Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a din Advent - C

În ciuda păcatelor noastre, Dumnezeu ne mai iubește încă

După ce duminica trecută, când am început timpul sfânt al Adventului, am văzut că Isus, mirele nostru divin, va veni iarăși la noi, ca după profeție, să ne împlinească dorința de fericire (cf. Ier 33,14), ducându-ne în palatele sale cerești (cf. In 14,3), și că va veni cu semne pe care nici un om și nici un mire de pe pământ nu le-ar putea face pentru mireasa lui, căci va veni cu semne inconfundabile, cum ar fi: clătinarea puterilor cerești, cu semne în soare, lună și stele, și cu vuietul mării și valurilor (cf. Lc 21,25). Duminica aceasta vom vedea cum va trebui să ne pregătim noi, mireasa, pentru a întâmpina cum se cuvine pe mirele nostru divin.

În mod intenționat, în această reflecție, am să folosesc cuvântul "mire", și pentru Tatăl, și pentru Fiul, și pentru Duhul Sfânt, pentru că ei sunt una (cf. In 10,30), și pentru că persoanele divine nu vin una fără alta (cf. Mc 9,37b); și cuvântul "mireasă" atât pentru vechiul popor ales al lui Dumnezeu, Israelul, cât și pentru nouă popor ales al lui Dumnezeu, Biserica, formată din iudeii și păgânii care au venit la mântuirea lui Dumnezeu, prin Isus și Duhul Sfânt.

În evanghelia de astăzi (cf. Lc 3,1-6), sfântul Luca ne descrie starea jalnică în care se găsea Mireasa lui Dumnezeu, de la acea vreme, Israelul. Această stare jalnică se datora infidelității față de mirele ei, și atașarea ei de idoli. Din cauza acestei infidelități față de Dumnezeu, Israelul, ajunsese stăpânit de păgânii cei mai feroce: împăratul păgân Tiberiu Cezar, procuratorul păgân Pilat din Pont și tetrarhii păgâni: Irod, Filip și Lisania. Iar religios, în loc de un mare preot, era condusă de doi mari preoți, Ana și Caiafa, ambii ilegitimi și depărtați de Dumnezeu.

Dar partea frumoasă din această tristă istorie, este faptul că, deși poporul lui Israel s-a rătăcit sufletește și s-a îndepărtat foarte mult de Dumnezeu, că deși poporul lui Israel a devenit indiferent față de Dumnezeu și a uitat de el, făcându-se sclav al păgânilor și idolilor lor, Dumnezeu, deși îndurerat de toate aceste rele, totuși nu s-a supărat pe ei, nu s-a îndepărtat de ei, nu a uitat de ei, nu a rămas indiferent față de ei și nu i-a părăsit. Iar ca dovadă stă faptul că, după cum ne spune evanghelia de astăzi, Dumnezeu, ocolind palatul regal și sinagoga, așa cum le va cere și magilor să o facă (cf. Mt 2,12), l-a trimis pe Ioan Botezătorul ca să-i vorbească poporului său Israel, miresei sale, despre iubirea lui vie și despre grija lui atentă față de mântuirea lor. Iar de la această mântuire nu a exclus pe nimeni dintre cei care o doresc și se pregătesc să o primească, fie iudei sau păgâni (cf. Lc 3,4-5), căci orice făptură va vedea mântuirea lui Dumnezeu (cf. Lc 3,6).

Așa cum într-un cântec, un mire poet i-a cerut miresei sale iubite: "Fă-mi un loc în inima ta", așa ne spune și nouă, astăzi, Dumnezeu, prin glasul lui Ioan Botezătorul: "Omule, făptura și mireasa mea, fă-mi un loc în inima ta, și în veci nu vei regreta!"

Ioan Botezătorul, prietenul Mirelui, cel care ascultă și se bucură de glasul mirelui (cf. In 3,29), imediat ce a primit misiunea de la Dumnezeu, a început să străbată toată regiunea din jurul Iordanului, ducând această veste bună. Și acolo în tăcerea pustiului, ca în vremea tinereții ei (cf. Os 2,14-15), el a chemat mireasa Domnului, poporul Israel, să se căiască de păcatele sale și să primească iubirea, iertarea și oferta mântuirii. Nu numai Ioan Botezătorul a primit această misiune de la Dumnezeu, ci și orice "prieten și mireasă ai mirelui, Isus".

Predica lui Ioan Botezătorul de lângă pustiul Iordanului a constituit o împlinire a profeției lui Isaia, care spune: "Un glas strigă, pregătiți în pustiu calea Domnului, neteziți în locurile uscate un drum pentru Dumnezeul nostru! Orice vale să fie înălțată, orice munte și orice deal să fie plecate, coastele să se prefacă în câmpii, și strâmtorile în vâlcele! Atunci se va descoperi slava Domnului, și în clipa aceea orice făptură o va vedea, căci gura Domnului a vorbit" (Is 40,3-5).

Ioan era glasul celui ce strigă în pustiu, iar Israel, mireasa lui iubită, era pustiul. Sufletește, poporul evreu, era ca un pustiu uscat și împietrit, un pustiu fără viață și fără rod. De aceea, pentru a-l putea primi pe Dumnezeu ca mire al sufletului lor, toți trebuiau să treacă printr-o profundă schimbare morală.

Pe vremuri, când un rege vroia să viziteze un anumit ținut, își trimitea înainte mesagerii, pentru a vedea dacă drumurile pe care urma să călătorească regele sunt reparate și bune, dacă ridicăturile și gropile din drumuri erau netezite. Iar Ioan Botezătorul ne spune că și Regele divin procedează la fel atunci când vrea să vină la poporul său și la mireasa sa, adică cere drumuri curate fără ridicături și gropi, fără curbe periculoase și fără asperități (cf. Lc 3,5).

Cristos nu va veni niciodată într-o viață în care domină munți de mândriei și ai prejudecății, văile lăsate de vicii, drumurile întortocheate ale necinstei și minciunii, drumurile stricate de lipsa dragostei. Totul trebuie reparat și îndreptat prin mărturisirea păcatelor, prin veghere, prin rugăciune, prin fapte de pocăință și de dragoste (cf. Fil 1,4-6.8-11).

La 20 septembrie 1974, a fost inaugurată cea mai modernă șosea de mare altitudine din România, numită Transfăgărășanul. Această șosea asigură legătura dintre Transilvania și Muntenia și are o lungime de 90 km. Ceea ce impresionează la această șosea este volumul mare de muncă de la realizarea ei; milioane de metri cubi de piatră a fost spartă și cărată; multe și lungi tuneluri prin stâncă au fost croite; multe viaducte peste văi și multe poduri peste ape de munte au fost construite; totul s-a făcut la un grad înalt de periculozitate, căci înălțimea șoselei ajunge până la 2.034 m. Timpul de execuție a fost de 10 ani, iar costul mai multe milioane de dolari.

Am amintit astăzi de șoseaua Transfăgărășan și unele dintre amănuntele construcției ei pentru că și Dumnezeu ne cere nouă astăzi o astfel de șosea, care să ne lege inima noastră de inima lui; căci sufletul omului păcătos este ca un drum plin de gropi, văi, de denivelări și de strâmbături. De aceea, să umplem și noi orice vale, să plecăm și noi orice munte, și să îndreptăm orice cale strâmbă și colțuroasă din suflet, și să-i pregătim Domnului un drum bun (cf. Lc 3,4-6).

Trebuie să știm că toți apostolii, toți ucenicii și toți prietenii și colaboratorii Domnului din toate timpurile și-au construit toți câte un "Transfăgărășan" prin inima lor, pentru ca Isus să poată ajunge la ei, să rămână la ei și să cineze cu ei (cf. Ap 3,20).

Evanghelii când vorbesc că Isus a fost primit în casa lui Petru și Andrei (cf. Mc 1,29), în casa lui Maria și Marta (cf. Lc 10,38), în casa lui Simon Farizeul (cf. Mt 26,6), în casa lui Matei și Zaheu (cf. Lc 19,1), în casele femeilor care îl ajutau cu avutul lor (cf. Lc 8,1-3), vorbesc în primul rând de acest drum lin și curat pe care aceștia l-au construit lui Isus, spre și în inima lor.

În Anglia este o fabrică de hârtie fină care folosește în procesul de fabricație numai gunoaie și deșeuri. Unui om care nu-i venea să creadă, directorul l-a chemat în fabrică și i-a arătat adevărul, și ca să fie și mai convingător, directorul, i-a dat și un top de hârtie fină din astfel de deșeuri.

Așa o fabrică are și Dumnezeu. Ea este Biserica, aceea care, prin Spovadă și Împărtășanie (cerute insistent în acest timp de Advent), schimbă omul din rău în bun; sau ca să fim în ton cu Evanghelia, îndreaptă căi strâmbe, netezește drumuri colțuroase, umple văi, pleacă munți, construiește o șosea "Transfăgărășan" din inima noastră spre inima lui Dumnezeu. Sau cum spune profetul Baruh din prima lectură (cf. Bar 5,1-9) și sfântul Paul din cea de-a doua lectură de astăzi (cf. Fil 1,4-6.8-11), dezbracă de cele rele și îmbracă cu cele bune.

Și ca probă a minunilor pe care le fac Spovada și Împărtășania, după ce am amintit de apostolii și de primii creștini, am să vă dau alte două exemple, care să vă convingă că Biserica mai este încă fabrica de schimbare a sufletelor pătate de păcat, în suflete curățite de har. Astfel:

Maria Egipteanca (344-422) era plină de atâția munți și atâtea prăpăstii în sufletul ei, de atâta oroare și păcat, încât nu numai că Isus nu putea să intre în inima ei, dar nici ea nu mai putea în prezența lui Isus. Atunci a intrat într-o biserică, unde s-a spovedit și s-a împărtășit, iar apoi s-a dus la propriu în pustiu, unde timp de 17 ani de rugăciune și pocăință, a înlăturat toți munții, a astupat toate văile, a netezit toate asperitățile din sufletul ei și astfel a pregătit cale dreaptă Domnului un drum spre sufletul ei.

Sfântul Ioan Gualbert (1073-1193) avea în suflet munții egoismului și ai răzbunării, dar și gropile viciului. Odată pe când urmărea pe ucigașul fratelui său, l-a găsit pe acesta dormind într-o zi de Vinerea Mare, pe marginea unei prăpastii. Acesta trezindu-se la timp, a căzut în genunchi înaintea lui, cu mâinile în formă de cruce, și l-a rugat ca, în numele lui Isus care moare pentru mântuirea oricărui păcătos care îl primește ca mântuitor, să îl ierte. Sabia Duhului a pătruns atunci în inima lui Ioan Gualbert și, în numele lui Isus care a murit pentru mântuirea păcătoșilor, l-a iertat pe ucigaș. Dar nu numai atât, s-a dus într-o biserică închinată Maicii Domnului, s-a spovedit și s-a împărtășit, a depus sabia și armura de cavaler și a început o viața nouă dedicată numai lui Isus Cristos, într-o mănăstire. Și exemplele ar putea să continue.

Pentru mirele nostru Isus, care nu ne-a părăsit în ciuda tuturor păcatelor noastre, și care se va întoarce să ne ia cu el în Casa Tatălui său veșnic, se merită acest efort de schimbare. Și nu numai că se merită, dar cu harul său nici nu este prea greu (cf. 2Cor 12,9). De aceea spunem și noi cu sfântul Augustin (354-430): "Dacă atâția și atâtea au putut, eu de ce nu aș putea"?

Mult succes tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat