Articolul papei Benedict al XVI-lea pentru ziarul "Financial Times": "Timp de angajare în lume pentru creștini"
Articolul papei pentru "Financial Times" (20 decembrie 2012) se naște dintr-o cerere venită de la redacția ziarului "Financial Times", care, pornind de la publicarea ultimei cărți a papei despre copilăria lui Isus, a cerut un comentariu al său cu ocazia Crăciunului.
Cu toate că este vorba de o cerere neobișnuită, Sfântul Părinte a acceptat cu disponibilitate.
Probabil că este corect să amintim disponibilitatea cu care papa a răspuns și în trecut la câteva cereri ieșite din comun, de exemplu cererea de intervenție la BBC, chiar cu ocazia Crăciunului la câteva luni după călătoria în Regatul Unit, sau cererea de interviu televizat pentru programul "A sua immagine" de la RAI, răspunzând la întrebări cu ocazia Vinerii Sfinte.
A fost vorba și atunci de ocazii pentru a vorbi despre Isus și despre mesajul său unui amplu auditoriu, în momentele importante din anul liturgic creștin.
Timp de angajare în lume pentru creștini
"Dă-i Cezarului ce este al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu" a fost răspunsul lui Isus atunci când a fost întrebat ce anume credea despre plătirea taxelor. Cei care-l interogau, voiau desigur să-i întindă o cursă. Voiau să-l constrângă să ia poziție în dezbaterea politică înfocată despre dominația romană în țara lui Israel. Și totuși era în joc și mai mult: dacă Isus era realmente Mesia cel așteptat, atunci cu siguranță s-ar fi opus dominatorilor romani. De aceea, întrebarea era calculată pentru a-l demasca ori ca o amenințare pentru regim ori ca un impostor.
Răspunsul lui Isus duce în mod abil problema la un nivel superior, atenționând cu finețe în privința fie a politizării religiei fie a deificării puterii temporale, precum și a căutării neobosite a bogăției. Ascultătorii săi trebuiau să înțeleagă că Mesia nu era Cezar și că Cezar nu era Dumnezeu. Împărăția pe care Isus venea ca s-o instaureze era de o dimensiune absolut superioară. Așa cum i-a răspuns lui Ponțiu Pilat: "Împărăția mea nu este din lumea aceasta".
Relatările de Crăciun din Noul Testament au scopul de a exprima un mesaj asemănător. Isus s-a născut în timpul unui "recensământ al întregii lumi", voit de Cezar August, împăratul vestit pentru că a adus Pax Romana în toate ținuturile supuse dominației romane. Și totuși acest prunc, născut într-un colț întunecat și depărtat al imperiului, urma să ofere lumii o pace mult mai mare, cu adevărat universală în scopurile sale și care transcende orice limită de spațiu și de timp.
Isus ne este prezentat ca moștenitor al regelui David, însă eliberarea pe care el a adus-o neamului său nu se referea la ținerea departe a armatelor vrăjmașe; în schimb era vorba de a învinge pentru totdeauna păcatul și moartea.
Nașterea lui Cristos ne provoacă să regândim prioritățile noastre, valorile noastre, însuși modul nostru de a trăi. Și în timp ce Crăciunul este fără îndoială un timp de bucurie mare, este și o ocazie de reflecție profundă, ba chiar o cercetare a cugetului. La sfârșitul unui an care a însemnat privațiuni economice pentru mulți, ce anume putem învăța de la umilința, de la sărăcia, de la simplitate scenei ieslei?
Crăciunul poate să fie timpul în care învățăm să citim Evanghelia, să-l cunoaștem pe Isus nu numai ca Pruncul din iesle, ci ca acela în care îl recunoaștem pe Dumnezeul făcut Om.
În Evanghelie găsesc creștinii inspirație pentru viața zilnică și pentru implicarea lor în treburile din lume - fie că acest lucru are loc în Parlament sau în Bursă. Creștinii n-ar trebui să alunge lumea; dimpotrivă, ar trebui să se angajeze în ea. Însă implicarea lor în politică și în economie ar trebui să transcende orice formă de ideologie.
Creștinii luptă împotriva sărăciei pentru că recunosc demnitatea supremă oricărei ființe umane, creată după imaginea lui Dumnezeu și destinată la viața veșnică. Creștinii acționează pentru o împărtășire corectă a resurselor pământului pentru că sunt convinși că, fiind administratori ai creației lui Dumnezeu, noi avem obligația de a ne îngriji de cei mai slabi și de cei mai vulnerabili. Creștinii se opun avidității și exploatării având convingerea că generozitatea și o iubire care uită de sine, învățate și trăite de Isus din Nazaret, sunt calea care conduce la plinătatea vieții. Credința creștină în destinul transcendent al oricărei ființe umane implică urgența datoriei de a promova pacea și dreptatea pentru toți.
Deoarece aceste scopuri sunt împărtășite de mulți, este posibilă o colaborare mare și rodnică între creștini și ceilalți. Și totuși, creștinii dau Cezarului numai ceea ce este al Cezarului, dar nu ceea ce-i aparține lui Dumnezeu. Uneori, de-a lungul istoriei, creștinii n-au putut să consimtă la cererile făcute de Cezar. De la cultul împăratului din Roma antică la regimurile totalitare din secolul abia trecut, Cezarul a încercat să ia locul lui Dumnezeu. Atunci când creștinii refuză să se încline în fața zeilor falși propuși în timpurile noastre nu este pentru că au o viziune învechită despre lume. Dimpotrivă, asta se întâmplă pentru că sunt liberi de legăturile ideologiei și sunt animați de o viziune așa de nobilă despre destinul uman încât nu pot accepta compromisuri cu nimic care să-l poată pune în pericol.
În Italia, multe scene de iesle sunt împodobite cu ruinele vechilor edificii romane pe fundal. Asta demonstrează că nașterea pruncului Isus marchează sfârșitul ordinii vechi, lumea păgână, în care revendicările Cezarului apăreau imposibile de sfidat. Acum există un nou rege, care nu se încrede în forța armelor, ci în puterea iubirii. El aduce speranță tuturor celor care, ca el însuși, trăiesc la marginile societății. Aduce speranță celor care sunt vulnerabili în averile schimbătoare ale unei lumi precare. Din iesle Cristos ne cheamă să trăim drept cetățeni ai împărăției sale cerești, o împărăție pe care orice persoană de bunăvoință poate ajuta să se construiască aici pe pământ.
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.