|
Strigătul speranței și al credinței în episodul în care nou-născutul Isus este prezentat în mod ritual la templul din Ierusalim Așteptarea lui Simeon Venirea lui Cristos este marele eveniment care zdruncină inimile, îl doboară pe Irod și Ierusalimul, dar îi înalță pe cei drepți De Gianfranco Ravasi Anul acesta, perioada de Crăciun este ritmată pentru mulți cititori de cartea lui Benedict al XVI-lea dedicată Evangheliilor copilăriei lui Isus. De aceea, nu vrem să ne suprapunem lecturii sale a celor 180 de versete împărțite în primele două capitole din Evangheliile fie a lui Matei fie a lui Luca. Ne-am gândit numai să decupăm o scenă la prima vedere un pic marginală din capitolul 2 din Luca și să țesem despre ea o reflecție cu caracter spiritual, aproape ca o lectio divina. Alegerea a căzut asupra episodului în care nou-născutul Isus este prezentat în mod ritual la templul din Ierusalim, insistând înainte de toate asupra figurii lui Simeon. Știm că parcursul dramatic al lui Iob avea ca deznodământ definitiv o minunată mărturisire de credință: "Eu te cunoșteam din auzite, acum ochii mei te-au văzut" (42,5). La același deznodământ a ajuns Simeon care, atunci când îl întâlnește pe Isus în templu, exclamă: "Ochii mei au văzut mântuirea" (Lc 2,30). Deci textul se transformă în istoria unei așteptări și a unei întâlniri surprinzătoare. Așa cum spune Samuel Beckett în Așteptându-l pe Godot, "aerul este plin de strigătele noastre". Și strigătul așteptării și al speranței nu este dezamăgit. Venirea lui Cristos este marele eveniment care zdruncină inimile, care-l doboară pe Irod și, împreună cu el, Ierusalimul, dar care-i înalță pe cei drepți. Un text gnostic din secolul al III-lea afirma: "Când a apărut Cuvântul divin, care este în inima celor care-l rostesc, printre vase s-a produs o tulburare generală pentru că unele erau goale și altele erau pline, unele erau în picioare și altele răsturnate". Înainte de a introduce pe scenă figura lui Simeon, evocăm în mod sintetic fundalul care, într-adevăr, era foarte zilnic. Și totuși, aceasta este prima vizită a Domnului în templul său. Acum el este prezentat pentru a fi purificat conform normativei din Levitic (12,6-8) și din Cartea Exodului (13,1-2); în realitate, el este cel care purifică, așa cum vestise profetul Malahia: "Iată, voi trimite pe solul meu (...) Și deodată va intra în templul sau Domnul pe care-l căuta?i. Cine va putea sa suporta ziua venirii lui? Căci el este ca focul topitorului și ca leșia înălbitorului. El va curăța pe fiii lui Levi, îi va lămuri cum se lămurește aurul si argintul, ca să poată oferi Domnului daruri neprihănite" (3,1-3). În schimb Isus intră cu părinții săi ca un simplu și sărac membru al poporului alianței. Maria ascultă de normele legale și rituale și se supune prescrierilor Legii care timp de patruzeci de zile o țineau departe de templu pentru că era considerată impură. În ziua a patruzecea trebuia să meargă la templu și, în atriul femeilor, la așa-numita poartă a lui Nicanor, era declarată pură de către un preot. Pentru ceremonie era impusă jertfirea unui miel sau a unui porumbel. Pentru săraci, pentru care mielul era un lux excesiv, se putea recurge la doi porumbei, cu greu primiți de un preot desigur mai atent la purificarea unei aristocrate sau a soției unui coleg. Maria este o femeie care respectă Legea și este o femeie săracă. Și în acest moment intră în scenă Simeon, pentru care Luca schițează un portret foarte particularizat și călduros. El, ca figura succesivă a Anei, aparține poporului lui anawim, "săracii Domnului"; de fapt, este descris ca "drept și evlavios" (2,25). Caracteristica sa fundamentală este, deci, credința profundă, încrederea, abandonarea în Dumnezeu. El este asemenea lui Iosif din Arimateea care este descris ca "om bun și drept" (Lc 23,50) și care va primi în brațele sale trupul mort al lui Cristos. În schimb, Simeon ia în brațe pe pruncul Isus și arta icoanelor îl va prezenta ca Theodochos, "cel care-l primește pe Dumnezeu". Simeon este și omul așteptării, cam ca toate personajele din evanghelia copilăriei: "El aștepta consolarea lui Israel" (2,25) ca toți credincioșii Domnului care "așteptau eliberarea Ierusalimului" (2,38). Și despre Iosif din Arimateea se spune că "aștepta împărăția lui Dumnezeu" (Lc 23,50). Cotidianitatea în care Simeon este închis nu-l împiedică să țină privirea îndreptată spre revelarea gloriei. Chiar dacă prezentul este fără soare, el este sigur că vor răsări zorile; Dumnezeu va rupe tăcerea sa, noaptea întunecată va fi risipită, în locul iernii va veni primăvara. Chiar dacă e "înaintat în vârstă" ca Zaharia, Elisabeta și Ana, făclia speranței și tinerețea în spirit nu s-au atenuat în el. Ca Ioan Botezătorul (Lc 1,15-17), ca Maria (1,35), ca Elisabeta (1,41), ca Zaharia (1,67), Simeon are în sine flacăra Duhului Sfânt care-l face mereu viu, puternic, deschis spre viitor. De trei ori în relatarea lui Luca (2,25-27) se celebrează prezența Duhului Sfânt în Simeon: "Duhul Sfânt era asupra lui; îi fusese revelat de Duhul Sfânt; a fost condus de Duhul Sfânt". Om "sărac", om al așteptării, om al Duhului: prin aceste calități Simeon este și profet în sensul biblic de cunoscător al misterului lui Dumnezeu și revelatori al cuvântului său. Profeția sa se extinde într-o cântare și într-un dublu oracol. Cântarea este Nunc dimittis, un imn foarte scurt, aproape o scurtă rugăciune nu de resemnare ci de încredere, rostit de un om care simte că a sosit pentru el un apus care va fi preludiu pentru o auroră viitoare și, deci, nu este înfricoșat. Datorită acestui har senin și liniștit încă din secolul al V-lea psalmul lui Simeon a devenit rugăciunea de seară, cântarea de la Completoriu. Mai mult, chiar au fost unii care au lansat ipoteza că aceasta era cântarea funebră pentru un credincios drept, proclamată de adunarea creștină în spiritul patriarhului Iacob: "De acum pot să mor, căci ți-am văzut fața și că mai trăiești, Iosife" (Gen 46,30). Există și unii care s-au gândit la simbolul sentinelei: așa cum garda de noapte așteaptă cu nerăbdare să vină celălalt schimb care o va înlocui, tot așa Simeon spionează lumina pentru că de acum vegherea sa s-a terminat și acum va putea dormi în Domnul, intrând în împărăția sa. Însă cântarea lui Simeon nu este un adio melancolic pentru că misiunea încredințată de acum s-a terminat, în schimb este un salut sărbătoresc adresat Cuvântului lui Dumnezeu care acum se împlinește. Sentimentele sale sunt aceleași din fericirea din Lc 10,23-24: "Fericiți ochii care văd ceea ce vedeți voi, căci vă spun: mulți profeți și regi au voit să vadă ceea ce vedeți voi, și n-au văzut, și să audă ceea ce auziți voi, și n-au auzit". O cântare de credință și de speranță sigură, nu un vis melancolic și acesta este sensul existenței creștine. În Teologia speranței, teologul Jürgen Moltmann scria: "În viața creștină prioritatea aparține credinței, însă primatul aparține speranței. Fără cunoașterea lui Cristos care se dobândește prin credință, speranța ar deveni o utopie suspendată în aer. Însă fără speranță, credința decade devenind lâncedă și apoi moartă. Prin intermediul credinței, omul găsește cărarea vieții adevărate, însă numai speranța îl menține pe ea. De aceea credința în Cristos face în așa fel încât speranța să devină certitudine". Nunc dimittis este și cântarea mântuirii universale. În acele fraze "mântuirea ta pe care ai pregătit-o în fața tuturor popoarelor: lumină spre luminarea neamurilor" (2,31-32) se concentrează tot drumul Vechiului Testament care de la alegerea lui Israel a ajuns să intuiască alianța universală prin care în Ierusalim toate popoarele să se poată reuni drept cetățeni (Ps 87; Is 2,2-3). "Toate marginile pământului vor vedea mântuirea Dumnezeului nostru" (Is 52,10). Domnul îi spune Slujitorului său mesianic: "Eu te voi face lumină a națiunilor pentru ca să duci mântuirea mea până la marginile pământului" (Is 40,5). "Toate marginile pământului au văzut mântuirea Dumnezeului nostru" (Ps 98,3). "Națiuni numeroase vor adera la Domnul în ziua aceea și vor deveni poporul său" (Zah 2,15). Am putea spune că Nunc dimittis este aproape sinteza relatării despre magi și este anticipare a declarației lui Petru care, prin convertirea centurionului Corneliu, a experimentat "cum de la început Dumnezeu a avut grijă să-și aleagă dintre păgâni un popor pentru numele său" (Fap 15,14). "Să vă fie cunoscut - va afirma Paul - că mântuirea aceasta a lui Dumnezeu a fost trimisă păgânilor și ei vor asculta" (Fap 28,28). Și în tradiția iudaică nașterea lui Samuel, a cărei relatare este desigur un punct de referință pentru relatarea evanghelică a lui Luca, era văzută ca un semn de mântuire universală: "An a născut lumina popoarelor (...) Trăiască profetul în popor. Să fie pentru totdeauna lumina acestei națiuni!", scria Pseudo-Filon. Creștinismul este celebrarea unității dintre popoare, a fraternității lor pentru că "nu mai este iudeu, nici grec" (Gal 3,28), pentru că "nu este deosebire. De fapt, toți au păcătuit și sunt lipsiți de gloria lui Dumnezeu, dar sunt justificați în mod gratuit de harul lui, prin răscumpărarea în Cristos Isus" (Rom 3,22-24). Angajarea misionară a comunității creștine pornește de la convingerea că Cristos vrea să fie "lumină pentru luminarea națiunilor". Și când vestirea este imposibilă, amintim vorba lui Dietrich Bonhoeffer: "În loc de a vorbi despre Dumnezeu fratelui tău, de ce nu-i vorbești lui Dumnezeu despre fratele tău?". De fapt, știm că drumurile mântuirii nu trec numai prin planurile noastre pastorale sau prin proiectele de evanghelizare. Simeon rostește, după aceea, un dublu oracol (2,34-35) care este aproape partea întunecată a cântării de mântuire Nunc dimittis. Mântuirea și judecata, acceptarea și refuzul, credința și necredința sunt aproape un diptic care rezumă în sine multiplele evenimente ale istoriei. Cristos este legătura acestui diptic pentru că asupra lui se face alegerea. Prima profeție a lui Simeon este un oracol de "dezbinare": "Acesta este pus spre căderea și spre ridicarea multora în Israel și ca semn care va stârni împotrivire - ca să se dezvăluie gândurile din multe inimi". Într-o zi Isus va spune: "Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Nicidecum, vă spun, ci dezbinare. Căci de acum înainte cinci dintr-o casă vor fi dezbinați: trei împotriva a doi și doi împotriva a trei. Vor fi dezbinați tatăl împotriva fiului și fiul împotriva tatălui; mama împotriva fiicei și fiica împotriva mamei; soacra împotriva nurorii și nora împotriva soacrei" (Lc 12,51-53). Oracolul lui Simeon moștenește simbologia pietrei de poticnire și a pietrei unghiulare aplicată în Vechiul Testament lui Dumnezeu însuși: "Domnul va fi piatră de poticnire și stâncă de cădere pentru cele două case ale lui Israel" (Is 8,14); "piatra pe care au aruncat-o zidarii a ajuns în capul unghiului" (Ps 118,22). Evanghelia nu este inofensivă, Cuvântul lui Dumnezeu este o sabie (Evr 4,12). Prea des suntem tentați să neutralizăm scandalul crucii cu triumful așa-numitului "bun simț", reducând forța mesajului creștin la un surogat religios sau, mai rău, socio-politic. Puritatea vestirii și a credinței este sufletul evanghelizării; lupta pentru păstrarea "depozitului" credinței trebuie să fie unită cu atenția pentru ca să nu fie comercializat cuvântul lui Dumnezeu (cf. 2Cor 2,17). Comunicarea evangheliei într-un limbaj universal nu trebuie să-i slăbească forța și scandalul. Mantia de plumb a adaptărilor prea dezinvolte, a compromisurilor, a birocrațiilor, a locurilor comune, a minimalismelor, a literalismelor în mod fals fidele, a ipocriziilor și a moralismelor nu face decât să sufoce evanghelia împiedicând-o să fie sămânță, plămadă, sar, energie năvalnică. Simeon face aluzie la Israel ca la terenul pe care scandalul crucii a produs ruine și ridicări, necredință și credință. Chiar și comunitatea creștină poate să se reveleze un teren în care se repetă această dezbinare. De aceea, adeziunea la puritatea evangheliei trebuie să fie zilnică și reînnoită. "Iar ție, o sabie îți va străpunge sufletul". Făcând aluzie la "cântarea sabiei" din Ez 14,17 ("Sabie, străbate țara aceea și ucide"), Simeon adresează Mariei al doilea oracol interpretat în mod diferit în tradiția creștină. În trecut, unii își imaginau chiar ecoul unei morți violente a Mariei. Origene se gândea la îndoială ca spinul în coasta credinței curate a Mariei, alții făceau trimitere la suferința Mariei, iar alții la lupta cu șarpele conform interpretării mariologice a unui celebru text din Geneză (3,15). Fraza a dat naștere la iconografia tradițională a Sfintei Fecioare Maria Îndurerate la picioarele crucii, străpunsă de sabia durerii. Probabil că sensul trebuie să fie căutat în linia profeției precedente. Maria este în miezul bătăliei pentru sau împotriva Fiului său. Și în ea sabia vestită de Cristos trece și o invită la despuiere totală. Cu cât Maria îl pierde mai mult din punct de vedere material pe Fiul ei, cu atât îl primește mai mult în credință. Scena următoare cu pierderea lui Isus în templu este reprezentarea aluzivă a acestui lucru. Cu cât Maria devine mai mult "aceea care ascultă Cuvântul lui Dumnezeu și-l pune în practică", cu atât se revelează mai mult ca Mamă a Domnului. Maternitatea divină nu este o problemă numai fizică, ci și mai ales un eveniment de credință. Și atunci când, în fața lui Cristos răstignit, îl va pierde fizic pe Fiul, îl va avea din nou în plinătate ca Fiu glorios, prezent în Biserică. Legea sabiei lui Cristos este legea pierderii pentru a găsi, a sărăciei totale pentru a avea totul, a abandonării în credință pentru a fi pe deplin săturați, consolați, mântuiți. Astfel, Maria devine, încă o dată, modelul discipolului perfect, al credinciosului, al celui mântuit. În acest moment intră în scenă, pe margine, un alt personaj. Scrie un exeget, Charles Perrot: "După profeția întunecată a lui Simeon, personajul Anei apare ca un zâmbet". Prezența sa în ochii lui Luca îmbracă probabil și o funcție "juridică": conform Deuteronomului (19,15), doi martori atestă în mod incontestabil validitatea actului, a prezentării lui Cristos lui Israel și lumii. Profilul Anei este în întregime luminos și plin de bucurie. Asemenea Mariei, sora lui Moise, asemenea Deborei, asemenea Huldei, asemenea soției lui Isaia, ea este "profetesă", adică atentă la semnele istoriei, la acest semn decisiv care este Cristos. Numele său, așa cum știm, ne trimite încă o dată la istoria profetului Samuel și vorbește în mod etimologic despre "harul" divin revărsat în om. Numele tribului său, Așer, înseamnă "fericire, beatitudine", întocmai cum a spus Lia atunci când l-a născut pe Așer: "Ce fericită sunt, căci femeile mă vor numi fericită" (Gen 30,13). Numele tatălui Anei este Fanuel, care în ebraică înseamnă "fața lui Dumnezeu", un semn de binecuvântare și de fericire (Num 6,24-26). Ana este portretul bătrâneții fericite, binecuvântate de Dumnezeu în stilul narațiunilor patriarhale pentru care părul încărunțit vrednic de venerație este semn de dreptate și de răsplată divină. Ea este reeditarea Iuditei, femeie credincioasă (Idt 8,1-8) și binecuvântată de Dumnezeu cu o lungă bătrânețe senină, până la vârsta de 105 ani (Idt 16,23). Deci, Ana este un model de senilitate bucuroasă și pașnică. Desigur, așa cum învață Qohelet într-o frescă teribilă din capitolul 12 al cărții sale, bătrânețea poate să fie din punct de vedere fizic un dezastru, este asemenea cu iarna, cu apusul, cu un palat care se prăbușește. Deja un înțelept egiptean în Înțelepciunea lui Ptahhotep descria în mod realist această fază a vieții: "Bătrânețea a venit, slăbiciunea a sosit, ramolirea amenință din nou. Inima doarme cu trudă în fiecare zi, ochii sunt slabi, urechile sunt surde, forța dispare, gura este tăcută și nu mai poate vorbi. Mintea uită și nu-și mai amintește de ziua de ieri. Oasele suferă de bătrânețe. Ceea ce este bun a devenit rău, orice gust a dispărut. Ceea ce bătrânețea le face oamenilor este rău în toate privințele". În fața acestui coșmar există unii care reacționează cu lehamitea și disperarea sau golul. Qohelet descrie în mod sfâșietor destinul bătrânului care în zori, în fața trecerii noilor ore fără sens și fără acțiune, exclamă: "Eu nu vreau asta!" (12,1). Nu mai există gust în a trăi, nu mai există gust, nu există iubire, nu mai există sens sau scop. În schimb, Ana este reprezentarea bătrâneții active și pline de speranță. Cei 84 de ani ai săi nu sunt un timp care s-a strecurat ca nisipul printre degete. Pentru ea nu există numai asemănătoare cu frunzele care plutesc pe lacul vieții care de acum a trecut. De fapt, Luca o prezintă ca rugătoarea senină, o "săracă" a Domnului care "nu părăsea templul, slujind zi și noapte prin posturi și rugăciuni" (2,37). "Psalmul bătrânului", Ps 92, cânta: "Cel drept va înflori ca un palmier, va crește ca un cedru din Liban. Cei plantați în casa Domnului vor înflori în curțile Dumnezeului nostru. Ei aduc roade și la bătrânețe, își păstrează seva și prospețimea, ca să vestească: Domnul, stânca mea, este drept, în el nu este nedreptate". Ana este prezentată și ca "văduvă". Nu e vorba numai despre o indicație despre starea civilă pentru că știm relevanța pe care o aveau văduvele în comunitatea creștină de la începuturi cu angajarea lor caritativă. Luca este atent îndeosebi să semnaleze această prezență prețioasă și nu numai evocând cazul văduvei care oferă totul lui Dumnezeu, aruncând în visteria templului ultimii săi bănuți, ci și introducând văduva care nu se resemnează în fața judecătorului nelegiuit. Apoi, văduvele apar în Faptele Apostolilor ca obiect al îngrijirii Bisericii (6,1; 9,39-41). Este semnificativ "codul văduvei creștine", schițat de Paul în Prima Scrisoare către Timotei (5,3-16), unde apare în mod ideal fizionomia Anei: "Văduva și-a pus speranța în Dumnezeu și stăruie în cereri și rugăciuni noaptea și ziua" (v. 5). Văduvia creștină trebuie să fie, ca fecioria, un semn liber și bucuros de dăruire lui Dumnezeu și fraților. În această lumină prezența frecventă a văduvelor și, dacă se vrea, a bunicilor, în comunitățile creștine trebuie să se transforme în izvor de rugăciune, de laudă, de primire activă și de vestire în cateheză și în angajarea educativă. De fapt, Ana "vorbea despre copil tuturor celor care așteptau eliberarea Ierusalimului" (2,38). Meditația noastră asupra paginii despre acești doi "profeți", Simeon și Ana, "săraci" ai Domnului, se încheie, însă, conform voinței lui Luca, încă o dată cu privire la figura lui Cristos. El este schițat cu trăsăturile cotidianității ("s-au întors în cetatea lor, Nazaret" [2,39]) și ale înțelepciunii ("creștea și se întărea, plin de înțelepciune, și harul lui Dumnezeu era asupra lui" [2,40]; despre Ioan Botezătorul se spunea doar că el "creștea și se întărea în duh" [1,80]). Gândul aleargă iarăși la Samuel care "creștea înaintea Domnului (...) creștea și era plăcut înaintea Domnului și a oamenilor" (1Sam 2,21-26). Isus este prin excelență înțeleptul și întrupează în sine prezența harului divin. Lui Luca îi place să schițeze adesea o față a lui Cristos asemănătoare cu aceea a înțelepciunii divine (Lc 2,40-52; 7,35; 11,31-49; 21,15; Fap 6,3-10; 7,10; 19,22). De fapt, el este revelația lui Dumnezeu; din el noi trebuie să luăm pentru a primi lumină și adevăr. Ținta ultimă a relatării este, deci, cristologică, așa cum sunt toate paginile din Evangheliile copilăriei din Matei și din Luca. (După L'Osservatore romano, 27-28 decembrie 2012) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 101.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |