Întrebarea pe care aș vrea să o pun magilor
De José G. Funes
A semna înseamnă a face ferm și stabil un act. Epifania ne oferă o ocazie minunată pentru a reflecta asupra "semnăturii" pe care Dumnezeu a lăsat-o imprimată în creație, conform expresiei folosite de Benedict al XVI-lea în solemnitatea din 6 ianuarie 2011. Dumnezeu face ferm, susține cosmosul în ființa sa. Însă a semna înseamnă și a asuma o obligație. Și astfel Dumnezeu onorează angajarea sa ajungând să-l dea pe Fiul său Unicul Născut.
Obișnuiți să scruteze cerul - așadar să cerceteze urmele acelei semnături - magii pornesc la drum. Riscă mult pentru a-l descoperi pe autorul-prunc al acelei semnături pe care ei o văd imprimată nu numai pe steaua cometă, ci și în inimile lor. Astăzi când se merge la vânătoare de autografe ale celebrităților sau se plătește mult pentru articole "de firmă", uităm că semnătura cea mai prețioasă este scrisă în cerul înstelat și în adâncul inimii noastre.
Biserica încă mai continuă să meargă cu magii din timpul nostru. Ca astronomi vaticani, misiunea noastră constă în a merge cu înțelepții din orice perioadă. Cu colegii noștri astronomi participăm la truda cercetării și la entuziasmul și la bucuria descoperirii științifice.
Acest mod riguros de a proceda nu exclude posibilitatea de a merge dincolo de orizonturile științei; dimpotrivă, o încurajează. Așadar, astronomul care studiază stelele ar putea în mod legitim să se întrebe pentru ce există universul, cu miliardele sale de galaxii, și nimicul. Este exact acest tip de întrebare care i-a determinat pe magi să pornească la drum pe strada bună.
Problema originii ultime a cosmosului și a omului este o problemă care nu poate fi eludată. Există un sens, o finalitate în univers? Locuim într-un univers ostil sau friendly vieții și omului? Știința pune întrebări pe care de una singură nu le poate rezolva, pentru că merg dincolo de capacitatea sa de interpretare a lumii. Aceste întrebări deschise sunt un foarte bun punct de plecare pentru o vestire de credință și o reînnoită cateheză despre creație.
Actuala experiență a caracterului precar și a fragilității tinerelor generații - dar și a celor care nu mai sunt atât de tinere - poate să fie punctul de plecare pentru a înțelege și a aprofunda natura noastră de creaturi. În fața unui viitor incert, în fața lipsei de motivații, a senzației de rătăcire, Dumnezeu dăruiește semnificație și speranță: lumea, istoria, omenirea sunt în mod fundamental bune. Creația este dar, este viață. Și Dumnezeu este izvorul acelei vieți înrădăcinate în inimile noastre. Iată "semnătura" Creatorului.
În vestirea de credință există două dimensiuni care merită să fie amintite. Există un aspect profetic, kerigmatic, care consolează și încurajează în momentele de criză și cheamă la convertire atunci când se deviază de la drumul corect. Și există un aspect sapiențial, care descoperă semnificația realității realizând o sinteză între credință și rațiune. Biserica oferă înțelepciunea sa pluriseculară ca "un stăpân aș casei care scoate din magazia sa lucruri noi și lucruri vechi" (Mt 13,52). Recitirea cărților sapiențiale din Biblie poate folosi la găsirea semnificației pentru non-sensul multor aspecte ale culturii de astăzi și la realizarea unei sinteze între cunoașterea religioasă și cunoașterea științifică.
Într-un ambient cultural în care cu greu se găsește semnificația propriei existențe și cu greu să privește cu ochi critic realitatea zilnică, ni se cere să mergem cu persoanele din timpul nostru care se îndepărtează de "Ierusalim" pentru că nu găsesc semnificația istoriei și a istoriilor lor. În compania Domnului, trebuie mers cu răbdare ascultând dezamăgirile și frustrările lor. Pentru că numai după ce le-am ascultat, este posibilă dezvăluirea sensului Scripturilor.
Magii au părăsit țara lor, siguranțele lor, pentru a urma lumina stelei care strălucea pe firmament, dar mai ales în inimile lor. Dacă aș avea posibilitatea să le pun o întrebare acestor astronomi-înțelepți, i-aș întreba: "Ce înseamnă aceste cuvinte pe care le schimbați între voi pe drum?" (Lc 24,17).
(După L'Osservatore romano, 5 ianuarie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.