|
Reflecție la Buna-Vestire 2013 "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38). După ce primul astronaut american, Neil Armstrong (1930-2012), de la bordul navetei spațiale Apollo 11, a pus piciorul pe lună, la 20 iulie 1969, președintele Statelor Unite ale Americii de atunci, Richard Nixon (1913-1994), a lăudat această reușită a științei moderne, spunând: "Punerea piciorului unui om pe lună este cel mai mare moment din istoria omenirii". La scurtă vreme după aceea, William Franklin Graham, Jr., zis și Billy Graham (n. 7 noiembrie 1918), un pastor protestant, predicând pe un mare stadion, a pus lucrurile la punct: "Cu tot respectul cuvenit președintelui Richard Nixon, cel mai mare moment din istoria omenirii n-a fost atunci când omul a pus piciorul pe lună, ci atunci când Dumnezeu cel infinit și veșnic a pus piciorul pe pământ în persoana lui Isus Cristos". Ei bine, anunțul și pregătirea divino-umană, pentru cel mai mare eveniment din istoria omenirii, venirea lui Isus, Fiul lui Dumnezeu pe pământ, prin zămislirea lui de la Duhul Sfânt, în sânul imaculat al Fecioarei Maria, le sărbătorim noi astăzi. Prima lectură ne spune că cel dintâi împărat la care este trimis Isaia, este cel al lui Iuda, la răutăciosul Ahaz, într-un ceas de cumpănă pentru micul său regat. Acesta era amenințat nu numai de Rețin, împăratul Siriei, ci, mai trist, și de Pecah, împăratul lui Israel. Folosindu-se de acești "doi tăciuni", satan căuta să răstoarne tronul lui David și astfel să se împotrivească domniei lui Mesia cel promis (cf. 2Rg 16,1-7). Însă profetul este purtătorul unor bune vești divine: cei doi asediatori nu-și vor putea împlini planurile lor rele. Apoi Ahaz este invitat să audă o revelație pe cât de măreață, pe atât de glorioasă: este cea a nașterii lui Emanuel. Acesta va aduce mântuire casei lui David, lui Israel și întregii lumi (cf. Is 7,10-14). O veche istorioară povestește că Fiul lui Dumnezeu, Emanuel, după vestirea nașterii sale de către Isaia, a adunat toți îngerii și le-a spus: "Vreau să merg la oamenii pe pământ, să mă fac unul asemenea lor. Vreau să le duc oamenilor daruri care să fie utile pentru fericirea lor. Așadar coborâți pe pământ și observați bine de ce lucruri au mai mare nevoie oamenii!" Îngerii au plecat. Cercetând bine lumea, s-au întors în cer pentru a aduce la cunoștință cele constatate. Atunci îngerii i-au spus: Dintre multele nevoi ale oamenilor, iată pe cele mai importante: "Oamenii au nevoie de pâine!" - "Eu voi fi pâinea lor", le răspunse Isus. "Oamenii au nevoie de vindecare și alinare pentru că sunt bolnavi" - "Eu voi fi vindecarea și alinarea lor". "Oamenii au nevoie de jertfă de iertare pentru că sunt păcătoși!" - "Eu voi fi jertfa lor de iertare!" "Oamenii au nevoie de adevăr pentru a descoperi sensul vieții!" - "Eu voi fi adevărul lor!" "Oamenii au nevoie de iubire!" - "Eu voi fi iubirea lor!" "În sfârșit, oamenii au nevoie de viață!" - "Eu voi fi viața lor pentru totdeauna", le răspunse Isus. Să vedem contextul Bunei-Vestiri. Cu mai bine de 2000 de ani în urmă, ca și pe timpul lui Isaia, pe pământ domneau iar întunericul, ignoranța și fărădelegile (cf. Is 9,2). Lumea era într-o criză și o tensiune fără precedent. Fiecare om se simțea ca un "Prometeu înlănțuit" căruia un vultur îi ciugulea zilnic măruntaiele. După profeție, toți oamenii, asemenea lui Prometeu, așteptau o salvare de sus, toți așteptau un Mântuitor. Și când a venit "împlinirea vremii" (cf. Gal 4,4), Dumnezeu în marea sa grijă și dragoste față de oameni, pentru ca mântuirea noastră să nu fie întârziată, și-a împlinit făgăduințele trimiterii unui Mântuitor (cf. Gen 3,15; Num 24,17; Is 7,14; Is 9,1-2; ler 23, 5-6; Ez 44,1-3), pregătind ambientul prin vestita "pace romană" și vestind nașterea Fiului său lumii întregi, mai întâi prin arhanghelul Gabriel, Fecioarei Maria, pe care a chemat-o să-i fie și mamă, iar apoi prin Maria, Elisabetei și locuitorilor din ținutul muntos al Iudeii, și apoi lumii întregi prin steaua lui Iacob care i-a călăuzit până și pe magi (cf. Num 24,17; Mt 2,2). Și într-adevăr, lumea a așteptat, a dorit și a primit un Mântuitor, care să-i fie pâine, vindecare, alinare, iertare, adevăr, dreptate, lumină, pace, iubire, jertfă ispășitoare și izvor de viață. Prima și cea mai importantă misiune a lui Isus în lume a fost cea de Mântuitor, așa cum i s-a pus și numele (cf. Mt 1,21). Isus ne-a mântuit prin jertfa sa de pe cruce: "Cristos Isus a venit în lume ca să-i mântuiască pe cei păcătoși" (1Tim 1,15). Isus și-a dat viața ca răscumpărare pentru mulți (cf. Mc 10,45). Isus și-a vărsat sângele, căci fără vărsare de sânge nu există iertare de păcate (cf. Evr 9,22). De aceea lectura a doua de astăzi ne spune: "Fiindcă era cu neputință ca sângele taurilor și al berbecilor să spele păcatele. Cristos, intrând în lume, spune: «Jertfă și prinos n-ai voit dar mi-ai întocmit un trup. Arderi de tot și jertfe pentru păcat nu ți-au plăcut; atunci am zis: Iată, vin ca să fac voința ta, Dumnezeule»" (Evr 10,4-7). Un preot idolatru, fiind martorul unei minuni săvârșite de sfântul Grigore Taumaturgul (213-273), golirea unui templu păgân de diavoli, a rămas atât de mișcat sufletește încât l-a rugat pe sfânt să-l ajute ca să se convertească la creștinism. După ce i-a vorbit despre Sfânta Treime, a început să-i explice Misterul Întrupării, cum Fiul, a doua persoană dumnezeiască, milostivindu-se de lumea noastră atât de păcătoasă și pe cale de osândă veșnică, s-a coborât pe pământ și a luat trup și suflet omenesc, așa ca noi, cu scopul de a suferi și de a muri din iubire față de întreg neamul omenesc. Preotul păgân i-a spus: "Așa ceva este cu neputință. Lucrul acesta nu-l pot înțelege". Sfântul Grigore i-a spus: "Nici eu nu-l înțeleg, pentru că este vorba de un mister, dar cu toate aceste, eu cred cu sinceritate, pentru că asemenea adevăruri nu pot fi demonstrate cu silogismele sărmanei noastre rațiuni, ci sunt dovedite numai prin minunile atotputerniciei lui Dumnezeu". Pentru legătura intimă a lui Isus cu Maria, și a Mariei cu Isus, creștinii buni o iubesc și o prețuiesc pe Maria, care ne-a adus mai întâi vestea mântuirii, iar apoi ni l-a adus pe Mântuitorul însuși. Cardinalul belgian Leo Jozef Suenens (1904-1996) povestește că, fiind primat al Belgiei, îl însoțea pe regele Balduino I (1930-1993) în vizitele sale prin nenumăratele localități ale țării. Îi atrăgea atenția faptul că lumea, în prezența regelui, obișnuia să strige: "Trăiască Regina, trăiască Fabiola!" (n. 1928), chiar daca ea nu era prezentă. Cardinalul, împins de curiozitate, întreba uneori lumea: "De ce o aclamați pe Regină, dacă ea tot nu este de față și nici nu va poate auzi?" Iar lumea răspundea: "Strigăm «Trăiască Regina!" pentru că știm că aceasta îi place tare mult Regelui". Lui Balduino îi plăcea să audă cum este aclamată regina sa pentru ca o iubea din tot sufletul. Și lui Isus îi place mult să audă cum este ovaționată și aclamată mama sa, Maria, pentru că ea l-a iubit așa cum nici o altă inimă omenească nu a făcut-o. Oricât de multă dragoste am avea și am manifesta față de Preasfânta Fecioară Maria, niciodată nu vom reuși să o iubim așa cum Isus o iubește. În privința iubirii față de Maria nu există pericolul de a întrece măsura. Singurul risc care ar putea să apară este acela de a rămâne mai prejos decât merită Maria. De aceea, spune mai departe cardinalul belgian Leo Jozef Suenens: "Trebuie să o iubim și să o cinstim pe Maica Domnului, pentru că prin ea Fiul lui Dumnezeu a venit la noi; Fiul lui Dumnezeu s-a asemănat cu noi în toate lucrurile, afară de păcat (cf. Evr 4,15); Fiul lui Dumnezeu ni l-a făcut cunoscut pe Tatăl și pe Duhul Sfânt (cf. In 1,18; In 14,26); Fiul lui Dumnezeu a suferit și a murit în locul nostru (cf. 1In 2,2); Fiul lui Dumnezeu ne-a redeschis porțile iertării și binecuvântărilor cerului și ale vieții veșnice (cf. In 11,25)". Iată, aceasta este prima parte a Bunei-Vestiri ce ni s-a făcut nouă astăzi. Dar misterul Bunei-Vestiri mai cuprinde o parte, care ne include și pe noi. Așa cum Tatăl a ales-o pe Maria, dintre toate fecioarele lui Israel, pentru a fi cea în care își va împlini făgăduințele cu privire la Mântuitorul lumii; Așa cum Fiul a ales-o pe Maria de mamă dintre toate făpturile de pe pământ; așa cum Duhul Sfânt a ales-o pe Maria de mireasă; tot astfel ne-a ales și pe noi Preasfânta Treime, pentru ca, asemenea Mariei și asemenea ucenicilor săi, prin ascultarea și vestirea Cuvântul său, să-i fim și noi: "frate, soră și mamă" (cf. Mt 7,21). Deci, evenimentul Bunei-Vestiri, de acum mai bine de 2000 de ani în urmă, ne spune că Maria a fost numai începutul unei vii relații dintre Preasfânta Treime și oameni, căci Preasfânta Treime dorește ca această relație începută cu Maria și apoi cu primii ucenici, să continue cu fiecare om de mântuit (cf. LG 68). Cu alte cuvinte, Preasfânta Treime dorește ca și fiecare om să se deschidă la lumina Scripturilor și a Duhului Sfânt și să-l zămislească pe Isus mai întâi în inima lui, așa cum au făcut Maria și primii ucenici; iar apoi după ce l-a zămislit și născut în inima sa, fiecare om să-și asume zămislirea și durerile nașterii lui Isus în inima oamenilor pe care îi întâlnesc, asemenea Mariei și a primilor ucenici. Maria l-a zămislit și l-a născut pe Isus în inima Elisabetei, a lui Zaharia (cf. Lc 1,39); Elisabeta și Zaharia l-au zămislit și născut pe Isus în inimile locuitorilor din ținutul muntos al Iudeii (cf. Lc 1,65); Paul l-a zămislit și născut pe Isus în inima sclavului rebel al lui Filemon (cf. Flm 1,10-11); Petru și ceilalți apostoli, l-au zămislit și născut pe Isus, în inima a 3000 de suflete (cf. Fap 2,41); Paul l-a zămislit și născut în inima corintenilor, de aceea le spune că, asemenea lui Dumnezeu este gelos pe ei, pentru că i-a logodit cu un singur mire (cf. 2Cor 11,2). Noi cum am purtat mai departe evenimentul Bunei-Vestiri? Noi pe câți i-am binevestit până acum cu Mântuitorul Isus? Mai exact în câte inimi l-am zămislit și născut pe Isus până acum? În funcție de răspunsul pe care îl vom da în fața Bisericii, a conștiinței și a lui Dumnezeu, ne bucurăm și suntem părtași de evenimentul Bunei-Vestiri; ni se vor acoperi o mulțime de păcate și vom ajunge la mântuire (cf. Iac 5,20). Pr. Ioan Lungu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |