|
Meditație la noaptea Crăciunului 2012 Noapte de vis, timp preasfânt, Dumnezeu râde blând. Pieptu-i varsă iubire, lumii dă mântuire, pace-n ea aducând. Cu aceste cuvinte ale poetului sacru, vă salut și vă îmbrățișez în această "Noapte de vis" a Crăciunului, căci într-adevăr în această Noapte Preasfântă, Dumnezeu ne-a zâmbit cu blândețe și pace și a revărsat peste întregul univers, iubirea și mântuirea sa. O istorioară creștină ne spune că atunci când Adam și Eva au fost nevoiți să părăsească paradisul pământesc, Dumnezeu, în marea sa iubire și bunătate, le-a dat un medalion, pe care și-a scris propriul său nume, pentru ei să nu-l uite. Dar după trecerea mai multor secole, medalionul s-a pierdut și abia mult mai târziu a fost găsit. Deteriorat de intemperii și de timp, pe medalion se mai puteau citi doar două cuvinte: Dumnezeu este... Atunci toate popoarele au încercat să refacă cuvintele ce lipseau acum de pe acel medalion. Astfel au zis: babilonienii: Dumnezeu este armonie cosmică; grecii: Dumnezeu este frumusețea; evreii: Dumnezeu este sfințenia; romanii: Dumnezeu este legea; chinezii: Dumnezeu este totul; indienii: Dumnezeu este lumea; budiștii: Dumnezeu este indefinibilul; saxonii: Dumnezeu este mister; dar singuri creștinii au găsit cuvântul care lipsea: Dumnezeu este iubire. Da, în Biblie și între popoare, Dumnezeu are foarte multe nume și toate spun o parte din adevăr, dar adevăratul nume al lui Dumnezeu l-a dat apostolul Ioan, atunci când a scris că: "Dumnezeu este iubire" (cf. 1In 4,8.16). Iar când spunem că Dumnezeu este iubire și că el ne-a iubit pe noi oamenii, trebuie să spunem cu Biblia: că el ne-a iubit mai întâi (cf. In 4,19); că ne-a iubit înainte de a ne fi zămislit (cf. Ier 1,5); că ne-a iubit chiar "înainte de întemeierea lumii" (cf. Ef 1,4); că ne-a iubit că ne-a creat după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,26); că din dragoste pentru noi a realizat toată lucrarea creației ca pe un bibelou frumos (cf. Ps 8,6-8); că după păcatul nostru ne-a făgăduit un Mântuitor (cf. Gen 3,15); că pentru a noastră mântuirea noastră, ni l-a dat pe propriul său Fiu (cf. In 3,16); și nu numai că ni l-a dat Prunc acum la Crăciun, dar ni l-a dat ca jertfă de ispășire pentru păcatele noastre și ale lumii întregi (cf. 1In 2,2). Iar ceea ce trebuie să mai știm și să nu uităm niciodată e faptul că, din iubirea lui Dumnezeu fața de noi, au izvorât și izvorăsc toate celelalte daruri de care ne-am bucurat și ne bucurăm. Și aș vrea să amintesc că primul dar care a izvorât din iubirea lui Dumnezeu față de noi a fost lumina. Lumina ne-a fost dată prima, imediat după ce Dumnezeu a hotărât să ne creeze pe noi din iubire și apoi să creeze tot universul pentru noi. Prin lumină, ca și prin iubire, Dumnezeu, ni s-a dat pe sine însuși, "o lumina în care nu este întuneric." (cf. 1In 1, 5); de aceea Biblia ne spune că Dumnezeu a creat lumina înaintea soarelui și a tuturor celorlalte lucruri (cf. Gen 1,3); el s-a dat ca prima lumină din tot universul ce avea să-l creeze, căci numai întru lumina sa, noi vom putea vedea lumina (cf. Ps 36, 9). Fără Lumina lui Dumnezeu, chiar și cu o mie de sori, tot în întuneric am fi rămas și n-am fi priceput nici o iotă din Planul și Iubirea sa față de noi, așa cum se vede și astăzi la oamenii care trăiesc în păcat. Pentru ca oamenii să poată rămâne mereu fericiți în Rai, și pentru ca să nu piardă Lumina care dă strălucire creației și Planului mântuirii, ei trebuiau să facă un singur lucru: să se păzească de orice fel de păcat. Dar, oamenii, amăgiți de diavol, au comis totuși păcatul. Și dintr-o dată au căzut în cel mai greu întuneric; și dintr-o dată din oameni liberi au ajuns sclavii satanei; și dintr-o dată au spart bibeloul creației primit în dar; și dintr-o dată s-au făcut dușmani cu Dumnezeu, cu semenii, cu celelalte viețuitoare și cu toate cele create; și dintr-o dată au uitat și scopul pentru care au fost creați; și dintr-o dată au primit un jug aspru și o grea robie; și dintr-o dată trudă și oboseală, suferință și moarte; și dintr-o dată au suferit căderi; și dintr-o dată obstacole; și dintr-o dată valuri năprasnice. Cu un cuvânt, dintr-o dată viața omului pe pământ a devenit o luptă grea și coșmar continuu. De aceea, primul lucru pe care Dumnezeu a început să-l redea treptat lumii după păcat, prin profeții săi, lume pe care Dumnezeu o iubea încă nespus de mult, a fost lumina. De aceea și prima veste din Noaptea Crăciunului, este apariția luminii peste cei care locuiau în întuneric și în umbra morții, vestea că această lumină le-a îndepărtat jugul, toiagul și varga cu care erau loviți (cf. Is 9,2-7). Această lumină dezvăluită treptat lumii prin profeții săi, până la apariția lui Cristos, adevărata lumină, care luminează pe tot omul născut în lume (cf. In 1,9), a fost simbolizată și de noi prin aprinderea treptată a lumânărilor din Coronița de Advent, din timpul pregătirii noastre pentru Crăciun. De aceea, Biblia, ne anunță astfel această bucurie: "Când liniștea învăluia totul și noaptea a ajuns la apogeul căii sale, Cuvântul tău atotputernic, Doamne, a venit din ceruri, de pe tronul regesc" (Înț 18,14-15). Iar noi datorită întrupării Cuvântului, am fost copleșiți cu toții de lumina Soarelui, Cristos, care ne-a răsărit nouă din înălțimi (cf. Lc 1,78); Cuvânt întrupat în care locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii (cf. Col 2,9); Cuvânt întrupat care este adevăratul Dumnezeu și viața veșnică (cf. 1In 5,20); Cuvânt întrupat prin care a apărut iarăși în lume, lumina și siguranța, pacea și bucuria, domnia și dreptatea lui Dumnezeu (cf. Is 9,6). De aceea, în toate zilele Crăciunului, vom auzi cuvinte îmbucurătoare ca acestea: un Prunc ni s-a dat, un Prunc ni s-a născut (cf. Is 9,6); ni s-a născut un Mântuitor (cf. Lc 2,11); Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi, și noi am văzut slava lui (cf. In 1,14); Dumnezeu ne-a vorbit prin Fiul (cf. Evr 1,2); a răsărit lumina celor care locuiau în întuneric și în umbra morții (cf. Is 9,2); s-a arătat harul lui Dumnezeu (cf. Tit 2,11); s-a arătat bunătatea și iubirea de oameni a lui Dumnezeu; (cf. Tit 3,4) au văzut toate marginile pământului mântuirea (cf. Is 52,10). Iar dacă, odinioară, glasul lui Dumnezeu îi îngrozea pe cei căzuți în păcat făcându-i să fugă și să se ascundă de fața lui (cf. Gen 3,8; 4,16), acum când ni s-a născut Isus, oricât de încărcați am fi de păcate, putem să ne apropiem cu toată încrederea și fără frică de el, căci el s-a născut ca să mântuiască tot ce era pierdut (cf. Lc 19,10). Dar pentru a primi și noi toate aceste daruri minunate ale Pruncului, trebuie să venim și noi la el ca: păstorii, magii, ca Simeon și Ana, ca...Adam și Eva; căci nu este suficient numai să auzi de Isus. Un poet a visat o scenă foarte drăguță care a avut loc în ieslea din Betleem, în noaptea în care s-a născut Isus: Se făcea că, dintr-o dată, în staul unde s-a născut Isus, a intrat o femeie bătrână, îmbrăcată în negru și nepieptănată și că a mers direct la Pruncul Isus. Preasfânta Fecioară tremura de teamă. Femeia poartă ceva ascuns în mâini. Ajungând la iesle îngenunchează, se apleacă adânc la pământ apoi așează în mâinile Pruncului ceea ce ascundea în mâinile sale. Apoi s-a ridicat, s-a întors și a plecat. Dar pe când pleca, s-a schimbat total, căci acum era: frumoasă, zveltă și radiind de bucurie. Preasfânta Fecioară privește la mâinile lui Isus și printre degețelele sale de copil a văzut un măr mușcat. Misterioasa femeie nu era altcineva decât Eva. Să-i dăm și noi în dar lui Isus păcatele noastre, ca Adam și Eva, căci el pentru aceasta s-a născut Emanuel, Dumnezeu cu noi (cf. Is 7,14), ca să ne ridice păcatele (cf. In 1,29). O istorioară frumoasă ne spune că, Pruncul Isus, i-a cerut sfântului Ieronim (342-420), ca dar de Crăciun, păcatele sale. Și după ce sfântul i le-a prezentat, o pace și o bucurie de nedescris i-au cuprins inima. Acest dar, păcatele noastre, ni le cere și nouă Isus de Crăciun. Să i le dăm, căci vorba sfântului Augustin (354-430): "Dacă Isus nu s-a născut și în inima noastră, zadarnic s-a născut la Betleem". Lambert Nolen (n. 1960), un profesor creștin din California, SUA, ne redă cuvintele lui Isus, dintr-o revelație pe care a avut-o într-o Noapte de Crăciun: M-am născut gol, spune Dumnezeu, ca tu să știi să te dezbraci de tine însuți. M-am născut sărac, pentru ca tu să mă poți considera unica ta bogăție. M-am născut într-un grajd, pentru ca tu să înveți a sfinți orice loc. M-am născut neputincios, pentru ca ție să nu-ți fie frică de mine. M-am născut din dragoste, pentru ca tu să nu te îndoiești de iubirea mea. M-am născut noaptea, pentru ca tu să crezi că pot lumina orice realitate. M-am născut persecutat, pentru ca tu să poți accepta toate dificultățile. M-am născut persoană umană, pentru ca ție să nu-ți fie rușine cu tine însuți. M-am născut în simplitate, pentru ca tu să încetezi a mai fi complicat. M-am născut om, pentru ca tu să te poți îndumnezei. M-am născut în viața ta, spre a te conduce în casa Tatălui. Deci, pentru a primi iubirea, lumina, harul, bunătatea, iertarea, vindecarea, mângâierea și mântuirea lui Isus, trebuie ca fiecare om să vină personal la Isus, Așa cum personal trebuie să mergi la medic când ești bolnav, tot astfel tot personal trebuie să vii la Isus când ești păcătos și ne mântuit. Iată ce spunea sfântul Bernard de Clairvaux (1091-1153), într-o predică de Crăciun: "Omule, de ce te temi? De ce fugi? Cristos nu a venit ca să te judece, ci ca să mântuiască. Cristos nu a venit să-ți ia ceva, ci să-ți dea ceva prețios. Să nu spui ca Adam: "Ți-am auzit glasul tău și m-am ascuns" (cf. Gen 3,9). El e un copilaș divin, nu te teme și nu fugi de el. El nu vine pentru a te încătușa, ci pentru a te dezlega. Nu vine pentru a te condamna, ci pentru a te salva!" Dar Crăciunul nu ar fi complet pentru noi, dacă după ce asemenea păstorilor, magilor, bătrânilor Simeon și Ana, și al tuturor celor care l-au întâlnit, nu am fi venit la ieslea lui Isus din bisericile noastre, nu am fi ascultat Evanghelia Nașterii Domnului, nu l-am fi primit ca Mântuitor personal al nostru, nu ne-am fi schimbat viața, și nu l-am fi vesti pretutindeni, prin cuvintele, faptele și prin toată viața noastră (cf. Lc 2,17-18; Lc 2,38; Mt 2,12; Fap 9,20). Deci, Crăciun fericit, după voința lui Dumnezeu, înseamnă: să asculți vestea cea bună a Nașterii Mântuitorului, să-l primești pe Isus ca Mântuitorul tău personal, să-ți schimbi viața după Evanghelia lui, și să comunici și altora vestea cea bună a Nașterii lui Isus. Când unul sau altul din aceste elemente lipsesc, sărbătoarea Crăciunului nu este completă, și nu este după voia lui Dumnezeu. Vă doresc un Crăciun fericit și binecuvântat, după voia lui Dumnezeu! Pr. Ioan Lungu lecturi: 6.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |