|
Sfântul Petru și Bergoglio în succesiunea apostolică a episcopilor de Roma După ce s-a rugat în fața Sfintei Fecioare Maria "Salus populi romani", noul episcop aduce omagiu primului său predecesor De Alfonso M. Bruno Jorge Mario Bergoglio, după ce a spus că datoria Conclavului era să-l aleagă pe noul Episcop de Roma, a repetat imediat gestul tuturor colegilor săi răspândiți în lumea catolică. După cum atunci când, după ce a asumat conducerea Arhidiecezei de Buenos Aires, a mers la sanctuarul Sfintei Fecioare Maria de Lucán, patroana orașului și a națiunii, tot așa a mers să se roage în "Santa Maria Maggiore" în fața imaginii miraculoase a Fecioarei Salus Populi Romani, căreia Pius al XII-lea, când se apropia frontul războiului, a încredințat încă o dată salvarea orașului, fiind ascultat. A fost vorba desigur de o subliniere a cultului marian, dar și de un gest care-l inserează pe Episcopul de Roma în normalitatea și în cutuma conducerii diecezane, așa cum a voit să-l aibă lângă el în loja din Sfântul Petru pe cardinalul vicar, reafirmând că se gândește la evanghelizarea comunității care îi era încredințată; și așa cum și folosirea numai a limbii italiene în alocuțiunile publice, pentru că orice prelat se adresează propriilor credincioși în exprimarea lor deosebită. Deci e logic ca o altă acțiune să fie omagiul adus predecesorilor imediați: unul este încă viu, Episcopul emerit, pe care Bergoglio l-a salutat și l-a consultat; alții sunt înmormântați în Sfântul Petru, așadar s-a rugat la mormintele lor. Rămânea omagiul adus primului Episcop de Roma și acest omagiu a fost făcut prin coborârea la nivelul cel mai de jos al subteranului Grotelor Vaticane, acolo unde vestitul "zid roșu" poartă inscripția în greacă, "Petru este aici". Pe verticala exactă a acelui loc este crucea care se află deasupra cupolei lui Michelangelo. Însă această coincidență a fost considerată simbolică până în secolul trecut. Pius al XII-lea a fost cel care a luat ad litteram, ca indicație arheologică precisă, ceea ce până în timpul său era considerată doar o tradiție pioasă, și în timpul anilor războiului a promovat săpăturile. Cercetările au descoperit un cimitir din primul secol, cimitir nu numai creștin și la origine nu ca o catacombă, acoperit ulterior cu edificarea vechii bazilici constantiniene. Arheologii au găsit în el acel mic templu care manifestă un cult inițiat în epoca imediat următoare martiriului primului Episcop de Roma, iar în micul templu au fost găsite și oasele unui bărbat în vârstă de șaizeci sau șaptezeci de ani, înfășurate într-o țesătură prețioasă. E vorba de rămășițele pământești ale lui Petru? Biserica nu a girat oficial această teză, dar i-a autorizat pe autorii cercetării să afirme asta, pe baza autorității lor științifice, cu un articol din revista vaticană de arheologie creștină care a avut mare răsunet în lume. Este interesant de amintit că la săpături au lucrat unii evrei, găzduiți în Vatican pentru a scăpa de persecuția nazistă în timpul ocupării Romei și deghizați în muncitori: căutau un alt israelit și puneau - poate fără să știe - bazele acelei reconcilieri fraterne cu creștinii care avea să fie urmărită mai târziu îndeosebi de Ioan al XXIII-lea și de Ioan Paul al II-lea. Rămâne de spus despre semnificația simbolică și religioasă a gestului făcut de succesorul sfântului Petru. Desigur el a intenționat să sublinieze, în timp ce se ridică insistente și răutăcioase glasurile care vor să pună în discuție autoritatea sa, că ea îi derivă de la sfântul Petru și prin intermediul Apostolului de la Isus însuși: de fapt, tuturor Episcopilor le este atribuită succesiunea apostolică. Mormântul original al sfântului Petru este însă un mormânt modest și asta reflectă stilul imprimat de Bergoglio slujirii sale: deja Ioan Paul al II-lea spusese: "Suntem pescari săraci", și succesorul său a demonstrat că vrea să fie așa. Rămâne tema primatului lui Petru: Isus, înainte de a-l conferi, l-a întrebat de trei ori: "Simon, fiul lui Iona, mă iubești mai mult decât aceștia?". Papa venit la Roma - ca sfântul Petru - dintr-o țară situată dincolo de mare afirmă cu gesturi și cuvinte că primatul său este primatul carității între Bisericile surori din toată lumea. Primatul iubirii creștine. (După Zenit, 3 aprilie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |