată. Care sunt tocmai condițiile indispensabile pentru stabilizarea păcii.

Toate sunt teorii care dau o imagine falsă a realității, o imagine care, tocmai pentru aceasta, împiedică ființa umană să se realizeze și să construiască o comunitate vie și bogată din punct de vedere spiritual. Biserica le critică pentru că denaturează înțelegerea ființei umane, proiectele sale și aspirațiile sale, conducând-o la o nefericire sigură. Nefericire care devine piedică în calea păcii.

Deci adevărul trebui cultivat în cultură, trebuie căutat și învățat în practica de fiecare zi. Acest lucru l-a avut mereu foarte clar Paul al VI-lea, care a scris pagini foarte frumoase despre importanța angajării intelectuale pentru credință, ca acelea despre "caritatea intelectuală" într-un text din 1931 intitulat Spiritus veritatis dintr-o expresie din Evanghelia lui Ioan (16,13: "Când va veni el, Duhul adevărului vă va călăuzi în tot adevărul"). Rămase aproape necunoscute până la moartea Papei, notele lui Montini au ca program căutarea și apărarea adevărului: "adevăr - scrie viitorul Papă - încredințat mie de Dumnezeu, cerându-i Lui harul de a-l apăra, fără ezitări, restricții, compromisuri, și de a-l mărturisi, liber de exhibiții, cu libertate pură și cordială tărie de spirit, și să mă arăt mereu coerent, în gândire, în cuvânt, în acțiune. Dar ceilalți să nu-și dea seama cu ușurință de această oferire interioară adevărului și numai să observe că raporturile mele cu ei sunt mereu caracterizate de o mare umilință, de o mare bunătate. De asemenea: de o mare sinceritate. O primară sinceritate de limbaj și de moduri trebuie să fie reflexie exterioară a energiei cu care vreau în interior să slujesc adevărul".

Așadar nu putem accepta ideologii gata să nege că generarea cere aportul a două sexe diferite, masculin și feminin, și că cerând legalizarea căsătoriei gay transformă filiația nu numai într-o practică desexualizată, dar și depersonalizată, din moment ce unul dintre părinți este redus la pur material biologic. O familie care se întemeiază pe o asemenea ficțiune nu este adevărată. Astfel, cu Sylviane Agacinski, "ne putem întreba în numele a ce și al cui poate o societate să impună unui copil ficțiunea unei nașteri desexualizate, care riscă printre altele să compromită construirea identității sale sexuate".

În definitiv, negarea adevărului aduce diviziuni în societate, refuz din partea altor culturi care nu acceptă această ficțiune, noi tensiuni și conflicte. Pentru că pacea se poate realiza numai dacă toți converg asupra unor adevăruri fundamentale și evidente.

(După L'Osservatore romano, 11 aprilie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat