|
Reflecție la 8 martie, Ziua Internațională a Femeii 8 martie, o nouă sărbătoare "Purim" a lumii moderne. Deși Ziua Internațională a Femeii, 8 martie, nu este o sărbătoare înscrisă în calendarul creștin, pentru legăturile ei cu personaje biblice credincioase și pentru exemplele ei bune de urmat, ziua de 8 martie, merită și o abordare creștină. O veche legendă orientală povestește că, pe când Dumnezeu plăsmuia femeia din coasta lui Adam, s-a rănit la un deget al mâinii sale atotputernice și câțiva stropi de sânge au căzut pe coasta luată din Adam. Ei bine, și-a zis cel bătrân de zile, luând în mâini coasta stropită cu sângele său: "Voi face din ea inima femeii". Și de atunci se zice că prin inima oricărei femei curge sânge din sângele lui Dumnezeu. De aceea, oricine s-ar gândi să-i facă rău femeii, ar trebuie să țină cont de iubirea specială a lui Dumnezeu pentru ea. Frumos "laudatio" femeii! O bună parte din omenire cinstește astăzi, 8 martie, Ziua Internațională a Femeii. Dar această cinstire are la bază și o solidă ancorare în Biblie, unde scrie că însuși Dumnezeu a cinstit femeia atunci când a creat-o ca pe o fiică toată frumoasă, după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26); unde scrie că Dumnezeu a făcut din femeie jumătatea perfectă, egală și complementară a bărbatului (cf. Gen 2,18-24); unde scrie că Dumnezeu a făcut din femeie mama și îngerul copiilor care se vor naște în lume, copii meniți să ia locul lăsat gol în cer de către îngerii căzuți (cf. Gen 1,28); unde scrie că Dumnezeu a făcut din femeie o îngrijitoarea familiei (cf. Prov 31,10-31). Un vas de lut, plin de atâtea comori (cf. 2Cor 4,7), a atras chiar de la început dușmănia diavolului care a văzut în femeie, frumusețea și demnitatea pierdute de el; de aceea s-a năpustit asupra ei ca "balaurul asupra fiicei de împărat" (cf. Legenda sfântului Gheorghe), murdărind-i frumusețea și darurile și a scoțând-o din cer împreună cu toată familia ei (cf. Gen 3,1-7). Dar acest atac al diavolului nu a făcut altceva decât să sporească darurile puse de Dumnezeu în femeie, căci Dumnezeu avea să ridice dintr-o fiică a Evei, din fecioara Maria, pe mama Mântuitorului care va zdrobi capul satanei (cf. Gen 3,15; Lc 1,35b); pe mireasa Duhului Sfânt (cf. Lc 1,35); pe femeia imagine a Bisericii răscumpărate; pe cea care va locui veșnic cu el în ceruri, și al cărui împărat va fi fiul ei, Isus (cf. Gen 14,18; Gal 4,26; Ap 21,2-3); pe mijlocitoarea puternică de haruri pentru oameni (cf. In 2,3-5); și pe puternică ocrotitoare a lor (cf. In 19,26-27). În fața acestui noian de haruri, ura diavolului asupra femeii a crescut și mai mult. De aceea, el a batjocorit-o pentru a-i altera trupul ca să nu-l mai poată naște pe Isus și pentru a-i atrage mânia lui Dumnezeu (cf. Gen 6,2-7); dar mânia Domnului a căzut asupra lui și asupra slujitorilor săi, care au fost nimiciți la potop (cf. Gen 7,21). A robit-o apoi la oamenii săi răi, în felurite chipuri și moduri, așa cum se vede până în ziua de astăzi. Dar cu toată robia și prigoana dezlănțuită asupra ei, femeia va ajunge în cer, unde va fi înveșmântată cu soarele, cu luna sub picioare, și încoronată cu 12 stele (cf. Ap 12,1); iar dușmanii femeii, în frunte cu diavolul, o vor sfârși în iazul cu foc (cf. Ap 20,10-15). Din 8 martie 1911, în fiecare an la această dată, se celebrează Ziua Internațională a Femeii. Promotoarea acestei frumoase sărbători a fost Clara Zetkin (?etkin) (1856-1933), o intelectuală evreică născută la Wiederau, în Germania și moartă la Arhanghelskoie, în Rusia. Când unele țări și guverne, amăgite de diavol, refuzau cu îndârjire recunoașterea demnității și rolului femeii în societate și în familie; când refuzau să recunoască și să aplice în viață egalitatea ei cu bărbatul; această femeie curajoasă, Clara Zetkin, s-a ridicat și s-a făcut glas pentru surorile ei discriminate din întreaga lume, cerând categoric și public statelor și guvernelor lumii să recunoască și să le acorde femeilor drepturile pe care însuși Dumnezeu le-a conferit lor prin creație, Isus le-a conferit lor prin mântuire, iar Duhul Sfânt le-a conferit prin sfințire (cf. Gal 3,28). Iată numai un fragment dintr-un discurs al Clarei Zetkin, promotoarea zilei de 8 Martie: "Așa cum bărbatul și femeia participă în mod egal la actul conceperii copiilor, ei trebuie să participe în mod egal și la actul educației lor; căci educația este totuși cel mai important act, după concepere și naștere. De aceea, trebuie ca puterea spirituală și morală atât de necesară în procesul educațional să fie împărțită în mod armonios între bărbat și femeie. Declarăm, așadar, că educația nu trebuie să fie doar o lucrare a mamei, ci a ambilor părinți" (Mannheim, Germania, 1906). Fiind evreică, celor care se temeau de egalitatea femeilor cu bărbații și de o sărbătoare internațională a femeilor, Clara Zetkin le-a spus că prin sărbătorea femeii de la 8 martie, ea nu dorește altceva decât o femeie nouă și o sărbătoare nouă, după un model biblic, după modelul Esterei și a sărbătorii Purim. Iar conform Bibliei, Estera este un portret luminos de femeie, adică o femeie agreabilă la chip și modestă la suflet (cf. Est 2, 15), o femeie înțeleaptă (cf. Est 2, 9-17; 5, 1-3), o femeie ascultătoare (cf. Est 2, 10), o femeie smerită (cf. Est 4, 16), o femeie curajoasă (cf. Est 7, 6), o femeie loială și perseverentă (cf. Est 2, 22; 8:1-2; 7, 3-4); iar "Purim", o zi aleasă. Istoria Esterei este frumoasă, captivantă, interesantă și cu mult folos sufletesc. Noi știm că Dumnezeu a permis ca evreii să fie duși robi în Babilon, spre vindecarea lor sufletească, din cauza păcatelor lor. Acolo au stat 70 de ani, după numărul sabatelor profanate, câte un an pentru fiecare sabat profanat (cf. Dan 9, 24). Apoi Dumnezeu a ridicat pe Cirus, regele perșilor, ca să-i pună în libertate (cf. Is 45,13). În timp ce cărțile biblice Ezdra și Nehemia se ocupă de evreii care s-au repatriat, cartea Esterei se ocupă de evreii care au rămas mai departe în Babilon. Datorită binecuvântării și ingeniozității primite de la Dumnezeu, poporul evreu s-a făcut remarcat oriunde l-a purtat Dumnezeu. Dar tot pe oriunde a fost purtat de Dumnezeu, pentru că a fost poporul lui ales, el a fost mereu invidiat, urât și prigonit de dușmanii lui Dumnezeu. Așa s-a întâmplat în Egipt, așa s-a întâmplat și în Babilon, așa s-a întâmplat și în Canaan, țara dată lor de Dumnezeu. Dar de fiecare dată, Dumnezeu, și-a salvat poporul său din mâna prigonitorilor, "cu mână tare, cu braț întins și minuni" (cf. Dt 4,34), folosind persoane simple și necunoscute, spre umilirea și umilirea dușmanilor (cf. 1Cor 1,27). Să ne gândim la Moise, un om bâlbâit și cu vorbirea greoaie, care a fost folosit de Dumnezeu pentru a scoate poporul său din robia egipteană (cf. Gen 4,10). Să ne gândim la David, un copilaș plăpând și cu păr bălai (cf. 1Sam 16,11), care a fost folosit de Dumnezeu pentru a bate pe uriașul Goliat al filistenilor (cf. 1Sam 17,50). Să ne gândim la văduva credincioasă Iudita, o văduvă disprețuită de oamenii timpului, dar care a fost aleasă de Dumnezeu pentru a-l învinge pe Holofern, generalul asirian, care asedia cetatea Betuliei (cf. Idt 13,18-19). Iar acum să ne gândim la orfana și necunoscuta Estera, la fel de necunoscută de oamenii timpului, dar care a fost ridicată și aleasă de Dumnezeu, pentru a răsturna planurile criminale ale lui Haman Hagagitul, generalul de război de la curtea regelui Assuerus (cf. Est 7,10). Ajuns primul om în stat, după împăratul Assuerus, Haman Hagagitul a cerut închinare de la toți locuitorii capitalei, Suza. Dintre toți locuitorii imperiului, unul singur refuza să-i acorde închinarea pretinsă, iar acesta era Mardorheu evreul. Dar, pentru ce refuza? Pentru că legea divină oprește închinarea la oameni (cf. Mt 4, 10); pentru faptul istoric prin care amaleciții, strămoșii lui, i-au atacat oameni slabi din urma convoiului ce călătorea prin pustiu (cf. Ex 17,18); și apoi pentru porunca dată de Dumnezeu de a nimici pe amaleciți (cf. Dt 25,17-19); toate acestea au constituit suficiente argumente ca să-l împiedice pe credinciosul Mardorheu să satisfacă pretențiile unui vrăjmaș al Domnului și al poporului său. În fața acestui refuz, vechiul dușman al lui Dumnezeu și al poporului său ales, din cea de a 16-a generație (cf. Iosif Flavius, Antichități, nr. 6-5), și-a arătat iarăși ura, căutând batjocora lui Dumnezeu și distrugerea poporului ales din Babilon. Dar Dumnezeu, care stă împotriva celor mândri și care veghează asupra copiilor săi (cf. Iac 4,6), a ridicat în cinstea de împărăteasă a imperiului babilonic pe umila sa slujitoare, orfana Estera. Aceasta, prin frumusețea sa fizică, dar mai ales prin cea sufletească; prin calitățile ei umane, dar mai ales prin virtuțile ei; prin farmecul ei, dar mai ales prin credința ei în Dumnezeu, a reușit să câștige inima împăratului Ahașveroș, care a schimbat sentința, din una de condamnare la moarte a evreilor, într-una de cinste și apreciere pentru ei (cf. Est 9,1). Cu acea ocazie, Haman și familia lui, apoi și alți mulți dușmani ai lui Dumnezeu și ai poporului său ales, au fost uciși, ca un semn al luptei lui Dumnezeu împotriva dușmanilor săi și ai poporului său (cf. Est 7,10; 9,5-15). Cu ocazia schimbării sentinței, din moarte și ocară, într-una de viață și cinste pentru întregul poporul lui Dumnezeu, evreii, spre aducere aminte, spre pomenire veșnică din neam în neam, au rânduit sărbătoarea anuală, numită "Purim", o sărbătoare cu masă festivă și cu jocuri și cântece de bucurie (cf. Est 9,17). Numele sărbătorii ebraice de Purim vine de sorțul "pur" care a fost aruncat de Haman Hagagitul pentru uciderea evreilor, dar care sorț Dumnezeu l-a întors în biruință pentru evrei (cf. Est 9,24-26). O astfel de femeie, ca Estera, și o astfel de sărbătoare, ca Purim, a voit să promoveze și să realizeze Clara Zetkin, prin înființarea Zilei Internaționale a Femeii, de la 8 martie. Astfel de femei ca Estera, femei plăcute în primul rând la suflet, femei modeste și cu inimă mare, femei înțelepte și temătoare de Dumnezeu, femei smerite și curajoase în același timp, femei loiale și perseverente, ne dorim să cinstim și să sărbătorim și noi astăzi, de 8 martie. Cu femei luptătoare pentru binele poporului, ca Estera, Iudita, Debora, Rut, Ioana de Arc; cu mame sfinte ca Fecioara Maria, mama lui Isus, ca Elisabeta, mama lui Ioan Botezătorul, ca Eunice, mama lui Timotei, ca Elena, mama lui Constantin; ca Monica, mama lui Augustin; ca Emilia, mama lui Vasile cel Mare; ca Nona, mama lui Grigore Teologul; ca Antuza, mama lui Ioan Gură de Aur, ca Pica, mama lui Francisc din Assisi, ca Margareta, mama lui Ioan Bosco, ca Margareta, mama fericitului nostru Ieremia, care au știut să-și trăiască credința, care au știut să-și aducă și să-și țină soții și copiii lângă Dumnezeu, tot să te lauzi și tot să faci sărbătoare! De aceea, de 8 martie, ziua internațională a tuturor femeilor și mamelor din lume, după oferirea sfintei Liturghii, după rugăciunile pioase înălțate astăzi pentru ele, după tradiționalul de "La mulți, fericiți și binecuvântați ani de viață", le dorim din toată inima să urmeze exemplul femeilor sfinte pe care Scriptura, Biserica, istoria și societatea le laudă; le dorim împreună cu Clara Zetkin ca ele facă uz de tot farmecul pus de Dumnezeu în ele la creație și să-și pună în valoare acel "sânge divin" care curge prin inima și venele lor, după cum spune Legenda, pentru a da un nou impuls credinței, pentru a stinge conflicte, pentru a îmblânzi inimi rebele, pentru a se uni în muncă cu soții lor, pentru a-și atrage soții în creșterea și educația creștină a copiilor, iar apoi pentru a duce toată familia la slava lui Dumnezeu și la binele veșnic din paradis! Le mai dorim și ne dorim astăzi, de ziua lor, ca ele să umple raiul de soți și copii sfinți; să umple bisericile de mărturisitori buni; să umple școlile de elevi și studenți eminenți; să umple ogoarele, fabricile și toate locurile de muncă cu muncitori harnici și iscusiți; să umple societatea în care trăim cu oameni de pace și bine. Nu putem uita astăzi nici pe femeile și mamele care au trecut din această viață. Pentru ele în primul rând oferim jertfa sfintei Liturghii și ne rugăm; ne mai rugăm ca Dumnezeu să le deschidă porțile paradisului și să le dea un loc de fericire veșnică; și nu în ultimul rând, ne rugăm ca ele "să-și petreacă cerul făcând bine pe pământ", cum spunea sfânta Tereza de Lizieux, să nu ne uite în rugăciunile lor și împreună cu Isus să ne atragă și pe noi spre lăcașurile veșnice (cf. In 12,32). La mulți și fericiți ani tuturor femeilor! Pr. Ioan Lungu lecturi: 400.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |