|
Reflecție pentru duminica a III-a după Paști - C "Creștinule, paște mielușeii mei, paște mieii mei, paște oile mele!" Suntem în timpul sfânt al Paștelui, iar lecturile biblice de la sfânta Liturghie de astăzi ne prezintă o apariție ale lui Isus înviat și două vorbiri despre el, pentru a ne determina să credem și să-i mărturisim învierea, fundamentul credinței creștine și al mântuirii noastre (cf. Rom 10,9). Legendele grecești ne vorbesc despre un anume Midas, rege frigian, care era fiul lui Gordius, autorul nodului gordian și al promisiunii că cel care-l va desface, va primi în dar stăpânirea Asiei. Soluția desfacerii acestui renumit nod a fost concepută a fi una singură, tăierea. Alexandru Macedon a intuit soluția, a tăiat acest nod și a devenit stăpân peste Asia. Se spune că la un moment dat Silenus, un slujitor al zeului Dionysos, s-a rătăcit de cortegiul lui care călătorea din Tracia spre Frigia. Fiindcă Midas l-a găsit pe Silenus chiar în grădinile sale cu trandafiri și s-a purtat bine cu el, zeul Dionysos, i-a făgăduit drept răsplată, că îi va îndeplini orice dorință. Dornic de bogății, Midas a cerut ca tot ceea ce va atinge să se transforme în aur. Iar Dionysos i-a îndeplinit dorința, așa cum făgăduise. Extrapolând, trecând de la una la alta, spunem și noi că Isus Cristos, pentru fidelitatea sa arătată la jertfa de pe cruce, unde a tăiat "nodul gordian al păcatului nostru", țesut de satan, Tatăl i-a promis că-i va da tot ce-i va cere: "Cere-mi și-ți voi da neamurile de moștenire și marginile pământului în stăpânire" (Ps 2,8). Iar Isus cum era dornic de mântuirea oamenilor, i-a cerut Tatălui ca pe orice om îl va atinge cu harul său să-l transforme într-un suflet de aur curat, vrednic de împărăția sa veșnic fericită. Și Tatăl i-a îndeplinit dorința. Suntem în Timpul Pascal și vedem că, prin aparițiile sale, Isus înviat din morți, Isus care și-a dat viața pentru că așa a voit, Isus care a avut puterea de a-și da viața și putere a avut de a o lua înapoi (cf. In 10,18), îi caută acum pe cei întristați sau căzuți din cauza evenimentelor Calvarului, ca să-i aducă înapoi la credința în el, să-i aducă la credința în Tatăl ceresc și în Duhul Sfânt. Isus înviat caută să-i aducă pe toți la credința în divinitatea sa dovedită prin înviere, dar și la credința în Tatăl ceresc și în Duhul Sfânt care niciodată nu l-au lăsat singur pe el, dar care nu îi vor lăsa singuri nici pe cei care cred în el (In 16,32); la Tatăl și la acel Duhul Sfânt, care i-au fost mereu alături lui, dar care vor fi alături și de toți cei care vor crede în el. De aceea, ceea ce sfântul Paul spune despre Isus, e valabil și pentru cei cred în Isus: "Cristos a înviat din morți, prin slava Tatălui (cf. Rom 6,4); "Duhul Tatălui l-a înviat pe Isus din morți" (Rom 8,11). Iată unde a voit să-i aducă Isus înviat pe apostoli și iată unde voiește să ne aducă și pe unul fiecare dintre noi, Isus înviat, la iubirea lui, la iubirea Tatălui și la iubirea Duhului Sfânt, pentru ca nici noi să nu fim părăsiți niciodată, pentru ca și noi să aflăm mereu mângâiere în suferințe și în moarte și pentru ca și pe noi să fim înviați și primiți în împărăția cerească. Evanghelia de astăzi ne spune că Isus a apărut astăzi pe malul Lacului Genezaret, acolo unde pescuiau șapte dintre apostolii săi: pentru a lua un pescuit obișnuit și a-l transforma într-unul extraordinar, într-un pescuit de oameni; pentru a lua o barcă și un pescar și a-i transforma într-o biserică și un păstor; pentru a lua o situație de tristețe și o transformă într-una de bucurie; pentru a lua niște simpli pescari și a-i transforma în mari și renumiți apostoli; concret pentru a lua niște păcătoși, niște lași, niște nimeni, și a-i transforma în niște eroi pentru cer și pământ. Pentru ce oare a reținut apostolul Ioan această întâmplare în evanghelia sa? Pentru că Isus a venit să facă la fel și cu unul fiecare dintre cei care vor