Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Vatican: Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea pentru Postul Mare 2013

Vineri, 1 februarie 2013, în Aula Ioan Paul al II-lea a Sălii de Presă a Sfântului Scaun, a avut loc conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2013 despre tema A crede în caritate trezește caritate - "Noi am cunoscut și am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi" (1In 4,16). Au intervenit: Cardinalul Robert Sarah, Președinte al Consiliului Pontifical "Cor Unum"; mons. Giampietro Dal Toso, Secretar al Consiliului Pontifical "Cor Unum"; mons. Segundo Tejado Munoz, sub-secretar al aceluiași Consiliu Pontifical; dr. Michael Thio, Președinte generala al Confederației Internaționale a Societății "Sfântul Vincențiu de Paul". Publicăm în continuare intervenția președintelui, cardinalul Robert Sarah.

* * *

Stimați domni,

Ne aflăm la obișnuita întâlnire de prezentare a Mesajului pentru Postul Mare al Sfântului Părinte Benedict al XVI-lea. Anul acesta, tema mesajului se focalizează asupra raportului stringent dintre credință și caritate, așa cum ni-l reafirmă apostolul Ioan: "Noi am cunoscut și am crezut în iubirea pe care Dumnezeu o are față de noi" (1In 4,16): A crede în caritate trezește caritate. În contextul Anului Credinței, în acest Post Mare ne este oferită posibilitatea de a reflecta asupra raportului care subzistă între aceste două virtuți teologale: credința și caritatea. Între a crede în Dumnezeu, în Dumnezeul revelat de Isus Cristos, și caritate, care este rod al Duhului Sfânt și ne proiectează într-un orizont de deschidere profundă spre Dumnezeu și spre aproapele.

Înainte de multe cuvinte aș vrea să vă exprim acest adevăr cu un exemplu, pe care l-am auzit în timpul ultimei noastre adunări plenare, care s-a desfășurat, așa cum știți, în urmă cu două săptămâni. Este o mărturie de la Manila. Un inginer filipinez format la Massachusetts Institute of Technology, Héctor Quesada, își dă seama la un anumit moment al vieții sale că îi este foame de Dumnezeu. Redescoperă credința prin experiența Couples of Christ. Din 2002 a inițiat o activitate de promovare umană într-un slum din Manila: unde înainte erau îngrămădite 3.500 de persoane în barăci de lemn, de plastic, de carton, într-o zonă de 10.000 m2, unde crima și drogurile stăpâneau, acum este o școală, case demne, o misiune medicală. Și el însuși a recunoscut că credința nu se află numai la începutul inspirației sale, ci schimbă și apropierea de viața și de cultura beneficiarilor înșiși. Dacă comportamentele lor, valorile lor, relațiile lor nu se schimbă din interior, slum în puțin timp redevine cel de mai înainte. Caritatea pe care au trăit-o îi ajută pe beneficiari să-l redescopere pe Dumnezeu și, în Dumnezeu, demnitatea lor de persoane.

Așadar, dacă vorbim despre legătura dintre credință și caritate vorbim cel puțin despre două dimensiuni. Prima: credința adevărată nu există fără fapte; cine crede învață să se dăruiască altuia. A doua: caritatea trezește credința, așadar este mărturie. Exemplul pe care vi l-am dat este unul - după mine, domnul Michael Thio va spune altele -: sunt atâtea fapte pentru a spune că Biserica este vie și trăiește din această reciprocitate dintre credință și caritate.

Inserat în Anul Credinței, Mesajul de Postul Mare este o ocazie prețioasă pentru a menține proaspătă această legătură în toți credincioșii. În acest sens este un moment propice, deoarece ne pregătim pentru Paște, adică să celebrăm acel fapt în care creștinul recunoaște izvorul carității: Cristos care moarte și învie din iubire. Din acest act de dăruire totală al lui Dumnezeu putem trăi în plinătate toată viața noastră de credință. Actul suprem al crucii, pătimirea, moartea și învierea sa, dăruiește un caracter unic experienței care se concretizează în creștinism. În Cristos, fiecare creștin se recunoaște pe sine însuși și chemarea sa de a oferi propria viață pentru binele celuilalt. Pentru acest motiv, din totdeauna Postul Mare este un timp propice pentru a deschide larg privirea inimii noastre spre frații cei mai nevoiași, împărtășind cu ei ceea ce este al nostru. În acest moment istoric deosebit trebuie subliniată importanța unei carități informate, documentate, atente la numeroasele contexte de sărăcie, mizerie, suferință: de la creșterea numărului și a entității calamităților naturale, nu fără responsabilități umane, cu toată încărcătura lor de durere, la înăsprirea conflictelor violente, adesea uitate de mass-media; de la înrăutățirea condițiilor de viață ale multor familii, și ca urmare a crizei economice și financiare, care lovește multe țări din Europa și nu numai, cu creșterea șomajului, mai ales în rândul tinerilor, până la contextele în care munca există dar este exploatată, slab plătită și fără ocrotirile minime, așa încât să garanteze demnitatea muncii însăși și, prin urmare, a persoanei umane.

Așa cum spuneam, centrul acestui mesaj de Postul Mare se poate vedea desigur în împletirea indisolubilă dintre credință și caritate. Și aici, lăsați-mă să spun cu sinceritate, atingem un nerv descoperit. Papa o spune și citez: "Nu putem niciodată să separăm sau, chiar, să opunem credința și caritatea". Această separare sau opoziție ia diferite forme, dintre care aș vrea să enumer câteva, și prin experiența mea de episcop african.

O înțelegere greșită este aceea de a accentua așa de puternic credința și liturgia drept canalul său preferat încât să se uite că ele se adresează unui om concret, cu nevoile sale, chiar umane, istoria sa, relațiile sale. Este convenabilă pentru mulți, dinăuntru și din afară, o Biserică îmbătată de parfumul lumânărilor, ocupată să aranjeze sacristia, concentrată mai degrabă asupra dezbaterilor teologice subtile și a certurilor clericale decât asupra persoanei în integritatea sa căreia Cristos i s-a adresat.

O a doua înțelegere greșită este aceea de a crede că Biserica este un fel de mare operă filantropică și de solidaritate pur umană, unde angajarea socială este prioritară și ceea ce contează este promovarea omului pentru ca să aibă pâine și cultură, așadar misiunea primară a Bisericii este edificarea unei societăți drepte și egale, uitând că în centrul omului se află nevoia sa de Dumnezeu.

O altă înțelegere greșită este de a despărți o Biserică bună, cea a carității, de o Biserică "rea", cea a adevărului, care apără și ocrotește viața umană și valorile morale universale. Biserica merge bine atunci când se îngrijește de bolnavi, merge mai puțin bine când exercită misiunea de a trezi conștiințele.

Credința și caritatea merg împreună, așadar evanghelia și faptele merg împreună. Ceea ce este valabil în experiența personală, este valabil și pentru Biserică drept comunitate. Nu se poate în cotidianitate să se pretindă construirea propriei vieți creștine în mod unilateral. Într-adevăr, atunci când se separă în viața de toate zilele credința de caritate și de rugăciunea îngenunchează cu umilință, în mod inevitabil raportul cu Dumnezeu se face țândări. Pe de o parte, o viață întemeiată numai pe credință riscă să naufragieze într-un sentimentalism banal care reduce raportul cu Dumnezeu la o simplă consolare a inimii. Pe de altă parte, o caritate care nu se îngenunchează în adorarea lui Dumnezeu și care nu ține cont de izvorul din care provine și spre care trebuie să se îndrepte orice acțiune de bine, riscă să fie redusă la simplă filantropie și pur "activism moralist". De aceea, suntem chemați să ținem unite în propria trăire "cunoașterea" adevărului cu "mersul" în adevăr. De fapt, cu credința avem posibilitatea de a cunoaște și a adera la adevăr, devenind prieteni ai lui Dumnezeu. În caritate, această experiență de prietenie cu Dumnezeu se realizează, devine vizibilă și comunicabilă. Dar fără a crede că există un înainte și un după, sau un aspect de cunoaștere și unul practic. Nu: la nivel personal, autenticitatea credinței este trăită ca act de caritate și "ne face să perseverăm concret în filiația divină aducând toate roadele Duhului Sfânt".

În domeniul propriu-zis eclezial aș vrea să mă întorc asupra unui punct îndrăgit de Sfântul Părinte, care în magisteriul său - așadar nu numai în Mesajul pe care-l prezentăm astăzi, ci de mai multe ori - ne amintește raportul natural dintre evanghelie și caritate. În acest Mesaj de Postul Mare reafirmă că "operă maximă de caritate este tocmai evanghelizarea, adică «slujirea Cuvântului». Nu există acțiune mai benefică, deci caritabilă, față de aproapele decât a frânge pâinea Cuvântului lui Dumnezeu, a-l face părtaș de Vestea cea Bună a Evangheliei, a-l introduce în raportul cu Dumnezeu: evanghelizarea este cea mai înaltă și integrală promovare a persoanei umane".

Pe de altă parte, la începutul Sinodului din octombrie despre noua evanghelizare, a subliniat această mare unitate dintre credință și caritate, afirmând că pilaștrii noii evanghelizări sunt "confessio" și "caritas": sunt cele două moduri cu care Dumnezeu ne implică, ne face să acționăm cu El, în El și pentru omenire. Apoi, "confessio" nu trebuie considerat un lucru abstract, ci este "caritas", este iubire. Numai așa este realmente reflexie a adevărului divin, care ca adevăr este în mod inseparabil și iubire. Această iubire este flacără, îi aprinde pe ceilalți, o pasiune care trebuie să crească din credință, care trebuie să se transforme în foc al carității (cf. Meditația de la prima Congregație Generală). Numai o caritate care se naște din credință forjează creștini autentici, capabili să alunge acea lâncezeală refuzată și de Dumnezeu (cf. Ap 3,1-6.14-22).

Nu pot să nu vă amintesc că tocmai prima enciclică a lui Benedict al XVI-lea a dat această mare orientare Bisericii în lumea de astăzi, o Biserică ce probabil a trudit să se facă înțeleasă pentru că mesajul ei a fost perceput prea des în manieră moralistă. Scrie Papa că tot ethosul creștin - așadar viața în caritate - primește sensul său de la credință ca "întâlnire" personală și intimă cu iubirea lui Cristos, care oferă un nou orizont și imprimă vieții direcția decisivă (cf. Deus caritas est, 1). În această întâlnire este punctul nostru de forță și aceasta face în așa fel încât, ca în exemplul pe care vi l-am citat înainte, să existe persoane care pot să-și ofere întreaga lor viață dăruindu-se celuilalt. Mi se pare important să amintesc și că această abordare personală este marea bogăție, dincolo de contribuția economică, pe care Biserica o oferă cu rețeaua sa foarte vastă și apreciată de organisme caritative. În fond, tocmai acest principiu de unitate inderogabilă între credință și caritate dă naștere oricărei experiențe de Biserică, inspiră și "Motu proprio" Intima Ecclesiae natura despre slujirea carității, recent publicată și intrată în vigoare la 10 decembrie 2012. Pentru Cor Unum toate aceste orientări ale Sfântului Părinte sunt încurajare de a lucra în marea lume a asistenței și a dezvoltării prin intermediul multelor organisme de caritate cu un profil foarte clar, dar tocmai pentru aceasta în slujba unei viziuni integrale a persoanei.

De aceea cred că acest Mesaj este de mare actualitate. Nu numai pentru că se situează în Anul Credinței, așadar în acest context este bine de amintit că credința și caritatea sunt două fețe ale aceleiași medalii, adică apartenența noastră la Cristos. Dar este actual și pentru că în această fază istorică, în care omul trudește să se recunoască pe sine însuși și să găsească o cale pentru viitor, cuvântul Papei prezintă o propunere unitară, un parcurs de viață în care primirea lui Dumnezeu dă naștere primirii celuilalt în toate dimensiunile, exprimările și exigențele sale și astfel Biserica poate să fie far al unei umanități reînnoite, deci să contribuie la venirea "Civilizației Iubirii". Vă mulțumesc pentru atenția dumneavoastră și sunt recunoscător pentru ceea ce veți putea face pentru a răspândi acest cuvânt al Sfântului Părinte, dorindu-vă tuturor un sfânt Post Mare.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 9.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat