La Bunavestire a Domnului istoria unei întâlniri
Da-ul spus lui Dumnezeu
De Salvatore M. Perrella
Nu este rar să se amâne din motive de calendar și de timp liturgic solemnitatea Bunei Vestiri a Domnului, dat fiind că anul acesta celebrarea sa, la 25 martie, cădea în Lunea Sfântă, prima zi din marea săptămână ca conduce Biserica să retrăiască Paștele Domnului. Însă această solemnitate este așa de important și semnificativă pentru credință încât nu se poate suprima sau neglija: este vorba, de fapt, despre evenimentul primordial și istorico-salvific al acelui fiat al lui Dumnezeu-cu-noi la care s-a unit, la "împlinirea timpului" (Gal 4,4), acela al uneia dintre noi, Maria din Nazaret; eveniment transmis nouă cu mare măiestrie literară, teologică și poetică de Evanghelie (cf. Lc 1,26-38). Acest text foarte cunoscut, redactat după un formular tipic al riturilor de alianță dintre Dumnezeu și poporul său, în același timp este vestire a nașterii mesianice și a misiunii.
Cu episodul acelui colloquium salutis dintre mesagerul ceresc și Fecioara din Nazaret apre în Cel care este vestit noua Alianță. Întâlnirea tinerei din Nazaret cu mesagerul Cuvântului Dumnezeului părinților noștri (cf. Ex 3,6a; Mc 12,24.27), Gabriel (cf. Dan 8,15-26; 9,20-27), este înainte de toate o luare de poziție, o alegere, în fața lui Israel și a istoriei sale: un da care trebuie rostit integral, cu conștiință și libertate. Așa cum s-a întâmplat cu Israel la muntele Sinai cu mediatorul/legislatorul Moise (cf. Ex 19-24), "cerul" coboară din nou și în mod inedit ca să întâlnească în mod dialogic pământul/omenirea reprezentată de Maria pentru a-i cere să se unească în anunțatul "Fiu al Celui Preaînalt" într-o îmbrățișare indisolubilă: în acest eveniment de har, umila tânără din Nazaret este, în Duh, protagonista singulară. Textul evanghelic se situează în mod ideal într-o structură biblică foarte cunoscută, care este aceea a vocațiilor profetice veterotestamentare. Sensul tuturor chemărilor prezentate de Biblie, care merg de la Abraham la Paul, este unul singur: Dumnezeu este primul, el e cel care începe, el e cel care ia inițiativa și se asigură, chiar și în libertatea creaturii, că totul ajunge la bun sfârșit. Putem afirma, deși cu un anumit caracter rezumativ, că în acest dinamism este descrisă toată antropologia teologică: omul este ascultare a unui cuvânt vital pe care Dumnezeu îl rostește.
Tradiția eclezială de mai multe ori a citit și a înțeles relatarea Bunei Vestiri confruntând-o cu istoria lui Adam și Eva (cf. Lumen gentium, 56). În lumina acestui lucru, semnul spiritualei înțelepciuni și maturități credincioase a Marie se află în capacitatea sa de a se tulbura (cf. Lc 1,29a), element relațional care în schimb este în mod dramatic absent în evenimentul Evei. De fapt, tulburarea este semnul conștiinței de a se afla în fața misterului inedit al lui Dumnezeu cel sfânt. Întruparea Cuvântului, realizată de o noutate inimaginabilă, cere din partea celei interpelate prin har o ulterioară capacitate și voință de ascultare: atunci când ascultarea Cuvântului este autentică, ea generează ulterioară ascultare, în cadrul unui dinamism în care Cuvântul continuă să răsune și să se extindă, fără a se opri (cf. Is 55,9-11).
De fapt îngerul e cel care răspunde la această ascultare și disponibilitate teologală: "Nu te teme, Marie, pentru că ai aflat har la Dumnezeu. Vei primi în sân și vei naște un fiu și-l vei numi Isus. Acesta va fi mare: va fi numit Fiul Celui Preaînalt și Domnul Dumnezeu îi va da tronul lui David, tatăl său; și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit" (Lc 1,30-33). În felul acesta însuși Cuvântul spune ce anume este și ce anume trebuie făcut (cf. Gen 1,3-28). Gabriel, mesager divin, comunică propunerea lui Dumnezeu de a-l trimite pe propriul Fiu îndelung așteptat drept Cuvânt, Sacrament și Mântuire, vestind și anticipând astfel "vestea cea bună" care are ceva incredibil pentru istoria și viitorul întregii omeniri: moștenitorul la tronul lui David constituie astfel răspunsul binecuvântător al Dumnezeului părinților dat tuturor celorlalte generații care vor veni și care vor primi cu suflet disponibil și recunoscător binecuvântarea Dumnezeului celui viu care este de data aceasta și pentru totdeauna Fiul Dumnezeului celui viu concretizat în evenimentul istorico-salvific și în dinamismul întrupării sale feciorelnice din "Femeie". El este noutatea istoriei mântuirii rescrise de planul providențial, suveran și inedit al Dumnezeului trinitar.
La sfârșitul dialogului în casa din Nazaret, prin cuvântul său explicit de consimțire (cf. Lc 1,38), Maria, femeie a Alianței și icoană a credinciosului și a Bisericii în ascultarea Cuvântului, începe drumul său exemplar care o va duce mereu să "pornească din nou de la Cristos" în peregrinatio fidei a sa (cf. Lumen gentium, 58), manifestând astfel, cu condiția sa de slujitoare și de discipolă credincioasă, că istoria dialogului Cuvântului cu Israel nu este întrerupt, ci continuă în mod nou și deci poate să fie reînțeleasă ca un drum care conduce la Consacratul lui Dumnezeu și la opera sa (cf. Lc 24,25-27.44-49; Fap 2,29-36).
"Dacă raportul Mariei cu Cuvântul Domnului a fost așa de profund și semnificativ încât să implice complet persoana sa și să orienteze alegerea sa, acest lucru a fost posibil grație experienței pe care ea a avut-o cu acest Cuvânt, primit nu ca un cod de norme căruia trebuie să se supună, ci ca întâlnirea cu propunerea lui Dumnezeu de a se deschide iubirii sale (cf. Lc 1,26-38). Dumnezeu comunică cuvântul său prin gesturi de viață și cel care îl primește face parte din planul creației, colaborând la realizarea și împlinirea sa" (Giancarlo Bruni).
Da-ul Mariei (cf. Lc 1,38) altoit și coroborat de fiat-ul Cuvântului venit în lume (cf. Evr 10,5-9) realizează trecerea de la Vechiul la Noul Legământ, de la timpul de dinainte de Cristos la timpul lui Cristos și al Duhului său: acest eveniment a schimbat radical fața omului și a lumii și sensul istoriei. Alegerea manifestată Mariei de către înger ne invită în mod asemănător să comemorăm recunoscători harul fundamental care se află la originea existenței noastre; acesta este adevărul nostru și este în același timp identitatea noastră: suntem iubiți și binecuvântați de Dumnezeu în Isus (cf. Ef 1,3) și, prin harul său, suntem iubiți începând încă de la începuturi și până la sfârșit. Cel care se descoperă iubit de Dumnezeu se vede trimis la urmarea Domnului Isus. Este identitatea omului creștin, a bărbatului/femeii de credință pus într-un dialog în care nu el a luat inițiativa.
De fapt, în iubirea lui Dumnezeu față de noi citim iubirea lui Dumnezeu față de lume, aceea despre care vorbește Prima Scrisoare a lui Ioan: "Prin aceasta s-a arătat iubirea lui Dumnezeu în noi: Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său, unicul născut, ca să trăim prin el" (1In 4,9). Asta înseamnă că "la începutul existenței creștine nu există o decizie etică sau o mare idee, ci întâlnirea cu un eveniment, cu o Persoană, care dă vieții un nou orizont și cu asta direcția decisivă" (Benedict al XVI-lea, Deus caritas est, 1). În cea binecuvântată între femei (Lc 1,42), imagine preacurată a Bisericii, fiecare creatură este chemată să se știe și să se simtă binecuvântată, adică iubită de un Tată care, umplând cu Duh, marea binecuvântare, deschide orice persoană la o existență solară (Mt 5,16) pe urmele Fiului, Cel Binecuvântat în veci.
Într-un moment de dificultate pentru toți dar și de speranță pentru viitor, regândindu-se la acel fiat al Fiului Celui Preaînalt care venind în istoria noastră ni s-a dăruit și ni s-a oferit complet nouă până la moarte și până la moartea pe Cruce, Biserica și cei răscumpărați regăsesc sensul și bucuria vieții lor și a misiunii lor, nelăsând să li se fure speranța în așa fel încât să-l ducă pe Isus la periferiile lumii și ale existenței, depunând tristețe și neliniști inutile, cerând "mijlocirea Fecioarei Maria. Ea ne învață bucuria întâlnirii cu Cristos, iubirea cu care trebuie să-l privim sub cruce, entuziasmul inimii tinere cu care trebuie să-l urmăm [...] în toată viața noastră" (Papa Francisc, Omilia din Duminica Floriilor, 24 martie 2013).
(După L'Osservatore romano, 7 aprilie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.