crede în el. Pentru faptul că și noi suntem păcătoși, pentru faptul că și mulți dintre noi suntem niște fricoși și niște lași într-ale credinței, pentru faptul că și mulți dintre noi avem niște servicii umile, pentru faptul că și mulți dintre noi suntem niște neînsemnați în comparație cu alții (cf. 1Cor 1,26-27), Isus înviat a venit să facă și din noi niște eroi ai credinței, chemându-ne în slujba și împărăția sa; căci ce noblețe este mai mare, în cer și pe pământ, decât cea de fi slujitorul lui și vestitorul evangheliei sale? "E mic lucru să fii servitorul meu, ca să ridici semințiile lui Iacob și să-i întorci pe cei care au mai rămas dintre fiii lui Israel? Voi face din tine lumina popoarelor, ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 49,6). Tot evanghelia de astăzi ne spune că Isus înviat din morți a luat niște falimente fizice și spirituale și le-a transformat în succese. Șapte oameni triști, descurajați și slăbiți în credință de evenimentele Calvarului, șapte oameni falimentați din toate punctele de vedere, șapte oameni care s-au întors la vechea lor viață și meserie, șapte oameni care după ce au și mai trudit o noapte întreagă și nu au prins nici măcar un pește pentru foamea lor, erau acum într-o situație de plâns. Dar când Isus apare pe țărm și intervine, mrejele sunt gata să se rupă de mulțimea de pești, bucuria le umple inimile, și credința li se aprinde iarăși în suflete (cf. In 21,6). Isus a făcut și va face această lucrare și pentru noi, dar și pentru toți descurajații, deprimații și falimentații de astăzi și de până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20), pentru ca și noi să acceptăm să-l urmăm și să-i fim apostoli până la moarte, iar apoi tovarăși de fericire în cer. Sfântul Ieronim (342-420) ne spune că cei 153 de pești mari reprezintă totalitatea numărului de soiuri de pești comestibili cunoscuți la acea vreme. Parafrazând, spunem și noi că cei 153 de pești mari reprezintă totalitate lumii de mântuit cunoscută de atunci și până astăzi, la care apostolii au mers să predice, la care trebuie să mergem și noi să predicăm și din care să scoatem cu plasa evangheliei o mulțime imensă de oameni mântuiți. Apostolatul primilor ucenici a fost doar începutul pescuirii minunate de suflete, căci acest pescuit minunat de suflete pentru împărăția lui Dumnezeu a continuat cu generațiile următoare de creștini, care continuă și cu noi acum și care va continua și cu toate generațiile care vor urma. Noi, care suntem urmașii apostolilor, câți pești am prins până acum, câte suflete am câștigat pentru Isus? Tot în evanghelia de astăzi, Isus ia un greșit și-l repune înapoi în funcția de "cap văzut al Bisericii sale" (cf. Mt 6,18). Practic Isus îi ia pe toți greșiții săi și îi repune în misiunea de "pescari de oameni, pe care au primit-o la chemarea lor (cf. Mt 4,19). Ceea ce a făcut tatăl cu fiul său risipitor căit (cf. Lc 15,22-23), aceea a făcut Isus cu Petru, cu ceilalți apostoli, dar și toți păcătoșii căiți. Isus, văzând părerea sa de rău a lui Petru pentru tripla sa cădere (cf. In 18,17.25.27), văzând și alergarea lui până la mormânt (cf. In 20,3), văzând predica pe care i-a făcut-o lui Toma și celorlalți apostoli (cf. In 20,25), l-a chemat la sine și l-a pus ca tot de trei ori să-și mărturisească iubirea față de el, iubire concretizată în urmarea și mărturia lui până la moarte (cf. In 21,15-19). După ce Petru și-a mărturisit iubirea, Isus l-a repus în funcția de păstor suprem al Bisericii sale: "Căci lui Dumnezeu nu-i pare rău de darurile sale" (Rom 11, 29). Și oare ce face Isus cu noi la Botez și la Spovadă? Oare nu ne repune în calitatea de pescari de oameni, de fii ai lui Dumnezeu și de moștenitori ai împărăției cerurilor? Repet un lucru foarte important: și noi, creștinii, trebuie să fim apostoli care să-i ajutăm pe semenii noștri îndepărtați de cele sfinte, să fie repuși în demnitățile date lor de Dumnezeu. Sfântul Iohannes Nanus (339-409) spunea: "Nu se poate construi o casă de sus în jos, ci de la temelie la acoperiș". Când l-au întrebat ce înseamnă acest fel de a vorbi, el a răspuns: "Temelia zidirii împărăției lui Dumnezeu în lume este aproapele căruia trebuie să-i fim de folos și pe care trebuie să-l câștigăm pentru Cristos. Căci de porunca dragostei de aproapele atârnă toate celelalte porunci rostite de Cristos". "Iubirea este împlinirea Legii" (Rom 13,10). "Din aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, dacă veți avea dragoste unii față de alții" (In 13,35). Citind în evanghelia de astăzi cu tripla mărturisire de credință, speranță și iubire a lui Petru, mi-am amintit că o scenă asemănătoare s-a petrecut și în viața unei alte păcătoase convertite și ajunsă sfântă, e vorba despre italianca sfânta Margareta de Cortona (1247-1297). Aceasta după nouă ani de viață păcătoasă, s-a convertit. Ei i-a apărut Isus, ca și lui Petru, și a întrebat-o tot de trei ori: "Margareta, mă iubești?" "Doamne, nu numai că te iubesc, dar aș vrea să intru în inima ta!" A întrebat-o pentru a doua oară: "Margareta, mă iubești?" "Doamne, încă nu simt că te iubesc destul!" "Dar când mă vei iubi destul?" "Când voi simți în inima mea chinurile pătimirii tale!" Atunci a întrebat-o pentru a treia oară: "Margareta, mă iubești?" "Doamne, tot nu simt că te iubesc, căci, dacă te-aș iubi, te-aș sluji mai bine!" "Și când mă vei sluji mai bine?" "Când voi ajunge ca, din dragoste pentru tine, să fiu gata să-mi vărs sângele, așa cum ai făcut-o tu pentru mine!" Să nu uităm că alți căzuți: Adam, Cain, Esau, Saul, Vasti, Iuda, pentru că nu și-au recunoscut vina și pentru că au rămas încăpăținați în mândria lor, n-au mai fost repuși în funcțiile și locurile de mai înainte. Prima lectură, luată din cartea Faptele Apostolilor 5, 27-41, ne arată o altă transformare realizată de Isus; ni-i arată pe apostoli, care cu puțin timp înainte erau niște fricoși și niște fugari, iar după ce s-au întâlnit cu Isus înviat, dintr-o dată au ieșit din ascunzișuri, predică cu toate puterile pe Cristos, neținând cont de opreliștile, amenințările, ocările și bătăile Sinedriului, ba chiar bucurându-se de ele (cf. Fap 5,41) și socotindu-le ca pe un câștig în economia mântuirii (cf. Fil 3,8). Noi de ce mai suntem încă fricoși și lași, când știm că Isus, speranța și fericirea noastră, a înviat și, în ciuda tuturor ocărilor și suferințelor, vom fi și noi înviați și făcuți veșnic fericiți în cer? Lectura a doua din Cartea Apocalipsului (cf. Ap 5,11-14), ne arată o altă transformare, ne arată cum Isus mută atenția oamenilor atinși de el, de pe cele trecătoare pe cele veșnice. Apostolii Iacob și Ioan, care mai înainte căutau ambițiile și onorurile pământești, răzbunarea cu foc (cf. Lc 9,54) și satisfacerea egoismului de a sta numai ei singuri lângă Isus (cf. Mc 10,37); acum după întâlnirea cu Isus înviat, Iacob a fost cel dintâi care și-a dat viața din drag pentru Isus și evanghelia sa (cf. Fap 12,2); iar Ioan exilat în Insula Patmos, din cauza cuvântului și a mărturiei lui Cristos (cf. Ap 1,9), el, cel mândru odinioară, avea să spună în Apocalipsa sa, că numai "Mielul care a fost înjunghiat, e vrednic să primească puterea, bogăția, înțelepciunea, tăria, cinstea, slava și binecuvântarea" (Ap 5,12). Dar și la ceilalți apostoli, Isus le-a schimbat atenția: de la pește la oameni; de la pescuit la păstorit suflete; de la bucuria pentru pești la bucuria pentru oamenii mântuiți; de la ascultarea de oameni la ascultarea de Dumnezeu; de la cele trecătoare la cele veșnice. Noi facem parte din această categorie? Toate aceste schimbări întâmplate cu toți protagoniștii lecturilor de astăzi, la atingerea harului lui Cristos, trebuie să se întâmple și cu orice om, cu orice familie și cu orice comunitate creștină. Cristos a înviat! Pr. Ioan Lungu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |