Între pseudoprofeții, știință și credință
Apocalipsa care nu va veni
(cel puțin deocamdată)
De José G. Funes
Din totdeauna oamenii s-au întrebat cu privire la originea și la destinul propriei existențe. "De unde venim și încotro mergem?" este întrebarea care a străbătut mileniile.
La această întrebare putem da adesea răspunsuri iraționale. În media și pe rețea se vorbește în aceste zile despre sfârșitul lumii, pe care mayașii l-ar fi prezis pentru ziua de 21 decembrie 2012. Dacă facem o căutare pe Google, la acest cuvânt corespund 40 de milioane de rezultate. Conform acestei "profeții" ar trebui să aibă loc o aliniere a planetelor și a soarelui cu centrul Căii Lactee și o inversare a polilor magnetici a câmpului terestru. Nu merită să discutăm fundamentul științific al acestor afirmații (desigur false).
În anul 2003, în timp ce țineam la universitatea din Tegucigalpa, în Honduras, un curs de astronomie extragalactică - nu e vorba de studierea jucătorilor de la Real Madrid, ci a galaxiilor! - am avut oportunitatea de a vizita ruinele centrului Maya din Copán și să apreciez de aproape marea capacitate de observare a cerului pe care o aveau acele popoare. În orice caz, nu se întrebau dacă pământul sau soarele erau în centrul cosmosului. Erau mai interesate să găsească un "plan" repetitiv de observații trecute care să se reproducă în viitor. În cultura Maya timpul avea o dimensiune ciclică și repetitivă. Astronomia era dezvoltată în funcție de politică și de religie, cu obsesia față de ciclurile temporale.
Oricât de fascinant ar putea să fie studierea astronomiei Maya, aș vrea să reflectez aici asupra destinului cosmosului. Știm că universul a început în urmă cu circa 14 miliarde de ani. Și mai știm că este compus 4 la sută din materie "obișnuită", 23 la sută din materie obscură și 73 la sută din energie obscură. Conform celor mai credibile date de observare, el se extinde încontinuu și această expansiune este accelerată de energia obscură.
Această explicație științifică pretinde o perioadă în care universul, în clipele sale inițiale, a străbătut o frază de expansiune exponențială, adică extrem de rapidă. Este teoria care a fost numită "inflație". Dacă acest model este corect, universul într-un viitor foarte îndepărtat - vorbim de miliarde de miliarde de ani - va ajunge să "se rupă".
Până aici ceea ce poate să spună cosmologia, cu un anumit fundament științific, despre viitorul universului. Este bine de reafirmat că înțelegerea noastră, chiar dacă este destul de avansată, nu este completă. Până astăzi nu cunoaștem natura fizică a materiei obscure și nici a energiei obscure. Totuși, suntem în stare să măsurăm efectele pe care le produc. Conform speculațiilor unor cosmologi, universul ar putea chiar să nu aibă o încheiere unică, ci mai degrabă multi-ends: adică, unele din părțile sale s-ar termina în timpuri diferite.
În viziunea creștină, universul și istoria au un sens. În adâncul ființei umane există convingerea fundamentală că moartea nu poate să aibă ultimul cuvânt. Cosmologia ne arată că universul merge spre o stare finală de frig și de întuneric; în schimb, mesajul creștin ne învață că la învierea finală, aceea din ultima zi, Dumnezeu va reconstitui orice bărbat, orice femeie și întregul univers.
Această realitate viitoare este exprimată în cuvintele din Apocalipsul sfântului apostol Ioan: "Apoi am văzut un cer nou și un pământ nou... Iată cortul lui Dumnezeu împreună cu oamenii! El va locui împreună cu ei, iar ei vor fi poporul lui și el, Dumnezeu cu ei, va fi Dumnezeul lor" (21,1.3).
Apocalipsul este un text profetic, nu o informație științifică despre viitorul cosmosului și al omului. Este o profeție pentru că ne arată fundamentul intim și orientarea istoriei. În contextul istoric în care a fost scris, autorul sacru încearcă să încurajeze comunitatea creștinilor care îndură persecuțiile.
Istoria umană (și cosmică) are un sens care i-a fost dăruit de Dumnezeu-cu-noi. Chiar dacă nu suntem persecutați, avem mereu nevoie de încurajare. Cuvântul lui Dumnezeu ne amintește că mergem spre un viitorul în mod fundamental bun, în pofida crizelor de toate genurile în care trăim cufundați. Pentru că ne asigură că în Cristos există un viitor pentru omenire și pentru univers.
(După L'Osservatore romano, 12 decembrie 2012)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.