Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la ziua sfântă a Învierii 2013

"Aceasta este ziua pe care ne-a făcut-o nouă Domnul, să ne bucurăm și să ne veselim într-însa!" (Ps 118, 24)

Cristos a înviat!

Din milioane de piepturi se revarsă astăzi o cântare de laudă și bucurie, de credință și speranță: Cristos a înviat! Aleluia!

Secvența ne spune: "Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat; stăpânul vieții a murit, dar acum e viu și domnește". Isus însuși ne spune: "Am fost mort, și iată că sunt viu în vecii vecilor. Eu țin cheile morții și ale locuinței morților" (Ap 1,18).

Paștele este sărbătoarea cea mai mare și cea mai prețioasă. Este sărbătoarea sărbătorilor și comoara comorilor. Astăzi cântă "Aleluia" împreună cu noi Maica Domnului, femeile sfinte, ucenicii ce au fost risipiți, și orice creștin.

Domnul nostru Isus Cristos a fost jertfit și a murit, pentru că el însuși a voit-o. Dar acum e viu și triumfător, căci a avut puterea să-și dea viața, și a avut putere să și-o ia înapoi (cf. In 10,18).

Dacă Isus Cristos n-ar fi înviat, zadarnică ar fi fost întruparea, zadarnică ar fi fost predica, zadarnică ar fi fost suferințele și moartea lui Isus. Sfântul Paul ne spune: dacă Isus n-ar fi înviat din morți, zadarnică ar fi fost și credința noastră căci, noi am fi fost tot în păcatele noastre, cei morți ar fi rămas morți pentru vecie și astfel am fi fost cei mai de plâns dintre oameni. Dar Isus a înviat din morți ca pârgă a celor adormiți (cf. 1Cor 15,17-20).

Cât de mare a fost întristarea ucenicilor, a femeilor sfinte și a prietenilor lui, când l-au văzut pe Isus răstignit pe cruce între doi tâlhari, și când au auzit strigătul dușmanilor: "Hei, tu, care dărâmi templul și-l zidești la loc în trei zile, salvează-te pe tine însuți, dacă ești Fiul lui Dumnezeu, și coboară-te de pe cruce" (Mt 27,40), dar mai ales când l-au văzut rece și fără viață.

Dar totul a durat foarte puțin, căci a venit ziua a treia care a vestit lumii întregi cea mai mare bucurie: "Cristos a înviat!". Mielul a răscumpărat turma. Cristos cel nevinovat i-a împăcat pe oamenii păcătoși cu Tatăl ceresc. Moartea și viața s-au înfruntat în mod minunat: stăpânul vieții a murit, dar acum e viu și domnește!

Moartea lui Isus a fost ca un somn dulce după chinurile Calvarului. De la învierea lui Cristos, și moartea tuturor ucenicilor săi a devenit tot un somn dulce după crucea necazurilor. De 53 de ori ni se spune în Biblie că moartea este doar un somn. Când le-a vorbit ucenicilor despre moartea lui Lazăr, Isus le-a spus: "Lazăr, prietenul nostru, doarme, dar mă duc să-l trezesc din somn" (In 11,11). Isus, după ce i-a înviat pe Lazăr, pe fiica lui Iair, pe tânărul din Naim, a înviat și el, arătând prin aceasta că putere a avut să-și dea viața și putere a avut să o ia înapoi (cf. In 10,18), dar că are putere pentru a ne învia și pe noi (cf. In 11,25-26).

Cea dintâi persoană care s-a grăbit spre mormânt în această glorioasă dimineață a învierii a fost Maria Magdalena, femeie din care Domnul a scos șapte demoni (cf. In 20,1-2). Cu gândul de a-l regăsi pe Mântuitorul ei preaiubit, nici chiar prezența îngerilor nu pare a o surprinde. Dar, Isus nu poate lăsa o asemenea afecțiune fără răspuns, de aceea a venit ca s-o mângâie. Isus înviat depășește așteptările Mariei, căci el vine la ea ca un Mântuitor viu, o cheamă pe nume și îi încredințează un mesaj de cea mai înaltă valoare, vestirea învierii lui către frații săi.

În evanghelia de astăzi, Isus însuși și-a anunțat învierea și venirea înapoi la toți care-l iubesc și cred într-însul, printr-un limbaj al semnelor din acel timp. Prin limbajul "Ștergarul împăturit", Ioan a fost primul care a crezut în învierea lui. Referitor la pregătirea mesei, acesta era un semn între stăpân și servitorul lui. Servitorul pregătea masa în felul cum îi cerea stăpânul său, și nu se apuca să strângă masa până nu avea semnul dat de stăpânul său. Dacă stăpânul după ce își spăla mâinile, le ștergea și punea ștergarul neîmpăturit pe farfurie, însemna că el a terminat de mâncat, iar servitorul putea curăța masa. Însă dacă stăpânul după ce își spăla mâinile și le ștergea, împătura ștergarul și-l punea lângă farfurie, chiar dacă pe moment se ridica de la masă și pleca, acesta era semnul că el va veni înapoi. Și într-adevăr, Isus la înviere și-a împăturat ștergarul, fapt prin care a anunțat că va veni înapoi, așa cum de altfel a făcut-o, mângâind-o pe Maria Magdalena, încurajându-i pe ucenicii de la Emaus, întărindu-i pe ceilalți apostoli, și rămânând cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20). De aceea Petru a putut să spună hotărât: "Dumnezeu l-a înviat a treia zi și i-a îngăduit să ni se arate" (Fap 10,40).

Undeva în Anglia este un cimitir în care se găsește o piatră de mormânt deosebită. În piatra de marmură este gravat un înger, care ține într-o mână o cheie cu care vrea să deschidă un lacăt. Mâna cealaltă este dusă streașină la ochi, iar privirea lui este îndreptată în sus. La baza pietrei stă scrisă următoarea inscripție: "Până vine el." Sculptorul a voit ca până la venirea lui Cristos, care va deschide spre slavă toate mormintele credincioșilor, oamenii să vadă moartea prin ochii îngerului.

Iată ce epitaf și-a scris Benjeamin Franclin (1706-1790), diplomat, om de știință, inventator, filozof, profesor și om politic american: "Trupul lui Benjamin Franklin, ca o carte veche al cărei cuprins a fost smuls, zace aici în mormânt hrană pentru viermi; însă lucrarea nu va rămâne întru totul pierdută, căci după cum a crezut, va învia, va apărea încă o dată într-o ediție nouă și mult mai bună, corectată și îmbunătățită de însuși autorul vieții".

Sfânta Tereza a Pruncului Isus (1873-1897) spunea și ea: "La sfârșit, nu moartea va veni ca să ne caute, ci bunul Dumnezeu".

Cristos a înviat și noaptea cea lungă și întunecată a lumii a trecut, dezamăgirile noastre au trecut, și au dispărut și toate temerile noastre: "Seara ne va sălășlui plânsul, iar dimineața bucuria!" (Ps 29,5). Cristos a înviat iar viața stăpânește și domnește, și toți cei morți vor ieși într-o zi din morminte (cf. 1Cor 15,14-20). Cristos a înviat din morți și lumina a răsărit pentru toți cei care îl urmează (cf. In 8,12), iar îngerii împreună cu oamenii se bucură în cer și pământ cântând: "Aleluia!"

În romanul său clasic, Mantia, Lloyd C. Douglas (1877-1951) dă viață unui personaj pe nume Marcellus, care a fost cucerit de Isus. Marcellus îi trimite mai multe scrisori logodnicei sale Diana, care se afla în Roma, și îi vorbește despre învățătura lui Isus, minunile, răstignirea lui și în final, despre învierea lui. Iar în cele din urmă, îi aduce la cunoștință că el însuși a devenit ucenicul lui Isus. În scrisoarea de răspuns, Diana i-a scris: "Mă temeam că te va afecta. Este o poveste frumoasă. Și așa trebuie să și rămână. Nu trebuie să avem nici o legătură cu ea". Atunci Marcellus îi răspunde: "Fără o legătură intimă cu Cristos, mort și înviat pentru noi, vom muri fără a putea învia și fără a putea fi fericiți pe vecie!"

"El să fie Paștele în noi", spunea preotul și poetul iezuit englez Gerard Manley Hopkins (1844-1889), la moartea a cinci călugărițe franciscane, în naufragiul navei "Deutschland" din anul 1875, de pe Tamisa. Cum se poate lucrul acesta? În trei moduri cu totul minunate: prin credința care se înalță deasupra îndoielii, prin nădejdea care biruie deznădejdea și prin dragostea care face dreptate.

Unui bolnav din Anglia, încetul cu încetul, picioarele au început să-l trădeze. Apoi și-a pierdut și vocea complet. Cu câteva zile înainte să moară, chiar în dimineața de Paște, cu mâna tremurând, a scris o scrisoare către fiica sa căreia îi zicea: "Este îngrozitor să te trezești în dimineața de Paște și să nu poți striga «Cristos a înviat», pentru că nu mai ai voce. Dar mai teribil și mai îngrozitor lucru este să ai voce și să nu vrei să strigi: «Cristos a înviat»!"

Sfântul Paul ne arată astăzi cum să trăim Paștele: "Dacă ați înviat cu Cristos, râvniți la lucrurile de sus, unde Cristos șede de-a dreapta lui Dumnezeu. Năzuiți la cele de sus, nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră a fost ascunsă cu Cristos în Dumnezeu" (Col 3,1-2). Tot Paul, în alt loc, ne îndeamnă: "Îndepărtați din viața voastră drojdia veche, pentru a fi un aluat nou" (1Cor 5,7). Dacă se cugetă la cele de sus și dacă se aruncă drojdia păcatului din viața noastră, atunci va începe să apară chipul omului nou, după chipul lui Isus înviat.

Sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), patriarhul Constantinopolului, a fost un om care a cugetat numai la cele de sus, a aruncat drojdia păcatului, și a lăsat să se vadă în el chipul omului nou. Ni se relatează că împăratul roman a dispus să fie arestat acest patriarh sub acuzarea de a fi creștin: "Dacă nu te lepezi de Cristos, atunci te voi expulza din imperiu". "Nu ai cum să faci lucrul acesta pentru că lumea întreagă este împărăția Tatălui meu". "Atunci am să-ți iau viața". "Nu ai cum pentru că viața mea este ascunsă cu Cristos în Dumnezeu". "Îți voi confisca averea". "Cu neputință, deoarece comoara mea se găsește, împreună cu inima mea, în ceruri". Împăratul a mai făcut o încercare: "Atunci te voi izgoni de aici și nu vei mai avea nici un prieten". "Nici asta nu ai cum, pentru că eu am un prieten de care tu nu mă poți despărți. Tu nu îmi poți face nici un rău!".

Cu adevărat, de când Isus a înviat din morți, nimeni nu ne mai poate face vreun rău, viața noastră este ascunsă de acum cu Cristos în Dumnezeu (cf. Col 3,3).

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat